Programma 7: Provinciefinanciën

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 7: Provinciefinanciën - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partij(en) leveren een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een overzicht van de verbonden partijen en meer informatie hierover staat in paragraaf 5 van deze begroting.

  • Alliander NV
  • Vitens NV
  • Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
  • Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)

Lasten, baten en onvoorzien

Terug naar navigatie - Programma 7: Provinciefinanciën - Lasten, baten en onvoorzien

Hieronder is de opbouw van de lasten en baten nader uitgewerkt, de toelichting is bij de afzonderlijke beleidsvelden opgenomen.

Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
7.1 Provinciefonds 0 0 0 0 0
7.2 Opcenten motorrijtuigenbelasting 0 0 0 0 0
7.3 Dividenden 80 0 0 0 0
7.4 Financieringsrente en interne financiering 571 61 61 61 61
7.5 Overige algemene dekkingsmiddelen 12.055 4.248 21.383 21.807 33.649
7.6 Werken voor derden 2.354 3.646 703 415 243
7.7 Onvoorzien -1.034 0 0 0 0
Totaal lasten 14.025 7.955 22.148 22.284 33.953
Baten
7.1 Provinciefonds 294.139 276.261 270.965 278.389 284.860
7.2 Opcenten motorrijtuigenbelasting 81.873 82.883 84.986 87.176 89.366
7.3 Dividenden 16.681 11.354 11.376 11.381 11.630
7.4 Financieringsrente en interne financiering 17.193 13.840 12.519 11.388 6.112
7.5 Overige algemene dekkingsmiddelen 2.830 3.258 6.384 2.174 1.204
7.6 Werken voor derden 2.354 3.646 703 415 243
7.7 Onvoorzien 41 0 0 0 0
Totaal baten 415.110 391.242 386.932 390.923 393.415
Saldo van lasten en baten -401.085 -383.287 -364.785 -368.640 -359.462

Beleidsveld 7.1. Provinciefonds

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.1. Provinciefonds - Provinciefonds

De raming van het provinciefonds voor onze provincie is gebaseerd op de meicirculaire 2025 van het rijk. Deze raming bestaat deels uit de algemene uitkering en deels uit zogenoemde decentralisatie-uitkeringen. Deze laatste uitkeringen worden voor een bepaald doel aan de provincie toegekend.

In onderstaande tabel is aangegeven hoe de raming is opgebouwd.

Bij het ontvangen van een decentralisatie uitkering wordt deze, voor zover nodig, in het juiste bestedingsritme in de begroting opgenomen.

In paragraaf 3.2 - Financieel kader Begroting zijn de ontwikkelingen van de baten uit het provinciefonds nader toegelicht.

Bedragen x €1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Algemene uitkering
Algemene uitkering conform circulaire 268.368 251.782 266.413 273.985 281.432
Subtotaal algemene uitkering 268.368 251.782 266.413 273.985 281.432
Decentralisatie-uitkeringen
Programma 1: Bestuur
Waddenfonds 9.626 9.626
Veilig wonen decentrale bestuurders 7 7
Weerbaar bestuur kleine gemeenten 136 136 136 136 136
Deltaprogramma waddengebied 60 26
Programma 2 Infrastructuur
Verkeersveiligheid 176 176 176 176 176
OV Voorkomen tariefstijging 3.927 3.927
OV-aanbod verbeteren en op peil houden 5.698 5.698
Programma 3 Natuur en Landbouw
Nationale Parken 386 643
Monitoring Natuurherstelverordening 8
Verbeterprogramma Vogelhabitatrichtlijn (VHR) 127 127 127
Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) 95 114 114 114 114
Programma 4: Ruimte en Klimaat
Drugsdumpingen 15
Hergebruik stedelijk afvalwater 21 21 21
Programma 5: Economie en Mienskip
Monumentenzorg 1.349 1.349 1.349 1.349 1.349
Fryske Akademy 1.559 1.559 1.559 1.559 1.559
Amendement Fries taal 1.485
BFTK 268 268 268 268
BFTK cultuur en media 375 375 375 375
Verbreding en vernieuwing culturele infrastructuur 333 333 333 333
Programma 6: Bedrijfsvoering
IBT domein erfgoed 94 94 94 94 94
Uitvoeringskosten Lbv en Lbv-plus 27
Subtotaal decentralisatie uitkeringen 25.772 24.479 4.552 4.404 3.428
Totaal 294.140 276.261 270.965 278.389 284.860

Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting - inleiding

De raming van de opcenten is gebaseerd op de opgave van de belastingdienst van het wagenpark per 1-1-2025 waarover belasting wordt geheven.  

Het rijk stelt jaarlijks het maximale niveau van de opcentenheffing vast. Het verschil tussen dit maximale tarief en het feitelijk door de provincie gehanteerde tarief voor de opcenten bepaalt de zogenoemde onbenutte belastingcapaciteit. Voor onze provincie bedraagt de onbenutte belastingcapaciteit in 2026 circa € 43,2 mln.

De samenstelling van de opcenten inclusief een nadere toelichting is opgenomen in paragraaf 1 Provinciale heffingen. 

Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Opbrengst motorrijtuigbelasting 81.873 82.883 84.986 87.176 89.366

Beleidsveld 7.3. Dividenden

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.3. Dividenden - Dividenden

De provincie Fryslân neemt deel in het aandelenkapitaal van een aantal bedrijven. In onderstaand overzicht is het geraamde dividend weergegeven.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Dividend Alliander 12.035 7.500 7.500 7.500 7.500
Dividend Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) 161 150 150 150 150
Dividend Fryslân Hurde Wyn 4.369 3.674 3.696 3.701 3.950
Dividend Nederlandse Waterschapsbank (NWB) 36 30 30 30 30
Totaal baten 16.601 11.354 11.376 11.381 11.630
Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.3. Dividenden - toelichting

Toelichting
Het dividend van Alliander is vanwege de grote investeringen in de elektriciteitsnetten vanaf boekjaar 2024 voorzien van een maximum van € 100 mln. dat vanaf 2026 zal worden geïndexeerd. Hierdoor wordt voorkomen dat dividenduitkeringen van Alliander te hoog worden, terwijl de kosten voor de eindgebruikers oplopen. Dat is maatschappelijk niet uitlegbaar. De provincie heeft naar aanleiding hiervan de verwachte dividenden voor de komende jaren opnieuw begroot. 

Voor het rendement (rente en dividend Fryslân Hurde Wyn) heeft PS het besluit genomen dat jaarlijks € 1 mln. toegevoegd wordt aan de reserve afwaardering aandelenkapitaal Windpark,  € 1,67 mln. gaat naar stimulering duurzaamheid (beleidsveld 4.4), € 1,67 mln. gaat naar ambitieagenda IJsselmeergebied (beleidsveld 4.2) en € 1,67 mln. wordt toegevoegd aan het begrotingssaldo. De meeropbrengst boven de € 6 mln. gaat vanaf 1 augustus 2023 (nieuw bestuursakkoord) eveneens naar het begrotingssaldo.

Beleidsveld 7.4. Financieringsrente en interne financiering

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.4. Financieringsrente en interne financiering - Financieringsrente

In de onderstaande tabel staan de rentebaten en – lasten van de financiering van de provinciale uitgaven voor 2025-2029.

In paragraaf 4 Financiering en beleggingen wordt een toelichting gegeven op deze baten en lasten.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Rente nazorgfonds 59 61 61 61 61
Rente verstrekte geldlening 61 0 0 0 0
Rentevergoeding IBOI voor RSP REP 450 0 0 0 0
Totaal lasten 571 61 61 61 61
Baten
Rente kort 7.800 5.700 4.600 3.700 2.800
Rente lang 1.030 0 0 0 0
Rente toegerekend aan vaste activa 1.108 1.108 1.108 1.108 1.108
Rente vermogensbeheer 10 0 0 0 0
Rente verstrekte geldlening 7.245 7.032 6.811 6.580 2.204
Totaal baten 17.193 13.840 12.519 11.388 6.112
Saldo van lasten en baten -16.622 -13.779 -12.458 -11.327 -6.051
Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.4. Financieringsrente en interne financiering - interne financiering

Toelichting
De rentebaten kort zijn de rentebaten over het bij de schatkist ondergebrachte vermogen in rekening courant.

De rentebaten lang betreft de rentebate over het Hybride kapitaal  van € 50 mln. dat aan de Nederlandse Waterschapsbank  (NWB) is verstrekt. De NWB kan, mits zij toestemming heeft van de ECB, vanaf 2025 ieder jaar op 1 september tot aflossing overgaan. De NWB heeft aangegeven de hybride lening van € 50 mln. een jaar te willen verlengen.  Dan is er ook een nieuw rentepercentage van kracht (gebaseerd op de 1  jaars IRS en een vaste opslag van 2%). De te ontvangen rente van de NWB  voor de periode 1-9-2025 tot 1-9-2026 is nog niet verwerkt. Er is daarentegen wel rekening gehouden met extra rentebaten bij rente kort i.v.m. het (mogelijk) terugontvangen van  de € 50 mln. van de NWB.

De rentetoerekening aan vaste activa betreft zowel het Investeringskrediet Grondaankopen (IKG) als de Strategische Grond Voorraad (SGV).

Rente vermogensbeheer betreffen de rentebaten uit de leningen verstrekt aan decentrale (mede)overheden. 

De rentebaten op verstrekte geldlening betreffen de verstrekte leningen aan de deelnemingen Alliander en Windpark Fryslân.

Beleidsveld 7.5. Overige algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.5. Overige algemene dekkingsmiddelen - Tabel

Hieronder wordt een specificatie van de overige algemene dekkingsmiddelen weergegeven.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Bijdrage aan provincie Zeeland 500 0 0 0 0
Stelpost loon en prijsstijging 3.122 1.092 11.933 22.492 33.043
Thialf exploitatiebijdrage 590 606 606 606 606
Voorwaardelijke budgetten GS:
- Breed cofinancieringsbudget 7.843 2.550 8.845 -1.290 0
Totaal lasten 12.055 4.248 21.383 21.807 33.649
Baten
BTW compensatiefonds 49 49 49 49 49
Rendementsderving inzet vermogen 9 9 0 0 0
Risicobuffer revolverende middelen 1.035 970 970 970 0
Risicobuffer Breedband 1.155 1.155 1.155 1.155 1.155
Voorwaardelijke budgetten GS:
- Breed cofinancieringsbudget 582 1.075 4.210 0 0
Totaal baten 2.830 3.258 6.384 2.174 1.204
Saldo van lasten en baten 9.224 990 14.999 19.633 32.445
Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.5. Overige algemene dekkingsmiddelen - Toelichting

Toelichting
De bijdrage aan de provincie Zeeland vervalt met het nieuwe verdeelmodel provinciefonds.

In de stelpost loon- en prijsstijging is ook voor de komende jaren al rekening gehouden met indexeringen.  In het onderdeel Financiële begroting wordt hier een nadere toelichting opgegeven.

Het GS voorwaardelijk budget cofinanciering bestaat uit het cofinancieringsbudget EFRO-EZ/Interreg, Waddenfonds/IKW en POP3/GLB. Bij het toekennen van cofinanciering aan projecten worden de betreffende middelen toegevoegd aan het bijbehorende beleidsprogramma.

Bij de baten zijn de rente op verstrekte leningen opgenomen die vallen onder de reserve risicobuffer. Dit betreft  zowel de onderdelen  revolverende middelen als breedband. 

De baten bij  het breed cofinancieringsbudget betreft de verwachte bijdrage van het Wetterskip als cofinanciering van de GLB projecten. Op basis van concrete projecten wordt deze bijdrage toegevoegd aan het bijbehorende beleidsprogramma.

Beleidsveld 7.6. Werken voor derden

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.6. Werken voor derden - Werken voor derden

De provincie voert een aantal werkzaamheden voor derden uit waarvoor een vergoeding wordt ontvangen.
De component bedrijfsvoering (inzet capaciteit) hierin is opgenomen in programma 6 Bedrijfsvoering.
De overige lasten zijn in principe geraamd in de inhoudelijke beleidsprogramma’s, tenzij er geen directe relatie is met de doelen en resultaten van de provincie.
In dat geval worden de lasten in dit beleidsveld geraamd. De lasten worden gedekt door de bijdrage van derden die wij hiervoor ontvangen.

Hieronder is een overzicht opgenomen van de betreffende werken voor derden.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Brugbediening Leeuwarden 105 105 105 105 105
Brugbediening Noardeast-Fryslân 40 40 40 40 40
Fietstunnels Bolsward 100 602 0 0 0
Fumo dienstverlening 191 191 191 0 0
IPO BIJ12: Onderzoek ganzen 251 171 269 172 0
Marrekrite 8 8 8 8 8
RWS realisatie KRW en N2000 IJsselmeerkust 12 860 0 0 0
Waddenfonds dienstverlening 1.507 1.536 0 0 0
Overige kleine werken voor derden 140 134 91 91 91
Totaal lasten 2.354 3.646 703 415 243
Baten
Brugbediening Leeuwarden 105 105 105 105 105
Brugbediening Noardeast-Fryslân 40 40 40 40 40
Fietstunnels Bolsward 100 602 0 0 0
Fumo dienstverlening 191 191 191 0 0
IPO BIJ 12: Onderzoek ganzen 251 171 269 172 0
Marrekrite 8 8 8 8 8
RWS realisatie KRW en N2000 IJsselmeerkust 12 860 0 0 0
Waddenfonds dienstverlening 1.507 1.536 0 0 0
Overige kleine werken voor derden 140 134 91 91 91
Totaal baten 2.354 3.646 703 415 243
Saldo van lasten en baten 0 0 0 0 0

Beleidsveld 7.7. Onvoorzien

Terug naar navigatie - Beleidsveld 7.7. Onvoorzien - Onvoorzien

Er zijn voor de begroting 2026 geen onvoorziene lasten en baten begroot.

De begrote lasten in 2025 hebben voornamelijk betrekking op lagere vaststellingen van verstrekte subsidies. Bij de berap 2025 zijn deze middelen toegevoegd aan het begrotingssaldo.

Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Totaal lasten -1.034 0 0 0 0
Totaal baten 41 0 0 0 0
Saldo van lasten en baten -1.075 0 0 0 0