Programma 1: Bestuur

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 1: Bestuur - Inleiding

Het omgaan met de groeiende complexiteit van de samenleving  vraagt een goede ambtelijke advisering en ondersteuning van het provinciebestuur. Dit programma gaat over de ondersteuning van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en de Commissaris van de Koning. Het gaat ook over de kwaliteit en weerbaarheid van ons eigen bestuur en onze Friese mede-overheden. Op die manier bouwen we aan het vertrouwen in de overheid. Tenslotte gaat het om onze wettelijke taak om zorg te dragen voor en toe te zien op de kwaliteit van het Friese lokaal bestuur.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 1: Bestuur - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partij(en) leveren een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een overzicht van de verbonden partijen en meer informatie hierover staan in paragraaf 5 van deze begroting.

  • Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO), Den Haag
  • Vereniging naar Belgisch recht Huis van de Nederlandse Provinciën, Brussel (België)
  • Gemeenschappelijke Regeling Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), Groningen
  • Gemeenschappelijke Regeling Noordelijke Rekenkamer (NRK), Assen
  • Gemeenschappelijke Regeling Waddenfonds
  • Omgevingsberaad Waddengebied (OBW)

Overzicht lasten en baten programma 1 Bestuur

Terug naar navigatie - Programma 1: Bestuur - Overzicht lasten en baten programma 1 Bestuur
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
1.1 Provinciale Staten en Statengriffie 5.262 5.400 5.401 5.401 5.401
1.2 Gedeputeerde Staten 2.118 2.192 2.192 2.192 2.192
1.3 Commissaris van de Koning 396 414 414 389 389
1.4 Kwaliteit van het bestuur 392 766 254 254 254
1.5 Bestuurlijke samenwerking 16.298 15.381 5.418 5.445 5.445
Totaal lasten 24.465 24.153 13.679 13.681 13.681
Baten
1.1 Provinciale Staten en Statengriffie 85 17 17 17 17
1.2 Gedeputeerde Staten 5 5 5 5 5
1.3 Commissaris van de Koning 0 0 0 0 0
1.4 Kwaliteit van het bestuur 0 0 0 0 0
1.5 Bestuurlijke samenwerking 1.723 772 772 772 772
Totaal baten 1.813 794 794 794 794
Saldo van lasten en baten 22.652 23.359 12.885 12.887 12.887

Toelichting
De toelichting op de grootste verschillen tussen de jaren staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie - Wat zien we?

Wat zien we?
In 2023 hebben de inwoners van Fryslân hun Provinciale Staten gekozen. 2025 was het tweede volle jaar in deze bestuursperiode, waarin de eerste effecten van de (financiële) keuzen zichtbaar zijn en waarin de Tussenbalans is opgesteld.

Niet alleen het proces van begroting en verantwoording, maar ook de processen om te ondersteunen bij het maken van inhoudelijke keuzen door de Staten, vragen aandacht. Deze ondersteuning wordt ook in 2026 door de Statengriffie geleverd. 

In 2026 zal (verder) uitvoering gegeven worden aan de aanbevelingen uit het rapport van de Noordelijke Rekenkamer 'Kennis maakt kracht' uit juli 2022. Er zal extra aandacht komen voor het versterken van het institutioneel geheugen van de Staten.

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
De taken zijn voor een groot deel verplicht. Provinciale Staten stellen zelf het reglement van orde vast. 

Rolvrijheid
Bij het invullen van de vastgelegde taken hebben Provinciale Staten  veel vrijheden. Hierbij kan gedacht worden aan de commissiestructuur; vergaderlocatie, vergaderfrequentie, wijze van ondersteuning door de griffie, wijze van ondersteuning per fractie, keuze voor Statenakkoorden, coalitieakkoorden of samenlevingsakkoorden en dergelijke. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.1.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 1.1.
  1. Provinciale Staten en de Statenleden zijn in staat om hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol zo goed mogelijk uit te voeren. De Statengriffie ondersteunt, adviseert en informeert Provinciale Staten hierbij.
  2. De drempel tussen Provinciale Staten en de inwoners van Fryslân wordt lager en het werk van Provinciale Staten krijgt meer bekendheid in Fryslân.
  3. Er is een evenwichtig samenspel tussen PS en GS, waarbij de griffie en de ambtelijke organisatie (met respect voor elkaars rollen) Provinciale Staten optimaal bedienen. Hierbij is  in de cultuur van werken manifest is dat de politiek het primaat heeft.

Voor deze doelen zijn geen doelindicatoren beschikbaar.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
Uitvoeren kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol van PS    We versterken het kwaliteitskader voor Statenstukken verder (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
 We maken gebundelde kennis toegankelijk door het verkennen van mogelijkheden voor een kennisbank (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
 We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
 We verbeteren de introductie voor tussentijdse instromers van de Staten.
Drempel verlagen tussen PS en inwoners Fryslân   We brengen provinciale politiek onder de aandacht en laten inwoners en met name jongeren kennismaken met de politiek
 We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de Gast van de Staten.
We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie.   Wanneer dit passend is bij het hoofdonderwerp op de agenda vergaderen de Staten ook buiten het provinciehuis.
 Evenwichtig samenspel tussen PS en GS    Wij streven in samenspraak met de dienst naar het steeds beter voorzien in de vraag naar relevante informatie van de Staten, bijvoorbeeld door het blijven doorontwikkelen van het format voor de Statenstukken.
 Wij bevorderen een  cultuur van werken waarin het samenspel tussen PS en GS helder is en waarbij het manifest is dat Provinciale Staten het primaat hebben.

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
Uitvoeren kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol van PS Bij bespreekstukken van PS is een dossier digitaal beschikbaar met de relevante (achterliggende) stukken

50%
Drempel verlagen tussen PS en inwoners Fryslân Aantal activiteiten voor jongeren op het provinciehuis 10
Evenwichtig samenspel tussen PS en GS Evenwichtige lange termijn agenda PS, bandbreedte 3 tot 6 bespreekpunten per Statenvergadering 90%

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 1.1 Provinciale Staten en Statengriffie
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Uitvoeren kaderstellende rol PS 5.232 5.369 5.370 5.370 5.370
Drempel verlagen tussen PS en inwoners 30 31 31 31 31
Totaal lasten 5.262 5.400 5.401 5.401 5.401
Baten
Uitvoeren kaderstellende rol PS 85 17 17 17 17
Totaal baten 85 17 17 17 17
Saldo van lasten en baten 5.177 5.383 5.384 5.384 5.384

Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten

Taak-, en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten - Taak-, en rolvrijheid

Taakvrijheid
De taken zijn voor een groot deel verplicht. Gedeputeerde Staten stellen zelf het reglement van orde vast. 

Rolvrijheid
Het verschilt per beleidsterrein, maar binnen de vastgelegde taken van GS, kunnen er keuzes gemaakt worden. Bijvoorbeeld in een meer of minder actieve (spil)functie als samenwerkend bestuurder, participatief of meer regulerend.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten - Wat willen we bereiken?

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
Doelmatig functioneren Een plan van aanpak is gereed voor de voorbereiding van de inhoudelijke onderhandelingsfase na de verkiezingen 2027 100%
Een plan van aanpak is gereed voor de inwerking van een nieuw college in 2027 100%
Een plan van aanpak is gereed voor het opmaken van de eindbalans Bestuursakkoord 2023-2027 Oparbeidzje foar Fryslân 100%
Goede contacten GS vergadert op externe locatie en koppelt daar een werkbezoek aan 10
Rol Provinciale Staten PS-stukken worden 6 weken voor de vergadering aan PS toegezonden 90%
Schriftelijke vragen PS worden binnen 30 dagen beantwoord 85%
Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten - Toelichting

Toelichting
De begrote lasten betreffen de salariskosten van de gedeputeerden, uitkeringen voor oud leden van Gedeputeerde Staten, representatiekosten en overige met het college gemoeide kosten.

Het gaat vooral over structurele budgetten die aan wettelijke taken zijn verbonden. Er zijn geen tijdelijke budgetten.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 1.2 Gedeputeerde Staten
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Doelmatig functioneren 1.929 1.998 1.998 1.998 1.998
Contacten met mienskip en andere overheden 189 194 194 194 194
Totaal lasten 2.118 2.192 2.192 2.192 2.192
Baten
Doelmatig functioneren 5 5 5 5 5
Totaal baten 5 5 5 5 5
Saldo van lasten en baten 2.113 2.187 2.187 2.187 2.187

Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan - Wat zien we?

De commissaris van de Koning (CvdK) is naast voorzitter van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten ook rijksorgaan. De CvdK vertegenwoordigt de regering in de provincie Fryslân. In zijn rol als rijksorgaan heeft de CvdK verschillende taken die zijn uitgewerkt in de ambtsinstructie. We zorgen ervoor dat de CvdK deze rijkstaken goed kan uitvoeren. De CvdK krijgt hiertoe ondersteuning van zijn eigen Kabinet. 

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid 
De taken van deze taakvelden kennen een grotendeels verplichtend karakter. De Commissaris van de 
Koning (CvdK) heeft in zijn rol als rijksorgaan verschillende taken, zoals:

  • De CvdK ziet toe op een ordelijk verloop van procedures voor benoemingen, herbenoemingen en ontslag van burgemeesters.
  • De CvdK brengt met regelmaat bezoeken aan de gemeenten in de provincie.
  • De CvdK adviseert over de voorstellen voor het verlenen van Koninklijke onderscheidingen (lintjes), over predicaten Koninklijk en Hofleverancier, en ook over Koninklijke erepenningen.
  • De CvdK bevordert de samenwerking van de besturen van provincie, gemeente en waterschap met rijksambtenaren en met de krijgsmacht. Daarnaast bemiddelt hij bij problemen op het gebied van (inter)bestuurlijke verhoudingen.
  • De CvdK houdt bestuurlijk toezicht op de Veiligheidsregio Fryslân.
  • De CvdK rapporteert aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de uitvoering van zijn rijkstaken. Hij kan gevraagd of ongevraagd advies geven aan de regering of de ministers.
  • De CvdK zit de Provinciale Regietafel Fryslân voor en roept periodiek dit overleg bijeen.

De commissaris heeft daarnaast  ook een belangrijke representatieve functie bij bezoeken van o.a. het Koninklijk Huis en het corps diplomatique. Ook bevordert de CvdK een zorgvuldige behandeling van klachten (ombudsfunctie).

Rolvrijheid 
De driedubbelrol van de CvdK (rijksorgaan, voorzitter PS, voorzitter en lid GS) vertaalt zich in  een reeks aan wettelijke voorschriften. De rolvrijheid is daarom beperkt. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.3.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 1.3.
  1. We willen bereiken dat de CvdK zijn taken als rijksorgaan goed kan uitvoeren.
  2. De CvdK zet zich in voor het versterken van de weerbaarheid van het decentraal bestuur, het bevorderen van de integrale preventieve aanpak van ondermijning en het beperken van integriteitsrisico’s.
  3. De CvdK zet zich in voor het bevorderen van interbestuurlijke samenwerking, waarbij ‘horizontaal besturen’ en het benadrukken van de kracht van Fryslân als regioprovincie centraal staan. 

Omdat de CvdK over de uitvoering van zijn rijkstaken enkel verantwoording aflegt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, volgen hieronder geen specifieke doelindicatoren. 

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
 Aanpak ondermijning    De CvdK bevordert, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, de samenwerking met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning. Zie voor de verdere invulling van de aanpak ondermijning beleidsveld 1.4. 
Interbestuurlijke samenwerking binnen en buiten Fryslân    De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden. De CvdK stimuleert de samenwerking buiten Fryslân o.a. middels het bestuurlijk arrangement met de provincie Zeeland en het ministerie van BZK.

Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur - Wat zien we?

Een goed functionerend openbaar bestuur vormt de ruggengraat van een veerkrachtige en rechtvaardige samenleving. We focussen ons in ons handelen op het bevorderen van publieke waarden en het vergroten van het vertrouwen in de overheid, democratie en rechtsstaat. Publieke waarden, zoals doelmatigheid, legitimiteit en participatie, zijn cruciaal om het maatschappelijk vertrouwen in onze provincie te waarborgen. Door dit vertrouwen te versterken, kunnen we zorgen voor een overheid die niet alleen effectief, maar ook gezagwaardig en weerbaar is. 

Met een scherp oog op toekomstige uitdagingen en ontwikkelingen, faciliteren we Friese overheden om hun bestuurskracht te behouden en te verbeteren, zodat ze ook in de toekomst de burgers optimaal kunnen dienen. Daarbij proberen we ons bij de aanpak van interbestuurlijke opgaven in Fryslân waar mogelijk als één overheid (horizontaal bestuur) te organiseren. Hierbij zijn wij ons bewust van de meervoudige rol als toezichthouder (op een aantal domeinen) en medeoverheid.

Kwaliteit openbaar bestuur

Naast de verantwoordelijkheid voor ons eigen functioneren als bestuur heeft de provincie als kerntaak om toe te zien op de kwaliteit van het Friese lokaal bestuur. Een goede organisatie van het openbaar bestuur in Fryslân is randvoorwaardelijk voor het effectief en democratisch gelegitimeerd kunnen uitvoeren van maatschappelijke opgaven en transities. Als middenbestuur weet de provincie dat het draait om het verbinden van de juiste partijen op verschillende schaalniveaus. Eens te meer omdat meer taken en opgaven naar aard en schaal bovenlokaal 'in de regio' worden opgepakt.

Democratische vernieuwing en participatiebeleid 

In de beleidsbrief participatie (2023) zijn de visie, doelen en aanpak op het terrein van democratische vernieuwing en participatie uitgewerkt. Het benutten van de ideeën, kennis en kracht van de inwoners van Fryslân is een belangrijk onderdeel van de democratie.  Het kan bijdragen aan vertrouwen, betere plannen en eigenaarschap. Het werken aan toegankelijke participatie, waarbij rollen ter discussie kunnen worden gesteld en inwoners meer invloed krijgen,  is te zien als een vorm van democratische vernieuwing.  Nieuwe werkwijzen en  instrumenten zoals digitaal platform Stim fan Fryslân kunnen hierbij ondersteunen.  

Financiële positie Friese overheden en Interbestuurlijk toezicht (IBT)
Wij houden toezicht op de financiën van de 18 Friese gemeenten, het Wetterskip Fryslân en 10 gemeenschappelijke regelingen. De financiële positie van de Friese gemeenten is kwetsbaar. Door de extra middelen die het Rijk in de meicirculaire 2025 beschikbaar heeft gesteld, is het zogenaamde 'ravijnjaar' opgeschoven naar 2028. Maar ook op korte termijn moet een aantal Friese gemeenten fors bezuinigen. De provincie ondersteunt de gemeenten waar mogelijk, ook in de Haagse lobby om een betere balans tussen taken en middelen.

Binnen het IBT blijven we werken aan risicogericht maatwerktoezicht.  Door middel van toezichtgesprekken (dialoog) en thema-onderzoeken identificeren we gezamenlijk uitvoeringsrisico's.  Een opvallende ontwikkeling die we zien, is een toename van toezichtstaken als gevolg van nieuwe wetgeving (onder meer op het taakveld Erfgoed (monumenten en archeologie).

Aanpak ondermijning en weerbare provinciale organisatie
Het is belangrijk om voortdurend te werken aan een weerbaar bestuur en ambtelijke organisatie, vooral in een tijd van grote maatschappelijke uitdagingen.  Naast het vergroten van persoonlijke en organisatorische weerbaarheid, is in onze aanpak tegen ondermijnende criminaliteit de samenwerking met gemeenten en andere partners van cruciaal belang.

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid

Onder dit thema vallen:

  • Enkele verplichte (toezichthoudende) wettelijke taken ten aanzien van: wijzigingen in de gemeentelijke indeling (Wet arhi), de financiële gezondheid van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen van gemeenten alsmede de Wet Revitalisering Generiek Toezicht;
  • Enkele optionele wettelijke taken ten aanzien van: Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr);
  • De (mede)verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het openbaar bestuur is een provinciale kerntaak.
  • Democratische vernieuwing en participatie: de Omgevingswet en de Wet versterking participatie op decentraal niveau (van kracht per 2025) zorgen voor de wettelijke  verankering  van inwonersparticipatie bij beleid en uitvoering.

Rolvrijheid

  • Minimaal voor verplichte toezichthoudende en wettelijke taken.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.4.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 1.4.
  1. Een toekomstbestendige provinciale organisatie zijn die weerbaar, vernieuwend en toegankelijk is. 
  2. Onze Friese medeoverheden zijn toekomstbestendig op hun taken toegerust, financieel gezond en weerbaar.
  3. Publiek vertrouwen in de overheid vergroten door gezagwaardigheid, maatschappelijke betrokkenheid en participatie te versterken. 

Veel van de doelstellingen rond Bestuur zijn niet in cijfers (en dus doelwaarde) uit te drukken, mede gezien het feit dat onze inzet onderdeel is van een gezamenlijke aanpak. Een aantal overigens wel en waar dat kan is dit zo opgenomen in de resultaatomschrijvingen.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
Kwaliteit openbaar bestuur Om permanent goed inzicht te hebben in de balans tussen ambities, taken, middelen en realisatiekracht (zowel lokaal/individueel als regionaal/gezamenlijk) gaan we (zowel bestuurlijk als ambtelijk) in gesprek met de Friese gemeenten, het Wetterskip Fryslân en de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG). Op die manier kunnen we invulling geven aan de (mede)verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het openbaar bestuur in Fryslân.
Democratische vernieuwing en participatiebeleid Participatieverordening met voorstel voor vervolg van het provinciale participatiebeleid voorleggen aan Provinciale Staten.
Minimaal twee pilots/experimenten realiseren op het terrein van (jongeren) participatie en burgerschap, gericht op het vergroten van maatschappelijke betrokkenheid, invloed en eigenaarschap van inwoners.
Minimaal twee burgerpeilingen over actuele thema's/opgaven uitvoeren via digitaal platform Stim fan Fryslân.
Financiële positie Friese gemeenten en Interbestuurlijk toezicht (IBT) We bezoeken de Friese gemeenten en Wetterskip Fryslân om op de hoogte te blijven van de actuele financiële situatie. Eveneens organiseren we een kennisbijeenkomst voor financieel medewerkers van de Friese medeoverheden.
Binnen het IBT blijven we werken aan het risicogericht maatwerktoezicht. Door middel van toezichtgesprekken (dialoog) en themaonderzoeken identificeren we met de gemeenten en het Wetterskip Fryslân gezamenlijke uitvoeringsrisico's. Daarnaast versterken we de interne organisatie rondom het IBT.
Aanpak ondermijning en weerbare provinciale organisatie Met betrekking tot het versterken van de weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit werken we voortdurend aan het vergroten van de weerbaarheid van onze organisatie, medewerkers en werkprocessen.
Daarnaast werken we samen met onze ketenpartners aan het blijvend versterken van de Friese overheidsketen, met de Friese Norm als uitgangspunt.
We werken aan het verbreden van de inzet van het bestuursrechtelijk instrument Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur).

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
Kwaliteit openbaar bestuur Ambtelijke en bestuurlijke gesprekken met Friese medeoverheden, individueel en in VFG-verband. 19
Democratische vernieuwing en participatiebeleid Participatieverordening is vastgesteld in Provinciale Staten. 1
Er zijn minimaal twee pilots/experimenten uitgevoerd op het terrein van (jongeren)participatie en burgerschap. 2
Er zijn minimaal twee burgerpeilingen uitgevoerd via digitaal platform Stim fan Fryslân. 2
Financiële positie Friese overheden en Interbestuurlijk Toezicht Friese gemeenten en Wetterskip Fryslân zijn bezocht om op de hoogte te blijven van de actuele financiële situatie, alsmede inzake IBT-uitvoeringsrisico's. 19
Aanpak ondermijning en weerbare provinciale organisatie Actualiseren screeningsbeleid nieuwe medewerkers 1
Organiseren Friese Ondermijningsconferentie 1
Inzet van het instrument Wet Bibob 110% ten opzichte van 2025
Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur - Toelichting

Toelichting
De begroting  betreft hier een structureel en een tijdelijk budget voor het onderwerp bestuurlijke vernieuwing en een tijdelijk budget weerbaarheid .

Structureel
Het structurele budget bestuurlijke vernieuwing (€110.000) is bestemd voor de inzet en ontwikkeling van (digitale) participatiewerkwijzen en -instrumenten,  waaronder het gebruik, beheer en de (technische) realisatie van digitaal participatieplatform Stim fan Fryslân.

Tijdelijk
De beschikbare tijdelijke middelen in 2026 voor bestuurlijke vernieuwing en participatie bedragen €120.000 en worden ingezet voor de uitvoeringsactiviteiten uit de beleidsbrief participatie: pilots, kennissessies en netwerkvorming op het terrein van (jongeren)participatie, democratie, inclusie en burgerschap.

We hebben tijdelijke middelen ontvangen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het geven een impuls aan het versterken van de weerbaarheid tegen ondermijnende invloeden bij gemeenten.  De decentralisatie-uitkering van € 135.965 , wordt met ingang van 2025 jaarlijks in mei uitgekeerd en loopt tot en met 2029. De tijdelijke beschikbare middelen in 2026 bedragen in totaal: € 527.895.  Dit is opgebouwd uit driemaal de uitkering van € 135.965 en resterende middelen uit de voorgaande tijdelijke uitkeringen ter grootte van € 120.000.  De provincie heeft de incidentele middelen ontvangen van BZK om samen met de Friese gemeenten te zorgen voor een verantwoorde en effectieve besteding.  De kaders en het beleidsdoel voor deze middelen zijn door BZK vastgesteld en de verantwoording over de besteding zal ook aan hen worden afgelegd. De provincie fungeert hierbij als kassier en regisseur. 

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 1.4 Kwaliteit bestuur
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Toekomstbestendige overheidsorganisatie 207 233 113 113 113
Toekomstbestendige Friese medeoverheden 185 533 141 141 141
Totaal lasten 392 766 254 254 254
Baten
Totaal baten 0 0 0 0 0
Saldo van lasten en baten 392 766 254 254 254

Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking - Wat zien we?

Maatschappelijke opgaven zijn niet (langer) het exclusieve domein van één overheidslaag. Opgaven overstijgen bestuurlijke grenzen en betreffen vaak ook meerdere beleidssectoren. Dit maakt dat wij als provincie het liefst 'horizontaal' - als één overheid -  samenwerken om gezamenlijke doelen te realiseren. Dat doen we bijvoorbeeld samen met de Friese gemeenten, het Wetterskip Fryslân, in regionaal verband en interprovinciaal verband en in Noordelijk landsdelig verband (Samenwerkingsverband Noord-Nederland, SNN).

Samenwerking in het Waddengebied

Het Waddengebied is een uniek gebied met veel natuur, relatief weinig bewoners, veel bezoekers en veel verschillende belangen. De Waddenzee heeft de bijzondere status van UNESCO Werelderfgoed. De complexe opgaven in het Waddengebied vragen om op maat gesneden oplossingen. In de ‘governance’ voor het Waddengebied werken we met alle betrokken partijen (Rijk, regionale overheden en stakeholders) aan deze oplossingen.  De Agenda voor het Waddengebied 2050 is hiervoor het beleidsmatige vertrekpunt.  Voor de eerste periode van zes jaar is de Agenda voor het Waddengebied 2050 uitgewerkt in een Uitvoeringsprogramma 2021-2026. We zetten in op het voortzetten van bestaande Waddenprogramma's. Ook hechten we aan de lijn die is ingezet om te komen tot minder bestuurlijke drukte: minder overlegorganen en vergaderingen, meer actie, zodat de beschikbare middelen zoveel mogelijk worden ingezet voor het Waddengebied en haar bewoners.

Regionale samenwerking

Binnen Fryslân werken we op verschillende manieren samen met mede-overheden, onder andere in de Samenwerkingsagenda Leeuwarden, in een aantal Regiodeals en in het Nationaal Programma Vitale Regio's.

Belangenbehartiging

In het Bestuursakkoord 2023 - 2027 'Oparbeidzje foar Fryslân' staat opgenomen dat Gedeputeerde Staten komen met een agenda hoe ze verwachten de positie van Fryslân bij het Rijk en de Europese Unie te versterken, dit is rond de zomer van 2025 aan Provinciale Staten aangeboden. Zowel wat betreft het behartigen van de Friese belangen (lobby) als het versterken van de relatie (public affairs).  Daarbij wordt ook gekeken naar inzet van eigen mensen en de mogelijkheid om in wisselende collectieven met publieke, private en maatschappelijke partners te werken aan de belangenbehartiging in Den Haag en Brussel.

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) behartigt de belangen van de twaalf provincies in Den Haag en Brussel.  Om de kracht van de belangenbehartiging een impuls te geven, is in opdracht van het IPO-bestuur (2022) een onderzoek uitgevoerd naar de slagvaardigheid van de samenwerking in IPO-verband.  Het IPO-bestuur, het IPO-bureau en de Algemene Vergadering gaan in 2026  verder aan de slag met de praktische uitwerking hiervan. Daarnaast is in het voorjaar van 2025 een evaluatiecommissie ingesteld die de huidige commissiestructuur en bijbehorende samenwerkingsafspraken van het IPO heeft geëvalueerd. Deze commissie , onder leiding van Commissaris van de Koning Brok,  brengt in 2025 haar advies uit. De (eventuele) effecten van dit advies zullen naar verwachting in 2026 zichtbaar worden.

Het Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) geeft uitvoering aan verschillende subsidieregelingen. Van 1 juli 2025 tot 1 juli 2027 is de commissaris van de Koning van de provincie Fryslân voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling SNN. Tijdens het voorzitterschap wordt (verder) gewerkt aan het verbeteren van de effectiviteit van de uitvoeringsorganisatie SNN.

Veilig en doelmatig gebruik diepe ondergrond

Sinds 2022 is de Friese mijnbouwtafel actief om gezamenlijk bestuurlijk een eenduidig geluid te laten horen. Partijen aan de tafel zijn Friese gemeenten, Wetterskip Fryslân en het ministerie van EZ. We bespreken actuele thema's welke betrekking hebben op de diepe ondergrond. 

 

Verwezen wordt ook naar paragraaf 10 Samenwerkingsverbanden.

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
Er vallen een aantal wetten met een optioneel karakter (waaronder de Wet gemeenschappelijke regelingen) onder dit thema. Optioneel betekent dat aan provincies zelf de keuze is wel of niet tot samenwerking, al dan niet via gemeenschappelijke regelingen over te gaan. Indien dat gebeurt is er een redelijke mate van vrijheid in het ‘hoe’.

Rolvrijheid
Samenwerking is de kern van dit thema.  Niet geheel verrassend spelen onze bezigheden hier zich dan ook af in het kwadrant samenwerkende overheid. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.5.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 1.5.
  1. Samen met het Rijk, regionale overheden en stakeholders streven we naar een duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en behoud van het unieke open landschap een Waddengebied dat veilig, vitaal en veerkrachtig is (conform Agenda voor het Waddengebied 2050).
  2. We brengen samen met gemeenten, waterschap, regio's, in landsdelig en interprovinciaal verband en met het Rijk beleidsdoelen tot uitvoering.
  3. We versterken de ambtelijke en bestuurlijke contacten tussen Fryslân, Noord-Nederland, de provincies, het Rijk en Europa. Dit doen we om de Friese belangen te behartigen en Fryslân te profileren.
  4. Wij streven naar een  veilig en doelmatig gebruik van de diepe ondergrond, met de inzet om gezamenlijk met de lokale bestuurders, de gaswinning te voorkomen in Fryslân vanuit de kleine velden. 

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Samenwerking in het Waddengebied a. Uitvoering Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026 (Rijk-regio) Divers - monitoring in gezamenlijke voortgangsrapportage Rijk-regio
b. Uitvoering Waddenfonds Divers - monitoring in rapportage Waddenfonds
2. Regionale samenwerking Uitvoering Samenwerkingsagenda Leeuwarden en de Regio Deals voor de regio’s, NO, NW, Wadden en  ZW.  5
Met partners opstellen van een toekomstbestendig regioplan en uitvoeringsagenda voor  het Nationaal Programma Vitale Regio's in Noord en Zuidoost Vastgesteld
3. Belangenbehartiging Versterken van de Friese lobby in Den Haag en in Brussel Gereed
4. Veilig en doelmatig gebruik diepe ondergrond Gezamenlijk met lokale bestuurders optrekken in het gebruik van de diepe ondergrond. 1

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Samenwerking in het Waddengebied
 
We stimuleren de bestuurlijke en ambtelijke samenwerking tussen Rijk, regionale overheden en stakeholders in het Waddengebied, en leveren hieraan onze bijdrage zoals vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026
We geven uitvoering aan de Gemeenschappelijke regeling Waddenfonds en Uitvoeringskader Waddenfonds 2021-2027
We geven uitvoering aan het Investeringskader Waddengebied (IKW) 2016-2026 en het Meerjarenprogramma IKW 2024-2027
We stellen een koers vast voor de provinciale rol in de Waddensamenwerking in de periode vanaf 2026, inclusief een vervolg van de interprovinciale samenwerking met Noord-Holland en Groningen.
2. Regionale samenwerking We werken vanuit bestuurlijke samenwerking aan uitvoering van de Samenwerkingsagenda Leeuwarden, aan de Regio Deals voor de regio’s NO, NW, Wadden en ZW en aan het Nationaal Programma Vitale Regio's in Noord en Zuidoost.
3. Belangenbehartiging We versterken de Friese lobby in Den Haag en Brussel.
We zetten in op een stevig netwerk waarbinnen we gezamenlijke de Friese belangen behartigen in Fries, Noordelijk en landelijk verband.
4. Veilig en doelmatig gebruik diepe ondergrond We hebben met de Friese gemeenten en Wetterskip Fryslân een gezamenlijke provinciale mijnbouw-lobby voor Fryslân.

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
1. Samenwerking in het Waddengebied Vervolgbesluit van Rijk en regio over bekostiging en organisatie van de opgaven in het Waddengebied (opvolging advies ABDTOPConsult) Besluitvorming in BO Waddengebied 1e kwartaal 2026
Jaarstukken 2025 Waddenfonds opgesteld Gereed
Provinciale koers t.a.v. de provinciale rol in de Waddensamenwerking bepaald Gereed
Besluitvorming over interprovinciale samenwerking in het Waddengebied vanaf 2027  2e kwartaal 2026
2. Regionale samenwerking Met partners een toekomstbestendig regioplan en uitvoeringsagenda opgesteld voor  het Nationaal Programma Vitale Regio's in Noord en Zuidoost Gereed
3. Belangenbehartiging Actief lobby gevoerd in Brussel en Den Haag en daarvoor een strategische lobbyagenda opgesteld Gereed
Netwerkevent in Den Haag georganiseerd 1x
Aan netwerksamenwerking omtrent lobby gebouwd en in het tweede kwartaal over de voortgang gerapporteerd Rapportage in 2e kwartaal
4. Veilig en doelmatig gebruik diepe ondergrond Friese Mijnbouwtafel georganiseerd 4x
Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking - Toelichting

Toelichting
De begrote lasten betreft met name de bijdrage aan het Waddenfonds (looptijd tot en met 2026). Met ingang van 2021 ontvangen de deelnemende provincies ieder een deel via haar eigen provinciefonds, voor Fryslân betekent dit nu € 9,6 mln. Het wegvallen van deze bijdrage verklaart dus de grote verlaging van de begroting per 2027. De bijdrage aan het IPO wordt in zijn totaliteit verantwoord op dit beleidsveld voor € 2,6 mln. De bijdrage aan de BIJ12 is wel toebedeeld naar de diverse programma's omdat de financiering hiervan ook grotendeels plaatsvindt via het inhoudelijke programma (natuurpact).

De overige lasten en baten betreffen de bijdragen voor deelname aan hiervoor genoemde samenwerkingsverbanden en de BTW-compensatie die wij uit deze deelnames retour krijgen.  Het samenwerkingsverband IKW staat tot en met 2026 in de begroting. De provincie ontvangt voor de uitvoering van de samenwerking IKW bijdragen van de provincies Groningen en Noord Holland. de daling van 2025 naar 2026 voor € 900.000 betreft de bijdrage van de deelnemers IKW die in de begroting wordt opgenomen na verwerking van de vastgestelde begroting 2026 IKW.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 1.5 Bestuurlijke samenwerking
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Samenwerking in het Waddengebied 11.616 10.642 656 656 656
Regionale samenwerking 1.542 1.542 1.542 1.542 1.542
Belangenbehartiging 3.140 3.196 3.220 3.247 3.247
Totaal lasten 16.298 15.381 5.418 5.445 5.445
Baten
Samenwerking in het Waddengebied 1.436 485 485 485 485
Regionale samenwerking 221 221 221 221 221
Belangenbehartiging 66 66 66 66 66
Totaal baten 1.723 772 772 772 772
Saldo van lasten en baten 14.575 14.608 4.646 4.673 4.673