Programma 6: Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 6: Bedrijfsvoering - Inleiding

Het onderdeel bedrijfsvoering in deze begroting gaat over de inzet van de organisatie om de bestuurlijke ambities en doelen te realiseren en de uitvoering van de wettelijke provinciale taken. In het beleidsveld ‘mensen’ is het capaciteitsbudget ondergebracht, dat is opgebouwd uit de middelen voor het personeel met een vast- en tijdelijk dienstverband en de inhuur. Het beleidsveld ‘middelen en digitalisering’ gaat over overige bedrijfsvoeringsbudgetten en het programma digitalisering. 

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 6: Bedrijfsvoering - Ambities

Onze ambitie is om een sterk en slagvaardig bestuur te zijn. Met realistische ambities die het verschil maken voor Fryslân en ook worden uitgevoerd. Daarnaast staan we voor de uitvoering van onze wettelijke taken. We doen dit in een veranderende omgeving. Er komen wettelijke taken bij, bijvoorbeeld op het gebied van informatie (de Wet open overheid, Wet digitale toegankelijkheid en informatieveiligheid) én we moeten kritisch zijn en blijven op hoe we onze ambities en taken uitvoeren.

Met dit doel is de organisatie in 2024 ‘gekanteld’ naar een nieuw organisatiemodel, als onderdeel van het organisatieplan 2023-2027. Resultaatsturing is hierin een belangrijk thema. 

Als college hebben we in de kadernota 2026 het voorstel ‘Rjochting en Stabiliteit foar de Organisaasje’ opgenomen. Doel van dit voorstel is evenwicht te brengen in de afgesproken resultaten met de organisatie om onze bestuurlijke ambities te realiseren en ervoor te zorgen voor de financiële dekking van de medewerkers die hier aan werken. Onderdeel van dit voorstel is eveneens een transitieplan. Dat plan is nodig om als organisatie te investeren in de wendbaarheid van de organisatie en het anders organiseren en uitvoeren van taken. Daarnaast ie de opgave voor de organisatie om ‘af te bouwen’ naar het financieel kader na 2027. We willen dit als goed werkgever doen. De CAO is daarbij het uitgangspunt, maar we zien het sowieso als onze verantwoordelijkheid om medewerkers die zich inzetten voor de provincie hierin goed te begeleiden.

Verder is de ambitie om de provinciale dienstverlening te verbeteren, bijvoorbeeld vanuit de ambitie in het bestuursakkoord om het aanvragen van subsidies eenvoudiger te maken en vanuit het programma Digitalisering.  

De doelen en resultaten op het gebied van bedrijfsvoering staan in dit programma. Een meer uitgebreide toelichting - onder andere hoe we werken aan goed werkgeverschap en dienstverlening - staat in de paragraaf bedrijfsvoering. 

Overzicht van lasten en baten van programma 6 bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Programma 6: Bedrijfsvoering - Overzicht van lasten en baten van programma 6 bedrijfsvoering
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
6.1 Mensen 78.192 75.254 74.141 70.166 68.378
6.2 Middelen 23.658 27.800 26.678 22.346 22.335
Totaal lasten 101.850 103.054 100.819 92.512 90.712
Baten
6.1 Mensen 1.233 294 294 294 294
6.2 Middelen 566 486 486 486 486
Totaal baten 1.798 780 780 780 780
Saldo van lasten en baten 100.052 102.274 100.039 91.732 89.933

Toelichting
De toelichting op de grootste verschillen tussen de jaren staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Beleidsveld 6.1. Mensen

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.1. Mensen - Wat zien we?

Provinciale Staten bepalen de bestuurlijke ambities en doelen die we als provincie willen realiseren. Dit is leidend voor de taken die de provinciale organisatie uitvoert. De basis hiervoor zijn het bestuursakkoord en provinciaal beleid. Daarnaast voert de organisatie de provinciale wettelijke taken uit. De organisatie voert deze taken uit in een context van landelijke en Europese ontwikkelingen en een veranderende rol van de provincie. Dat vraagt om wendbaarheid en sturing op resultaten.

Hoewel er sprake is van een krappe arbeidsmarkt, lukt het de provinciale organisatie de meeste vacatures die ontstaan op een goede manier te vervullen. In een aantal gevallen is/blijft het vooralsnog nodig om gebruik te maken van inhuur. Verdere samenwerking met andere overheden kan wellicht oplossingen bieden voor het vervullen van moeilijk invulbare vacatures.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.1. Mensen - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 6.1.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.1. Mensen - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 6.1.
  1. De personele omvang van de organisatie is, zowel in kwaliteit als kwantiteit, structureel in evenwicht met de bestuurlijke ambities en doelen en wettelijke taken.
  2. De provincie is een goed werkgever, met aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers, leiderschap, werving & selectie, leren & ontwikkelen en diversiteit.

Doelindicatoren

Ambitie Indicator Doelwaarde 
1. Personele omvang in evenwicht met bestuurlijke ambities en provinciale taken  Structureel evenwicht tussen afgesproken resultaten, het beschikbare formatie budget en de bezetting (medewerkers met provinciaal dienstverband en inhuur)  Kosten voor bezetting structureel gelijk aan of lager dan beschikbaar formatiebudget.
 2. Goed werkgever


Inzet van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt 30 fta
Bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers Minimaal een 7 *)
Ziekteverzuim Maximaal 5% **)

*) op basis van medewerkersonderzoek, waarin medewerkers de mate van betrokkenheid en bevlogenheid ‘scoren’ van hun werk en het werken in de provinciale organisatie.
**) De personeelsmonitor provincies van het A&O fonds laat de afgelopen jaren voor de provincies een gemiddelde zien van tussen de 5% en 5,5% ziekteverzuim. We nemen voor de provincie Fryslân een doelwaarde op van maximaal 5%. Het gemiddelde lag voor de provinciale organisatie de afgelopen jaren hoger dan 5%, maar dit is de doelwaarde waar de organisatie op inzet.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.1. Mensen - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Personele omvang in evenwicht met bestuurlijke ambities en provinciale taken 

De inzet van personeel (vast, tijdelijk en inhuur) gebeurt binnen het beschikbare capaciteitsbudget. 
Met strategische personeelsplanning wordt gewerkt aan het in balans brengen van de personele bezetting binnen de organisatie (kwantitatief en kwalitatief) om  de bestuurlijke doelen en ambities, nu en in de toekomst, te realiseren.

 2. Goed werkgever

We nemen medewerkers in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt.
We voeren een arbeidsmarktanalyse uit, gericht op toekomstige opgave van werven benodigd personeel.
We voren de verbeteracties uit, gebaseerd op het medewerkersonderzoek in 2025
We voeren beleid uit gericht op (het voorkomen van) verzuim

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.1. Mensen - Resultaatindicatoren
Ambitie Indicator Doelwaarde 2026
1. Personele omvang We lichten dit toe in de paragraaf bedrijfsvoering  
2. Goed werkgever Aantal wettelijk verplichte participatiebanen (in fta) 30
Bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers Score minimaal een 7
Ziekteverzuim Maximaal 5% 
Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.1. Mensen - Toelichting

Toelichting
De afname van de lasten in de komende jaren heeft betrekking op de tijdelijke en project formatie die een eindig karakter kent. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt dit verder toegelicht.

Onderstaand voorstel uit de kadernota is verwerkt in bovenstaande tabel. Dit betreft het onderdeel tijdelijke formatie uitbreiding.

Voorstellen kadernota Bedragen x € 1.000
Omschrijving 2025 2026 2027 2028 2029
Lasten
Richting en stabiliteit voor de provinciale organisatie 0 2.380 3.720 200 0
Totaal lasten 0 2.380 3.720 200 0

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.1. Mensen - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten Beleidsveld 6.1 Mensen
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Voldoende en goed personeel 76.523 73.887 72.773 68.799 67.010
Goed werkgever 1.669 1.367 1.367 1.367 1.367
Totaal lasten 78.192 75.254 74.141 70.166 68.378
Baten
Voldoende en goed personeel 1.233 294 294 294 294
Totaal baten 1.233 294 294 294 294
Saldo van lasten en baten 76.959 74.960 73.847 69.872 68.084

Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering - Wat zien we?

De samenleving digitaliseert snel en fundamenteel. Burgers en bedrijven zijn steeds meer gewend aan intuïtieve, toegankelijke en betrouwbare digitale dienstverlening – ook van de overheid. Tegelijk groeit de maatschappelijke gevoeligheid voor het gebruik van technologie: vragen over transparantie, privacy, algoritmes en inzet van AI raken aan vertrouwen in de overheid en aan publieke waarden.

Ook de provincie Fryslân staat voor de opgave om in dit dynamische speelveld wendbaar en verantwoord te opereren. We willen technologie benutten om publieke meerwaarde te creëren – met oog voor toegankelijkheid, veiligheid en uitlegbaarheid. Daarbij zoeken we steeds vaker samenwerking met andere overheden, zowel uit efficiëntieoverwegingen als vanwege het belang van één herkenbare, dienstverlenende overheid.
Digitalisering biedt veel kansen, maar brengt ook risico’s. De dreiging van cyberincidenten vraagt om een stevige en geïntegreerde benadering van informatiebeveiliging. Tegelijk vraagt de invoering van nieuwe digitale wet- en regelgeving om tijdige voorbereiding en duurzame borging in beleid, systemen en gedrag.

Binnen onze organisatie ervaren we toenemende druk om met beperkte capaciteit blijvend kwaliteit te leveren. Digitalisering, data en innovatie helpen ons om processen slimmer, mensgerichter en effectiever in te richten. Tegelijk vraagt het benutten van deze mogelijkheden om professionalisering van onze informatievoorziening, versterking van de digitale fitheid van medewerkers en een bredere digitale volwassenheid in denken en doen.

We zien dat digitale ontwikkelingen kansen bieden voor het eenvoudige maken van processen. Aansluitend op de ambitie uit het bestuursakkoord willen we het aanvragen van subsidies eenvoudiger maken.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 6.2.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 6.2.
  1. Medewerkers in de organisatie zijn digitaal fitter
  2. De provincie voldoet aan de eisen van nieuwe Wetgeving op het gebied van digitalisering.
  3. De provincie Fryslân borgt informatiebeveiliging duurzaam in haar werkwijze, systemen en organisatiecultuur.
  4. Het eenvoudiger maken van het aanvragen van subsidie bij de provincie.

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Digitaal fitte organisatie

Digitaal bewustzijn van Informatiebeveiliging en privacy


in 2026 hebben meer dan 75% van de medewerkers het bewustwordingsprogramma ‘Informatiebeveiliging en privacy’ gevolgd 

Digitale vaardigheid

in 2027 voldoet meer dan 75% van de medewerkers aan een 'digitaal vaardigheidsprofiel' dat aansluit op hun taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. 
2. Digitale wetgeving Implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)   In 2026 voldoen we aantoonbaar aan de eisen die door de Wmebv worden gesteld
Implementatie van de Wet digitale overheid (Wdo) In 2028 voldoen we aantoonbaar aan de eisen die in het kader van Digitale toegankelijkheid  aan de organisatie worden gesteld
3. Informatiebeveiliging Aantoonbare implementatie en gebruik van het Informatiebeveiligingsbeleid In 2026 is het geactualiseerde beleid geïmplementeerd en wordt dit actief toegepast binnen de lijnorganisatie
4. Aanvragen van subsidies Digitaal proces van aanvragen Aanvragen van subsidies gaat eenvoudiger en volledig digitaal

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Digitaal fitte organisatie Doorontwikkeling van een Digitale Academie t.b.v. ’bewustzijn Informatiebeveiliging en privacy’ en overige relevante onderwerpen zoals gebruik van AI technologie of andere digitale oplossingen, voor alle medewerkers  
2. Digitale wetgeving

 Wmebv: 
•    Evaluatie en optimalisatie van de geïmplementeerde Wmebv-processen.
•    Realisatie van de notificatievoorziening voor berichtenbox/MijnOmgeving.
•    Borging van afspraken en verantwoordelijkheden in de lijnorganisatie.
•    Voorbereiding op toezicht en rapportage over naleving.

Digitale Toegankelijkheid (onderdeel Wdo)
•    Aanbieden van trainingen voor specifieke doelgroepen.
•    Toegankelijkheidsverklaringen faciliteren en actualiseren.

Overige relevante wetgeving (waaronder BIO)
•    We voeren interne audits uit
•    We volgen de bevindingen op met gerichte verbetermaatregelen

3. Informatiebeveiliging •    Het geactualiseerde Informatiebeveiligingsbeleid is geïmplementeerd en geïntroduceerd binnen de lijnorganisatie.
•    Kritieke processen zijn getoetst op informatiebeveiligingsrisico’s en passende maatregelen zijn getroffen.
•    Een organisatiebreed compliance-dashboard is operationeel en ondersteunt actief bij monitoring en sturing.
•    Medewerkers hebben toegang tot gerichte leermiddelen en bewustwordingssessies over informatiebeveiliging.
•    Informatiebeveiliging is verankerd in projectaanpak, systeembouw en beheercycli volgens het principe van security by design.
4. Aanvragen van subsidies •    De aanbesteding van een nieuw digitaal subsidievolgsysteem 

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering - Resultaatindicatoren
Ambitie Indicator Doelwaarde 2026
1. Digitaal fitte organisatie Leer- en volgsysteem Digitale vaardigheid Leer en volg systeem is operationeel.
Digitale leermiddelen Digitale leermiddelen zijn beschikbaar voor de organisatie rondom een aantal thema’s waaronder: Informatiebeveiliging, Privacy en AI.
2. Digitale wetgeving Wetgeving Wmebv 100% Compliant (op basis van jaarlijkse interne audit en externe nalevingscontrole)
Eisen voor publiek toegankelijke websites en apps  100% Compliant op publiek toegankelijke apps en websites
Overige relevante wetgeving (waaronder BIO)
Dashboard met compliance-score en onderliggende actieplannen met verbeteractiviteiten. 
3. Informatiebeveiliging Informatiebeveiligingsbeleid  Geïmplementeerd en actief toegepast
4.  Aanvragen van subsidies Aanbesteding van nieuw digitaal subsidievolgsysteem
Aanbesteding is succesvol afgerond
Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering - Toelichting

Toelichting
De afname van de lasten heeft met name betrekking op het tijdelijk budget digitalisering en het tijdelijk budget  voor transitiekosten welke door de
Staten beschikbaar zijn  gesteld en ingezet zullen worden in de periode 2026-2027.

Onderstaand voorstel uit de kadernota is verwerkt in bovenstaande tabel.  Dit betreft het onderdeel transitiekosten.

Heroverweging Bedragen x € 1.000
Omschrijving 2025 2026 2027 2028 2029
Lasten
Richting en stabiliteit voor de provinciale organisatie 0 2.500 1.500 0 0
Totaal lasten 0 2.500 1.500 0 0

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten Beleidsveld 6.2 Middelen en digitalisering
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Provincie voldoet aan eisen nieuwe wetgeving 523 455 455 455 455
Informatiebeveiliging 877 901 901 901 901
Middelen overig 22.258 26.444 25.322 20.990 20.979
Totaal lasten 23.658 27.800 26.678 22.346 22.335
Baten
Provincie voldoet aan eisen nieuwe wetgeving 80 0 0 0 0
Middelen overig 486 486 486 486 486
Totaal baten 566 486 486 486 486
Saldo van lasten en baten 23.093 27.314 26.193 21.860 21.849