Toelichting
In bovenstaande tabel zijn tot nu toe alleen de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten opgenomen. Een deel van de uitgaven wordt ook gedekt door de provinciale bijdrage welke wel in de begroting is opgenomen.
Wat gaan we doen in 2026?
In het kader van het FPLG is in het najaar van 2024 € 45 mln. door het Rijk beschikt voor uitvoering van de maatregelpakketten Veenweide. Ook wordt er gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (Samenwerkingsmaatregel Veenweide en de niet grondgebonden maatregelen). Beide budgetten zijn een impuls om in de gebieden een nieuwe stap in de uitvoering te zetten.
Naar verwachting wordt er in 2025 ingestemd door de Europese Commissie met de Compensatiesystematiek Veenweide (CSV). Dit is een belangrijk instrument om in veenweidegebieden in Fryslân te komen tot uitvoering.
Vanaf 2026 is er onvoldoende budget om de doelstellingen uit het Veenweideprogramma 2021 – 2030 te realiseren zoals beoogd. Het streven vanuit het programma is om het Veenweideprogramma de komende jaren op de huidige wijze voor te zetten. Om het reguliere programma tot en met 2030 uit te kunnen voeren is tot en met 2030 jaarlijks een extra bedrag van ca € 1,5 mln. benodigd, totaal € 7,2 mln. voor de gehele planperiode.
Daarnaast bevinden de verschillende kansrijke- en ontwikkelprojecten zich voor een groot deel in de verkenningsfase. Na deze fase start de planfase en ligt er voornamelijk een grote grondopgave. Gezien de grootte van de projecten wordt ingeschat dat hiervoor de komende jaren in gedeelten minstens € 100 mln. tot € 150 mln. benodigd zal zijn. Hoewel wij daar nog geen zicht op hebben, zullen wij zoveel als mogelijk een beroep doen op het Rijk om deze middelen ter beschikking te stellen.
Alvorens het zo ver is stellen wij voor om voor 2026 een krediet beschikbaar te stellen ad € 10 mln. voor verwerving van gronden ten behoeve van de kansrijke projecten. Tegelijkertijd zijn wij ons bewust dat er een aantal voorwaarden zijn waar aan moet worden voldaan, zoals de goedkeuring door de Europese Commissie van de CSV om tot realisatie van het Veenweideprogramma te komen.
Als voor bovenstaande de middelen niet beschikbaar komen dan zullen de doelstellingen van het Veenweideprogramma aangepast moeten worden. Dan zal er een scopeaanpassing moeten plaatsvinden welke moet worden bekrachtigd door de besturen van de provincie en Wetterskip Fryslân.
In 2026 gaan we binnen de gebieden de volgende werkzaamheden uitvoeren :
Binnen ADD zal de capaciteit ingezet worden op de doorontwikkeling van de CSV en het inzetten van de CSV voor de gebieden. De beschikbare capaciteit kan daarnaast ingezet worden voor voorlichting en advies. Zodra de CSV door de Europese Commissie is genotificeerd zou besluitvorming over daadwerkelijk toepassen daarvan in ADD Zuid, aan de hand van voorgestelde peilscenario 4, kunnen plaatsvinden. Dan gaat het ‘wiel van veenweide’ in ADD Zuid draaien. Ondertussen gaan we ook aan de slag in ADD Noord. Definitieve vaststelling van dat (al of niet nog aangepaste) peilscenario wordt niet voor eind 2027 verwacht.
Voor de Hegewarren starten we in de loop van 2025 het ontwerpproces om uiteindelijk tot een schetsplan inclusief geactualiseerde businesscase te komen. Zo verwachten wij in het tweede kwartaal van 2026 een go/no go voorstel voor te kunnen leggen aan de besturen van Provincie en Wetterskip.
Voor de komende jaren is de ambitie dat Akkrumer Goedland volledig operationeel wordt als een groeiende, sociaal-maatschappelijk, ondernemende instelling die een duurzaam verdienvermogen nastreeft voor ondernemers in een sterk vernat veenweidegebied.
Voor Idzegea is gewerkt aan het opstellen van een gebiedsanalyse, bestaande uit een LandschapsEcologische SysteemAnalyse (LESA) een landschapsbiografie en een Brede welvaartsanalyse. Deze zal in 2025 ter vaststelling aan de gebiedscommissie voorgelegd worden. Deze gebiedsanalyse is een stevig uitgangspunt voor het vervolg: het opstellen van een gebiedsvisie met bijbehorende ambities, die uitgewerkt worden in verschillende inrichtingsscenario's uitmondend in het uiteindelijke gebiedsplan.
Voor bodem en grondgebruik zetten we in op:
- Begeleiden bodemproeven, excursies organiseren, resultaten delen en vertalen naar een programmatische aanpak
- Maatregel Klei in veen op praktijkschaal beproeven met boeren uit kansrijke en ontwikkelgebieden
- Begeleiden onderzoek ‘weide en water’ wat gericht is op effecten van peilverhoging op gewasopbrengst, kwaliteit en draagkracht van de bodem
- Stimuleren en ondersteunen kennisnetwerk duurzame maisteelt
Voor de ondersteuning van een duurzaam toekomstperspectief van de landbouw (It Nije Buorkjen) zetten we in op:
- Uitrol en verbetering van de CSV in de ontwikkelgebieden
- Begeleiden deelnemer aan GLB-samenwerkingsmaatregel voor peilverhoging o.a. via GLB-praktijkbedrijven
- Voorlichting en advies geven over bedrijfseconomisch perspectief na peilverhoging
- Uitrol onderzoeksprogramma Innovatiebedrijven in de Hegewarren en bij Akkrumer Goedland
Op het gebied van onderzoek en monitoring zullen de volgende activiteiten worden ondernomen:
- Onderzoek naar pitrus, dit is verruiging en een risico van peilverhoging
- De monitoring op leverbot zal worden afgerond en we zullen deel blijven nemen aan de begeleidingscommissie van het Nationaal Onderzoeksprogramma Broeikasgassen Veenweiden.
- De VIPNL onderzoeken voor Klei in Veen, Overlagen en Profielkeren begeleiden, afronden en de resultaten daarvan beschikbaar stellen voor het Veenweideprogramma en diens stakeholders.
Ten aanzien van natuur en biodiversiteit zullen we:
- groene thema's in gebiedsprocessen borgen
- Verdere uitvoering van de praktijkpilots kruidenrijkheid en veenmos
- Doorontwikkeling Basiskwaliteit Natuur in Veenweide
- Nulmeting en monitoring
Landschap en klimaat: vervolgstappen en inzet LESA
Cultuurhistorie en archeologie: verdere borging archeologische waarden
Met betrekking tot de Funderingsaanpak zullen we de uitvoering continueren, inclusief de uitvoering van de moties:
- Verder uitbouwen en ontwikkelen Funderingsloket om woningeigenaren te helpen met informatie, psychosociale hulp, funderingsonderzoek en -herstel
- Uitvoeren Subsidieregeling funderingsonderzoek incl. kwijtschelden eigen bijdrage funderingsonderzoek
- Uitvoeren Subsidieregeling funderingsherstel incl. hardheidsclausule bijzondere gevallen
- Afronden Financiering code rood / Doorpakken op 13 code rood gevallen (12 casussen gereed, indien nodig maatwerk laatste complexe geval)
- Afwegen maximale duur garantieregeling, nadat er duidelijkheid is over openstelling landelijk Fonds Duurzame Funderingsherstel (verwacht Q3 2025)
- Inzetten op lobby voor Financiële verbreding Funderingsaanpak. Het huidige budget is slechts toereikend voor een klein deel van de potentiële probleemhebbers in veenweidegebied. Landelijke pilots uitvoeren in Fryslân geeft mogelijkheden om meer mensen te helpen en kennis (mee) te ontwikkelen, ook voor Datavoorziening en Innovatie. Aansluiting bij het Rijk (Nat. Aanpak Funderingsproblematiek) richt zich op heel Fryslân, een groter werkingsgebied dan veenweide. Of financiële verbreding van de Funderingsaanpak haalbaar is hangt af van landelijke besluitvorming.
Risico’s
Onvoldoende tempo in de grondverwerving: Invulling van de opgaven in de gebiedsprocessen vraagt de mogelijkheid om af te kunnen waarderen en te kunnen compenseren. Grond is hierin cruciaal. Tot op heden hebben we onvoldoende grond beschikbaar in de verschillende gebieden om te kunnen afwaarderen en compenseren en kunnen wij onvoldoende snel handelen.
Onvoldoende budget voor de realisatie: Zoals bij de vaststelling van het FPLG is aangegeven is zo’n € 1,4 mld. nodig om het veenweideprogramma tot uitvoering te brengen, inclusief de aanpak funderingen. Met het wegvallen van het Transitiefonds landelijk gebied wordt voor de financiering gekeken naar overige financieringsbronnen vanuit het Rijk en Europa. Het is nog onvoldoende duidelijk welke financieringsbronnen waarvoor beschikbaar komen en in hoeverre dit ingezet kan worden voor de uitvoering van het veenweideprogramma. Duidelijk lijkt wel dat er onvoldoende budget is om de bestuurlijke taakstelling in 2030 te realiseren. Het is op dit moment niet te zeggen of de financiële verbreding van de Funderingsaanpak haalbaar is, omdat dit afhangt van de landelijke beleidsontwikkeling.