2.1 Organisatieontwikkeling
De ambitie van de organisatie is optimaal bij te dragen aan de realisatie van maatschappelijke opgaven en de realisatie van de ambities van het provinciaal bestuur. In 2024 is de organisatie gaan werken vanuit een nieuw organisatiemodel en nieuwe structuur. De basis voor de ontwikkeling van de organisatie is het organisatieplan 2023-2027.
In 2025 is het periodieke medewerkersonderzoek uitgevoerd, inclusief de 1 meting van de organisatieontwikkeling. De uitkomsten en verbeteracties worden in 2026 uitgevoerd. Daarbij zal in 2026 in ieder geval aandacht zijn voor:
- Continuering van het programma Cultuur en Leiderschap en specifiek het thema teamontwikkeling;
- Concern en teamplannen voor 2026, met focus op resultaatsturing, op basis van de doelen en resultaten zoals die in de begrotingsprogramma’s in de begroting 2026 zijn opgenomen;
- Implementatie van de ontwikkelde ‘Fryske standaard voor Projectmatig en Programmatisch werken’;
- Interne en externe samenwerking.
2.2 HR beleid
De organisatie werkt gestructureerd en integraal met verschillende HR instrumenten. We lichten hieronder een aantal van deze instrumenten toe, inclusief acties voor 2025.
Werving en selectie
De arbeidsmarkt blijft krap en de personeelsbehoeften veranderen voortdurend. Om onze zichtbaarheid en aantrekkelijkheid te vergroten, nemen we ook in 2026 deel aan banenbeurzen en zetten we diverse arbeidsmarktcommunicatiekanalen in. We passen onze vacatures en wervingsmiddelen voortdurend aan op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Actief recruitment via ons netwerk en platforms zoals LinkedIn speelt hierbij een belangrijke rol. Met 'campus recruitment' trekken en binden we jong talent (stagiaires en starters) aan de organisatie.
Banenafspraak/participatiebanen
Op basis van de Participatiewet 2015 is afgesproken dat werkgevers die meer dan 25 fte in dienst hebben, een aantal medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen (arbeidsbeperkten, geregistreerd in het doelgroepenregister). Het percentage wordt jaarlijks landelijk bepaald en is op dit moment nog niet bekend. Vooralsnog gaan we uit van een gelijke doelstelling als in 2025 en dat is het realiseren van 30 fta (1 fta is 25,5 uur per week). In de bestuursrapportage passen we indien nodig de doelwaarde en rapporteren we over de voortgang.
Leren en ontwikkelen
In 2026 wordt, op basis van het beleid leren en ontwikkelen, verder invulling gegeven aan de ontwikkeling van medewerkers (inclusief management) en teams. Vanuit het programma Cultuur- en Leiderschap werken managers verder aan hun leiderschapsvaardigheden, bijvoorbeeld door het volgen van een aantal masterclasses. Medewerkers gaan aan de slag met Teamontwikkeling en daarnaast worden medewerkers worden gestimuleerd om hun PBDI (persoonlijk budget duurzame inzetbaarheid) in te zetten. Managers bespreken dit met medewerkers in het Goede Gesprek en leggen dit gezamenlijk vast in een ‘duurzaam inzetbaarheidsplan’.
Er wordt geïnvesteerd in (digitale) ondersteuning op het gebied van leren en ontwikkelen, zodat dit optimaal ingezet kan worden om de doelstellingen van de Provincie te realiseren.
Traineeprogramma's
Doel is in 2026 weer nieuwe trainees te laten instromen. De continuering van het pilot traineeship voor statushouders (de pilot is in 2025 afgerond) is afhankelijk van de evaluatie en de besluitvorming over een mogelijk vervolg.
2.3 Transitieplan HR/SPP (Kadernota 2026 – Rjochting en stabiliteit foar de organisaasje)
In de Kadernota 2026 is het voorstel ‘Rjochting en stabiliteit foar de organisaasje’ opgenomen. Dit voorstel bevat middelen voor de organisatie om de ambities uit het bestuursakkoord te realiseren en middelen voor de transitie van de organisatie. Die transitie moet ervoor zorgen dat het toegekende formatiekader voor de organisatie passend is op de te realiseren resultaten en dat de bezetting binnen de organisatie gekoppeld is aan deze resultaten én structureel past binnen het toegekende formatiekader.
Het onderliggende transitieplan HR/SPP loopt tot en met 2027. In 2026 en 2027 zullen wij in deze paragraaf de voortgang van de transitie monitoren. We geven inzicht in welke maatregelen er worden genomen om de flexibiliteit en de wendbaarheid van de organisatie/de medewerkers te verhogen. Daarnaast maken we inzichtelijk hoe de bezetting zich ontwikkelt ten opzichte van de toegekende formatie.
In het kader van SPP zullen we in 2026 een arbeidsmarktanalyse uitvoeren, gericht op de te verwachten ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de toekomstige vraag naar provinciale medewerkers (bijvoorbeeld vanwege pensionering of bestuurlijke ambities).
2.4 CAO
In 2025 is een eenjarige cao afgesproken die tot 1 juli 2026 duurt. Voor 2026 valt de cao 2025-2026 binnen de raming die meegenomen is bij de kadernota 2026. Voor de tweede helft van 2026 is nog financiële ruimte van 2,15% voor de nieuwe cao 2026 en verder. Er zullen nieuwe onderhandelingen gevoerd worden over de cao van 2026. Daarin zal het gesprek gaan over het toekomstbestendig houden van de cao, die aansluit bij de ambitie van provincies om een slagvaardige en aantrekkelijke werkgever te blijven voor werknemers.
2.4 Ziekteverzuim
We willen dat iedereen binnen de provinciale organisatie zich fit en gezond voelt, maar er zal altijd sprake zijn van ziekteverzuim. Wij richten ons op een ziekteverzuim van maximaal 5%.