Gedeputeerde Matthijs de Vries
We streven naar nul verkeersdoden in 2040, in lijn met de landelijke ambitie en de Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid. Tussen nu en 2040 willen we het aantal dodelijke ongevallen fors terugbrengen. Voor 2030 is het tussendoel om de stagnerende daling van het aantal verkeersdoden en de stijging van ernstige verkeersgewonden te doorbreken.
Daarnaast zetten we in op passende mobiliteit voor iedereen. Dit gebeurt mede via verschillende Regiodeals. Mobiliteit moet fysiek en digitaal toegankelijk en betaalbaar zijn. We willen een systeem waarin iedereen zich welkom en comfortabel voelt en gericht kan reizen. Ook streven we naar het verkleinen van de afstand – financieel en fysiek – tussen het landelijk gebied en de centrumgebieden. Hiervoor zijn nog geen concrete meetbare tussendoelen, maar wel vraagt dit om inzet. In het RMP 2.0, dat in 2026 wordt vastgesteld, wordt hierop teruggekomen.
Voor een duurzaam en fossielvrij mobiliteitssysteem is de doelstelling om in 2030 een CO2-reductie van 49% ten opzichte van 2020 te halen (0,72 miljoen ton). Hoewel er voor 2026 nog geen tussendoelen zijn, blijft inzet hiervoor noodzakelijk.
Doelindicatoren
| Onderwerp | Indicator | Doelwaarde |
| 1. Verkeersveiligheid | Het geregistreerde aantal doden en ziekenhuisgewonden in geheel Fryslân in 2026, vergeleken t.o.v. 2020 (doden: 31; gewonden: 535) | Daling van het aantal geregistreerde doden en ziekenhuisgewonden in 2026 t.o.v. 2020 |
|
2. Mobiliteit voor iedereen |
Zoals hierboven toegelicht zijn er op dit moment nog geen concrete, meetbare doelindicatoren voor dit onderwerp. |
|
| 3. Duurzame mobiliteit | Reductie van CO2-uitstoot voor 2030 in Fryslân, vergeleken t.o.v. het jaar 2020. | 49% Oftewel een reductie naar 0,72 miljoen ton |

