Programma 2: Infrastructuur

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 2: Infrastructuur - Inleiding

Leefbaarheid en economische groei in Fryslân zijn sterk afhankelijk van goede verbindingen. Daarom zetten wij ons in voor een goed bereikbaar Fryslân, zowel nu als in de toekomst. Belangrijke aandachtspunten zijn het verbeteren van de verkeersveiligheid, het stimuleren van de fiets en het versterken van het (regionale) openbaar vervoer. Met dit programma geven we invulling aan de ambities op het gebied van mobiliteit en infrastructuur. 

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 2: Infrastructuur - Ambities

Iedereen in Fryslân, zowel inwoners als bezoekers, moet zich in 2050 veilig, vlot en fossielvrij  kunnen verplaatsen.  Dit is de kern van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP), vastgesteld door Provinciale Staten op 21 december 2022. Daarbij minimaliseren we de impact van mobiliteit op mens, natuur en omgeving. 

Om ervoor te zorgen dat iedereen zich in Fryslân naar eigen wens kan verplaatsen, is er geen sprake (meer) van vervoersarmoede/vervoersongelijkheid. Openbaar vervoer is toegankelijk voor iedereen en Fryslân profileert zich als fietsprovincie van Nederland.

We moeten ons ook veilig kunnen verplaatsen. Verkeersveiligheid blijft een speerpunt: het aantal verkeersdoden en -gewonden wordt sterk verminderd, met als ultiem doel nul verkeersdoden in 2040. 

Om ons vlot te kunnen verplaatsen, is zowel de interne ontsluiting binnen Fryslân als de externe verbinding met andere regio’s in Nederland en Europa cruciaal. We richten ons op het gehele netwerk, met extra aandacht voor het regionale openbaar vervoer in landelijke gebieden, de treinverbinding Leeuwarden-Zwolle en de Lelylijn. Als provincie dragen we zorg voor goed onderhoud van provinciale wegen en vaarwegen. 

Om de klimaatdoelen te behalen, zetten we stevig in op het fossielvrij maken van verplaatsingen. Daarnaast blijven we alert op neveneffecten van verkeer, zoals geluidsoverlast en stikstofuitstoot, en zorgen we dat de wettelijke normen worden nageleefd. 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 2: Infrastructuur - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partijen leveren een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een nadere toelichting van de verbonden partijen staat in paragraaf 5 van deze begroting.

  • OVEF (Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A.) te IJlst 
  • Gemeenschappelijke Regeling Mobiliteitsbureau Noordoost Friesland

Overzicht lasten en baten programma 2 infrastructuur

Terug naar navigatie - Programma 2: Infrastructuur - Overzicht lasten en baten programma 2 infrastructuur
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid 8.276 3.242 2.592 2.763 2.767
2.2 Verbetering infrastructuur 9.793 15.139 26.363 13.452 9.794
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur 40.460 38.195 37.678 44.175 37.847
2.4 Openbaar vervoer 81.224 89.482 85.242 85.540 84.888
Totaal lasten 139.752 146.057 151.876 145.929 135.295
Baten
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid 5.485 37 37 37 37
2.2 Verbetering infrastructuur 2.622 1.906 0 0 0
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur 1.802 1.372 1.372 1.372 942
2.4 Openbaar vervoer 8.273 4.668 7.780 4.203 4.251
Totaal baten 18.181 7.984 9.190 5.613 5.230
Saldo van lasten en baten 121.572 138.073 142.685 140.316 130.065

Toelichting
De toelichting op de grootste verschillen tussen de jaren staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid - Wat zien we?

Deze paragraaf richt zich op het gedrag van mensen in het verkeer. We willen dat inwoners zich veilig en duurzaam kunnen verplaatsen. 

Ambities en externe ontwikkelingen
Vanuit de wens om te komen tot een mobiliteitstransitie, kijken naar de mogelijkheden om bepaalde regio's (zoals het landelijk gebied) beter te ontsluiten.  Dat kan door de verschillende modaliteiten te stimuleren en beter met elkaar te verbinden, zodat iedereen zich kan blijven verplaatsen.  Om de gelijkheid te verbeteren, wordt landelijk ingezet op een nationaal 'bereikbaarheidspeil'. Daarnaast is in de verschillende Regiodeals aandacht voor het stimuleren van vervoersgelijkheid.  

Vanuit de ambitie om ons veilig te kunnen verplaatsen zien we dat de verkeersveiligheid onder druk staat. Het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers stijgt, en de daling van het aantal verkeersdoden stagneert – zowel landelijk als in Fryslân (zie tabel 1 en 2). Daarom hanteren Rijk, provincies en gemeenten in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030) een nul-ambitie: elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Fryslân werkt hieraan via de Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid 2026–2040. Samen met maatschappelijke partners zetten we ons maximaal in om risico’s in kaart te brengen en te verkleinen. 

Tabel 1  Aantallen verkeersongevallen, - gewonden en -slachtoffers van 2020 t/m 2024 in Nederland  

Verkeersongevallen NL 2020-2024

Tabel 2 Aantallen verkeersongevallen, - gewonden en -slachtoffers van 2020 t/m 2024 in de provincie Fryslân

Verkeersslachtoffers 2020-20024 Fryslan

Het RMP gebruikt 2020 als referentiejaar; elk jaar moet het aantal verkeersslachtoffers afnemen ten opzichte van het jaar ervoor. Tegelijkertijd realiseren we ons dat onze invloed beperkt is: wegen kunnen nog zo veilig zijn ingericht, maar menselijk gedrag blijft een onvoorspelbare factor. Ondanks dat risico houden we vast aan onze ambitie: 0 verkeersdoden in 2040. 

Daarnaast zien we dat vanuit de ambitie om de verplaatsingen duurzaam en fossielvrij te maken (en zo de doelstellingen uit het klimaatakkoord te kunnen halen) een forse inzet benodigd blijft. Elektrificatie van de mobiliteit is één van de maatregelen, waarbij we sterk afhankelijk zijn van de snelheid waarmee de uitbreiding van het benodigde energienetwerk gerealiseerd kan worden. Ook richt onze inzet zich  op het beïnvloeden van het mobiliteitsgedrag door het verminderen (thuiswerken) of het veranderen (van auto naar ov/fiets) van verplaatsingen.  

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
De provincie is wettelijk verantwoordelijk voor het onderhoud van het provinciale weg- en vaarwegennet. Er is echter geen wettelijke plicht tot uitbreiding of opwaardering van deze infrastructuur. Verbeteringen die bijdragen aan verkeersveiligheid vallen wél onder onze wettelijke verantwoordelijkheid. 

Rolvrijheid
Traditioneel had de provincie bij de aanleg van infrastructuur een presterende rol: zelfstandig werken aan bereikbaarheid en veiligheid. Tegenwoordig schuift deze rol vaker op naar die van een samenwerkende overheid. Nieuwe infrastructuur wordt vaker gekoppeld aan bredere gebiedsontwikkelingen, waarbij andere partijen (deels) verantwoordelijk zijn. Ook draagt de provincie soms financieel bij aan rijksprojecten of initieert ze mee. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.1.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 2.1.

We streven naar nul verkeersdoden in 2040, in lijn met de landelijke ambitie en de Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid. Tussen nu en 2040 willen we het aantal dodelijke ongevallen fors terugbrengen. Voor 2030 is het tussendoel om de stagnerende daling van het aantal verkeersdoden en de stijging van ernstige verkeersgewonden te doorbreken. 

Daarnaast zetten we in op passende mobiliteit voor iedereen. Dit gebeurt mede via verschillende Regiodeals. Mobiliteit moet fysiek en digitaal toegankelijk en betaalbaar zijn. We willen een systeem waarin iedereen zich welkom en comfortabel voelt en gericht kan reizen. Ook streven we naar het verkleinen van de afstand – financieel en fysiek – tussen het landelijk gebied en de centrumgebieden. Hiervoor zijn nog geen concrete meetbare tussendoelen, maar wel vraagt dit om inzet. In het RMP 2.0, dat in 2026 wordt vastgesteld, wordt hierop teruggekomen. 

Voor een duurzaam en fossielvrij mobiliteitssysteem is de doelstelling om in 2030 een CO2-reductie van 49% ten opzichte van 2020 te halen (0,72 miljoen ton). Hoewel er voor 2026 nog geen tussendoelen zijn, blijft inzet hiervoor noodzakelijk. 

Doelindicatoren 

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Verkeersveiligheid Het geregistreerde aantal doden en ziekenhuisgewonden in geheel Fryslân in 2026, vergeleken t.o.v. 2020  (doden: 31; gewonden: 535)       Daling van het aantal geregistreerde doden en ziekenhuisgewonden in 2026 t.o.v. 2020

2.  Mobiliteit voor iedereen

Zoals hierboven toegelicht zijn er op dit moment nog geen concrete, meetbare doelindicatoren voor dit onderwerp. 

3. Duurzame mobiliteit Reductie van CO2-uitstoot voor 2030 in Fryslân, vergeleken t.o.v. het jaar 2020.      49% Oftewel een reductie naar 0,72 miljoen ton

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Verkeersveiligheid

We stellen een ROF werkplan 2027 op.
We geven uitvoering aan het Werkplan 2026 van het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF). Denk hierbij aan praktische verkeerslessen in het onderwijs, gedragscampagnes op risicogedragingen en langlopende doelgroepgerichte aanpakken zoals Doortrappen.
2. Mobiliteit voor iedereen Vanuit de provinciale hub-strategie wijzen we in 2026 minimaal acht locaties aan, waar we een pilot met mobiliteitshubs stimuleren. Deze locaties zijn evenredig verdeeld over de verschillende regio's in Fryslân.
We stellen een RMP 2.0 vast waarin duidelijkheid ontstaat over de doelen en resultaten v.w.b. 'mobiliteit voor iedereen'.
3. Duurzame mobiliteit We stimuleren de grotere bedrijven (die meer dan 50 werknemers hebben) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden (onderwijsaanpak).
We breiden het netwerk aan openbare laadpalen verder uit.

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
1. Verkeersveiligheid
 
ROF Werkplan 2027 vastgesteld Gereed
ROF Werkplan 2026 is uitgevoerd  
100%
2. Mobiliteit voor iedereen
 
Minimale aantal pilots voor mobiliteitshubs dat is opgestart   8
RMP 2.0 is vastgesteld Gereed
3. Duurzame mobiliteit Minimaal aantal deelnemende bedrijven aan de werkgeversaanpak   10
Aantal geplaatste laadpalen     150
Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid - Toelichting

Toelichting
De structurele begrote lasten ( € 2,5 - € 2,7 mln.) hebben betrekking op algemene beheerskosten, monitoring en verkeersveiligheid (educatie en gedragsbeïnvloeding). Bij de structurele budgetten is beperkte mate van budgetvrijheid voor wat betreft het meerjarig werkplan ROF.  Fluctuatie bij de structurele middelen wordt veroorzaakt door het omzetten van tijdelijke middelen naar structurele middelen voor de bijdrage aan het CROW (€ 170.000). 

De fluctuatie in de lasten wordt verder veroorzaakt door de tijdelijke budgetten.  Bij de tijdelijke budgetten gaat het voor 2025 om gedragsbeïnvloeding  en stimuleren fietsveiligheid (circa € 0,4 mln.) en Rijksmiddelen ten behoeve van laadinfrastructuur (circa € 5,3 mln.). Voor 2026 betreft dit middelen  ( € 650.000) ten behoeve van het manifest (verkeersveiligheid).

Onderstaand voorstel m.b.t. verkeersveiligheid uit de kadernota is verwerkt in  bovenstaande tabel. 

Voorstellen kadernota Bedragen x € 1.000
Omschrijving 2025 2026 2027 2028 2029
Lasten
Verkeersveiligheid - Manifest (bijdragen aan gemeenten) 0 650 0 0 0
Totaal lasten 0 650 0 0 0

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 2.1 Algemeen beleid & verkeersveiligheid
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Verkeersveiligheid 2.959 3.242 2.592 2.763 2.767
Duurzame mobiliteit 5.317 0 0 0 0
Totaal lasten 8.276 3.242 2.592 2.763 2.767
Baten
Verkeersveiligheid 167 37 37 37 37
Duurzame mobiliteit 5.317 0 0 0 0
Totaal baten 5.485 37 37 37 37
Saldo van lasten en baten 2.791 3.204 2.555 2.725 2.730

Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur - Wat zien we?

Deze paragraaf gaat vooral in op de infrastructurele netwerken. Niet alleen provinciaal, maar ook  het gehele netwerk van Rijk, provincie en gemeenten. 

Ambities
De afgelopen tien jaar hebben we flink geïnvesteerd. Daardoor zijn de provinciale wegen en waterwegen grotendeels klaar voor vlotte verplaatsingen. Het Friese wegennet is verbeterd en veiliger, onder meer door ovondes en reconstructies van wegen. Toch blijven we structureel investeren in het oplossen van verkeersveiligheidsproblemen. 

We richten ons ook op locaties waar infrastructuur elkaar kruist en verstoringen ontstaan. Dit vraagt goede afstemming tussen beheerders, zoals het Rijk. Daarnaast verbinden we verschillende netwerken – auto, openbaar vervoer, fiets en scheepvaart – om ketenmobiliteit te ondersteunen en zo te werken aan een duurzaam mobiliteitssysteem. Hiervoor kunnen hubs of knooppunten langs provinciale routes nodig zijn, voor personen én goederen. 

Om de fietsprovincie van Nederland te worden, werken we verder aan een netwerk van doorfietsroutes. Ook willen we de treinverbinding tussen Fryslân, Noord-Nederland en de Randstad versnellen. Dit doen we met de inzet om de Lelylijn te realiseren (zie paragraaf grote projecten) en het verbeteren van het bestaande spoornet, zodat het toekomstbestendig is. 

Externe ontwikkelingen
De kosten voor infrastructurele maatregelen zijn de laatste jaren flink gestegen. Ook zijn er tekorten aan personeel (bij aannemers en nutsbedrijven) en materialen. Daarnaast is de ruimte voor vergunningen beperkt, bijvoorbeeld door stikstofregels. Hierdoor moeten we bij lopende projecten soms keuzes maken in kwaliteit of planning. Nieuwe projecten kunnen daardoor minder snel of minder omvangrijk worden uitgevoerd. We zien dat andere samenwerkingspartners, zoals het Rijk en gemeenten, ook met dergelijke problemen te maken hebben, wat van invloed kan zijn op ons werk. 

Door de stikstofuitspraken van de Raad van State (18 december 2024 & 22 januari 2025) is het verkrijgen van een natuurvergunning complexer geworden. Dit kan consequenties hebben voor de uitvoering van projecten. Datzelfde geldt voor gewijzigde wet- en regelgeving met betrekking tot het gebruik van bouwstoffen. 

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
De provincie is wettelijk verantwoordelijk voor het onderhoud van het provinciale wegen- en vaarwegennet, maar kent geen wettelijke verplichting tot uitbreiding of opwaardering daarvan. Verbetering van bestaande infrastructuur, voor zoverre deze dient ter vergroting van de verkeersveiligheid, stoelt wel op een wettelijke verplichting.

Rolvrijheid
Aanleg van nieuwe infrastructuur en verbetering van bestaande infrastructuur bevond zich van oudsher in het kwadrant van de presterende overheid: zelfstandig kon de provincie resultaten proberen te bereiken zoals een betere bereikbaarheid en meer veiligheid. Echter, in toenemende mate is met name de aanleg van nieuwe infrastructuur soms ook in het kwadrant van de samenwerkende overheid beland: infrastructuuraanleg wordt gekoppeld aan gebiedsontwikkeling waarvoor andere partijen (deels) verantwoordelijk zijn, rijksprojecten worden soms mede geïnitieerd of (voor)gefinancierd door de provincie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.2.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 2.2.
  1. Onze eigen infrastructuur is veilig voor verkeersdeelnemers 
  2. Vlotte doorstroming op Friese wegen, vaarwegen en het spoor 

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Verkeersveiligheid Aantal verkeersdoden en (ernstig) verkeersgewonden op onze eigen provinciale wegen  Afname t.o.v. 2020 
2. Vlotte doorstroming

Waardering van betrouwbaarheid netwerken en reistijd

8

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Verkeersveiligheid We realiseren de infrastructurele projecten zoals die volgens het Uitvoeringsprogramma RMP geprogrammeerd staan voor het jaar 2026
2. Vlotte doorstroming Samen met de gemeenten werken we verder aan het netwerk van doorfietsroutes.
We overleggen met het Rijk en andere overheden over het (goed) functioneren van het gehele infrastructurele netwerk in onze provincie. Indien nodig maken we hier afspraken over in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT). 
In samenwerking met andere overheden stellen we een Masterplan Lelylijn op, waarin we financieringsmogelijkheden en inhoudelijke onderwerpen uitwerken.
We gaan verder met de uitvoering van het uitvoeringsprogramma Van Harinxmakanaal (VHK) voor het faciliteren van klasse Va schepen.
We gaan verder met het inventariseren van gebruikte bouwstoffen in onze infrastructuur in verband met aangescherpte milieu regelgeving.

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur - Resultaatindicatoren
Indicator Onderwerp Doelwaarde 2026
1. Verkeersveiligheid Realisatie van de programmering conform uitvoeringsprogramma Regionaal Mobiliteitsprogramma 2026. 100%
2. Vlotte doorstroming We realiseren wachtplaatsen voor de beroeps- en recreatievaart in het Van Harinxmakanaal. 9
We starten met het verruimen van bochten in het Van Harinxmakanaal. 1
We gaan verder in gesprek met het Rijk om (proces)afspraken te maken over het vaststellen van de eenmalige afkoopsom voor de Tsjerk Hiddessluizen. 100%
We realiseren (delen van) hoofdfietsroutes . 2
We stellen samen met medeoverheden een Masterplan Lelylijn op. Gereed
We brengen als regio samen met het Rijk de mogelijkheden voor de benodigde aanvullende financiering in beeld om een MIRT-verkenning te kunnen starten om de HRMK-spoorbrug in Leeuwarden te vervangen door een spooraquaduct. 100%
We laten door ProRail een verkenningsstudie uitvoeren voor de realisatie van het nieuwe station Leeuwarden Werpsterhoeke. Gereed
Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur - Toelichting

Toelichting
De structureel begrote lasten hebben betrekking op afschrijvingslasten. Hier zit geen budgetvrijheid. Verder is een aantal tijdelijke projecten opgenomen waardoor er fluctuatie over de jaren is. Denk daarbij aan infraprojecten uit het Regionaal Specifiek Pakket (RSP) , zoals de Investeringsagenda Drachten-Heerenveen , Sluis Kornwerderzand en Spooremplacement Leeuwarden/4de trein Leeuwarden-Sneek.  Voor deze projecten zijn overeenkomsten afgesloten. 

De batenkant heeft betrekking op een uitkering (SPUK) voor het stimuleren van verkeersveiligheidsmaatregelen.

Onderstaand voorstel uit de kadernota is verwerkt in bovenstaande tabel.  Dit betreft de vrijval van het tijdelijke budget Knelpunten geluidhinder provinciale wegen wat ingezet wordt voor het kadernota voorstel Verkeersveiligheid - Manifest.

Voorstellen kadernota Bedragen x € 1.000
Omschrijving 2025 2026 2027 2028 2029
Lasten
Verkeersveiligheid - Manifest (bijdragen aan gemeenten) -55 -75 -120 0 0
Totaal lasten -55 -75 -120 0 0

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 2.2 Verbetering infrastructuur
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Verkeersveiligheid 3.084 7.167 5.002 9.280 5.622
Vlotte doorstroming 6.710 7.972 21.361 4.172 4.172
Totaal lasten 9.793 15.139 26.363 13.452 9.794
Baten
Verkeersveiligheid 586 1.906 0 0 0
Vlotte doorstroming 2.036 0 0 0 0
Totaal baten 2.622 1.906 0 0 0
Saldo van lasten en baten 7.172 13.233 26.363 13.452 9.794

Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur - Wat zien we?

Ambities
Binnen dit beleidsveld zien we de onderstaande ambities voor ons, waarbij de basis ligt in de beleidskaders onderhoud provinciale infrastructuur (2020).

We willen Fryslân veilig en goed bereikbaar houden. Dit doen we door het (dagelijkse) beheer en onderhoud van het provinciale wegen- en vaarwegennet en de bijbehorende kunstwerken. Tegelijk dragen we zo bij aan duurzaamheid, circulariteit en energiebesparing. 

In 2020 zijn de kaders voor het onderhoud geëvalueerd, geactualiseerd en vastgesteld door PS.  Destijds was het uitgangspunt in de beleidskaders nog een onderhoudsniveau '7'. In de PS vergadering van 29 juni 2022 is in het kader van heroverwegingen van het provinciale takenpakket (Zero Based Budgetting) besloten om de kwaliteit van ons onderhoud met ingang van 2023 terug te brengen naar een ‘6’. In 2026 wordt, afhankelijk van de uitkomsten van een nieuwe evaluatie, een actualisatie van de kaders voor het onderhoud aan PS voorgelegd. 

We zien toe op het gebruik van provinciale eigendommen en conform wetgeving het gebruik via koop of huur in rekening te brengen. We benutten kansen om de steunpuntenstructuur van Provinciale Waterstaat naar een hoger niveau te brengen ten aanzien van (werk)efficiëntie, kwaliteit en duurzaamheid.

Ontwikkelingen 
De kosten voor onderhoud stijgen en het is moeilijk om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Dit vertraagt onderhoud en investeringen. 

Ook zien we dat (gewijzigde) wet- en regelgeving met betrekking tot bijvoorbeeld natuur, stikstof of het gebruik van bouwstoffen invloed kan hebben op het uitvoeren van beheer en onderhoud van onze provinciale infrastructuur.  Door de  stikstofuitspraken van de Raad van State (18 december 2024 & 22 januari 2025) is het verkrijgen van een natuurvergunning bijvoorbeeld complexer geworden.  

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
De provincie is wettelijk verantwoordelijk voor het onderhoud van het provinciale wegen- en vaarwegennet, inclusief bruggen en viaducten. Het onderhoudsniveau is vastgelegd in wet- en regelgeving. Daarnaast zijn er richtlijnen van CROW, het kennisnetwerk voor verkeer en vervoer, die ook door de rechter worden gehanteerd. Voor vaarwegen gelden minder vaste normen, maar de provincie moet wel zorgen voor een beheerplan waarin de belangrijkste onderwerpen zijn opgenomen. Ook het nautisch beheer is geregeld in de Scheepvaartverkeerswet en bijbehorende regelingen. Verder is de provincie verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid en doorstroming op onze wegen. 

Rolvrijheid
De provincie heeft vooral een opdrachtgevende rol: het moet voldoen aan de wettelijke verplichtingen en zorgen dat de wegen en vaarwegen veilig en in goede staat zijn, tegen zo laag mogelijke kosten.  De rolvrijheid op dit taakveld schuilt ten eerste in de mate waarin (‘dik of dun’) wettelijke taken worden uitgevoerd, maar kan ook schuilen in het hoe: er kan worden gezocht naar innovatieve manieren van onderhoud, van aanbesteden en dergelijke. In het samenwerkende kwadrant schuilt rolvrijheid in de mate waarin we als provincie actief een meer voorlopende rol in zaken als de elektrische infrastructuur, digitale infrastructuur en dergelijke oppakken, en hoe. Ook kan een wettelijke taak als onderhoud vervlochten worden met meer samenwerkende aspecten door verbindingen te leggen tussen onderhoud van diverse partijen, of tussen onderhoud en andere zaken die op dat moment in het gebied spelen (baggerslib aanleveren andere doeleinden e.d., of tussen onderhoud en verbeteringen).

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.3.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 2.3.
  1. De instandhouding van onze provinciale infrastructuur is op orde
  2. Onze wegen en vaarwegen zijn optimaal bereikbaar en veilig, ook onder winterse omstandigheden

Doelindicatoren 

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Instandhouding provinciale infrastructuur Beheer en onderhoud van onze infrastructuur is op orde Onderhoudsniveau 6
2. Bereikbaarheid en veiligheid Onze provincie is bereikbaar en onze infrastructuur is veilig voor gebruikers 100%

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Instandhouding provinciale infrastructuur We beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur (wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6) 
We gaan verder met het optimaliseren en energieneutraal maken van onze steunpunten 
2. Bereikbaarheid en veiligheid We bestrijden gladheid op onze wegen 
We schouwen en inspecteren onze wegen, vaarwegen en kunstwerken 
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten
We zorgen voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen 

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
1. Instandhouding provinciale infrastructuur Uitvoering groot onderhoud en investeringen conform uitvoeringsprogramma RMP 2026 100%
Verzorgings- en technische score dagelijks onderhoud wegen  97%
Aantal km vaarwegen waarvan we de diepte peilen   178 
2. Bereikbaarheid en veiligheid Maximale wachttijd (in minuten) vaarwegverkeer bij op afstand bediende bruggen 10
Preventieve gladheidsbestrijding op onze wegen 100%
Aantal samenwerkingsverbanden nautisch toezicht met handhavende diensten 2
Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur - Toelichting

Toelichting
De begrote lasten bestaan hoofdzakelijk uit beheer- en onderhoudsmiddelen en afschrijvingslasten. De fluctuatie over de jaren wordt veroorzaakt doordat de programmering voor groot onderhoud en afschrijvingslasten meerjarig is verwerkt.  Beheer en onderhoud is een wettelijke taak waarbij het onderhoudsniveau minimaal een 6 moet zijn. Hier is geen sprake van budgetvrijheid. Verder is er nog een tijdelijk budget voor de financiering van stortplaatsen.

De fluctuatie in de baten over de jaren wordt veroorzaakt door de verkoop van steunpunten (2025) en bijdrages van gemeenten inzake het oeverfonds (2025-2028). De structurele baten hebben onder andere betrekking op huren, pachten en stortopbrengsten.  

Onderstaand voorstel uit de kadernota is verwerkt in bovenstaande tabel. 

Voorstellen kadernota Bedragen x € 1.000
Omschrijving 2025 2026 2027 2028 2029
Lasten
Digitale infrastructuur van de centrale brugbediening 0 75 75 75 75
Totaal lasten 0 75 75 75 75

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Instandhouding provinciale infrastructuur 37.803 35.466 34.949 41.446 35.118
Beschikbaar en veiligheid 2.657 2.729 2.729 2.729 2.729
Totaal lasten 40.460 38.195 37.678 44.175 37.847
Baten
Instandhouding provinciale infrastructuur 1.802 1.372 1.372 1.372 942
Totaal baten 1.802 1.372 1.372 1.372 942
Saldo van lasten en baten 38.658 36.822 36.305 42.803 36.904

Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer - Wat zien we?

Ambities
Als opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer verlenen en beheren wij OV-concessies voor trein en bus. Onze ambitie is een toekomstbestendig, toegankelijk, betaalbaar en duurzaam OV-systeem voor inwoners en bezoekers van Fryslân. We stemmen het aanbod af op de vraag, versterken de hoofdstructuur van snelle en hoogfrequente trein- en buslijnen en zoeken alternatieven voor de overige vervoersvragen binnen beschikbare financiële middelen. De bereikbaarheid van het landelijk gebied blijft hierbij een belangrijk aandachtspunt. 

Externe ontwikkelingen
De betaalbaarheid en beschikbaarheid van OV staan onder druk. Sinds COVID-19 reizen minder mensen met het OV. Tegelijkertijd zijn de kosten voor personeel en materieel sterk gestegen. Het Rijk stelde in 2024 extra middelen beschikbaar, de zogenaamde Bikker-gelden, om stijging van OV-tarieven te voorkomen en te investeren in het OV. 

Studenten reizen minder met OV, wat leidt tot minder Rijkssubsidies voor vervoerders. Hierdoor dreigt een forse verschraling van het OV-aanbod. De provincie vindt dat het Rijk vervoerders structureel moet compenseren en werkt hierin samen met andere provincies. 

Voor het realiseren van OV-infraprojecten is veel creativiteit, flexibiliteit en samenwerking nodig. De schaarste aan personeel, omgevingsknelpunten (zoals ruimtelijke ordening en stikstof) en beperkte netcapaciteit maken het een uitdaging om projecten binnen tijd, scope en budget uit te voeren. 

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
De provincie is op grond van de Wet Personenvervoer 2000 bevoegd om als concessieverlener op te treden voor het regionale bus- en treinvervoer. Daarmee bepaalt de provincie zelf hoe het regionale OV wordt ingericht en aan welke eisen dit moet voldoen. Binnen deze rol kan de provincie ook subsidies verstrekken aan vervoerders die het regionale OV uitvoeren zoals in de concessie is vastgelegd. 

Rolvrijheid
Rolvrijheid zit in de mate waarin de wettelijke verplichting tot het aanbieden van openbaar vervoer ‘dik of dun’ wordt ingevuld en de wijze waarop: bijvoorbeeld alle kernen ontsluiten of volledig inzetten op duurzaamheid. Daarnaast kan er voor gekozen worden een meer of minder initiërende en faciliterende rol te pakken ten aanzien van innovaties in bijvoorbeeld (duurzame) vervoerstechniek of het ontwikkelen van nieuwe concepten van (kleinschalig) openbaar vervoer.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.4.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 2.4.
  1. Het OV in Fryslân is voor iedereen toegankelijk
  2. Het OV is volledig duurzaam
  3. Het OV is betrouwbaar
Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Toegankelijk OV Rapportcijfer klanttevredenheid OV Fryslân Minimaal een 7,5
2. Duurzaam OV Zero-emissie regionaal bus- en treinvervoer Vanaf 2030 100% ZE-busvervoer
Vanaf 2035 100% ZE-treinvervoer
3. Betrouwbaar OV Punctualiteit  (jaarlijks percentage regionale treinen en bussen dat op tijd aankomt in 2026) 90% bus
95% trein

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Toegankelijk  OV

We beheren de regionale OV-concessies voor trein en bus en bereiden de nieuwe treinconcessie voor. 
We voeren het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2024-2028 uit. 
2. Duurzaam OV

De provincie wil alle busstallingen in Fryslân in eigendom nemen. Bij aanbestedingen wordt dan een gelijk speelveld gecreëerd en worden desinvesteringen in de benodigde laad- en energievoorzieningen voorkomen.  
We laten door ProRail een verkenningsstudie uitvoeren naar de partiële elektrificatie voor de spoortrajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren.  
3. Betrouwbaar OV  We plaatsen Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS) panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien. 
We maken samen met de provincie Groningen, in overleg met de landelijke programmadirectie en ProRail, de treinstellen van Arriva geschikt voor het nieuwe treinbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS) op de noordelijke regionale spoorlijnen

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
1. Toegankelijk OV Toename aandeel toegankelijke bushaltes  10
2. Duurzaam OV Aantal in eigendom genomen locaties voor busstallingen 3
Uitvoeren verkenningsstudie partiële elektrificatie voor de spoortrajecten Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden - Stavoren   90%
3. Betrouwbaar OV Realisatie aantal DRIS-panelen op strategische locaties 10
We maken  de treinstellen van Arriva geschikt voor het nieuwe treinbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS) op de noordelijke regionale spoorlijnen. 20%
Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer - Toelichting

Toelichting
De begrote lasten bestaan hoofdzakelijk uit exploitatie middelen voor het openbaar vervoer. Qua budgetvrijheid liggen de middelen in principe vast gedurende de looptijd van de concessie.   De baten hebben betrekking op een bijdrage van derden voor uitgevoerde diensten die onderdeel zijn van de concessie.  De fluctuatie over de jaren wordt veroorzaakt door de inzet van middelen voor de invoering van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) op de treinen. Het gaat hier om specifieke middelen en/of er zijn overeenkomsten afgesloten. Verder is er nog een tijdelijk budget ( € 4 mln. 2024-2028) ten behoeve van verbeteren bereikbaarheid platteland.  In 2026 zijn er nog aanvullende middelen voor het verbeteren van het OV welke via een decentralisatie uitkering van het Rijk zijn ontvangen.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 2.4 Openbaar vervoer
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Toegankelijk OV 74.804 84.767 77.965 77.765 77.765
Duurzaam OV 771 2.190 1.240 1.240 740
Betrouwbaar OV 5.649 2.525 6.038 6.536 6.383
Totaal lasten 81.224 89.482 85.242 85.540 84.888
Baten
Toegankelijk OV 2.674 2.768 2.768 2.768 2.768
Betrouwbaar OV 5.599 1.900 5.013 1.436 1.483
Totaal baten 8.273 4.668 7.780 4.203 4.251
Saldo van lasten en baten 72.951 84.814 77.462 81.337 80.637