- 
			Blz. 1
		
			
			Bestuursrapportage 2024
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programma's
		
			
	- 
			Blz. 3
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 5
		
			
			Toevoegingen en onttrekkingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Samenvatting
		
			
	- 
			Blz. 7
		
			
			Samenvatting financieel
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			Voorspellend vermogen
		
	
 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Begrotingssaldo na wijziging
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Inzicht in  vrijval
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Totaaloverzicht
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 12
		
			
			Programma 1: Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 13
		
			
			Portefeuillehouders
		
	
 
	- 
			Blz. 14
		
			
			Inzet beschikbare middelen  programma 1 Bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 17
		
			
			Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 19
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.1.
		
			
	- 
			Blz. 20
		
			
			We versterken het kwaliteitskader voor Statenstukken verder (zie ook  evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			We maken gebundelde kennis toegankelijk door het verkennen van  mogelijkheden voor een kennisbank (zie ook evenwichtig samenspel  tussen PS en GS).
		
	
 
	- 
			Blz. 22
		
			
			We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
		
	
 
	- 
			Blz. 23
		
			
			We verbeteren de introductie voor tussentijdse instromers van de Staten.
		
	
 
	- 
			Blz. 24
		
			
			We brengen provinciale politiek onder de aandacht en laten inwoners en  met name jongeren kennismaken met de politiek.
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse  activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement  en de Gast van de Staten.
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan  rondom jongerenparticipatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 27
		
			
			Wanneer dit passend is bij het hoofdonderwerp op de agenda vergaderen  de Staten ook buiten het provinciehuis.
		
	
 
	- 
			Blz. 28
		
			
			Wij streven in samenspraak met de dienst naar het steeds beter voorzien  in de vraag naar relevante informatie van de Staten, bijvoorbeeld door het  blijven doorontwikkelen van het format voor de Statenstukken.
		
	
 
	- 
			Blz. 29
		
			
			Wij bevorderen een cultuur van werken waarin het samenspel tussen PS  en GS helder is en waarbij het manifest is dat Provinciale Staten het  primaat hebben.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 30
		
			
			Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 32
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.2.
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			GS vergadert 8x per jaar op externe locaties, gekoppeld aan  werkbezoek of bestuurlijk overleg.
		
	
 
	- 
			Blz. 34
		
			
			90% van de PS-voorstellen worden zes weken voor de PS-vergadering toegezonden.
		
	
 
	- 
			Blz. 35
		
			
			95% van de schriftelijke vragen van PS worden binnen 30  dagen beantwoord.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 36
		
			
			Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
		
			
	- 
			Blz. 37
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 38
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.3.
		
			
	- 
			Blz. 39
		
			
			De CvdK bevordert, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende  Intentieverklaring Friese Norm, de samenwerking met gemeenten en  ketenpartners in de aanpak van ondermijning.
		
	
 
	- 
			Blz. 40
		
			
			De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
		
	
 
	- 
			Blz. 41
		
			
			De CvdK geeft een vervolg aan het bestuurlijk arrangement met de  provincie Zeeland en het ministerie van BZK en bevordert daarbij de  deelname van andere overheden.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 42
		
			
			Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
		
			
	- 
			Blz. 43
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.4.
		
			
	- 
			Blz. 45
		
			
			Provincie, Friese gemeenten en VFG stemmen de gezamenlijke inzet op de  interbestuurlijke opgaven optimaal op elkaar af, dit in navolging van het  onderzoek naar een bestuurlijk regionaal ecosysteem.
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			Door effectieve inzet van beschikbare personele capaciteit bij de Friese  overheidspartijen vergroten we de afzonderlijke en gezamenlijke  uitvoeringskracht.
		
	
 
	- 
			Blz. 47
		
			
			We realiseren 2 tot 4 pilots/experimenten op het terrein van  (jongeren)participatie, gericht op het vergroten van directe  betrokkenheid, invloed en eigenaarschap van inwoners.
		
	
 
	- 
			Blz. 48
		
			
			We bouwen een gezamenlijk kennisnetwerk democratie & participatie,  aansluitend bij bestaande netwerken in Fryslân, en we organiseren een  serie dialoogsessies
		
	
 
	- 
			Blz. 49
		
			
			We ontwikkelen een ondersteunend intern leertraject rond participatief  werken.
		
	
 
	- 
			Blz. 50
		
			
			We leveren de evaluatie op van het digitaal participatieplatform Stim fan  Fryslân
		
	
 
	- 
			Blz. 51
		
			
			We bevorderen een gezonde financiële situatie bij Friese gemeenten en  Wetterskip Fryslân.
		
	
 
	- 
			Blz. 52
		
			
			We voeren toezichtgesprekken met gemeenten en Wetterskip om risico’s  te identificeren bij de uitvoering van medebewindstaken. Hierdoor  kunnen zij hun taken goed blijven uitvoeren en kan de mienskip erop  vertrouwen dat dit beschermd en geborgd is.
		
	
 
	- 
			Blz. 53
		
			
			We richten ons op verdere bewustwording van de medewerkers en het  versterken van processen, o.a. op het gebied van het verstrekken van  vergunningen en subsidies, vastgoed- en grondtransacties en  aanbestedingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 54
		
			
			We werken aan het intensiveren van de inzet van het bestuursrechtelijk  instrument Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door  het openbaar bestuur).
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			We verminderen het risico op het onbewust faciliteren van  ondermijnende activiteiten door de informatiepositie te versterken. Dit  doen we middels het werken met een provinciaal informatie overleg en  een intern meldpunt.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 56
		
			
			Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 57
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			Doelstelling beleidsveld 1.5.
		
			
	- 
			Blz. 59
		
			
			We geven mede uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma  Waddengebied 2021-2026 van Rijk en regio, aan het Integraal  Beheerplan Waddenzee van Rijk en regio en aan het interprovinciaal  Investeringskader Waddengebied 2016-2026.
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel
		
	
 
	- 
			Blz. 61
		
			
			We werken vanuit bestuurlijke samenwerking aan uitvoering van de  Samenwerkingsagenda Leeuwarden, de Regio Deals voor de regio’s ZO,  NO, NW en Wadden en de gebiedsagenda/aanvraag Regio Deal voor de  regio ZW.
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			We nemen deel aan de bestuurlijke mijnbouwtafel van Friese overheden  en het ministerie van EZK.
		
	
 
	- 
			Blz. 63
		
			
			We behartigen de Friese belangen in Den Haag in wisselende coalities, via  het IPO en vooral via Noordelijke Samenwerking. We nemen bestuurlijk  en via onze Noordelijke PA-functionarissen deel in het Huis van de  Nederlandse Provincies in Brussel.
		
	
 
	- 
			Blz. 64
		
			
			We nemen deel aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in  Brussel. We nemen deel aan de Grensoverschrijdende Samenwerking  Niedersachsen-Nederland.
		
	
 
	- 
			Blz. 65
		
			
			We organiseren jaarlijks de Fryske borrel, een netwerkbijeenkomst voor  Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag. We organiseren jaarlijks  de Fryslândei in Brussel.
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 66
		
			
			Programma 2: Infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			Portefeuillehouder
		
	
 
	- 
			Blz. 68
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 2 infrastructuur
		
	
 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			Doelstelling beleidsveld 2.1.
		
			
	- 
			Blz. 74
		
			
			We stimuleren minimaal 20 bedrijven (die meer dan 50 werknemers hebben) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden.
		
	
 
	- 
			Blz. 75
		
			
			We werken mee aan diverse programma's en initiatieven om  duurzamer vervoer te stimuleren, zowel over weg als over water (o.a. Clean Energy Hubs, goederencorridor Noord-Oost-Midden Nederland).
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			We geven opvolging  aan uitkomst(en) van belevingsonderzoek.
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			We voeren  diverse gedragscampagnes uit, gericht op het zich veiliger verplaatsen van mensen.
		
	
 
	- 
			Blz. 78
		
			
			We stellen  in 2024 een nieuw Actieplan Geluid op.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 79
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 80
		
			
			Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 81
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 82
		
			
			Doelstelling beleidsveld 2.2.
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			We werken aan de programmering uit het uitvoeringsprogramma Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).
		
	
 
	- 
			Blz. 84
		
			
			We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur.
		
	
 
	- 
			Blz. 85
		
			
			We maken met het Rijk afspraken in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT)
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			We blijven ons inzetten voor verbetering van de spoorinfrastructuur in Fryslân.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 88
		
			
			Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
		
			
	- 
			Blz. 89
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			Doelstelling beleidsveld 2.3.
		
			
	- 
			Blz. 91
		
			
			Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur ( wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6) en gaan door met het verder professionaliseren van ons assetmanagementsysteem.
		
	
 
	- 
			Blz. 92
		
			
			We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.
		
	
 
	- 
			Blz. 93
		
			
			We gaan door met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten (conform het vastgesteld implementatieplan energie-neutrale provinciale organisatie).
		
	
 
	- 
			Blz. 94
		
			
			Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân
		
	
 
	- 
			Blz. 95
		
			
			We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten.
		
	
 
	- 
			Blz. 96
		
			
			We werken verder aan het uitvoeringsprogramma VHK: we bereiden een convenant met het Rijk voor i.v.m. de afkoopsom Tsjerk Hiddessluizen Harlingen, we bereiden de bochtverruiming in Franeker voor, we werken aan de uitvoering van wachtplaatsen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 98
		
			
			Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
		
			
	- 
			Blz. 99
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 100
		
			
			Doelstelling beleidsveld 2.4.
		
			
	- 
			Blz. 101
		
			
			We verlenen en beheren de regionale OV-concessies voor trein en bus,
		
	
 
	- 
			Blz. 102
		
			
			Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.
		
	
 
	- 
			Blz. 103
		
			
			Wij werken aan de realisatie om alle busstallingen in Fryslân vanuit strategisch oogpunt in eigendom te nemen, zodat er bij aanbestedingen een gelijk speelveld is voor marktpartijen om in te schrijven en om desinvesteringen te voorkomen.
		
	
 
	- 
			Blz. 104
		
			
			Wij werken aan diverse maatregelen om het OV te verbeteren, waaronder het realiseren van Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS)-panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 105
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 106
		
			
			Programma 3: Natuur en Landbouw
		
			
	- 
			Blz. 107
		
			
			Portefeuillehouders
		
	
 
	- 
			Blz. 108
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 3 Natuur en Landbouw
		
	
 
	- 
			Blz. 109
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 110
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 111
		
			
			Beleidsveld 3.1. Natuur
		
			
	- 
			Blz. 112
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 113
		
			
			Doelstelling beleidsveld 3.1.
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			Nationale parken: Het nieuwe – landelijke – beleidsprogramma voor de Nationale Parken uitwerken voor de Nationale Parken Alde Feanen, Schiermonnikoog, Lauwersmeer (samen met de provincie Groningen) en Drents-Friese Wold (samen met de prov. Drenthe).
		
	
 
	- 
			Blz. 115
		
			
			Natura 2000: •	opstellen van  tien evaluaties (vier eilanden, Alde Feanen, Deelen, Wijnjeterperschar, Koningsdiep, Van Oordt's Mersken, Rottige Meenthe).
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			Natura 2000: •	uitvoering geven aan de tien natuurdoelanalyses, o.a. aan de slag met de onderzoeken en verzamelen monitoringsgegevens en starten met uitvoeren van maatregelen.
		
	
 
	- 
			Blz. 117
		
			
			Natura 2000: •	zorgdragen voor de uitvoering van de herstelmaatregelen in de Natura 2000 gebieden.
		
	
 
	- 
			Blz. 118
		
			
			Programma Natuur: uitvoeren van de maatregelen in de SPUK Programma Natuur. Zie voor toelichting paragraaf 9 Grote projecten.
		
	
 
	- 
			Blz. 119
		
			
			Natuurkwaliteit: uitvoering geven aan Grip op Kwaliteit.
		
	
 
	- 
			Blz. 120
		
			
			Biodiversiteitsprogramma: opstellen biodiversiteitsprogramma, afhankelijk van besluitvorming door PS over het vervolg.
		
	
 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Natuur inclusieve samenleving: opstellen Agenda natuurinclusief, afhankelijk van besluitvorming door PS over het vervolg
		
	
 
	- 
			Blz. 122
		
			
			Pesticiden: uitvoeren van het pesticidenbeleid, dat is vastgesteld door PS voorjaar 2023.
		
	
 
	- 
			Blz. 123
		
			
			Uitvoeren van actieplan beleidsnota invasieve exoten.
		
	
 
	- 
			Blz. 124
		
			
			Uitvoering geven aan het nieuw Fries ganzenbeleid.
		
	
 
	- 
			Blz. 125
		
			
			Uitvoeren van het weidevogelbeleid op basis van de weidevogelnota en gruttoaanvalsplan.
		
	
 
	- 
			Blz. 126
		
			
			Uitvoeren van de subsidieregeling wolf.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 127
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 128
		
			
			Beleidsveld 3.2. Landbouw
		
			
	- 
			Blz. 129
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 130
		
			
			Doelstelling beleidsveld 3.2.
		
			
	- 
			Blz. 131
		
			
			Uitvoering geven aan de prioritaire actiepunten van de landbouwagenda.
		
	
 
	- 
			Blz. 132
		
			
			Uitvoering geven aan de Regio Deal Natuurinclusieve Landbouw .
		
	
 
	- 
			Blz. 133
		
			
			We doen in 2024 vier openstellingen  in het kader van het niet-grondgebonden deel van het GLB.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 134
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 135
		
			
			Programma 4: Ruimte en Klimaat
		
			
	- 
			Blz. 136
		
			
			Portefeuillehouders
		
	
 
	- 
			Blz. 137
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 138
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 4 Ruimte en Klimaat
		
	
 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 141
		
			
			Beleidsveld 4.1. Ruimtelijke ordening en wonen
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 143
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.1
		
			
	- 
			Blz. 144
		
			
			We werken met onze partners aan de invoering van de Omgevingswet. De komende jaren is herziening van de POVI en -verordening nodig.  Om het beleid uit te voeren, werken we via voorkantsamenwerking samen met partners.
		
	
 
	- 
			Blz. 145
		
			
			Inzet op Landschap (behoud, herstel en versterking) is gerealiseerd (sturing, middelen, organisatie).
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			Handvatten gereed om ruimtelijke kwaliteit te integreren in ruimtelijke opgaven en ontwikkelingen (analyse en redeneerlijn op basis waarvan keuzes kunnen worden gemaakt).
		
	
 
	- 
			Blz. 147
		
			
			Een geactualiseerd Grutsk op ‘e Romte (onderdeel van Programma Landschap).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 148
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 149
		
			
			Beleidsveld 4.2. Water en Bodem
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.2
		
			
	- 
			Blz. 152
		
			
			We voeren onze wettelijke taken uit op grond van o.a. de EU Kaderrichtlijn water, de Zwemwaterrichtlijn, de Waterwet, Wet natuurbescherming, de Drinkwaterrichtlijn en de wettelijke bodemtaken in relatie tot het overgangsrecht in de Omgevingswet.
		
	
 
	- 
			Blz. 153
		
			
			We voeren de acties uit op het gebied van de 3 lagen van meerlaagsveiligheid (preventie van overstromingen en wateroverlast, ruimtelijke inrichting en locatiekeuze en calamiteitenbeheersing).
		
	
 
	- 
			Blz. 154
		
			
			We brengen in beeld de nog benodigde maatregelen en de effecten voor de Natura2000 gebieden.
		
	
 
	- 
			Blz. 155
		
			
			De aanvullende strategische grondwatervoorraden gaan we borgen in Omgevingsverordening.
		
	
 
	- 
			Blz. 156
		
			
			Voor een deel van de  natura2000-gebieden  brengen we de hydrologische toestand, maatregelen en effect op de doelen in beeld.
		
	
 
	- 
			Blz. 157
		
			
			We rapporteren aan Provinciale Staten over de voortgang en resultaten waterkwaliteit  aan de hand van de zogenoemde midterm review.
		
	
 
	- 
			Blz. 158
		
			
			De ambities en doelen  omtrent het ontwikkelingsbeleid voor bodemvitaliteit zullen in  lijn met de startnotitie ter besluitvorming worden voorgelegd aan PS.
		
	
 
	- 
			Blz. 159
		
			
			We leveren een bijdrage aan een Integraal ruimtelijk ontwerp voor Programma Harlingen, waarin het principe water en bodem sturend wordt toegepast.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 161
		
			
			Beleidsveld 4.3. Milieu
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 163
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.3
		
			
	- 
			Blz. 164
		
			
			We gaan onze wettelijke taken uitvoeren op grond van o.a Wet natuurbescherming en Algemene wet bestuursrecht. Vergunningverleners worden geattendeerd op het belang van tijdigheid en er zal gestuurd worden op het tijdig verstrekken van vergunningen.
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Voor de uitvoering van de VTH-taken wordt een VTH-jaarprogramma en een VTH-jaarverslag opgesteld. Het huidige VTH beleid 2019-2023 (en de onderliggende risicoanalyses) wordt tot eind 2024 verlengd omdat het Omgevingswetproof wordt gemaakt.
		
	
 
	- 
			Blz. 166
		
			
			Uitvoeren van het opdrachtgeverschap van de VTH-taken die bij de FUMO en de ODG zijn neergelegd.
		
	
 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Om een bijdrage te leveren aan circulaire economie vanuit de VTH-taken worden de prov.inrichtingen door de FUMO benaderd om te inventariseren waar kansen en wensen liggen op dit gebied. Mogelijk zal dit in 2024 leiden tot een vervolgproj.voor de FUMO
		
	
 
	- 
			Blz. 168
		
			
			De  PAS-melders dossiers (circa 220) zullen in meerdere jaren worden afgerond. Voor 2024 is dat naar verwachting 10.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 169
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Beleidsveld 4.4. Energietransitie
		
			
	- 
			Blz. 171
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 172
		
			
			Doelstelling beleidsveld 4.4.
		
			
	- 
			Blz. 173
		
			
			Uitvoeren regeling  extra gelden uit Windpark Fryslân (WPF) gelden, ten behoeve van het isoleren van woningen.
		
	
 
	- 
			Blz. 174
		
			
			We voeren de landelijke SPUK regeling verduurzaming bedrijfsmatig vastgoed uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 175
		
			
			We zetten een ondersteuningsstructuur voor het MKB op o.a. via  het bedrijvenloket Ynbusiness.
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			Overleg met gemeenten (via Friese Energie Tafel) en initiatiefnemers om initiatieven voor de opwek van energie verder te helpen.
		
	
 
	- 
			Blz. 177
		
			
			Uitvoering van de Missy Wetterwaarmte  en ondersteuning van projecten.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 178
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 179
		
			
			Programma 5: Economie en Mienskip
		
			
	- 
			Blz. 180
		
			
			Portefeuillehouders
		
	
 
	- 
			Blz. 181
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 182
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 5 Economie en Mienskip
		
	
 
	- 
			Blz. 183
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Beleidsveld 5.1. Economie
		
			
	- 
			Blz. 186
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 187
		
			
			Doelstelling beleidsveld 5.1.
		
			
	- 
			Blz. 188
		
			
			Circulaire Materialen is een van de Friese Speerpunten. Streven is om circulariteit steeds meer als overkoepelden uitgangpunt te hanteren. VCF heeft daarbij een belangrijke rol.
		
	
 
	- 
			Blz. 189
		
			
			De inhoud is hierbij leidend, o.a. zoals die is vastgelegd in de investeringsagenda’s van de vijf speerpunten. Samen met o.a. EuropaPact Fryslân zullen projecten voorbereid worden voor indiening bij Europese fondsen.
		
	
 
	- 
			Blz. 190
		
			
			We gaan de investeringsagenda’s van de vijf speerpunten uitvoeren, samen met alle stakeholders. De toegevoegde waarde per arbeidsplaats is in de speerpunten hoger dan gemiddeld in Fryslân.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 191
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Beleidsveld 5.2. Gastvrijheid
		
			
	- 
			Blz. 193
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 194
		
			
			Doelstelling beleidsveld 5.2.
		
			
	- 
			Blz. 195
		
			
			We verlenen subsidie aan Merk Fryslân voor het verzorgen van de toeristische marketing activiteiten gericht op slimme groei.
		
	
 
	- 
			Blz. 196
		
			
			We dragen (financieel) bij aan het beheer en onderhoud van de wandel- en fietsinfrastructuur (incl. routes) in Fryslân door deel te nemen aan samenwerkingsverbanden zoals Wandelnet en stichting Landelijk Fietsplatform.
		
	
 
	- 
			Blz. 197
		
			
			We verlenen een bijdrage aan Innovatie Pact Fryslân voor de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) als aanjager en denktank voor het netwerk.
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			We dragen (financieel) bij aan het beheer en waar mogelijk verrijken en up-to-date houden van verschillende monitors ten behoeve van de gastvrijheidssector.
		
	
 
	- 
			Blz. 199
		
			
			We dragen (financieel) bij aan het beheren, actualiseren en structureel borgen van een digitale infrastructuur voor toeristische informatie over het dagrecreatieve aanbod in Fryslân.
		
	
 
	- 
			Blz. 200
		
			
			We ontwikkelen een ruimtelijke visie op recreatie en toerisme in Fryslân in de vorm van een gebruiksvisie Landrecreatie (in aanvulling op eerder opgestelde Gebruiksvisie waterrecreatie Fryslân 2050).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 201
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 202
		
			
			Beleidsveld 5.3. Taal, cultuur, erfgoed en sport
		
			
	- 
			Blz. 203
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			Doelstelling beleidsveld 5.3.
		
			
	- 
			Blz. 205
		
			
			We geven uitvoering aan de afspraken en ambities die in de BFTK 2024-2028 zijn vastgelegd.
		
	
 
	- 
			Blz. 206
		
			
			We voeren structureel overleg met de betrokken organisaties rondom Taalplan Frysk 2030 om het aanbod Frysk in het onderwijs te verbeteren. M.b.v. skoalstipers ondersteunen we scholen om een goed aanbod voor de Fryske taal en cultuur lessen te bieden.
		
	
 
	- 
			Blz. 207
		
			
			Actie 1: We ondersteunen instellingen en initiatieven met structurele en incidentele subsidies op het gebied van Fryske literatuur die gericht zijn op innovaties en samenwerking met podiumkunsten, performance en andere creatieve uitingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			Actie 2: We stellen regelingen open om het schrijven, uitgeven, vertalen, promoten en herdrukken van Fryske literatuur te stimuleren en mogelijk te maken.
		
	
 
	- 
			Blz. 209
		
			
			We stellen verschillende onderdelen van de Stimuleringsregeling Cultuur weer open. Via deze regeling ondersteunen we cursussen, onderzoeken, pilotprojecten en grotere culturele producties.
		
	
 
	- 
			Blz. 210
		
			
			We ontwikkelen samen met Keunstwurk  een methode om bij een representatief 'panel' van belanghebbenden hun tevredenheid te meten over de uitvoering van steunfuncties voor zowel de amateurkunst als de kunsteducatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			We financieren 7 musea en 27 kunstinstellingen via de Regeling Musea en Kunstinfrastructuur. Vanuit de ambitie om te ontwikkelen van accounthouderschap naar partnerschap, steken we ook in 2024 tijd en energie in de relatie met de cult. instellingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Stimuleren van de basisinfrastructuur erfgoed en het opzetten van diverse subsidieregelingen en projecten.
		
	
 
	- 
			Blz. 213
		
			
			Wij stimuleren het project “Fryske Sport yn dyn Klasse”.
		
	
 
	- 
			Blz. 214
		
			
			Wij hebben het fonds inclusie Sport in het leven geroepen.
		
	
 
	- 
			Blz. 215
		
			
			Wij subsidiëren het project "Schoolschaatsen".
		
	
 
	- 
			Blz. 216
		
			
			Exploitatiebijdrage voor instandhouding Thialf.
		
	
 
	- 
			Blz. 217
		
			
			We komen met Arcadia tot een subs.verl. voor de voorber. en uitv. van de tweede triënnale in 2025. Daarbij horen ook afspraken over de invulling en monitoring van de doelstellingen die Arcadia van de prov. Fryslân en de gemeente Leeuwarden meekrijgt.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 218
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 219
		
			
			Beleidsveld 5.4. Leefbaarheid
		
			
	- 
			Blz. 220
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 221
		
			
			Doelstelling beleidsveld 5.4.
		
			
	- 
			Blz. 222
		
			
			We organiseren op basis van actuele thema’s masterclasses en inspiratiesessies voor ambtenaren, bestuurder en maatschappelijk organisaties. Te denken valt aan brede thema’s zoals wonen, mobiliteit en toekomstbestendige voorzieningen.
		
	
 
	- 
			Blz. 223
		
			
			We maken in aanvulling op de gegevens die CBS en Planbureau Fryslân leveren in eigen huis prognoses over bevolkingsontwikkeling, huishoudenssamenstelling en migratie om op basis hiervan ons beleid te vormen en in inspiratiesessies kennis te delen.
		
	
 
	- 
			Blz. 224
		
			
			We zijn betrokken bij de verschillende vormen van regionale samenwerking (ANNO, Regiodeals, …) en zorgen dat voor elke regio een aanspreekpunt beschikbaar is, die bekend is in het regionale netwerk.
		
	
 
	- 
			Blz. 225
		
			
			Na de pilots die in Regio's Zuidwest en Wadden zijn gedaan voor het vormen van het netwerk voor de ondersteuning van initiatieven breiden we dit netwerk uit met minimaal 2 andere regio’s.
		
	
 
	- 
			Blz. 226
		
			
			Op basis van (de evaluatie van de) beleidsbrief Grote Maatschappelijke Initiatieven ondersteunen we bestaande en eventueel nieuwe initiatieven met maatwerk.
		
	
 
	- 
			Blz. 227
		
			
			We ondersteunen initiatiefnemers met het doen van een aanvraag voor LEADERmiddelen.
		
	
 
	- 
			Blz. 228
		
			
			Om onze wettelijke taak uit te voeren op het gebied van volksgezondheid organiseren we zogenaamde bestuurstafels waarin we het gesprek over toegankelijke en betaalbare zorg faciliteren.
		
	
 
	- 
			Blz. 229
		
			
			We ondersteunen initiatiefnemers met het doen van een IMF aanvraag en stellen bij een positief advies van de IMF adviescommissie deze middelen beschikbaar.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 231
		
			
			Programma 6: Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			Portefeuillehouder
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Wat zien we?
		
	
 
	- 
			Blz. 234
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 6 bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 235
		
			
			Uitgebreide financiële tabel
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Beleidsveld 6.1. Mensen
		
			
	- 
			Blz. 238
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 239
		
			
			Doelstelling beleidsveld 6.1.
		
			
	- 
			Blz. 240
		
			
			We zorgen ervoor dat de inzet van personeel, vast, tijdelijk en inhuur, in balans zijn en blijven binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			We voldoen aan de verplichting in het kader van Banenafspraak aan het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 242
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 243
		
			
			Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
		
			
	- 
			Blz. 244
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 245
		
			
			Doelstelling beleidsveld 6.2.
		
			
	- 
			Blz. 246
		
			
			Deelprogramma Fundament: Operationeel modern, efficiënt, schaalbaar en marktconform platform voor procesondersteuning. Nodig voor o.m. het subsidieproces en het beheren van klantgegevens.
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			Deelprogramma KlantContactCentrum (KCC) (Digitale Dienstverlening): Operationeel en ingericht platform inclusief proces gericht op het optimaal bedienen van de Mienskip.
		
	
 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Deelprogramma Subsidies (Digitale Dienstverlening): Operationeel en ingericht platform inclusief proces om de provincie Fryslân in staat te stellen om een modern, efficiënt, duurzaam en door de Mienskip hoog gewaardeerd subsidie-proces uit te voeren.
		
	
 
	- 
			Blz. 249
		
			
			We voeren de geplande energiebesparende maatregelen en duurzame opwek van energie uit in het provinciehuis, de provinciale steunpunten en provinciale gronden.
		
	
 
	- 
			Blz. 250
		
			
			We werken stapsgewijs verder aan de herinrichting van het provinciehuis, gebaseerd op de ervaringen met de pilots die nu draaien en op basis van de gewijzigde behoefte uit de dienst.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Resultaatindicatoren
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Programma 7: Provinciefinanciën
		
			
	- 
			Blz. 253
		
			
			Portefeuillehouder
		
	
 
	- 
			Blz. 254
		
			
			Inzet beschikbare middelen programma 7 Provinciefinanciën
		
	
 
	- 
			Blz. 255
		
			
			Lasten, baten en onvoorzien
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Tabel overige algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
	- 
			Blz. 257
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 258
		
			
			Paragraafs
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			Paragraaf 1. Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 260
		
			
			1.1 Samenvatting grondbezit
		
	
 
	- 
			Blz. 261
		
			
			1.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			1.3 Risico’s
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Paragraaf 2. Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 264
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 265
		
			
			Financiën
		
	
 
	- 
			Blz. 266
		
			
			De inzet van personeel
		
	
 
	- 
			Blz. 267
		
			
			Toelichting inzet beschikbare middelen
		
	
 
	- 
			Blz. 268
		
			
			Vervolg capaciteitsbudget
		
	
 
	- 
			Blz. 269
		
			
			Toelichting bezettingsoverzicht
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Bezettingsoverzicht met meerjarige prognose uitgaande van de arbeidsovereenkomsten, stand 30 mei 2024, inclusief pensionering en afloop van tijdelijke contracten.
		
	
 
	- 
			Blz. 271
		
			
			Programma O&O (organisatie-ontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Het programma Digitale Transformatie
		
	
 
	- 
			Blz. 273
		
			
			De rechtmatige organisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 274
		
			
			De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
		
	
 
	- 
			Blz. 275
		
			
			De Energie-neutrale organisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 276
		
			
			Wetgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 277
		
			
			Fraude en onregelmatigheden
		
	
 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Opvolging aanbevelingen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Paragraaf 3. Grote projecten
		
			
	- 
			Blz. 280
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 281
		
			
			Overzicht projecten
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			1. Spoorprojecten
		
			
	- 
			Blz. 283
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 284
		
			
			Spoorprojecten
		
			
	- 
			Blz. 285
		
			
			Lelylijn
		
	
 
	- 
			Blz. 286
		
			
			ERTMS
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 287
		
			
			1 Spoorprojecten (programma infrastructuur)
		
	
 
	- 
			Blz. 288
		
			
			1a. Lelylijn
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			1b. ERTMS
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 290
		
			
			2. Vismigratierivier
		
			
	- 
			Blz. 291
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 292
		
			
			Vismigratierivier
		
			
	- 
			Blz. 293
		
			
			Vismigratierivier
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 294
		
			
			2 Vismigratierivier
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 295
		
			
			3. Bruggen/Sluis Kornwerderzand
		
			
	- 
			Blz. 296
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 297
		
			
			Bruggen /sluis Kornwerderzand
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Bruggen/sluis Kornwerderzand
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 299
		
			
			3 Bruggen /sluis Kornwerderzand
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 300
		
			
			4. Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
			
	- 
			Blz. 301
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 302
		
			
			Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
			
	- 
			Blz. 303
		
			
			Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 304
		
			
			4 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
	
 
	- 
			Blz. 305
		
			
			4 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 306
		
			
			5. Programma Natuur
		
			
	- 
			Blz. 307
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 308
		
			
			Programma Natuur
		
			
	- 
			Blz. 309
		
			
			Programma Natuur
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 310
		
			
			5 Programma Natuur
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 311
		
			
			6. Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
		
			
	- 
			Blz. 312
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 313
		
			
			FPLG (Fries programma landelijk gebied)
		
			
	- 
			Blz. 314
		
			
			Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 315
		
			
			6 FPLG (Fries programma landelijk gebied)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 316
		
			
			7. Veenweide
		
			
	- 
			Blz. 317
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 318
		
			
			Veenweide
		
			
	- 
			Blz. 319
		
			
			Veenweideprogramma 2021-2030
		
	
 
	- 
			Blz. 320
		
			
			Gebiedsontwikkeling Aldeboarn - De Deelen
		
	
 
	- 
			Blz. 321
		
			
			Gebiedsontwikkeling Hegewarren
		
	
 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Gebiedsontwikkeling Idzegea
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 323
		
			
			7 Veenweide
		
	
 
	- 
			Blz. 324
		
			
			7a. Veenweideprogramma
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			7a. Veenweideprogramma vervolg
		
	
 
	- 
			Blz. 326
		
			
			7b. Aldeboarn - De Deelen
		
	
 
	- 
			Blz. 327
		
			
			7b. Gebiedsontwikkeling Aldeboarn - De Deelen vervolg
		
	
 
	- 
			Blz. 328
		
			
			7c. Hegewarren
		
	
 
	- 
			Blz. 329
		
			
			7c. Gebiedsontwikkeling Hegewarren
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			7d. Idzegea
		
	
 
	- 
			Blz. 331
		
			
			7d. Gebiedsontwikkeling Idzegea vervolg
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 332
		
			
			Finansjele begrutting
		
			
	- 
			Blz. 333
		
			
			Voorstel begrotingswijzigingen PS
		
			
	- 
			Blz. 334
		
			
			Introductie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Rapportage wijzigingen onder mandaat GS
		
			
	- 
			Blz. 336
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 337
		
			
			Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 338
		
			
			Bijdrage derden
		
	
 
	- 
			Blz. 339
		
			
			Investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 340
		
			
			Nominaal
		
	
 
	- 
			Blz. 341
		
			
			Schuiven binnen programma
		
	
 
	- 
			Blz. 342
		
			
			Mutatie binnen reserve Breed Cofinancieringsbudget
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 343
		
			
			Ontwikkeling financieel kader
		
			
	- 
			Blz. 344
		
			
			Financieel kader Begroting 2024
		
	
 
	- 
			Blz. 345
		
			
			1 – Onze uitgangspunten
		
	
 
	- 
			Blz. 346
		
			
			2 - Ontwikkeling begrotingssaldo
		
	
 
	- 
			Blz. 347
		
			
			3 - Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 348
		
			
			Treasury: financiering en beleggingen
		
			
	- 
			Blz. 349
		
			
			Treasury
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 350
		
			
			Taheakken
		
			
	- 
			Blz. 351
		
			
			Bijlage 1. Begrotingswijzigingen PS
		
			
	- 
			Blz. 352
		
			
			Begrotingswijzigingen PS
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 353
		
			
			Bijlage 2. Aansluiting tussen de jaarstukken 2023 en de bestuursrapportage 2024
		
			
	- 
			Blz. 354
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 355
		
			
			Programma 1: Bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 356
		
			
			Programma 2: Infrastructuur
		
	
 
	- 
			Blz. 357
		
			
			Programma 3: Natuur en Landbouw
		
	
 
	- 
			Blz. 358
		
			
			Programma 4: Ruimte en Klimaat
		
	
 
	- 
			Blz. 359
		
			
			Programma 5: Economie en Mienskip
		
	
 
	- 
			Blz. 360
		
			
			Programma 6: Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 361
		
			
			Programma 7: Provinciefinanciën
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 362
		
			
			Bijlage 3. Aanvullingen op de subsidiestaat
		
			
	- 
			Blz. 363
		
			
			Aanvullingen op of verbeteringen van subsidiestaat begroting 2024 (volledige bedragen in €)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 364
		
			
			Bijlage 4. Overzicht investeringen
		
			
	- 
			Blz. 365
		
			
			Onderhanden en opgeleverde investeringen
		
	
 
	- 
			Blz. 366
		
			
			Bijlage 4 - uitgebreid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 367
		
			
			Bijlage 5. Moties en toezeggingen
		
			
	- 
			Blz. 368
		
			
			Overzicht tijdelijke budgetten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 369
		
			
			Bijlage 6. Afgehandelde aanbevelingen
		
			
	- 
			Blz. 370
		
			
			Afgehandelde aanbevelingen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Overzicht
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap