Hieronder worden enkele inhoudelijke speerpunten benoemd:
• Beleidsontwikkeling
Er wordt in IPO-verband bijgedragen aan de ontwikkeling van (landelijk) U&H-beleid. Daarbij sluiten wij aan bij de programmalijnen uit de bestuurlijke IPO-agenda Ruimte en leefomgeving (2024-2028). Binnen deze programmalijnen vallen onderwerpen als gezonde leefomgeving, veilige leefomgeving, externe veiligheid, vervoer gevaarlijke stoffen, drugsafvaldumpingen, varend ontgassen, circulaire economie en U&H, klimaat en U&H, zeer zorgwekkende stoffen, financiële zekerheidstelling, diepe plassen, versterking VTH-stelsel en Nationaal Milieuprogramma.
• De doorontwikkeling en versterking van het VTH-stelsel
De aanbevelingen uit het rapport “Om de leefomgeving” van de Commissie Van Aartsen (2021) zijn de afgelopen jaren omgezet en uitgewerkt in een groot aantal verbetervoorstellen. Dit heeft plaats gevonden in het Interbestuurlijk programma (IBP VTH). Het IBP-VTH is inmiddels afgerond. In januari 2025 hebben het Rijk, VNG, IPO en OD-NL samenwerkingsafspraken ondertekend. Daarmee committeren alle partijen zich tot de implementatie en borging van de verbetervoorstellen, zodat dit - uiteindelijk - bijdraagt aan een daadwerkelijke verbetering van het VTH-stelsel. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat de omgevingsdiensten, waar een belangrijk deel van de uitvoering van U&H-taken (al dan niet wettelijk verplicht) is ondergebracht meer robuust moeten worden en in staat moeten worden gesteld om meer onafhankelijk de aan hen opgedragen taken uit te kunnen voeren. Het gaat dan om onderwerpen als de financieringssystematiek van omgevingsdiensten, een landelijk uniform modelmandaat, robuustheidscriteria, ontwikkelen van een kennisinfrastructuur en adequate informatie-uitwisseling en monitoring. Hierbij is samenwerking binnen de U&H-keten en een regionale versterking van de uitvoeringspraktijk een belangrijk uitgangspunt om te komen tot de gewenste robuuste omgevingsdiensten. Een belangrijke basisvoorwaarde is dat onder de deelnemers in de omgevingsdienst een gezamenlijk en gedragen beeld aanwezig is van wat zij van een omgevingsdienst verwachten en (in hun rol als eigenaren van de omgevingsdienst) de middelen beschikbaar stellen die daarvoor nodig zijn.
• Majeure risicobedrijven
Fryslân kent 14 majeure risicobedrijven (peildatum 1 januari 2025). De uitvoering van U&H-taken bij deze bedrijven is, zoals eerder aangegeven, opgedragen aan de ODG. De uitvoering van deze taken vindt plaats overeenkomstig de productie- en kwaliteitsnorm “Noordelijke Maat” zoals die tussen de provincies Fryslân, Groningen en Drenthe met de ODG is overeengekomen.
• Coördinatie & regie en samenwerking
Gedeputeerde Staten hebben de wettelijke taak tot coördinatie en afstemming tussen overheden en andere organisaties in Fryslân die betrokken zijn bij de uitvoering van U&H-taken. Deze samenwerking heeft een beleidsmatig en kaderstellend karakter. De onderwerpen komen voort uit de meerjarenagenda, aangevuld met actuele thema’s en worden behandeld in het Fries U&H-overleg. Hierin zijn de Friese gemeenten, het Wetterskip, FUMO en andere relevante partijen zoals het Openbaar Ministerie, terreinbeherende organisaties, en Rijkswaterstaat vertegenwoordigd. Het Fries U&H-overleg zal zich in 2026 in toenemende mate richten op de implementatie/borging van de onderwerpen uit de verbetervoorstellen voor het U&H-stelsel die betrekking hebben op gemeenten en provincie. Onderwerpen die raken aan de omgevingsdienst zullen in FUMO-verband worden opgepakt. Wij stemmen onze inzet af op de implementatie-afspraken die landelijk worden gemaakt voor het verbeteren van het U&H-stelsel.
Als provincie werken we veel en intensief samen met andere overheden, uitvoeringsorganisaties en andere instanties in concrete zaken. Deze samenwerking is erop gericht om daar waar nodig krachtdadig en als één overheid te kunnen acteren. Wij doen dit in onder andere in:
- Noordelijk verband: met provincie Groningen, Fryslân en Drenthe en Politie Noord-Nederland;
- Waddengebied met o.a. provincie Groningen, Fryslân en Noord-Holland maar ook Rijkswaterstaat en Beheer Autoriteit Wadden;
- Samenwerking toezicht bij de Natura 2000 – gebieden met o.a. terreinbeherende organisaties It Fryske Gea, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten.