Programma 3: Natuur en Landbouw

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 3: Natuur en Landbouw - Inleiding

Als landbouwprovincie van Nederland zijn wij trots op ons landelijk gebied met het eigen Friese karakter. Dat Friese karakter is ook terug te vinden in ons landschap,  de leefbaarheid en onze mooie natuur.  Om te zorgen voor een toekomstbestendige(re) landbouw enerzijds en een rijke(re) natuur anderzijds, zetten wij ons ervoor in dat landbouw en natuur elkaar optimaal kunnen versterken. 

De opgaven in het landelijk gebied omvatten het doorontwikkelen van onze landbouwsector, het beschermen en ontwikkelen van natuur, behoud en versterken van landschappelijke kwaliteit, het verbeteren en schoonhouden van milieu en de kwaliteit en kwantiteit van het (grond)water zijn op peil. De opgaven zijn omvangrijk,  ruimtelijk en ecologisch verbonden en vragen om een integrale en gezamenlijke aanpak samen met onze partners in onze provincie.

Dat doen we op pragmatische manier door gewenste nieuwe ontwikkelingen te laten aansluiten bij bestaande landelijke kwaliteiten. Om deze kwaliteiten op orde te hebben en te houden, voeren we onze wettelijke taken uit en zetten we in op onze onderstaande ambities voor het landelijk gebied..

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 3: Natuur en Landbouw - Ambities

Landbouw
Fryslân is de landbouwprovincie van Nederland. De Friese landbouw heeft een sterk grondgebonden karakter. Overal is de sterke verbinding van de landbouw met Fryslân zichtbaar. Dat willen wij behouden en volop benutten. De provincie Fryslân streeft naar een toekomstbestendige landbouw. Landbouw en natuur kunnen en moeten elkaar versterken.
Het ondernemerschap en vakmanschap van de landbouwsector staan centraal. De Friese landbouw produceert goed en veilig voedsel van een kwaliteit die wereldwijd wordt gewaardeerd. Het verlies van voedingsstoffen wordt verder beperkt en er wordt ingezet op een betere bodem-voedsel-mestkringloop. Wij streven naar een goede bodemkwaliteit en vruchtbare landbouwgronden. Landbouwgrond behouden wij zoveel mogelijk voor de sector.

Natuur
Fryslân kenmerkt zich door prachtige natuur en een gevarieerd landschap. Tegelijkertijd zien we dat de biodiversiteit onder druk staat. Vandaar dat aandacht nodig is voor herstel en bevordering van de biodiversiteit. Dit vraagt blijvend aandacht voor het herstel en bevorderen van de biodiversiteit waaraan iedereen een bijdrage levert. Fryslân is een provincie waar het fijn wonen, werken en leven is en dat willen we minimaal behouden of versterken. 

De Vogel- en Habitatrichtlijn en de Natuurherstelverordening stellen o.a. dat we soorten en ecosystemen behouden en herstellen. We ronden het Friese deel van het Natuurnetwerk af. Daarnaast willen we als provincie de schade beperken van overlast gevende soorten. Zo willen we met gerichte maatregelen soorten behouden en in aantallen laten toenemen zoals de weidevogels. Aan de andere kant zien we dat de ganzenpopulatie dermate groeit, dat gericht aandacht voor het beperken van schade nodig is. Hierbij zal er ook aandacht zijn voor Predatiebeheer. Het is daarbij altijd zoeken naar balans in de diverse belangen in relatie tot de wettelijke mogelijkheden c.q. beperkingen. 

Vastgestelde beleidsnotities

Terug naar navigatie - Programma 3: Natuur en Landbouw - Vastgestelde beleidsnotities

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 3: Natuur en Landbouw - Verbonden partijen

Er zijn geen verbonden partijen zoals opgenomen in de paragraaf verbonden partijen, afgezien van IPO/BIJ12. 

Wel wordt er samengewerkt met allerlei betrokken (maatschappelijke) partijen en overheden te weten:

Wetterskip, Friese Milieu Federatie, It Fryske Gea, Natuer mei de Mienskip, Wetterskip Fryslân, Natuurmonumenten, LTO Noord, Staatsbosbeheer, Het Friesch Grondbezit, Feriening Biologyske Boeren Fryslân, Kollektivenberied Fryslân, het Collectief Particuliere Natuurbeheerders, Friese Milieu Federatie, en de gebieds- en grondcommissies van de vier grote gebiedsontwikkelingsprojecten Alde Feanen, Achtkarspelen-Zuid, Beekdal Linde en Koningsdiep.

Overzicht lasten en baten programma 3 Natuur en Landbouw

Terug naar navigatie - Programma 3: Natuur en Landbouw - Overzicht lasten en baten programma 3 Natuur en Landbouw
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
3.1 Natuur 143.225 164.065 118.918 223.378 92.034
3.2 Landbouw 10.613 8.986 8.838 6.729 0
Totaal lasten 153.838 173.051 127.755 230.107 92.034
Baten
3.1 Natuur 55.743 74.858 56.465 163.054 33.677
3.2 Landbouw 111 3.958 3.958 2.834 0
Totaal baten 55.854 78.815 60.422 165.888 33.677
Saldo van lasten en baten 97.984 94.236 67.333 64.219 58.357

Toelichting
De toelichting op de grootste verschillen tussen de jaren staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Beleidsveld 3.1. Natuur

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.1. Natuur - Wat zien we?

Externe ontwikkelingen
De ontwikkelingen rond het landelijk gebied staan niet stil. Nationale rechterlijke uitspraken over stikstof en gewasbeschermingsmiddelen en inbreukprocedures van de EU onderstrepen de urgente opgave voor het herstel van natuur en biodiversiteit. Deze en andere drukfactoren, zoals verdroging, dragen bij aan biodiversiteitsverlies. Twee landelijke programma’s werken aan het herstel en de versterking van natuur en biodiversiteit: het Natuurpact en het Programma Natuur.

Het NPLG is vervallen. De provincie Fryslân heeft een toekenning gekregen van € 180 miljoen uit de Regeling Provinciale Maatregelen Landelijk Gebied (Rpml). Voor het maatregelpakket ‘Natuur’ is € 42,9 miljoen beschikbaar. Zie paragraaf 9 ‘Grote projecten’, onderdeel ‘Natuurpact’.

Europese Natuurherstelverordening
De Europese Natuurherstelverordening (NHV) onderstreept de noodzaak om actief te werken aan behoud en herstel van soorten en ecosystemen. Nederland moet vóór september 2026 een nationaal concept-natuurherstelplan hebben opgesteld. De resultaatverplichtingen in de NHV impliceren aanvullende inspanningen van provincies op het gebied van natuurherstel en monitoring.

Natura 2000
De Natura 2000-gebieden vormen een gezamenlijk Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. De twintig Friese Natura 2000-gebieden spelen een belangrijke rol bij het realiseren van de VHR-doelen in Fryslân. Voor alle Natura 2000-gebieden zijn specifieke Vogel en Habitatrichtlijn (VHR) doelen vastgelegd in zogenoemde aanwijzingsbesluiten. Doel hiervan is de beschermde soorten en habitattypen landelijk in een ‘gunstige staat van instandhouding’ te houden of daartoe te brengen. De provincie Fryslân heeft in beheerplannen de daarvoor noodzakelijke maatregelen opgenomen. De beheerplannen moeten zesjaarlijks worden geëvalueerd en geactualiseerd.

In 2023 zijn, als onderdeel van het concept-gebiedsprogramma NPLG, natuurdoelanalyses (NDA’s) opgesteld voor de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. In de NDA’s wordt de huidige staat van instandhouding van de aangewezen habitattypen en -soorten beschreven. In 2024 heeft de Ecologische Autoriteit (EA) de laatste adviezen op de NDA’s uitgebracht. Op basis van de NDA’s en de adviezen van de EA worden aanvullende onderzoeken uitgevoerd, monitoringsgegevens verzameld en maatregelen getroffen om een gunstige staat van instandhouding te bereiken.

Het huidige Nederlandse Natura 2000-doelensysteem omvat het landelijke beleid, de aanwijzingsbesluiten en de beheerplannen. Dit systeem is recent geëvalueerd en wordt nu geactualiseerd. In 2026 werkt het Rijk, als voortouwnemer, hier verder aan.

Natuurpact en Programma Natuur
De provincies zijn verantwoordelijk voor de realisatie, ontwikkeling en het beheer van natuur. In het Natuurpact zijn de ambities voor ontwikkeling en beheer van natuur in Nederland vastgelegd tot en met 2027, onder meer voor de natuurontwikkelopgave (NNN), het opstellen en actualiseren van Natura 2000-beheerplannen, de uitvoering van Natura 2000-maatregelen, natuurherstelmaatregelen, (agrarisch) natuurbeheer en weidevogels.

In het kader van het Natuurpact is met het Rijk afgesproken dat in 2027 het Natuurnetwerk Nederland (NNN) is gerealiseerd. De provincie Fryslân heeft sinds 1 januari 2023 nog een opgave van circa 1 600 ha verwerving/functiewijziging en 3 600 ha inrichting NNN. Provinciale Staten besloten in november 2022 dat maximaal wordt ingezet op realisatie. Vanwege diverse oorzaken bleek echter dat het volledige NNN niet haalbaar is. Fryslân heeft daarom een realisatiestrategie opgesteld die uitgaat van ten minste 750 ha verwerving/functiewijziging en 2 000 ha inrichting NNN in 2027. In het voorjaar van 2025 is via een Midterm Review (Healweis Weromsjen NNN) de voortgang aan Provinciale Staten voorgelegd. Afgesproken is dat de opgave voor 2027 overeind blijft en dat een plan van aanpak wordt opgesteld om te bepalen hoe om te gaan met de cruciale hectares en welke (vrijwillige) versnellingsstrategieën aanvullend mogelijk zijn. Zie paragraaf 9 ‘Natuurpact’ voor een toelichting.

Aanvullend op het Natuurpact hebben provincies en Rijk, als onderdeel van de structurele stikstofaanpak, afgesproken om een Programma Natuur op te stellen voor de periode 2021-2032. Belangrijkste doel is het scheppen van condities voor een gunstige staat van instandhouding (SvI) van alle soorten en habitats onder de VHR. In paragraaf 9 ‘Grote projecten’, onderdeel ‘Programma natuur’, wordt dit verder toegelicht.

Friese bomen- en bossenstrategie
Met deze strategie dragen wij bij aan de klimaatopgave. Daarnaast beoogt de strategie de biodiversiteit te vergroten en het landschap te versterken. De Friese ambitie is onderverdeeld in sporen: uitbreiding en revitalisering van bos en houtige landschapselementen, agroforestry, voedselbossen en uitbreiding van natte natuur. Via het Maatregelpakket Bomen en Bos bevinden we ons nu in de uitvoeringsfase (zie ook paragraaf 9 ‘Grote projecten/UMLG’).

Natuurbrandbeheersing
Door klimaatverandering en verdroging verwachten we in onze provincie meer natuurbranden. Deze branden worden steeds heviger, waardoor het risico op onbeheersbare branden toeneemt. Natuurbrand kan schadelijk zijn voor flora en fauna en kan grote maatschappelijke impact hebben, omdat in ons dichtbevolkte land veel recreatie plaatsvindt in natuurgebieden en bebouwing vaak nabij is.

Risicogebieden zijn onder meer bossen en heide, maar ook rietlanden, duingebieden en veen (in tijden van droogte). De brandweer heeft in totaal dertien risicogebieden in de provincie aangewezen. Voor deze gebieden is een gebiedsgerichte aanpak opgesteld in samenwerking met verschillende partijen. Samen met de Veiligheidsregio, gemeenten, terreinbeherende organisaties en particuliere terreineigenaren werken we aan maatregelen ter voorkoming en beheersing van natuurbranden. Deze samenwerking is vastgelegd in het Convenant Natuurbrandbeheersing Fryslân, dat op 22 juni 2023 is ondertekend.

Vanuit het LVVN zijn middelen vrijgekomen om het onderwerp natuurbrandbeheersing verder vorm te geven. De provincie ontvangt jaarlijks € 300 000 voor de regierol. Daarnaast komt er in 2026 een landelijke subsidieregeling voor maatregelen door terreineigenaren en -beheerders. Tot slot is de provincie verplicht om in 2026 een provinciaal natuurbrandbeheersingsplan op te stellen. Dit plan fungeert onder meer als kader voor het Rijk bij het beschikbaar stellen van financiële middelen en als communicatiemiddel om uit te leggen wat wij als provincie doen aan natuurbrandbeheersing. Aan het Friese NBB-plan wordt momenteel gewerkt met de partijen die het convenant in 2023 hebben ondertekend.

Fries Herstelprogramma Biodiversiteit
Samen met onze partners werken we via het Herstelprogramma Biodiversiteit aan de uitvoering van de Agenda Herstel Biodiversiteit Fryslân. Dit programma heeft als doel de achteruitgang van biodiversiteit te stoppen door activiteiten gericht op kennisontwikkeling, educatie en bewustwording. Als provincie Fryslân willen we het goede voorbeeld geven. Eind 2025 is het programma afgerond in de huidige vorm. We verkennen de mogelijkheden om vanaf 2026 aan te sluiten bij de Landelijke Agenda Natuurinclusief en de Basiskwaliteit Natuur.

Nationale Parken
Nederland telt 21 nationale parken, waarvan vier geheel of gedeeltelijk in Fryslân liggen: Schiermonnikoog, Lauwersmeer, Drents-Friese Wold en De Alde Feanen. In 2025 is een landelijk manifest ondertekend over de doorontwikkeling van de nationale parken. Alle Friese parken vertalen het nationale beleidsprogramma in hun gebiedsaanpak en governance, in samenspraak met de provincie en gebiedspartners.

(Agrarisch) natuurbeheer

De provincie Fryslân voert, in afstemming met natuurbeheerders en de agrarische sector, de regie over het natuurbeheer binnen en buiten het Natuurnetwerk (NNN). Het Natuurbeheerplan van de provincie vormt het kader voor de uitvoering van het (agrarisch) natuurbeheer. Daarbij sturen we actief op de kwaliteit van het Natuurnetwerk en de realisatie van afgesproken natuur- en landschapsambities op agrarische grond en binnen natuurgebieden. Daarnaast wordt invulling gegeven aan de implementatie van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). In beleidsveld 3.2 ‘Landbouw’ wordt het GLB uitgebreider besproken. Provincies en Rijk werken aan een forse groei in doelbereik door de komst van additionele financiering uit het Rijksprogramma Agrarisch Natuurbeheer. Daarin is een forse groei voorzien in het ANLb.

Soortenbeleid
Binnen het soortenbeleid maken we onderscheid tussen actief soortenbeleid, passief soortenbeleid (met name faunabeheer en derogaties) en de aanpak van invasieve exoten. Bedreigde (Rode-lijst) soorten en wettelijk beschermde soorten (onder andere Vogel- en Habitatrichtlijnsoorten) worden in Fryslân zowel actief als passief beschermd via vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). We onderzoeken welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor soorten waarvoor het slecht gaat en richten ons op de aanpak van soorten die schade aan wettelijke belangen veroorzaken.

Voor het behoud van de weidevogels in Fryslân voeren we samen met betrokken partijen de Nota Weidevogels, inclusief het Aanvalsplan Grutto, uit.  Middels een infractieprocedure heeft de Europese Commissie via LVVN in bepaalde N2000 gebieden extra aandacht voor de Grutto gevraagd. De aanpak van faunaschade, waaronder het ganzenbeleid, wordt uitgevoerd volgens de in 2024 gewijzigde Nota Faunabeleid. De bestrijding van invasieve exoten gebeurt op basis van de Beleidsnotitie Invasieve Exoten.

Monitoring
De provincie Fryslân is verantwoordelijk voor de monitoring van beleidsopgaven voor natuur en biodiversiteit, zoals het NNN, de Natura 2000-gebieden en het ANB. Via het landelijke Verbeterprogramma Natuurmonitoring wordt gewerkt aan verbetering van de monitoring. Daarbij is ook aandacht voor de aanvullende monitoringsverplichtingen die de Europese Natuurherstelverordening met zich meebrengt, zoals extra monitoring van VHR-doelen buiten NNN en Natura 2000.

Ontwikkelingen binnen VTH-taken
Door maatschappelijke betrokkenheid en toenemende juridische complexiteit groeit het aantal dossiers en de benodigde aandacht voor zowel vergunningverlening als toezicht en handhaving. Voorbeelden hiervan zijn de zorgplicht voor weidevogels en soortenmanagementplannen. De belangen op deze dossiers zijn groot en vaak tegenstrijdig; dit zal naar verwachting alleen maar toenemen en regelmatig leiden tot dilemma’s die bestuurlijke keuzes vereisen.

Recente uitspraken over stikstof en gewasbeschermingsmiddelen hebben het aantal vergunning-plichtige activiteiten doen toenemen. Ook stijgt het aantal handhavingsverzoeken. Natuurbescherming staat dicht bij de mienskip: het onderwerp leeft sterk, wat leidt tot meer handhavingsverzoeken, Woo-verzoeken, persvragen en bezwaar- en beroepsprocedures. In de praktijk ontbreekt op enkele onderwerpen uitvoeringsbeleid, waardoor we met het wel of niet verlenen van vergunningen feitelijk beleid vormgeven.

De legalisatieopgave voor PAS-melders verloopt stroef. De komende jaren is veel aandacht nodig voor het legaliseren van PAS-melders; daarbij zijn we afhankelijk van stikstofruimte die het Rijk beschikbaar stelt.

Onder de Omgevingswet is de aanhaakplicht vervallen. Initiatiefnemers hoeven de verschillende toestemmingen niet meer gelijktijdig aan te vragen. De provincie heeft Friese gemeenten verzocht de provincie te informeren over aanvragen waarbij natuurbeschermingsregels een rol kunnen spelen, zodat we kunnen afstemmen met de initiatiefnemer en gericht toezicht kunnen houden op niet-vergunde activiteiten. Dit leidt naar verwachting tot extra belasting voor zowel vergunningverlening als handhaving.

Ten slotte
Fryslân versnelt zoveel mogelijk de aanleg van het Natuurnetwerk door  zelfrealisatie, grondverwerving en flexibele herbegrenzing (Grip op Kwaliteit). Een Bossenstrategie die bos, houtwallen en agroforestry toevoegt; bestaande natuur blijft onder professioneel beheer via het SNL . Regelmatige Natura 2000-evaluaties en agrarisch natuurbeheer houden de ecologische kwaliteit op peil en zorgen dat Europese verplichtingen worden gehaald . Er wordt beoogd de juridische basis te verkrijgen om stikstofvergunningen te verlenen en economische ruimte te creëren, terwijl de uitvoering binnen beschikbare rijksmiddelen blijft .

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.1. Natuur - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
De provincies zijn verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van het Natuurnetwerk Nederland (NNN), het agrarisch natuurbeheer en het soortenbeleid. Daarnaast zijn zij belast met het behalen van de instandhoudingsdoelen in de Natura 2000-gebieden. Veel provinciale taken op het gebied van natuur zijn wettelijk vastgelegd en grotendeels verplicht. Het betreft onder andere de vergunningverlening, het verlenen van ontheffingen en vrijstellingen, en het vaststellen van kaders voor het faunabeheer.

Verder is de provincie verplicht te beschikken over een actuele natuurvisie en over beheerplannen voor Natura 2000-gebieden. Deze plannen dienen elke zes jaar te worden geëvalueerd en geactualiseerd. Voor een aantal thema’s beschikt de provincie over verordenende bevoegdheden. De taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) zijn verankerd in wet- en regelgeving. Zo is de uitvoering van de natuurtaken uit de Omgevingswet wettelijk bij de provincie belegd.

Rolvrijheid
Veel provinciale taken op dit terrein vallen onder het domein van de rechtmatige overheid (zoals vergunningverlening, ontheffingen en toezicht) of van de presterende overheid (zoals aankoop, inrichting en beheer van natuur, onderzoek, en het behalen van vastgestelde instandhoudingsdoelen voor Vogel- en Habitatrichtlijngebieden).

De rolvrijheid van de provincie neemt in de loop der tijd af. Bij de begrenzing, verwerving en inrichting van natuurgebieden heeft de provincie relatief veel beleidsruimte. In de beheerfase daarentegen is zij grotendeels gebonden aan landelijke standaardpakketten en systematieken, waardoor de eigen sturingsmogelijkheden beperkt zijn.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.1. Natuur - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 3.1.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.1. Natuur - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 3.1.

De natuur en biodiversiteit herstellen en bevorderen door:

  1. Het realiseren van een robuust en kwalitatief hoogwaardig Natuurnetwerk (NNN), inclusief 20 Natura 2000-gebieden en 4 Nationale Parken. 
  2. Het realiseren van een goede basiskwaliteit Natuur (BKN) ook in het landelijke gebied en binnen de bebouwde kom.
  3. Het beschermen van kwetsbare, bedreigde en beschermde soorten en stoppen van de achteruitgang van de biodiversiteit en het realiseren van een opgaande trend voor soorten (bijvoorbeeld weidevogels).
  4. Het beperken van schade en overlast (zoals vraatschade door ganzen) d.m.v. faunabeheer en de aanpak van invasieve exoten. 
  5. Stikstofvergunningen verlenen die er voor zorgen dat er uitvoering gegeven kan worden aan Maatregelen Landelijk Gebied en het uitvoeringsprogramma stikstof. 

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 
1. Robuust & kwalitatief hoogwaardig NNN, incl. 20 Natura 2000-gebieden & 4 Nationale Parken Oppervlakte NNN ingericht en in beheer 68.300 ha in 2027
Bosuitbreiding  / revitalisering bos binnen NNN +223 ha /2.795 ha in 2027
Behaalde aangewezen VHR-doelen geen verslechtering en alle doelen behaald
2. Goede Basiskwaliteit Natuur (BKN) in heel Fryslân
Agrarisch natuur- & landschapsbeheer (ANLb) 30.626 ha t/m 2027
Uitbreiding / revitalisering houtige landschapselementen +212 ha / +939 ha in 2030
Agroforestry & voedselbossen +210 ha in 2030
Fries plan van aanpak voor natuur-inclusieve samenleving Condities algemene soorten op orde in 2050
3. Soortenbeleid – opgaande trend beschermde soorten Aantal broedparen beschermde weidevogels 10.000 broedparen grutto in 2030
4. Beperken schade & overlast (fauna & invasieve exoten) Schade trekganzen (voorjaarsschade in kg droge stof/€) Niet hoger dan gemiddeld 2017/18-2022/23
Schade standganzen (zomerschade in kg droge stof/€) Daling naar ≤ € 0,5 mln. in 2030
Aantal invasieve exoten beperken/ beheersbaar houden 0
5. Stikstof-vergunningen Afgehandelde PAS-melders 220 dossiers zo snel mogelijk

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.1. Natuur - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026

1. Robuust & kwalitatief NNN

 

  • Min. 100 ha verwerving / functiewijziging
  • Min. 350 ha inrichting NNN 

incl. bosuitbreiding en revitalisatie

  • 3 evaluaties nieuwe Natura 2000-beheerplannen (Wijnjeterperschar, Bakkeveense Duinen, Van Oordts Mersken)
  • start actualisatie beheerplannen Alde Feanen, Deelen, Rottige Meenthe via gebiedsproces (definitieve vaststelling 2029)
  • Kennisleemtes van de natuurdoelanalyses (NDA's) onderzoeken en oplossen.
  • Uitvoering herstelmaatregelen Natura 2000 via vastgestelde beheerplannen.
  • Uitvoering nationale beleidsprogramma voor de Nationale Parken (Alde Feanen, Schiermonnikoog, Lauwersmeer (samen met de provincie Groningen) en Drents-Friese Wold (samen met de provincie Drenthe))
  • Uitvoering Programma Natuur, maatregelen via SPUK
  • Het nationale beleidsprogramma voor de Nationale Parken uitwerken en uitvoeren voor de Nationale Parken Alde Feanen, Schiermonnikoog, Lauwersmeer (samen met de provincie Groningen) en Drents-Friese Wold (samen met de provincie Drenthe).
  • Uitvoeren strategie Grip op kwaliteit; actualisatie begrenzing en verbeteren kwaliteit. 
2. Goede basiskwaliteit Natuur 
  • Implementeren Friese Bomen- & Bossenstrategie
  • Uitbreiden en revitaliseren landschapselementen, agroforestry en voedselbossen
  • Friese aanpak Natuurinclusief en Basiskwaliteit natuur voor alle Friese landschappen uitgewerkt
3. Soortenbeleid
  • Uitvoeren Herstelprogramma biodiversiteit
  • Uitvoeren Nota Weidevogels 2021-2030, inclusief de LIFE IP GrassBirdHabitats, maatregelpakket weidevogels  en het Aanvalsplan Grutto.
  • Ontwikkelen actief soortenbeleid
  • Uitvoering geven aan 'Beleidskader Natuurvriendelijk isoleren'
 4. Voorkomen schade en aanpak invasieve exoten  Algemeen:
  • Uitvoeren Nota Faunabeleid Fryslân
  • Uitvoeren Wolvenplan 2025, in coproductie opstellen Landelijke Aanpak Wolven,
  • Opstellen en uitvoeren Friese Beverbeleidsregels
  • Actualiseren en uitvoeren beleid hoefdieren (damhert en ree).
Voor ganzen:
  • Mogelijkheid bieden aan de FBE tot het instellen van een ganzencoördinator
  • Stroomlijnen en waar mogelijk vereenvoudigen van regelgeving om aanpak ganzenschade te faciliteren
  • Handhaven en waar mogelijk verbeteren van het robuuste netwerk van ganzenfoerageergebieden voor trekganzen
  • Stimuleren van het opstellen van gebiedsplannen zodat over vijf jaar (2029) voor elk gebied een gebiedsplan beschikbaar is.
Voor invasieve exoten:
  • Uitvoeren Beleidsnota Invasieve Exoten Fryslân
  • Kennisontwikkeling bij betrokken partijen
  • Stimuleren van samenwerking tussen betrokken partijen
  • Elimineren van 'artikel 17-soorten'.
5. Stikstof vergunningen 
  • Gefaseerde afhandeling 220 PAS-melders; afhankelijk van rijksruimte

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.1. Natuur - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
1. Robuust & kwalitatief NNN NNN-verwerving / inrichting     100 ha / 350 ha
Natuurbeheer (SNL)     67.865 ha
Bossenstrategie: bosuitbreiding / revitalisering  30 ha / 150 ha
N2000-evaluaties 3
Gestarte actualisaties beheerplannen N2000 3
Nationale Parken behouden en doorontwikkeld 4
 Beheerevaluaties ‘Grip op Kwaliteit’     6 gebieden
Actualisatie begrenzing 'Grip op Kwaliteit' 100 ha
2. Goede basiskwaliteit Natuur   ANLb in beheer     27.225 ha
Bossenstrategie: Landschapselementen uitbreiding / revitalisering    10 ha / 40 ha
Bossenstrategie: Agroforestry en voedselbossen  40+ ha
Fries plan van aanpak voor natuur-inclusieve samenleving 1
3. Soortenbeleid Aantal LIFE-IP / Aanvalsplan-maatregelen uitgevoerd nog geen doelwaarde bepaald
Actief soortenbeleid ontwikkeld beleidsplan vastgesteld
4. Voorkomen schade en aanpak invasieve exoten  Ganzencoördinator bij de FBE 1
Totaal oppervlak robuust ganzenfoerageergebied     ≥ 21.500 ha
Elimineren of beheersen 'artikel 17-soorten' Ad hoc, zodra deze opduiken
5. Stikstof vergunningen  Afgeronde PAS-melders    220
Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.1. Natuur - Toelichting

Toelichting
Een groot deel van de budgetten zijn bestemd voor werkzaamheden waar (langjarige) afspraken onderliggen of die een wettelijke basis kennen. Voor het uitvoeren van het Natuurpact is in de begroting 2026 € 67,2  mln. opgenomen, ontvangen van het Rijk via het provinciefonds en € 8,6 structurele provinciale beheergelden. De Natuurpact middelen zijn bestemd voor de ontwikkelopgave Natuurnetwerk Nederland en natuurbeheer. Onderdeel van dit bedrag is ook de financiering van faunaschade via BIJ12 (waaronder ganzenschade, de verwachte last voor 2025 is € 16,5 mln. ). Verder zijn er middelen beschikbaar voor het project De Nieuwe Afsluitdijk – Vismigratierivier (€ 16.7 mln.). Via enkele specifieke uitkeringen (SPUK) hebben we Rijksmiddelen ontvangen voor Programma Natuur 1e en 2e fase (samen in 2026 € 24,5 mln.), de uitvoering maatregelen Landelijk Gebied (€ 21,1 mln.) en Natuurinclusief isoleren (€ 1 mln.). Vanuit het Europese programma LIFE betreft dit twee projecten: het Weidevogelproject en All 4 Biodiversity (€ 0,8 mln.). 

In de baten 2026  is voor het project De Nieuwe Afsluitdijk – Vismigratierivier € 14 mln. opgenomen. Deze  bestaan deels uit Europese- en Rijkssubsidies (voor de bedragen die hierboven zijn aangegeven) en onttrekkingen uit de hiervoor bestemde reserve. Deze baten voor de Vismigratierivier staan in kasritme, vandaar de fluctuatie over de jaren. Verder zijn er bijdragen derden vanuit de verschillende specifieke uitkeringen (SPUK),  LIFE projecten en overige projecten opgenomen, gelijk aan de lasten, totaal voor een bedrag van € 58,5 mln. 

Overschotten of tekorten van de Natuurpactmiddelen worden verrekend met de reserve en hierop wordt de programmering van de uitgaven aangepast. Hierdoor kunnen er fluctuaties ontstaan in de cijfers in bovenstaande tabel, inzicht in de voortgang over de gehele looptijd wordt gegeven in paragraaf 9 Grote projecten – Uitvoering Natuuropgave. In deze paragraaf staat ook meer informatie over Programma Natuur,  de uitvoering van het maatregelpakket Landelijk Gebied en de Vismigratierivier.

Onderstaande voorstellen uit de kadernota zijn verwerkt in bovenstaande tabel. 

Voorstellen kadernota Bedragen x € 1.000
Omschrijving 2025 2026 2027 2028 2029
Lasten
Uitvoeren Nota Weidevogels 2021-2030, inclusief predatiebeheer 0 850 850 0 0
Nationale parken Lauwersmeer en Drents-Friese Wold 0 100 100 0 0
Totaal lasten 0 950 950 0 0

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.1. Natuur - Uitgebreide financiële tabel

 

Lasten en baten beleidsveld 3.1 Natuur
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Realiseren Natuurnetwerk 54.689 53.321 33.058 33.046 32.469
Realiseren basis kwaliteit natuur 49.476 62.905 62.418 171.952 44.761
Beschermen soorten 19.151 23.795 9.949 4.947 1.387
Beperken van schade en overlast 18.736 13.483 13.492 13.433 13.417
Verlenen stikstof vergunningen 1.174 10.562 0 0 0
Totaal lasten 143.225 164.065 118.918 223.378 92.034
Baten
Realiseren Natuurnetwerk 6.207 2.099 1.562 1.546 1.000
Realiseren basis kwaliteit natuur 33.004 46.371 48.872 159.263 32.459
Beschermen soorten 15.359 15.826 6.030 2.246 218
Verlenen stikstof vergunningen 1.174 10.562 0 0 0
Totaal baten 55.743 74.858 56.465 163.054 33.677
Saldo van lasten en baten 87.482 89.208 62.453 60.324 58.357

Beleidsveld 3.2. Landbouw

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.2. Landbouw - Wat zien we?

Onze landbouwsector is essentieel voor de brede welvaart in Fryslân. Het hele Friese landschap, met zijn boerenlandnatuur, koeien in de wei en agrarische bebouwing is sterk verbonden met en gevormd door de agrarische sector en draagt bij aan culturele binding en welzijn.
Onze landbouwsector is daarnaast van strategisch belang voor de voedselvoorziening, tot ver buiten onze eigen provincie en belangrijk voor de Friese economie. 

Wij waarderen onze boeren in al hun diversiteit, van de gangbare intensieve boer tot de biologisch-dynamische boer, en alles daartussenin.  Ook binnen de verschillende bodem- en watersystemen zien wij - gelukkig - allesbehalve een uniforme landbouw. Individuele ondernemers geven op vindingrijke wijze vorm aan hun bedrijf, waardoor geen twee bedrijven hetzelfde zijn. Zo kent Fryslân een krachtige melkveehouderij en akkerbouw. Maar er is meer. Ook de schapen-, geiten-, varkens- en pluimveehouderij en glastuinbouw vervullen een belangrijke rol in ons landbouw- en voedselsysteem. Deze sectoren kunnen elkaar aanvullen en versterken. Soms worden zij op één en hetzelfde bedrijf gecombineerd. Met een verscheidenheid aan bedrijfstypen en bedrijfsvoeringen blijft de sector als geheel veerkrachtig en robuust.

Verschillende soorten bedrijven dragen op verschillende wijze bij aan de brede welvaart in Fryslân en aan het voedselsysteem. Zij hebben ieder hun eigen mogelijkheden om te voldoen aan de wettelijke eisen en maatschappelijke wensen van de toekomst. Ook spelen ze op verschillende manieren in op veranderende markten. Daarom wordt ingezet op boerdiversiteit waar in grote lijnen vijf zogenaamde ‘ontwikkelpaden’, die boeren kunnen bewandelen om te voldoen aan de eisen van de toekomst. Voor ieder ontwikkelpad zijn er kansen en proberen wij extra mogelijkheden te creëren in Fryslân. Deze ontwikkelkansen borgen we ook bij interne ontwikkelingen zoals de POVI en natuurbeleid.

De ontwikkelingen van de agrarische sector worden vooral bepaald door Europa en het Rijk. Een van de middelen waarmee dat gebeurt is het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid waar het Rijk samen met de provincies invulling en uitvoering aangeven. Met deze GLB middelen die toegekend zijn aan de provincie kunnen subsidies worden gegeven voor innovatie en verduurzaming van het landelijk gebied en de agrarische sector waarbij inspanningen van boeren op het gebied van biodiversiteit en klimaat wordt beloond.

Visserij
De visserij is van belang voor Fryslân. Deze sector staat onder druk. Onder meer door Europese ontwikkelingen.  Wij zetten ons in voor onze vissers samen met met Wetterskip Fryslân, Terrein beherende organisaties en de vissers in de Visstand Beheercommissie Friese Boezem. Wij zorgen dat de infrastructuur op orde is door aanleg van vismigratievoorzieningen (zoals de Vismigratierivier). 

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.2. Landbouw - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
We hebben geen wettelijke taken ten aanzien van Landbouw. Dat wil zeggen dat provinciaal landbouwbeleid autonoom beleid is. Wel hebben we wettelijke taken op het gebied van water, natuur en stikstof waar de landbouw een belangrijke rol speelt. Het provinciale landbouwbeleid gaat primair in op provinciale ambities maar sluit de ogen zeker niet voor de bijdrage aan deze wettelijke taken.  Voor de uitvoering van het provinciale landbouwbeleid is naast provinciaal geld ook geld van derden beschikbaar. Dit zijn onder andere GLB middelen, maar ook Regiodeal middelen, SPUK middelen waaronder de middelen voor de Maatregelpakketten die voort zijn gekomen uit het voormalige NPLG. 

Rolvrijheid
We nemen ten aanzien van landbouw met name een responsieve en samenwerkende rol aan. Dit betekent allereerst dat het provinciale landbouwbeleid tot stand is gekomen in afstemming met diverse partijen uit- en gerelateerd aan de landbouwsector. In de uitvoering werken we dan ook zoveel mogelijk samen met deze partijen of op basis van de initiatieven en ideeën van deze partijen. We treden hierin zoveel mogelijk stimulerend en faciliterend op.  Desalniettemin kan onze presterende en rechtmatige rol wel groeien door de ontwikkeling van doelafspraken met de landbouwsector en het werken met een landbouwhoofdstructuur. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.2. Landbouw - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 3.2.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.2. Landbouw - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 3.2.

Fryslân blijft de landbouwprovincie van Nederland waarvoor we inzetten op een toekomstbestendige landbouwsector. Dit doen we op basis van de beleidsbrief  'Noflik Buorkje yn Fryslân' 2025-2030, de inmiddels vastgestelde Uitvoeringsagenda Landbouw, de SPUK maatregelpakket landbouw/sociaal economisch, de SPUK Route naar een waarde(n)volle landbouw en middels het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. 

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
Doelsturing maatregelpakket landbouw Het bijdragen aan waardering voor boeren voor het werken aan landbouw-, klimaat-, natuur- en wateropgaven.  Een waardering middels doelsturing voor boeren om bij te dragen aan de opgaven. 
Gebiedsgericht versnellen  Het opzetten van twee pilots mono-mestvergisting.  Financieel ondersteuning aan boeren en coöperaties voor het aanpassen van stallen en de bouw van mestvergister.
Generiek versnellen  Het reduceren van stikstof door het toepassen van versnellingsmaatregelen. Financieel ondersteunen van boeren voor het aanpassen van stallen.
Route naar een waarde(n)volle landbouw - maatregel gelijkwaardige positie van boeren in gebiedsprocessen Het ondersteunen van boeren voor het verkrijgen van een gelijkwaardige positie aan tafel in gebiedsinitiatieven die werken aan groenblauwe opgaven.  Het financieel ondersteunen van boeren voor het werken aan groenblauwe opgaven. 
Uitvoeringsagenda Landbouw  Bijdragen aan een kansrijk en langjarig toekomstperspectief voor de Friese landbouwsector Een kansrijk en langjarig toekomstperspectief in 2030.
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NGG)

Bijdragen aan verdere verduurzaming van de landbouw. 

Subsidieopenstellingen beschikbaar stellen op verscheidene thema's ter verduurzaming van de landbouwsector.

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.2. Landbouw - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
Doelsturing maatregelpakket landbouw We geven uitvoering aan de SPUK maatregelpakket 4 Landbouw /Sociaaleconomisch en aan de SPUK  Van middelenbeleid naar doelenbeleid. Het doel is om in 2026 een generieke regeling voor melkveehouderij en akkerbouw in de praktijk gebracht te hebben waar maximaal 35% van de boeren aan kan deelnemen.
Gebiedsgericht versnellen We zetten twee pilots op in Wijnjewoude en Nij Beets, waarbij 50 boeren zijn aangesloten voor het verwerken en strippen van mest. 
Generiek versnellen Het prolongeren van de succesvolle Noordelijke Investeringsregeling Reductie Stikstofemissie, die bekend staat als de “Laaghangend Fruit” pilot-regeling. 
Route naar een waarde(n)volle landbouw - maatregel gelijkwaardige positie van boeren in gebiedsprocessen We geven uitvoering aan de SPUK Route naar een waarde(n)volle landbouw, maatregel gelijkwaardige positie van boeren in gebiedsprocessen middels vacatievergoedingen en het leveren van een financiële bijdrage aan het schrijven van gebiedsverkenningen- en plannen. 
Uitvoeringsagenda Landbouw  We geven uitvoering aan de vastgestelde Uitvoeringsagenda Landbouw 2025-2030 en bijhorende acties voor 2026. 
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NGG) We geven uitvoering aan het GLB middels subsidieopenstellingen op niet grond gebonden maatregelen (zijnde niet ANLb). 

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.2. Landbouw - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
Doelsturing maatregelpakket landbouw
 
Generieke subsidie waaraan melkveehouders en akkerbouwers kunnen deelnemen. Deelname max 35% (1.290 boeren) aan KPI regeling. In 2026 zal gestart worden met +/- 300 Friese boeren. 
Gebiedsgericht versnellen Subsidieregeling voor coöperaties en melkveehouders in de regio Wijnjewoude en Nij Beets. Voor het aanpassen van de stallen en het verwerken van mest. Deelname 20-30 Friese melkveehouders.
Generiek versnellen Subsidieregeling Noordelijke Investeringsregeling Reductie Stikstofemissie, die bekend staat als de “Laaghangend Fruit” pilot-regeling. 20-30% van de Friese melkveehouders.
Route naar een waarde(n)volle landbouw - maatregel gelijkwaardige positie van boeren in gebiedsprocessen Aantal gebieden waarin boeren worden ondersteund door middel van vacatievergoedingen en het schrijven van gebiedsverkenningen- en plannen, voor de door hen gemaakte uren in gebiedsinitiatieven.  10 - 15 gebieden in Friesland
Uitvoeringsagenda Landbouw  Aantal gesprekken (met elke gemeente één) en een beleidsvoorstel voor verbeteren productieomstandigheden. 12 gesprekken
1 beleidsvoorstel
Subsidieregelingen waarmee landbouwbedrijven worden gestimuleerd om te verbreden Minimaal 2
Aantal bijeenkomsten en een gebundelde notitie over het belang en mogelijkheden van korte ketens 1 bijeenkomst
1 notitie
Een Friese notitie om in te brengen in IPO en landelijk beleid over verbinding op het thema voedselstrategie 100%
Een procesnotitie met de aanpak om te komen tot de Landbouwhoofdstructuur (LHS), bouwstenen voor de LHS en een instrumentenkoffer voor actiever grondbeleid . 1 procesnotitie
Aantal regionale landbouwvisies.
Opdracht voor inventariseren van knelpunten en een actieplan op basis van resultaten opdracht voor het beter sluiten van kringlopen, minder gebruik van stikstofkunstmest.  100%
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NGG) Aantal subsidieopenstellingen  2

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 3.2. Landbouw - Uitgebreide financiële tabel

Dit beleidsveld kent weinig budgetvrijheid, omdat de meeste middelen beschikbaar zijn voor de cofinanciering van het GLB-NSP programma (€ 4,3 mln.) en de specifieke uitkering (SPUK) Maatregelen gebiedsgerichte beëindiging veehouderij locaties (€ 4 mln.). Daarnaast zijn er in 2026 tijdelijke middelen beschikbaar voor de Fryske Gruntafel (€ 125.000,-) en de Uitvoeringsagenda Landbouw (€ 875.000,-). 

De daling van beschikbare middelen is te verklaren door het aflopen van de Regiodeal Natuurinclusieve landbouw (NIL) en van POP3 (de voorloper van het GLB-NSP programma).  

Lasten en baten beleidsveld 3.2 Landbouw
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Doelsturing maatregelpakket Landbouw 39 0 0 0 0
Uitvoeringsagenda Landbouw 681 5.032 4.628 1.979 0
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NGG) 9.448 4.355 4.255 4.750 0
Landbouw GS voorwaardelijk 445 -400 -45 0 0
Totaal lasten 10.613 8.986 8.838 6.729 0
Baten
Uitvoeringsagenda Landbouw 111 3.958 3.958 1.979 0
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NGG) 0 0 0 855 0
Totaal baten 111 3.958 3.958 2.834 0
Saldo van lasten en baten 10.502 5.029 4.880 3.895 0