- 
			Blz. 1
		
			
			Bestuursrapportage 2023
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programma's
		
			
	- 
			Blz. 3
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 5
		
			
			Toevoegingen en onttrekkingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Samenvatting
		
			
	- 
			Blz. 7
		
			
			Samenvatting financieel
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Begrotingssaldo na wijziging
		
	
 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Inzicht in vrijval
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Totaaloverzicht
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Programma 1: Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 12
		
			
			Portefeuillehouders
		
	
 
	- 
			Blz. 13
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 14
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 1 Bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 17
		
			
			Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 19
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.1.
		
			
	- 
			Blz. 20
		
			
			De griffie verzorgt in 2023 een introductie- en opleidingsprogramma voor de nieuwe Staten
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			We betrekken jongeren actief bij de politiek
		
	
 
	- 
			Blz. 22
		
			
			We brengen provinciale politiek onder de aandacht
		
	
 
	- 
			Blz. 23
		
			
			We dragen bij aan de ontwikkeling van het provinciale beleidsproces
		
	
 
	- 
			Blz. 24
		
			
			We laten inwoners kennis maken met de politiek
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			We noteren alle moties, toezeggingen, en aanbevelingen van de NRK
		
	
 
	- 
			Blz. 27
		
			
			We verbeteren, waar mogelijk, provinciaal beleid en planning- en controlproducten
		
	
 
	- 
			Blz. 28
		
			
			Wij verzorgen de verstrekking en de afrekening van de subsidies aan de Provinciale Statenfracties
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 29
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 30
		
			
			Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 32
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.2.
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			Er komt een ‘Eindbalans’ over de bestuursperiode 2019-2023: ‘Lok op1’.
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			Er komt een overdrachtsdossier en inwerkprogramma voor het nieuwe college.
		
	
 
	- 
			Blz. 35
		
			
			Gedeputeerde Staten zorgen ervoor dat Provinciale Staten hun kaderstellende en controlerende rol goed kunnen uitvoeren.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 36
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 37
		
			
			Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
		
			
	- 
			Blz. 38
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 39
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.3.
		
			
	- 
			Blz. 40
		
			
			De CvdK brengt 4 ambtsbezoeken aan gemeenten.
		
	
 
	- 
			Blz. 41
		
			
			De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
		
	
 
	- 
			Blz. 42
		
			
			De CvdK voert 7 klankbordgesprekken met burgemeesters.
		
	
 
	- 
			Blz. 43
		
			
			De CvdK ziet toe op het ordelijk verloop van minimaal 5 procedures voor benoeming, herbenoeming en ontslag van burgemeesters.
		
	
 
	- 
			Blz. 44
		
			
			De jaarlijkse Friese ondermijningsconferentie vindt plaats.
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			Er vindt minimaal één bestuurlijke bijeenkomst plaats in het kader van het bestuurlijk arrangement met Zeeland en het ministerie van BZK.
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			Er wordt, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, langs twee sporen samengewerkt met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning.
		
	
 
	- 
			Blz. 47
		
			
			Naar verwachting worden er, op basis van voorgaande jaren, 150 Koninklijke waarderingen verleend.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 48
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 49
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 50
		
			
			Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
		
			
	- 
			Blz. 51
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 52
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.4.
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			We gaan van start met nieuwe werkwijzen voor regionale samenwerking.
		
	
 
	- 
			Blz. 54
		
			
			We geven met een uitvoeringsparagraaf/werkwijze bij de beleidsbrief grote maatschappelijke initiatieven praktisch invulling aan het faciliteren van maatschappelijke initiatieven.
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			We vergroten de weerbaarheid van onze eigen medewerkers en werkprocessen.
		
	
 
	- 
			Blz. 56
		
			
			We voeren de beleidsbrief participatie uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 57
		
			
			We voeren dialooggesprekken met gemeenten en wetterskip.
		
	
 
	- 
			Blz. 58
		
			
			We voeren gesprekken met onze partners in het Friese bestuurlijk regionale ecosysteem.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 59
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 60
		
			
			Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 61
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 62
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.5.
		
			
	- 
			Blz. 63
		
			
			Bestuurlijke samenwerking in Noord Nederland op het gebied van Public Affairs / lobby wordt ambtelijk ondersteund door de dienst.
		
	
 
	- 
			Blz. 64
		
			
			Deelname aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			Friese deelname aan de Grensoverschrijdende Samenwerking Niedersachsen- Nederland
		
	
 
	- 
			Blz. 66
		
			
			Fryske borrel: eenmaal per jaar organiseert de provincie Fryslân een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag
		
	
 
	- 
			Blz. 67
		
			
			Het organiseren van de jaarlijkse Fryslândei in Brussel
		
	
 
	- 
			Blz. 68
		
			
			In 2023 werken we verder aan de opvolging van de aanbevelingen voor samenwerking met Wetterskip Fryslân. We voeren regie op de samenwerking in 4 bestuurlijke bijeenkomsten.
		
	
 
	- 
			Blz. 69
		
			
			We doen vanuit bestuurlijke samenwerking regiodeal aanvragen voor de regio’s Wadden en NW.
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			We faciliteren de integrale gebiedsontwikkeling met de uitvoering van het Fries Programma Waddenkust
		
	
 
	- 
			Blz. 71
		
			
			We geven samen met de provincies Noord-Holland en Groningen uitvoering aan het Meerjarenprogramma Investeringskader Waddengebied 2021 en verder
		
	
 
	- 
			Blz. 72
		
			
			We geven vanuit bestuurlijke samenwerking inhoud aan de gezamenlijk afgesproken opgaven voor de regio’s NO en ZO.
		
	
 
	- 
			Blz. 73
		
			
			We geven vanuit bestuurlijke samenwerking uitvoering aan de Samenwerkingsagenda Leeuwarden.
		
	
 
	- 
			Blz. 74
		
			
			We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Integraal Beheerplan Waddenzee
		
	
 
	- 
			Blz. 75
		
			
			We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			We nemen vier keer deel aan een bestuurlijke mijnbouwtafel.
		
	
 
	- 
			Blz. 78
		
			
			We stellen vanuit bestuurlijke samenwerking de gebiedsagenda voor de regio ZW op.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 79
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 80
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 81
		
			
			Programma 2: Infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 82
		
			
			Portefeuillehouder
		
	
 
	- 
			Blz. 83
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 84
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 2 infrastructuur
		
	
 
	- 
			Blz. 85
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
		
			
	- 
			Blz. 88
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 89
		
			
			Doelstelling beleidsveld 2.1.
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			We maken afspraken met gemeenten over de realisatie van (delen van) hoofdfietsroutes over langere afstand.
		
	
 
	- 
			Blz. 91
		
			
			We maken een uitvoeringsprogramma voor het Regionale Mobiliteitsprogramma voor de komende 2 tot 5 jaar
		
	
 
	- 
			Blz. 92
		
			
			We maken in de Kerngroep Verkeershandhaving afspraken over intensivering van het aantal  Alcohol/Drugs controles.
		
	
 
	- 
			Blz. 93
		
			
			We verbeteren de hoofdfietsroutes in provinciaal beheer.
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			We voeren het programma “Doortrappen” uit (veiliger fietsen tot je 100ste”)
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			We voeren, binnen het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2023,  gedragscampagnes uit.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 96
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 99
		
			
			Doelstelling beleidsveld 2.2.
		
			
	- 
			Blz. 100
		
			
			Het (financieel) afronden van aantal van de grote infraprojecten, zoals De Centrale As en Knooppunt Joure
		
	
 
	- 
			Blz. 101
		
			
			Realisatie van de resterende NABO’s
		
	
 
	- 
			Blz. 102
		
			
			We maken met het Rijk afspraken in het MIRT-overleg.
		
	
 
	- 
			Blz. 103
		
			
			We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur (danwel minimaal in voorbereiding).
		
	
 
	- 
			Blz. 104
		
			
			We werken aan de Vismigratierivier en verruiming van de Sluis Kornwerderzand
		
	
 
	- 
			Blz. 105
		
			
			We werken volgens planning aan de programmering in het uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (MPI, KIP, RYP 1.0 en 2.0).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 106
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 107
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 108
		
			
			Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 110
		
			
			Doelstelling beleidsveld 2.3.
		
			
	- 
			Blz. 111
		
			
			We bestrijden gladheid op provinciale wegen en breken het ijs op provinciale vaarwegen.
		
	
 
	- 
			Blz. 112
		
			
			We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.
		
	
 
	- 
			Blz. 113
		
			
			We starten met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten
		
	
 
	- 
			Blz. 114
		
			
			We werken aan het afhandelen van de oorspronkelijk ruim 1700 geïdentificeerde dossiers van oneigenlijk gebruik van provinciale eigendommen in 2023.
		
	
 
	- 
			Blz. 115
		
			
			We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur
		
	
 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 118
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 119
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 120
		
			
			Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
		
			
	- 
			Blz. 121
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			Doelstelling beleidsveld 2.4.
		
			
	- 
			Blz. 123
		
			
			Via de nieuwe aanbesteding van het openbaar busvervoer in Fryslân willen wij meer zero-emissie bussen voorschrijven.
		
	
 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Voor wat betreft de treinconcessie zetten wij de gesprekken tot een mogelijke herijking van de treinconcessie voort met de huidige vervoerder.
		
	
 
	- 
			Blz. 125
		
			
			We hebben middelen gereserveerd voor de vervanging en het jaarlijkse beheer en onderhoud van de HRMK-spoorbrug.
		
	
 
	- 
			Blz. 126
		
			
			We laten de overweg in de Hogeweg bij Den Horn (provincie Groningen) aanpassen.
		
	
 
	- 
			Blz. 127
		
			
			We realiseren Dynamische Reizigersinformatiesystemen (DRIS) op drukke bushaltes, nieuwe bushaltes aan de hoofdstructuur en upgraden busstations en ketenknooppunten.
		
	
 
	- 
			Blz. 128
		
			
			We starten de aanbesteding van de concessie voor het busvervoer in Fryslan en willen deze gunnen
		
	
 
	- 
			Blz. 129
		
			
			We voeren met het Rijk afspraken uit om de bestaande spoorverbinding naar de Randstad te verbeteren.
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			We voeren met het Rijk en de provincies Groningen en Drenthe het MIRT-onderzoek uit naar de Lelylijn.
		
	
 
	- 
			Blz. 131
		
			
			We werken mee aan het vervolg op het landelijke programma ‘Toekomstbeeld OV’.
		
	
 
	- 
			Blz. 132
		
			
			Wij bereiden samen met het programmabureau, ProRail en de provincie Groningen de uitrol van het nieuwe treinbeveiligingsysteem voor op de noordelijke regionale spoorlijnen.
		
	
 
	- 
			Blz. 133
		
			
			Wij onderzoeken de haalbaarheid van een eigen busstalling in Leeuwarden.
		
	
 
	- 
			Blz. 134
		
			
			Wij onderzoeken en ontwikkelen nieuwe/innovatieve concepten van (kleinschalig) openbaar vervoer en andere mobiliteitsoplossingen (MaaS/deelmobiliteit) in samenspraak met gemeenten en vervoerders.
		
	
 
	- 
			Blz. 135
		
			
			Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.
		
	
 
	- 
			Blz. 136
		
			
			Wij willen afspraken maken over de overdracht van de concessieverlening voor de  Waddenveren naar Fryslân (bestuursakkoord resultaat 48).
		
	
 
	- 
			Blz. 137
		
			
			Wij willen de concessieverlening van de sprinterdienst tussen Leeuwarden-Zwolle decentraliseren (bestuursakkoord resultaat 47).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 138
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 140
		
			
			Programma 3: Omgeving
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			Portefeuillehouders
		
	
 
	- 
			Blz. 142
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 143
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 3 Omgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 144
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 145
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			Beleidsveld 3.1. Natuur en landschap
		
			
	- 
			Blz. 147
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			Doelstelling beleidsveld 3.1.
		
	
 
	- 
			Blz. 149
		
			
			In het kader van het herstelprogramma biodiversiteit werken we toe naar de volgende resultaten:
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			-  Steunpuntlocaties Provinciale Waterstaat
		
	
 
	- 
			Blz. 151
		
			
			- We nemen biodiversiteit als aandachtsgebied mee in alle lopende programma’s
		
	
 
	- 
			Blz. 152
		
			
			- We investeren in kennisontwikkeling- en deling, bewustwording en educatie over biodiversiteit
		
	
 
	- 
			Blz. 153
		
			
			- We maken een activiteitenplan ‘Natuur-inclusief werken’
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 154
		
			
			Voor alle andere natuurgerelateerde onderwerpen (ontwikkelopgave NNN, beheer (agrarische) natuurgebieden, soorten, N2000, Nationale Parken)
		
			
	- 
			Blz. 155
		
			
			- Natuurnetwerk Nederland: verwerven, inrichten en verkopen van gronden
		
	
 
	- 
			Blz. 156
		
			
			- Regie voeren op Agrarisch natuurbeheer en beheer van het Natuurnetwerk Nederland
		
	
 
	- 
			Blz. 157
		
			
			- Natura 2022: Uitvoeren van maatregelen en voorbereiden en vaststellen van de tweede beheerplannen
		
	
 
	- 
			Blz. 158
		
			
			- We voeren het soortenbeleid uit (o.a.weidevogels / grutto’s, ganzen)
		
	
 
	- 
			Blz. 159
		
			
			- Nieuw beleid voor ganzen wordt opgesteld.
		
	
 
	- 
			Blz. 160
		
			
			- Uitwerking wordt gegeven aan Nationale Parken nieuwe stijl
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 161
		
			
			Programma Stikstof
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 163
		
			
			Doelstelling Programma Stikstof
		
			
	- 
			Blz. 164
		
			
			De stikstofbank is volledig operationeel en kent een aantal doelenbanken
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Realisatie pilot meten en monitoren binnen de gebiedsgerichte aanpak
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Voorbereiding van de gebiedsgerichte aanpak in het gebied is gestart
		
	
 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Wij hebben een plan gemaakt met de industrie en de bouw over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
		
	
 
	- 
			Blz. 168
		
			
			Wij hebben een plan gemaakt met de landbouw sector over hoe de stikstofdoelen in Fryslân gerealiseerd worden.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 169
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 171
		
			
			Landschap en ruimtelijke kwaliteit
		
			
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 173
		
			
			Doelstelling Landschap en ruimtelijke kwaliteit
		
			
	- 
			Blz. 174
		
			
			Fryslân mooi houden doen we ook door inzet van het ruimtelijk ‘kwaliteitsteam’.
		
	
 
	- 
			Blz. 175
		
			
			Via het Europese programma POP, onderdeel niet productieve investeringen voor landschap, subsidiëren wij projecten voor het herstel van landschap en in samenhang daarmee voor herstel van natuur en biodiversiteit.
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			Via Panorama2028/DeUitkijkers vergroten we de maatschappelijke aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en het Friese landschap door ontwerpend onderzoek.
		
	
 
	- 
			Blz. 177
		
			
			We organiseren in 2023 samen met de partners een Friese Landschapstriënnale.
		
	
 
	- 
			Blz. 178
		
			
			We subsidiëren de Nationale Landschappen (Noardlike Fryske Wâlden en Stichting Mar en Klif) en Landschapsbeheer Fryslân (LBF) met als doel behoud, beheer en ontwikkeling van de landschappen.
		
	
 
	- 
			Blz. 179
		
			
			We werken samen met gemeenten, Wetterskip, organisaties die zich bezig houden met landschapsbehoud en beheer, experts, belangengroeperingen, boeren en burgers.
		
	
 
	- 
			Blz. 180
		
			
			We werken samen met LF2028 en de Landschapstriënnale 2023 om onze beleidsdoelen op een vernieuwende manier onder de aandacht van de Mienskip te brengen en de dialoog aan te gaan.
		
	
 
	- 
			Blz. 181
		
			
			Wij zorgen ervoor dat Fryslân mooi blijft.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 182
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 183
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 186
		
			
			Beleidsveld 3.2. Landbouw
		
			
	- 
			Blz. 187
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 188
		
			
			Doelstelling beleidsveld 3.2.
		
			
	- 
			Blz. 189
		
			
			We faciliteren de oprichting van een kenniscluster verzilting, Living Lab Fryslân, Potato Valley, de Agrofoodsector/Dairy Valley.
		
	
 
	- 
			Blz. 190
		
			
			We voeren de landbouwagenda uit
		
	
 
	- 
			Blz. 191
		
			
			We voeren de Regiodeal Natuur-inclusieve landbouw uit
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 194
		
			
			Beleidsveld 3.3. Veenweide
		
			
	- 
			Blz. 195
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
	
 
	- 
			Blz. 196
		
			
			Wat gaan we daarvoor doen in 2023?
		
	
 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 199
		
			
			Beleidsveld 3.4. Water en Milieu
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			Water - algemeen
		
			
	- 
			Blz. 201
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 202
		
			
			Doelstelling Water - algemeen
		
			
	- 
			Blz. 203
		
			
			Bij de bestaande zwemwaterlocaties in oppervlaktewater zien wij erop toe dat de aangewezen zwemplaatsen voldoen aan de eisen
		
	
 
	- 
			Blz. 204
		
			
			De Blauwe Drager wordt opgeleverd en we nemen de leidende principes mee in de herziening van de Provinciale Omgevingsvisie en planvorming rondom het NPLG.
		
	
 
	- 
			Blz. 205
		
			
			Met het oog op wateroverlast vragen wij Wetterskip Fryslân om in de periode 2023-2024 een maatregelenpakket op te stellen om waar nodig en gewenst situaties met wateroverlast te voorkomen.
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			Verder werken we aan hydrologische maatregelen en KRW doelen als belangrijk onderdeel van de planvorming in het NPLG.
		
	
 
	- 
			Blz. 207
		
			
			Voor drinkwater gaan we de maatregelen uitvoeren die voor 2023 gepland zijn, zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma gebiedsdossiers drinkwater, voor bescherming wingebieden.
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			We voeren de maatregelen uit gericht op de kwaliteit van het grondwater, zoals opgenomen in de KRW-Nota Fryslân 2022-2027.
		
	
 
	- 
			Blz. 209
		
			
			We vragen Wetterskip Fryslân om samen met ons en de natuurbeheerders afspraken te maken over de manier van inzet van natuurgebieden voor waterberging
		
	
 
	- 
			Blz. 210
		
			
			We werken aan de herziening/ herijking van het beschermingsbeleid Drinkwater.
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			We werken in de periode 2022-2025 de doelen en bescherming van niet-KRW oppervlaktewater verder uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 212
		
			
			We werken met onze partners aan het ontwerp-gebiedsplan Dongeradielen.
		
	
 
	- 
			Blz. 213
		
			
			We werken samen met Wetterskip Fryslân verder aan de uitvoering van het maatregelenpakket KRW voor oppervlaktewater, op basis van de programmering per waterlichaam.
		
	
 
	- 
			Blz. 214
		
			
			We willen ten aanzien van verzilting een scherper beeld krijgen van zowel de hydrologische aspecten als de consequenties voor de landbouwkundige productie
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 215
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 216
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 217
		
			
			VTH - Milieu en Natuur
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			Doelstelling VTH - Milieu en Natuur
		
			
	- 
			Blz. 220
		
			
			De coördinatie van de samenwerking.
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			De uitvoering van de continue wettelijke taken die primair bij de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) liggen.
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			Op basis van de door Provinciale Staten vastgestelde startnotitie bodembeleid, werken we het bodembeleid verder uit en leggen dat voor aan Provinciale Staten.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 223
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 224
		
			
			Beleidsveld 3.5. Energietransitie
		
			
	- 
			Blz. 225
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 226
		
			
			Doelstelling beleidsveld 3.5.
		
			
	- 
			Blz. 227
		
			
			Onderstaande acties/resultaten voeren we uit, gebaseerd op het Energieprogramma 2022-2025 en vertaling naar het jaarplan 2023 (eind 2022 ontvangen Provinciale Staten het jaarplan voor 2023):
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			- We maken een routekaart voor verschillende typen gebouweigenaren
		
	
 
	- 
			Blz. 229
		
			
			- We stellen integrale aanpak energiearmoede op en starten met de uitvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 230
		
			
			- We voeren via het loket KLIMOP 200 energiescans en stellen businessplannen op
		
	
 
	- 
			Blz. 231
		
			
			- We verkennen het opzetten van een nieuwe regeling voor energiebesparing in de gebouwde omgeving (motie 2844)
		
	
 
	- 
			Blz. 232
		
			
			Samen met de RES partners stellen we de RES 2.0 op en leggen deze voor aan Provinciale Staten
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			We bereiden een nieuwe opdracht voor het FSFE voor en leggen deze voor aan Provinciale Staten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 234
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 235
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 236
		
			
			Beleidsveld 3.6. Transitie Omgevingswet
		
			
	- 
			Blz. 237
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 238
		
			
			Doelstelling beleidsveld 3.6.
		
			
	- 
			Blz. 239
		
			
			Voor de  implementatie van de Omgevingswet zetten we een tijdelijk programmateam in.
		
	
 
	- 
			Blz. 240
		
			
			We beantwoorden vragen van burgers en bedrijven samen met de ketenpartners.
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			We beheren en monitoren eventuele tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) die nodig zijn om per 1 januari omgevingsdocumenten te kunnen publiceren in het DSO.
		
	
 
	- 
			Blz. 242
		
			
			We coördineren het opstellen van de programma’s onder de Omgevingswet.
		
	
 
	- 
			Blz. 243
		
			
			We geven voorlichting aan en begeleiding initiatiefnemers.
		
	
 
	- 
			Blz. 244
		
			
			We lossen knelpunten op die ontstaan direct na de inwerkingtreding van de OW.
		
	
 
	- 
			Blz. 245
		
			
			We zorgen bij  de overgang voor de  benodigde tijdelijke maatregelen en voor implementatie van het DSO  in de bedrijfsvoering.
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			We zorgen voor integrale en provincie brede monitoring voor omgevingswaarden.
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			We zorgen voor verdere actualisatie van de Omgevingsverordening.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 249
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 250
		
			
			Programma 4: Economie
		
			
	- 
			Blz. 251
		
			
			Portefeuillehouders
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 4 Economie
		
	
 
	- 
			Blz. 254
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 255
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Beleidsveld 4.1. Innovatie en circulaire economie
		
			
	- 
			Blz. 257
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 258
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.1.
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			In het ecosysteem gaan we vijf investeringsprogramma’s samen met stakeholders ontwikkelen, waarin innovatie en circulaire economie belangrijk aandachtspunt zijn.
		
	
 
	- 
			Blz. 260
		
			
			Om de ontwikkeling van nieuwe circulaire business modellen aan te jagen verstrekken we een bijdrage aan de Vereniging Circulair Fryslân (VCF).
		
	
 
	- 
			Blz. 261
		
			
			Op het gebied van circulaire inkoop geven we een vervolg aan het project Start-up In Residence, waarin we als provincie de launching customers willen zijn voor duurzame en innovatieve experimenten.
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			Op het gebied van innovatie gaan we onder de naam Founded in Friesland startups/scaleups verder helpen om impact te kunnen maken en daarin duurzaam door te kunnen groeien.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 264
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 265
		
			
			Beleidsveld 4.2. Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
		
			
	- 
			Blz. 266
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.2.
		
			
	- 
			Blz. 268
		
			
			Exporterende bedrijven zijn robuuster en beter bestand tegen economische tegenslagen zo is gebleken.
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Samen met de drie provincies, de F4 gemeenten en de NOM wordt gewerkt aan een onderscheidend klimaat.
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Voor het versterken van het ondernemerschap van het Friese MKB willen we bedrijven via gesprekken ondersteunen bij vraagstukken en uitdagingen op het gebied van duurzaam ondernemerschap (energie, digitaal, circulair).
		
	
 
	- 
			Blz. 271
		
			
			Voor het versterken van het vestigingsklimaat wordt op het gebied van de bedrijventerreinen een regeling/pilot ontwikkeld.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 273
		
			
			Beleidsveld 4.3. Economische structuurversterking
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 275
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.3.
		
			
	- 
			Blz. 276
		
			
			Binnen Fryslân hebben we een vijftal kansrijke clusters, te weten: Watertech, Agro/Dairy/Food, Circulair Plastics, High Tech Systems en Materials (HTSM) en Maritiem.
		
	
 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Om de verbinding tussen de clusters te maken gaan we samen met IPF en NOM een samenwerkingsconvenant tussen de Friese clusters (Watercampus/Wetsus, ICD, NTCP/Biosintrum, Maritiem en Dairy Campus) ondertekenen .
		
	
 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Ter stimulering voor het oplossen van maatschappelijke opgaven als de energie transitie, de stikstofproblematiek en de ruimteontwikkeling zullen samen met de Friese projectenmachine projecten ontwikkeld worden.
		
	
 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Vanuit cluster Circulaire materialen verstrekken we een subsidie aan het NTCP om een wasinstallatie voor circulaire plastics te ontwikkelen en daarmee de verbinding te maken met cluster watertechnologie / Wetsus.
		
	
 
	- 
			Blz. 280
		
			
			Vanuit cluster watertechnologie voeren de WaterCampus partijen het WaterCampus Actieplan II uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 281
		
			
			Vanuit Fries Onderwijsakkoord projecten subsidiëren om de aansluiting onderwijs arbeidsmarkt via doorlopende leerlijnen te stimuleren.
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			Vanuit HTSM cluster wordt een subsidiebijdrage verstrekt aan innovatiecluster Drachten (ICD) om de economische structuurversterking aan te jagen door in te zetten op R&D, data, scholing en human capital.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 283
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 284
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 285
		
			
			Beleidsveld 4.4. Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
		
			
	- 
			Blz. 286
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 287
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.4.
		
			
	- 
			Blz. 288
		
			
			Het EFRO programma Noord-Nederland 2021-2027 heeft diverse openstellingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			Op het gebied van circulaire economie ontwikkelen we Europese projecten in samenwerking met andere vooruitstrevende regio’s op het gebied van circulariteit.
		
	
 
	- 
			Blz. 290
		
			
			Vanuit het JFT fonds willen we projecten ontwikkelen die werken aan een oplossing voor het arbeidsmarktvraagstuk.
		
	
 
	- 
			Blz. 291
		
			
			We voeren EuropaPact Fryslân uit (voorheen Friese projectmachine).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 292
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 293
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 294
		
			
			Beleidsveld 4.5. Toerisme en recreatie
		
			
	- 
			Blz. 295
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 296
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.5.
		
	
 
	- 
			Blz. 297
		
			
			1. Slimme groei
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			We verlenen een bijdrage aan Friesland Convention Partners voor de uitvoering van de meerjarige aanpak stimulering zakelijk toerisme
		
	
 
	- 
			Blz. 299
		
			
			We maken een uitvoeringsprogramma toerisme,  in samenhang met natuur, circulair en diversiteit, verbreding seizoen en dit programma is in uitvoering.
		
	
 
	- 
			Blz. 300
		
			
			We verlenen een bijdrage aan IPF voor de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) als aanjager en kennisplatform voor ondernemers.
		
	
 
	- 
			Blz. 301
		
			
			We zetten de uitvoering van het actieplan ‘Gastvrij Fryslân circulair’ voort.
		
	
 
	- 
			Blz. 302
		
			
			We voeren de structuurversterking uit No en Moarn uit, middels een challenge, bedoeld om de sector innovatieve oplossingen te laten bedenken, versterken en vormgeven.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 303
		
			
			2. Toekomstbestendige banen
		
			
	- 
			Blz. 304
		
			
			Het Actieplan ‘Toekomstbestendige Banen’ is in uitvoering. Hierin werken ondernemers, onderwijs en overheden samen, mede gefinancierd door Rijks Regionaal Investerings Fonds en cofinanciering van de provincie.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 305
		
			
			3. Destinatiemanagement
		
			
	- 
			Blz. 306
		
			
			We verlenen subs. aan Merk Fryslân voor het verzorgen van de toeristische marketing. Cultuurtoerisme en de Friese merken ‘Friesland’ en ‘De Wadden’ worden in de etalage gezet alsmede (samen met Groningen en N-Holland) de Werelderfgoed Waddenzee
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			Concrete uitvoering van drie destinatiemanagementprojecten.
		
	
 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Het plan voor het realiseren van educatieve rondgangen binnen bedrijven/bezoekerscentra om zo waardevolle cross-over te realiseren is gereed en in uitvoering.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 309
		
			
			4. Vitale Waterrecreatie
		
			
	- 
			Blz. 310
		
			
			We vergroten de zichtbaarheid en beleefbaarheid van Fryslân als waterrecreatieve bestemming door (doelgroepen)onderzoek en communicatie & marketing.
		
	
 
	- 
			Blz. 311
		
			
			We leveren een bijdrage aan het vergroten van de veiligheid en verduurzaming op het water.
		
	
 
	- 
			Blz. 312
		
			
			We hebben met overheid en ondernemers een integrale, ruimtelijke gebruiksvisie 2050 van de Friese wateren gemaakt.
		
	
 
	- 
			Blz. 313
		
			
			We werken verder aan het uitbreiden van het aantal bruggen dat wordt aangesloten op de nieuwe bedieningscentrale Het Swettehûs. (zie ook programma 2.3).
		
	
 
	- 
			Blz. 314
		
			
			We leveren een bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Marrekrite.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 315
		
			
			5. Vitale logiesaccommodaties
		
			
	- 
			Blz. 316
		
			
			We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, branches, gemeenten, Ynbusiness, TAF) partner in de uitvoering van het Actieplan ‘Vitale Logies Fryslân.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 317
		
			
			6. Dagrecreatieve netwerken
		
			
	- 
			Blz. 318
		
			
			We leveren een bijdrage aan en zijn (samen met ondernemers, regio’s, terrein beherende organisaties, gemeenten, TAF) partner in de uitvoering van het Actieplan Dagrecreatieve Netwerken.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 319
		
			
			7. Toeristische data op orde
		
			
	- 
			Blz. 320
		
			
			Het uitvoeringsprogramma Toeristische Kennis voor de Toekomst is in uitvoering. De bezoekers-,  bewoners- en bedrijvenmonitors hebben vorm gekregen.
		
	
 
	- 
			Blz. 321
		
			
			Het programma deelt de kennis afkomstig van monitoring met gemeenten en ondernemers, zodat zij goed geïnformeerd keuzes kunnen maken .
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 323
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 324
		
			
			Programma 5: Mienskip
		
			
	- 
			Blz. 325
		
			
			Portefeuillehouders
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 327
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 5 Mienskip
		
	
 
	- 
			Blz. 328
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 329
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			Beleidsveld 5.1. Leefomjouwing
		
			
	- 
			Blz. 331
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 332
		
			
			Leefbaarheidsbeleid
		
			
	- 
			Blz. 333
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 334
		
			
			Doelstelling Leefbaarheidsbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 335
		
			
			We delen en ‘halen’ kennis, door:
		
			
	- 
			Blz. 336
		
			
			Het subsidiëren van het Fries Sociaal Planbureau (FSP)
		
	
 
	- 
			Blz. 337
		
			
			Het organiseren van regionale masterclasses
		
	
 
	- 
			Blz. 338
		
			
			Het organiseren van een provinciale inspiratiesessie
		
	
 
	- 
			Blz. 339
		
			
			Actief contact met het ministerie van BZK, SNN, de voormalige krimpprovincies (K6), P10 - samenwerkingsverband van grote plattelandsgemeenten en K80 - netwerk van deze kleine en krachtige gemeenten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 340
		
			
			We ondersteunen initiatieven vanuit de Mienskip, door:
		
			
	- 
			Blz. 341
		
			
			Het implementeren en faciliteren van het Netwerk ter ondersteuning van Mienskipsinitiatieven.
		
	
 
	- 
			Blz. 342
		
			
			We faciliteren grote maatschappelijke initiatieven, zoals de gebiedspilot Tsjûkemar.
		
	
 
	- 
			Blz. 343
		
			
			Met het Iepen Mienskipsfûns (IMF) subsidiëren wij leefbaarheidsinitiatieven uit de mienskip. Daarbij gaat het o.a. om ontmoetingsplekken, landschap, cultuurhistorie en duurzaamheid.
		
	
 
	- 
			Blz. 344
		
			
			Aanvullend op het IMF worden in de regio’s Noordoost en Noordwest initiatieven ondersteund in het kader van het Budget Lokale Innovaties (BLI) en de LEADER,  als onderdeel van het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3).
		
	
 
	- 
			Blz. 345
		
			
			De voorbereiding van de nieuwe LEADER-periode is er op gericht om het Europese programma voor plattelandsontwikkeling voor meerdere Friese regio’s in te zetten. In de regio Zuidoost is in dit kader (vanwege de Regiodeal) het Regiofonds opgezet.
		
	
 
	- 
			Blz. 346
		
			
			We faciliteren gemeenten provinciebreed om de DOM-methode verder te ontwikkelen, die integraal wordt toegepast in meerdere beleidsvelden (zoals in erfgoeddeal en bij Regiodeals). We stimuleren gemeenten in de hele provincie om via het DOM-principe
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 347
		
			
			We werken samen en sluiten aan op uitvoeringsplannen in de regio’s
		
			
	- 
			Blz. 348
		
			
			In alle vijf regio’s de bestuurlijke samenwerking operationeel en zoeken we daarbij de verbinding met de parallelle processen De Friese Aanpak en Bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden en het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 349
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 350
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 351
		
			
			Wonen
		
			
	- 
			Blz. 352
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 353
		
			
			Doelstelling Wonen
		
			
	- 
			Blz. 354
		
			
			De Friese Planmonitor wordt geoptimaliseerd zodat we samen met gemeenten en Rijk de gemaakte afspraken over de woningbouwproductie kunnen monitoren.
		
	
 
	- 
			Blz. 355
		
			
			De Friese Wenjen monitor wordt verder geprofessionaliseerd en samen met de Friese kennispartners ondergebracht in een voor iedereen toegankelijk dashboard.
		
	
 
	- 
			Blz. 356
		
			
			De resultaten uit het onderzoek naar de kwaliteit van de woningvoorraad worden vertaald naar een Fries plan van aanpak en een herstructureringsfonds.
		
	
 
	- 
			Blz. 357
		
			
			Op initiatief van de gemeenten, zorgpartijen en anderen werken we mee aan de bewustwording van ouderen over de manier waarop zij willen wonen als ze meer zorg nodig hebben en zelf minder mobiel worden.
		
	
 
	- 
			Blz. 358
		
			
			Samen met gemeenten en Rijk maken we woondeals waarin integrale aandacht is voor alle aspecten van de Volkshuisvesting en de wijze waarop we willen samenwerken.
		
	
 
	- 
			Blz. 359
		
			
			Samen met gemeenten en Rijk versnellen we de bouw van nieuwe woningen; hiervoor willen we een Fries Impulsteam opzetten.
		
	
 
	- 
			Blz. 360
		
			
			Samen met gemeenten voeren we regie op voldoende woningen en woningen die aansluiten bij de woonbehoefte van de inwoners van Fryslân.
		
	
 
	- 
			Blz. 361
		
			
			Uitvoering van de regeling Herbestemming.
		
	
 
	- 
			Blz. 362
		
			
			We adviseren de Friese gemeenten bij het opstellen van hun woonzorgvisies.
		
	
 
	- 
			Blz. 363
		
			
			We ondersteunen gemeenten bij hun aanvragen voor de Rijksregeling Volkshuisvestingsfonds en aanvragen bij de Europese Unie voor de aanpak van de bestaande woningvoorraad.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 364
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 365
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 366
		
			
			Sociaal beleid
		
			
	- 
			Blz. 367
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 368
		
			
			Doelstelling Sociaal beleid
		
			
	- 
			Blz. 369
		
			
			In de Stellingwerven gaan we samen met de beide gemeenten door met het project ‘Aandachtsgebieden Stellingwerven’ (2014-2023).
		
	
 
	- 
			Blz. 370
		
			
			Overeenkomstig de motie van Provinciale Staten bij de behandeling van de Kadernota van 29 juni 2022, maken we regenboogbeleid en ontwikkelen we een visie op de Reinbôgeprovinsje Fryslân.
		
	
 
	- 
			Blz. 371
		
			
			We bieden maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om op projectbasis een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid, het bestrijden van discriminatie, of het verbeteren van de situatie van mensen die zorg nodig hebben.
		
	
 
	- 
			Blz. 372
		
			
			We faciliteren de bestuurstafel Seker en Sûn en het het gesprek over en oplossingsrichtingen voor de gevolgen van de personeelstekorten in zorg en welzijn (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
		
	
 
	- 
			Blz. 373
		
			
			We maken de uitvoering van het project ‘Fryslân gaat voor de 10’ mogelijk.
		
	
 
	- 
			Blz. 374
		
			
			We maken het project Financieel Fit Fryslân mogelijk met als doel het verminderen van armoede en schulden (onderdeel herstelpakket No en Moarn II).
		
	
 
	- 
			Blz. 375
		
			
			Vanuit het Iepen Mienskipsfûns steunen we initiatieven die de sociale leefbaarheid versterken.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 376
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 377
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 378
		
			
			Sportbeleid
		
			
	- 
			Blz. 379
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 380
		
			
			Doelstelling Sportbeleid
		
			
	- 
			Blz. 381
		
			
			We bevorderen de organisatie van de Fryske Olympiade; een sportevenement waar de Friese sporten kaatsen, fierljeppen en skûtsjesilen tegelijkertijd plaatsvinden.
		
	
 
	- 
			Blz. 382
		
			
			We dragen bij aan het project ‘Sport yn Beweging’.
		
	
 
	- 
			Blz. 383
		
			
			We dragen via een subsidie bij aan de nieuwbouw van zwembad De Welle in Drachten (regionale voorziening - 50m zwembad zowel topsport als recreatie).
		
	
 
	- 
			Blz. 384
		
			
			We reiken de oeuvreprijs voor Sport uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 385
		
			
			We stellen twee fondsen in om innovatie en inclusiviteit in de sport in Fryslân te bevorderen: het Fonds Inclusiviteit Sport en het Innovatiefonds Sport.
		
	
 
	- 
			Blz. 386
		
			
			We subsidiëren grootschalige sportevenementen.
		
	
 
	- 
			Blz. 387
		
			
			We subsidiëren het project Schoolschaatsen.
		
	
 
	- 
			Blz. 388
		
			
			We subsidiëren het project Skoallekeatsen.
		
	
 
	- 
			Blz. 389
		
			
			We subsidiëren Sport Fryslân, de Fryske sportbonden Frysk Ljeppers Boun, Stichting Foar de Neiteam, Koninklijke Watersportvereniging Sneek, Koninklijke Nederlandse Kaatsbon en Dambûn Frysk Spul, en Fryske sportevenementen.
		
	
 
	- 
			Blz. 390
		
			
			We subsidiëren Topsport Noord en het TeamNLcenter Noord (voorheen: Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO) en zijn aandeelhouder van Thialf.
		
	
 
	- 
			Blz. 391
		
			
			We voeren lobbyactiviteiten uit gericht op het binnenhalen van internationale grootschalige sportevenementen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 392
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 393
		
			
			Beleidsveld 5.2. Cultuur en Erfgoed
		
			
	- 
			Blz. 394
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 395
		
			
			Doelstelling beleidsveld 5.2.
		
	
 
	- 
			Blz. 396
		
			
			Ambitie 1 – Grut en Grutsk LF2028 – Arcadia
		
			
	- 
			Blz. 397
		
			
			We subsidiëren de stichting LF2028. 2023 wordt een belangrijk jaar als opmaat naar het volgende triënnale jaar in 2025. Net als in 2022 zetten we in 2023 in op het verbinden van Arcadia programma met maatschappelijke thema's.
		
	
 
	- 
			Blz. 398
		
			
			We herijken en continueren de ticketrisicoregeling;
		
	
 
	- 
			Blz. 399
		
			
			We zetten in onze opdracht aan Merk Fryslân ook specifiek in op de cultuurtoerist
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 400
		
			
			Ambitie 2 – Ynnovaasje & eksperimint
		
			
	- 
			Blz. 401
		
			
			We gaan door met de uitvoering van de Stimuleringsregeling Ontwikkeling en Innovatie. Met deze regeling investeren wij in het proces van kennisontwikkeling tot uitvoering: we subsidiëren professionaliteitsbevordering, pilots en grote voorstellingen
		
	
 
	- 
			Blz. 402
		
			
			We nemen deel aan het netwerk We the North en werken verder aan het doorontwikkelen van de talentontwikkelingsnetwerken van We the North en de proeftuinen;
		
	
 
	- 
			Blz. 403
		
			
			We werken aan verdere versterking van de programmalijnen met Rijk en Rijksfondsen;
		
	
 
	- 
			Blz. 404
		
			
			We zetten in op internationalisering voor het verkrijgen van substantiele Europese middelen, alsmede het uitbreiden en intensiveren van internationale contacten voor overheden en het veld.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 405
		
			
			Ambitie 3 – Kultuer yn ‘e Mienskip
		
			
	- 
			Blz. 406
		
			
			We subsidiëren onze steuninstellingen voor cultuureducatie, -participatie en amateurkunst (Keunstwurk) en bibliotheken (Fers);
		
	
 
	- 
			Blz. 407
		
			
			We matchen de OCW-bijdrage aan KEK3 en stimuleren verbindingen tussen cultuurparticipatie en zorg (o.a. door cultuur onderdeel te maken van Bluezone);
		
	
 
	- 
			Blz. 408
		
			
			Wij evalueren wij steuninstelling Keunstwurk,  meten we de tevredenheid van bibliotheken over de dienstverlening van Fers en doen onderzoek naar cultuurparticipatie;
		
	
 
	- 
			Blz. 409
		
			
			Via het Iepen Mienskipsfûns en een regeling Iepenloftspullen leveren wij een bijdrage aan het stimuleren van actieve cultuurparticipatie en faciliteren wij het amateurkunstklimaat in Fryslân.
		
	
 
	- 
			Blz. 410
		
			
			We geven uitvoering aan de cultuurkaart, waarmee we de subsidiestromen inzichtelijk maken voor aanvragers en (mede)overheden.
		
	
 
	- 
			Blz. 411
		
			
			We hebben uitvoering gegeven aan de structuurversterking van Beeldende Kunst
		
	
 
	- 
			Blz. 412
		
			
			Met de Friese gemeenten werken we aan een betere afstemming van beleid op het gebied van cultuurparticipatie en cultuureducatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 413
		
			
			We dragen bij aan gebiedsgerichte processen zoals Anno II en Streekwurk
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 414
		
			
			Ambitie 5 - Ferhaal fan Fryslân
		
			
	- 
			Blz. 415
		
			
			Via de Friese musea (geselecteerd op basis van de regeling Kunst en Musea en het rapport ‘Analyse en advies subsidiëring musea Provincie Fryslân’ n.a.v. de motie vreemd ‘Musea subsidies’ PS 17 februari 2021 en de motie ‘Ondersteuning Friese musea’
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 416
		
			
			Ambitie 6 – Sterke kunstinfrastructuur als basis voor een bloeiend artistiek klimaat
		
			
	- 
			Blz. 417
		
			
			We herijken de regeling Musea en Kunstinfastructuur op basis van de evaluatie van deze regeling en op basis van duidelijkheid over het beschikbare budget.
		
	
 
	- 
			Blz. 418
		
			
			Wij ontwikkelen accounthouderschap naar partnerschap met onze instellingen die meerjarige financiële steun van ons krijgen. Wij zetten daarbij in op informeren en faciliteren dat instellingen van elkaar kunnen leren en samenwerken;
		
	
 
	- 
			Blz. 419
		
			
			We subsidieren Pop Fabryk (pop-infrastructuur) en het kultuer kollektyf, zodat zij een volwaardig partner zijn voor het indienen van een aanvraag binnen de landelijke basisinfrastructuur.
		
	
 
	- 
			Blz. 420
		
			
			We geven opdracht om de nota Nij Poadium te evalueren als opmaat naar de volgende beleidsperiode.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 421
		
			
			Ambitie 8a - Erfgoed ûntwikkele – Cultuurhistorie
		
			
	- 
			Blz. 422
		
			
			Wij subsidiëren een aantal projecten uit de Erfgoeddeal: de Campagne ‘Kusten van het IJsselmeer’,  het project K(l)eigoed, en het project Buitengewone Leerstoel
		
	
 
	- 
			Blz. 423
		
			
			Voor het projectplan Takomst Fryske Pleats voeren we restauratieregeling voor boerderijen uit en zetten we een database op voor karakteristieke boerderijen in Fryslân.
		
	
 
	- 
			Blz. 424
		
			
			Wij adviseren gemeenten en andere partijen over het behoud en de ontwikkeling van cultuurhistorisch erfgoed in hun plannen, op basis van de doorwerking van de thematische structuurvisie Grutsk op’e Romte, FAMKE en de Cultuurhistorische Kaart in de
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 425
		
			
			Ambitie 8b - Erfgoed ûntwikkele – Archeologie
		
			
	- 
			Blz. 426
		
			
			Wij leveren een bijdrage aan archeologische steunpunten en onderzoeken en behouden het o.a. via het Noordelijk Archeologisch Depot Nuis.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 427
		
			
			Ambitie 8c - Erfgoed ûntwikkele – Monumenten
		
			
	- 
			Blz. 428
		
			
			Via onze subsidies aan een aantal instellingen en netwerken op het gebied van erfgoed en monumenten (onder andere kerken) en archeologie zorgen wij voor het beheer en behoud van ons erfgoed.
		
	
 
	- 
			Blz. 429
		
			
			Via de subsidieregeling monumenten en het Cultuurfonds voor Monumenten Fryslân ondersteunen we de restauratie en herbestemmingsplannen van monumenten en karakteristieke bouwwerken.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 430
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 431
		
			
			Beliedsfjild 5.3 Taal, media, ûnderwiis en letteren
		
			
	- 
			Blz. 432
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 433
		
			
			Doelstelling beliedsfjild 5.3.
		
	
 
	- 
			Blz. 434
		
			
			Ambysje 7A: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn it ûnderwiis
		
			
	- 
			Blz. 435
		
			
			Wy geane troch mei de útfiering fan it projekt Taalplan Frysk 2030, yn ‘e mande mei dosinten, skoal(bestjoeren) en acht taal- en ûnderwiisynstellings, sadat yn 2030 it fak Frysk op alle basisskoallen en skoallen foar it fuortset ûnderwiis op foldwaan
		
	
 
	- 
			Blz. 436
		
			
			Wy ûntwikkelje konsept-kearndoelen foar it fak Frysk as oanset foar in fernijd kurrikulum Fryske taal en kultuer yn it primêr en fuortset ûnderwiis.
		
	
 
	- 
			Blz. 437
		
			
			Sawol yn fundearjend ûnderwiis as ferfolchopliedings op middelber en heger nivo is mear omtinken foar it Frysk. Frysk moat in plak krije yn bygelyks beropsfoarmjende of boargerskipslessen. De learare-oplieding Frysk wurdt oantrekliker makke troch dy
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 438
		
			
			Ambysje 7B: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús iepenbiere libben
		
			
	- 
			Blz. 439
		
			
			De langetermynaginda is liedend as it giet om gemeentlik taalbelied.
		
	
 
	- 
			Blz. 440
		
			
			Yn it ramt fan it Sichtberensakkoart en moasje 2938 fan de FNP wurde konkrete ferfryskingsprojekten (en de streektalen) útfierd, mar ek belied en ôfspraken makke oer de yntegraliteit dêrfan yn de takomst.
		
	
 
	- 
			Blz. 441
		
			
			Wy soargje der foar dat der in goede opfolging komt fan it Taalkado as it giet om de taaloerdracht nei in nije generaasje.
		
	
 
	- 
			Blz. 442
		
			
			Yn ôfstimming mei it Ryk en it Fryske fjild soargje wy foar de tastânkomming fan in nije BFTK foar de perioade 2024 – 2028.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 443
		
			
			Ambysje 7C: in fanselssprekkend plak fan it Frysk yn ús frije tiid
		
			
	- 
			Blz. 444
		
			
			De provinsjale organisaasje wurket út de ferskillende opjeften wei gear om it fanselssprekkend plak fan it Frysk te realisearjen. Bygelyks troch meartalige kommunikaasje, de sichtberens fan it Frysk op it mêd fan beliedsmêden as ynfrastruktuer, natue
		
	
 
	- 
			Blz. 445
		
			
			Trochûntwikkeling fan digitale helpmiddels yn it Frysk en ynset op in folsleiner oanbod foar alle domeinen en leeftiden. Spearpunten binne spraaktechnology, it oersetten fan digitale tapassings yn de soarch en nije tapassings foar bern en jongerein.
		
	
 
	- 
			Blz. 446
		
			
			Wy jouwe yn ‘e mande mei de gemeente Ljouwert útfiering oan UNESCO City of Literature, en stelle skriuwersbeurzen en oare regelings beskikber.
		
	
 
	- 
			Blz. 447
		
			
			Wy stimulearje en fasilitearje (lês)projekten as Lês No.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 448
		
			
			Resultaatyndikatoaren
		
	
 
	- 
			Blz. 449
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 450
		
			
			Beleidsveld 5.3. Taal, media, onderwijs en letteren
		
			
	- 
			Blz. 451
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 452
		
			
			Doelstelling beleidsveld 5.3.
		
	
 
	- 
			Blz. 453
		
			
			Ambitie 7A: een vanzelfsprekende plek van het Fries in het onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 454
		
			
			We gaan door met de uitvoering van het project Taalplan Frysk 2030 samen met docenten, scholen(besturen) en acht taal- en onderwijsinstellingen, zodat in 2030 het vak Fries op alle basisscholen en scholen voor het voortgezet onderwijs op voldoende
		
	
 
	- 
			Blz. 455
		
			
			We ontwikkelen concept-kerndoelen voor het vak Fries als aanzet voor een vernieuwd curriculum Friese taal en cultuur in het primair en voortgezet onderwijs.
		
	
 
	- 
			Blz. 456
		
			
			Zowel in funderend onderwijs als vervolgopleidingen op middelbaar en hoger niveau is meer aandacht voor het Fries. Fries moet een plek krijgen in bijvoorbeeld beroepsvormende of burgerschapslessen. De lerarenopleiding Fries wordt aantrekkelijker ge
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 457
		
			
			Ambitie 7B: een vanzelfsprekende plaats van het Fries in ons openbare leven
		
			
	- 
			Blz. 458
		
			
			De langetermijnagenda is leidend als het gaat om gemeentelijk taalbeleid.
		
	
 
	- 
			Blz. 459
		
			
			In het kader van het Sichtberensakkoart en motie 2938 van de FNP worden concrete ferfryskingsprojekten (en de streektalen) uitgevoerd, maar ook beleid en afspraken gemaakt over de integraliteit daarvan in de toekomst.
		
	
 
	- 
			Blz. 460
		
			
			We zorgen ervoor dat er een goede opvolging komt van het Taalkado als het gaat om de taaloverdracht naar een nieuwe generatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 461
		
			
			In afstemming met het Rijk en het Friese veld zorgen wij voor de totstandkoming van een nieuwe BFTK voor de periode 2024 – 2028.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 462
		
			
			Ambitie 7C: een vanzelfsprekende plek van het Fries in onze vrije tijd
		
			
	- 
			Blz. 463
		
			
			De provinciale organisatie werkt vanuit de verschillende opgaven samen om de vanzelfsprekende plek van het Fries te realiseren. Bijvoorbeeld door meertalige communicatie, de sichtberens fan it Frysk op het gebied van beleidsterreinen als infrastruc
		
	
 
	- 
			Blz. 464
		
			
			Doorontwikkeling van digitale hulpmiddelen in het Fries en inzet op een vollediger aanbod voor alle domeinen en leeftijden. Speerpunten zijn spraaktechnologie, het vertalen van digitale toepassingen in de zorg en nieuwe toepassingen voor kinderen e
		
	
 
	- 
			Blz. 465
		
			
			Wij geven samen met de gemeente Leeuwarden uitvoering aan UNESCO City of Literature, en stellen schrijversbeurzen en andere regelingen beschikbaar.
		
	
 
	- 
			Blz. 466
		
			
			Wij stimuleren en faciliteren (lees)projecten als Lês No.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 467
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 468
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 469
		
			
			Programma 6: Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 470
		
			
			Portefeuillehouder
		
	
 
	- 
			Blz. 471
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 472
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 6 Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 473
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 474
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 475
		
			
			Beleidsveld 6.1. Mensen
		
			
	- 
			Blz. 476
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 477
		
			
			Doelstelling beleidsveld 6.1.
		
			
	- 
			Blz. 478
		
			
			We doen pro actief aan arbeidsmarktcommunicatie, gericht op de provincie als aantrekkelijke werkgever
		
	
 
	- 
			Blz. 479
		
			
			We doorlopen een organisatie ontwikkeltraject, dat leidt tot een integrale en gestructureerde aanpak van HR thema’s.
		
	
 
	- 
			Blz. 480
		
			
			We geven invulling aan ‘resultaat 60’ uit het bestuursakkoord ‘Lok op 1’ over gedeeld werkgeverschap / shared services.
		
	
 
	- 
			Blz. 481
		
			
			We geven invulling aan inclusiviteit en diversiteit
		
	
 
	- 
			Blz. 482
		
			
			We voeren programma’s uit gericht op leiderschap (MD, management development) en Leren en Ontwikkelen, met specifieke aandacht voor (persoonlijk) leiderschap, resultaatgerichtheid en politiek bestuurlijke sensitiviteit.
		
	
 
	- 
			Blz. 483
		
			
			We zorgen ervoor dat de inzet van personeel, vast, tijdelijk en inhuur, in balans zijn en blijven binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
		
	
 
	- 
			Blz. 484
		
			
			We zorgen ervoor dat elk team beschikt over een teamplan SPP, als afgeleide van de organisatie brede notitie SPP, dat is inzicht heeft in de beschikbare en benodigde kwaliteit en kwantiteit van het team.
		
	
 
	- 
			Blz. 485
		
			
			We sturen actief op het zo laag mogelijk houden van het ziekteverzuim.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 486
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
	- 
			Blz. 487
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 488
		
			
			Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
		
			
	- 
			Blz. 489
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 490
		
			
			Doelstelling beleidsveld 6.2.
		
			
	- 
			Blz. 491
		
			
			Er wordt een nulmeting uitgevoerd om de digitale vaardigheid van collega’s te meten.
		
	
 
	- 
			Blz. 492
		
			
			We geven verdere uitvoering aan de geplande energiebesparende maatregelen voor het Provinsjehûs en de provinciale steunpunten.
		
	
 
	- 
			Blz. 493
		
			
			We implementeren versneld een nieuwe vorm van duurzame en lokale inkoop van energie. Dit doen we gezamenlijk met Friese gemeenten in OVEF-verband.
		
	
 
	- 
			Blz. 494
		
			
			We starten met de uitvoering van de digitaliseringsstrategie. Hiervoor wordt het programma Digitale Transformatie ingericht.*)
		
	
 
	- 
			Blz. 495
		
			
			We voeren stapsgewijs een herinrichting van het provinciehuis door, gericht op ontmoeten, samenwerken en ‘plaats-onafhankelijk’ werken
		
	
 
	- 
			Blz. 496
		
			
			We werken een plan uit met concrete (investerings-)voorstellen voor het opwekken van duurzame energie zoals zonne-energie op eigen gronden en lokale productie van groen gas.
		
	
 
	- 
			Blz. 497
		
			
			We zorgen er met behulp van ‘projectportfolio management’ voor dat de schaarse capaciteit en middelen worden ingezet op de projecten die naar verwachting de meeste impact hebben op organisatiedoelstellingen
		
	
 
	- 
			Blz. 498
		
			
			We zorgen ervoor dat alle vergaderruimtes worden voorzien van hybride vergaderfaciliteiten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 499
		
			
			Resultaat indicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 500
		
			
			Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen
		
			
	- 
			Blz. 501
		
			
			Portefeuillehouder
		
	
 
	- 
			Blz. 502
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 503
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 7 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
	
 
	- 
			Blz. 504
		
			
			Opbouw lasten en baten
		
	
 
	- 
			Blz. 505
		
			
			Tabel overige algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
	- 
			Blz. 506
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 507
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 508
		
			
			Paragraaf 1. Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 509
		
			
			Samenvatting grondbezit
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 510
		
			
			Paragraaf 2. Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 511
		
			
			Ontwikkeling en organisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 512
		
			
			Financiën
		
	
 
	- 
			Blz. 513
		
			
			Inzet personeel
		
	
 
	- 
			Blz. 514
		
			
			Ontwikkeling capaciteitsbudget meerjarig
		
	
 
	- 
			Blz. 515
		
			
			Bezetting
		
	
 
	- 
			Blz. 516
		
			
			Programma O&O (organisatie-ontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 517
		
			
			Het programma Digitale Transformatie
		
	
 
	- 
			Blz. 518
		
			
			De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
		
	
 
	- 
			Blz. 519
		
			
			De Energie-neutrale organisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 520
		
			
			De rechtmatige organisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 521
		
			
			Opvolging aanbevelingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 522
		
			
			Paragraaf 3. Grote projecten
		
			
	- 
			Blz. 523
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 524
		
			
			Overzicht projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 525
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 526
		
			
			Projecten en programma's
		
			
	- 
			Blz. 527
		
			
			Spoorverbetering Leeuwarden-Zwolle
		
	
 
	- 
			Blz. 528
		
			
			Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Sneek
		
	
 
	- 
			Blz. 529
		
			
			De Nieuwe Afsluitdijk
		
	
 
	- 
			Blz. 530
		
			
			Programma De Nieuwe Afsluitdijk
		
	
 
	- 
			Blz. 531
		
			
			Vismigratierivier
		
	
 
	- 
			Blz. 532
		
			
			De bruggen en de sluis Kornwerderzand
		
	
 
	- 
			Blz. 533
		
			
			Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
	
 
	- 
			Blz. 534
		
			
			Programma Natuur
		
	
 
	- 
			Blz. 535
		
			
			Veenweide
		
	
 
	- 
			Blz. 536
		
			
			Veenweideprogramma 2021-2030
		
	
 
	- 
			Blz. 537
		
			
			Aldeboarn-De Deelen
		
	
 
	- 
			Blz. 538
		
			
			Hegewarren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 539
		
			
			1. Spoorprojecten
		
			
	- 
			Blz. 540
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 541
		
			
			Spoorprojecten
		
			
	- 
			Blz. 542
		
			
			Spoorverbetering Leeuwarden-Zwolle
		
	
 
	- 
			Blz. 543
		
			
			Capaciteitsvergroting Leeuwarden-Sneek
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 544
		
			
			1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
		
	
 
	- 
			Blz. 545
		
			
			1a. Spoorverbetering Leeuwarden-Zwolle
		
	
 
	- 
			Blz. 546
		
			
			1b. Capaciteitsvergroting spoorverbinding Leeuwarden-Sneek
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 547
		
			
			2. De Nieuwe Afsluitdijk
		
			
	- 
			Blz. 548
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 549
		
			
			De Nieuwe Afsluitdijk
		
			
	- 
			Blz. 550
		
			
			Programma De Nieuwe Afsluitdijk
		
	
 
	- 
			Blz. 551
		
			
			Vismigratierivier
		
	
 
	- 
			Blz. 552
		
			
			De bruggen en de sluis Kornwerderzand
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 553
		
			
			2. De Nieuwe Afsluitdijk (programma’s infrastructuur, omgeving en economie)
		
	
 
	- 
			Blz. 554
		
			
			2a. Programma De Nieuwe Afsluitdijk
		
	
 
	- 
			Blz. 555
		
			
			2b. Vismigratierivier
		
	
 
	- 
			Blz. 556
		
			
			2c. De bruggen en de sluis Kornwerderzand
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 557
		
			
			3. Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
			
	- 
			Blz. 558
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 559
		
			
			Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
			
	- 
			Blz. 560
		
			
			Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 561
		
			
			3 . Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 562
		
			
			4. Programma Natuur
		
			
	- 
			Blz. 563
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 564
		
			
			Programma natuur
		
			
	- 
			Blz. 565
		
			
			Programma Natuur
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 566
		
			
			4. Programma Natuur
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 567
		
			
			5. Veenweide
		
			
	- 
			Blz. 568
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 569
		
			
			Veenweide
		
			
	- 
			Blz. 570
		
			
			Veenweideprogramma 2021-2030
		
	
 
	- 
			Blz. 571
		
			
			Aldeboarn-De Deelen
		
	
 
	- 
			Blz. 572
		
			
			Hegewarren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 573
		
			
			5. Veenweide
		
	
 
	- 
			Blz. 574
		
			
			5a. Veenweideprogramma
		
	
 
	- 
			Blz. 575
		
			
			5b. Aldeboarn - De Deelen
		
	
 
	- 
			Blz. 576
		
			
			5c. Hegewarren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 577
		
			
			6. FPLG  (Fries programma landelijk gebied)
		
			
	- 
			Blz. 578
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 579
		
			
			FPLG
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 580
		
			
			6. FPLG
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 581
		
			
			Financiële begroting
		
			
	- 
			Blz. 582
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen PS
		
			
	- 
			Blz. 583
		
			
			Introductie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 584
		
			
			Rapportage wijzigingen onder mandaat GS
		
			
	- 
			Blz. 585
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 586
		
			
			Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 587
		
			
			Capaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 588
		
			
			Bijdrage derden
		
	
 
	- 
			Blz. 589
		
			
			Investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 590
		
			
			Nominaal
		
	
 
	- 
			Blz. 591
		
			
			Schuiven binnen programma
		
	
 
	- 
			Blz. 592
		
			
			Mutatie binnen reserve Breed Cofinancieringsbudget
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 593
		
			
			Ontwikkeling financieel kader
		
			
	- 
			Blz. 594
		
			
			1. Onze uitgangspunten
		
	
 
	- 
			Blz. 595
		
			
			2. Ontwikkeling begrotingssaldo
		
	
 
	- 
			Blz. 596
		
			
			3. Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
		
	
 
	- 
			Blz. 597
		
			
			Var (in te zetten)
		
	
 
	- 
			Blz. 598
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 599
		
			
			Treasury: financiering en beleggingen
		
			
	- 
			Blz. 600
		
			
			Treasury
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 601
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 602
		
			
			Bijlage 1. Begrotingswijzigingen PS
		
			
	- 
			Blz. 603
		
			
			Begrotingswijzigingen PS
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 604
		
			
			Bijlage 2. Aansluiting tussen de jaarstukken 2022 en de bestuursrapportage 2023
		
			
	- 
			Blz. 605
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 606
		
			
			Programma 1: Bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 607
		
			
			Programma 2: Infrastructuur
		
	
 
	- 
			Blz. 608
		
			
			Programma 3: Omgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 609
		
			
			Programma 4: Economie
		
	
 
	- 
			Blz. 610
		
			
			Programma 5: Mienskip
		
	
 
	- 
			Blz. 611
		
			
			Programma 6: Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 612
		
			
			Programma 7: Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 613
		
			
			Bijlage 3. Aanvullingen op de subsidiestaat
		
			
	- 
			Blz. 614
		
			
			Aanvullingen op of verbeteringen van subsidiestaat begroting 2023 (bedragen x € 1.000,-)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 615
		
			
			Bijlage 4. Overzicht investeringen
		
			
	- 
			Blz. 616
		
			
			Totaal tabel
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 617
		
			
			Bijlage 5. Moties en toezeggingen
		
			
	- 
			Blz. 618
		
			
			Moties en toezeggingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 619
		
			
			Bijlage 6. Afgehandelde aanbevelingen
		
			
	- 
			Blz. 620
		
			
			Afgehandelde aanbevelingen onder verantwoordelijkheid van Provinciale Staten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Overzicht
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap