Programma 5: Economie en Mienskip

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 5: Economie en Mienskip - Inleiding

Schoon, gezond en gelukkig – dat is brede welvaart in Fryslân.
Veel Friezen voelen zich gelukkig en gezond. Desondanks scoort Fryslân op economische lijstjes niet altijd hoog. Dit noemen we ook wel de Friese paradox: het financieel minder hebben, maar gelukkiger zijn. Fryslân laat zien dat een goede balans tussen economie, samenleving en natuur mensen gelukkiger maakt. Dat is waar brede welvaart om draait. We willen deze sterke positie vasthouden en verder versterken, zodat bewoners in Fryslan tot de gelukkigste mensen van Europa blijven horen. En dat met hen ook mensen die hier tijdelijk verblijven of op bezoek zijn van dit Fryslan genieten. Daarom hebben we drie gezamenlijke doelen opgesteld met ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden. Die doelen staan in de Economische Samenwerkingsagenda. Hierin koppelen we maatschappelijke uitdagingen aan economische kansen voor Fryslân. We gebruiken de Sustainable Development Goals (SDG's) als richtingaanwijzers.

Brede welvaart vormt de basis voor het programma Economie en Mienskip. Het gaat over wonen, werken en leven in Fryslân: leefbaarheid, gastvrijheid, wat Fryslân uniek maakt én hoe we alle kansen in de regio goed benutten – voor inwoners, bedrijven en bezoekers.
Het verdienvermogen is belangrijk. Daarom blijven we samenwerken met het midden- en kleinbedrijf (MKB). We focussen op sectoren waarin Fryslân veel kennis en ervaring heeft. Circulair denken – dus hergebruik van grondstoffen – loopt als een rode draad door ons beleid. We streven naar 50% minder gebruik van nieuwe grondstoffen in 2030 en willen in 2050 volledig circulair zijn. Het Fries Planbureau controleert jaarlijks hoe het gaat met brede welvaart en rapporteert over de trends en ontwikkelingen. Deze informatie helpt ons om bij te sturen en onze ambities waar te maken – zoals de ambitie om in 2030 koploper te zijn in de circulaire economie in Europa. In 2025 zijn we in Brazilie uitgeroepen tot meest circulaire regio in de wereld. In 2026 willen we op het World Economic Forum in New Delhi onze positie als wereldleider verstevigen. Daarbij blijft ook onze Europees leidende rol een doel. Komend jaar richten we ons daarom ook op beurzen en activiteiten in Duitsland, zoals de Hessentag in Fulda in juni. 

We merken wel dat de leefbaarheid in Fryslân onder druk staat. De bevolking vergrijst en er komen minder jongeren bij. Daarom maken we keuzes voor de lange termijn, zodat Fryslân een fijne plek blijft om te wonen, recreëren en werken. We investeren in goede zorg dichtbij, het behoud van voorzieningen en ondersteunen lokale initiatieven voor leefbaarheid. Ook het Rijk heeft steeds meer aandacht voor de regio. Samen met hen en andere partners zoeken we naar manieren om blijvend te investeren in een leefbare provincie. Dit doen we samen – met inwoners, organisaties en overheden – en met respect voor de Friese taal, cultuur en erfgoed. Een goed voorbeeld van hoe we dit aanpakken, is de samenwerking tussen retail, recreatie, toerisme en cultuur. Door die te verbinden, zorgen we ervoor dat steden, dorpen en kleine kernen leefbaar blijven. Ook de Iepen Loftspullen – openluchttheaters die door dorpen zelf met veel vrijwilligers worden georganiseerd – spelen daarin een belangrijke rol. Ze brengen mensen samen, versterken de Friese taal en cultuur, krijgen vaak steun van lokale bedrijven en vertellen met kleine verhalen over grote maatschappelijke thema’s. Vanuit deze tradities ontstaan soms grotere projecten die niet alleen de provincie als geheel sterker maken, maar ook waar naast inwoners ook gasten van kunnen genieten.

Ambities

Terug naar navigatie - Programma 5: Economie en Mienskip - Ambities

Economie
Besloten is om vanaf 2025 voor gastvrijheidseconomie niet meer separate ambities en doelen op te stellen, maar deze te integreren in economie. De ambities die we vanuit economie hebben opgesteld zijn:  
Ambitie 1: Fryslân is en blijft de 'rijkste' brede welvaartsregio van Nederland waarin we zorgen voor een schone en gezonde woon- en leefomgeving 
Ambitie 2: Fryslân behoort in 2030 tot de top 3 van Europese regio’s in de transitie naar circulaire economie
Ambitie 3: De samenwerkingskracht van de Friese Mienskip resulteert in een sterk verbonden ecosysteem waarin de zogenoemde drie o's (onderwijs, ondernemers en overheid) optimaal samenwerken aan de economische samenwerkingsagenda waarmee we een kansregio worden. 
Ambitie 4: De kansen en belangen van economie worden meegewogen en geborgd bij ruimtelijke ontwikkelingen
Ambitie 5: Samen met een sterk triple helix-netwerk dragen we bij aan een vitale en duurzame economie, die zorgt voor toekomstbestendige banen in Fryslân. 

Erfgoed
Het Programma Erfgoed (dat als programma onder de omgevingsvisie valt) betreft de uitwerking voor het onroerende erfgoed; cultureel erfgoed als onderdeel van de fysieke leefomgeving. Het beleidsveld Erfgoed bepaalt in hoge mate de kwaliteit van onze leefomgeving en onze identiteit en draagt zo bij aan brede welvaart, leefbaarheid, recreatie en toerisme en de grote ruimtelijke opgaven die nu voor ons liggen (Nota Ruimte van het Rijk, Omgevingsvisie). Of het nu monumenten, dorpsgezichten, archeologie of cultuurlandschappen zijn: samen vertellen zij het Ferhaal fan Fryslân.  
Ambitie 1: We willen het Het Frysk Eigene, datgene wat bepalend en onderscheidend is voor Fryslân, borgen in het Ferhaal fan Fryslân om inwoners en bezoekers van Fryslân er kennis mee te kunnen laten maken (programmalijn 1 - Erfgoed Algemeen)
Ambitie 2: We willen dat cultuurhistorische waarden zijn behouden, ontwikkeld, onderzocht en zichtbaar (programmalijn 1 - Erfgoed Algemeen)
Ambitie 3 : We willen  archeologische waarden onderzoeken, beschermen en een groter publieksbereik (programmalijn 3 -Archeologisch erfgoed)
Ambitie 4: We streven naar het behoud, ontwikkeling, onderzoek en een groter publieksbereik van gebouwde en groene monumenten (programmalijn 2 & 3 - Gebouwd en landschappelijk erfgoed)

Cultuur
Het beleidsveld cultuur heeft als uitgangspunt dat het beleven en maken van kunst en cultuur voor iedereen in Fryslân toegankelijk moet zijn, en dat ons cultuuraanbod ook aantrekkelijk is voor bezoekers. Daarbij horen de volgende ambities:
Ambitie 1: Alle Friezen die dat willen kunnen zelf kunst en cultuur beoefenen, en alle kinderen in Fryslân maken kennis met kunst en cultuur.
Ambitie 2: Het ecosysteem van professionele kunstenorganisaties in Fryslân is divers, aansprekend en toekomstbestendig.
Ambitie 3: Artistiek talent krijgt de kans zich te ontwikkelen binnen de provinciegrenzen.
Ambitie 4: Het verhaal van Fryslân wordt in musea op een actuele, aansprekende manier verteld. 

Leefbaarheid
Het beleidsveld leefbaarheid is een integraal beleidsveld dat een bijdrage levert aan de brede welvaart van Fryslân.
Ambitie 1: We zetten in op een toekomstbestendig voorzieningenniveau op het platteland en faciliteren en coördineren het gesprek over betaalbare en bereikbare zorg in de provincie Fryslân. 
Ambitie 2: We ondersteunen inwoners en initiatieven met de integrale ontwikkeling van hun leefomgeving.
Ambitie 3: We versterken de leefbaarheid via gebiedsgerichte samenwerking met andere overheden en maatschappelijke partners, bijvoorbeeld in de Regio Deals en het Nationaal Programma Vitale Regio's.

Vastgestelde (beleids)notities

Terug naar navigatie - Programma 5: Economie en Mienskip - Vastgestelde (beleids)notities

Voor Economie:

Voor Taal, Cultuur, Erfgoed en Sport:

Voor Leefbaarheid:

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Programma 5: Economie en Mienskip - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partij(en) leveren een bijdrage aan de doelen en resultaten van het programma Economie en Mienskip. 

  • Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij NV (NOM), Groningen
  • Friese Ontwikkelingsmaatschappij BV (FOM, voorheen Doefonds), Leeuwarden
  • Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), Groningen
  • Gemeenschappelijke Regeling Marrekrite, Leeuwarden
  • Gemeenschappelijke Regeling Waddenfonds, Leeuwarden
  • Gemeenschappelijke Regeling Tresoar, Leeuwarden
  • Thialf Onroerend Goed BV, Heerenveen

Overzicht lasten en baten programma 5 Economie en Mienskip

Terug naar navigatie - Programma 5: Economie en Mienskip - Overzicht lasten en baten programma 5 Economie en Mienskip
Exploitatie- Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
5.1 Economie 30.002 23.494 21.482 5.387 4.333
5.2 Taal, cultuur, erfgoed en sport 50.410 46.253 43.807 42.843 33.727
5.3 Leefbaarheid 41.004 15.496 10.583 2.527 1.883
Totaal lasten 121.416 85.244 75.871 50.757 39.943
Baten
5.1 Economie 9.454 10.953 9.801 1.316 247
5.2 Taal, cultuur, erfgoed en sport 17 17 17 17 17
5.3 Leefbaarheid 9.209 608 372 210 0
Totaal baten 18.680 11.578 10.189 1.543 264
Saldo van lasten en baten 102.736 73.666 65.682 49.214 39.679

Toelichting
De toelichting op de grootste verschillen tussen de jaren staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Beleidsveld 5.1. Economie

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.1. Economie - Wat zien we?

Economie speelt een belangrijke rol in de brede welvaart. De Economische Samenwerkingsagenda is onze agenda en richt zich op de stuwende economische sectoren (duurzaam verdienvermogen).

In de Friese economische samenwerkingsagenda wordt samengewerkt aan een schoon, gelukkig en gezond Fryslân. De samenwerkingsagenda is weergegeven in een bol die uit 3 lagen bestaat. In de bovenste laag staat de missie van de samenwerkingsagenda: een gezond, schoon en gelukkig Fryslân. In de tweede laag staan de 6 economische speerpunten waarop ingezet wordt, namelijk: AgroFood, Watertechnologie, High Tech Systems & Materials, Circulaire Materialen, Maritieme Technologie en Gastvrij Fryslân. En in de derde laag staat de vitale regio weergegeven, met aandacht voor leven, ondernemen en leren in Fryslân.

Vanuit de visie en missies van de economische samenwerkingsagenda zijn voor Fryslân de speerpunten waarlangs we missiegedreven innoveren benoemd: AgroFood, Water Technologie, High Tech Systems & Materialen, Circulaire Materialen, Maritieme Technologie en Gastvrijheidseconomie. De gastvrijheidssector, het zesde speerpunt van de samenwerkingsagenda, is vanaf 2026 binnen de begrotingsteksten conform de economische agenda verweven binnen economie.

Het doel van de economische samenwerkingsagenda is tweeledig: toewerken naar (inter)nationaal onderscheidend duurzaam verdienvermogen aan de ene kant en het realiseren van oplossingen voor maatschappelijke opgaven aan de andere kant. Dit doen we door missiegedreven innovatie te bevorderen, het scheppend vermogen van Fryslân te versterken (publiek en private research & development) en door nieuw ondernemerschap te stimuleren vanuit de benoemde speerpunten. Door hierbij te werken aan slimme groei wordt gewerkt aan een evenwichtige ontwikkeling waarin ecologie, economie en welzijn hand in hand gaan. Bestemmingsmanagement speelt hierbij een sleutelrol waarbij gezorgd wordt voor het behoud van draagkracht én het voortbestaan van voorzieningen. Deze aanpak ondersteunt zowel leefbaarheid voor inwoners als economische vitaliteit voor ondernemers.

In Fryslân kiezen we daarom voor slimme kwalitatieve groei met een goede balans tussen stuwende en verzorgende sectoren in de context van een dalende beroepsbevolking. Toerisme is daarbij niet langer enkel als economisch doel, maar een middel om bij te dragen aan brede welvaart in Fryslân. De missie waarbij inwoners profiteren van een slimme groei van het toerisme krijgt breed draagvlak. Juist in Fryslân zullen vernieuwing en leefbaarheid hand in hand gaan. Het gemiddelde verdienvermogen per fulltime-equivalent (fte) is hierbij een belangrijke indicator en vraagt versterking van ondernemerschap, hoogwaardige kennis, wendbaar vakmanschap, digitalisering en meer internationalisering. Hieruit blijkt dat de toegevoegde waarde binnen de gekozen speerpunten ook gemiddeld hoger ligt als het gemiddelde in Fryslân. 

In relatie tot de slimme groei moet ook rekening gehouden met de toenemende druk op ruimte en landschap. Het het cruciaal om economische belangen structureel te verankeren in ruimtelijk-economisch beleid. Recreatie kan daarbij bijdragen aan een aantrekkelijke leefomgeving en het versterken van de gezondheid, het welzijn en de vestigingskwaliteit van Fryslân. Instrumenten zoals de Gebruiksvisie Waterrecreatie Fryslân 2050, Verduurzaming bedrijventerreinen bieden hierbij houvast.

Onze doelstellingen vanuit de samenwerkingsagenda sluiten aan bij de ambities van het Rijk. Het komen tot een 50% reductie in het gebruik van primaire grondstoffen in 2030 en het realiseren van 100% gebruik van circulaire grondstoffen in 2050. Het Fries Planbureau voert jaarlijks onafhankelijk een monitor uit en geeft daarmee inzicht en duiding in trends en ontwikkelingen. Deze monitor geeft voeding om het juiste samen te blijven doen op weg naar de ambitie om in 2030 Europese koploper te zijn in de circulaire economie. 

Daarbij moeten we wel rekening houden dat de Nederlandse economie tekenen vertoond van stagnatie. In het eerste kwartaal van 2025 groeide het bruto binnenlands product (bbp) met slechts 0,1% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2024. Deze minimale groei is voornamelijk toe te schrijven aan een kleinere afbouw van voorraden en een lichte stijging van overheidsconsumptie. Daarentegen daalde de consumptie door huishoudens met 0,2%, en namen de investeringen in vaste activa af met 2,2%  (bron: CBS).  De inflatie blijft daarbij hoog, mede door gestegen prijzen voor grondstoffen, energie en arbeid. Deze hoge inflatie heeft negatieve gevolgen voor de economie, zoals een vermindering van de koopkracht, onzekerheid op de markten en een toenemende ongelijkheid.

Ook is de arbeidsmarkt in Fryslan nog steeds krap. Wel zien we een lichte toename in het aantal banen. In Fryslan krijgen we er tot 2027 bijna 7.000 banen bij (bron UWV/LC 3 juni 2025). Hiermee komt het totaal op 290.600. Dat staat los van het aantal zelfstandigen. Dat daalt naar verwachting door strengere handhandhaving op schijnzelfstandigheid met ca. 5.100 naar ruim 90.000. Groot aantal ZZP-ers zal volgens UWV kiezen voor werk in loondienst.  Fryslân kampt daarbij met een negatieve demografische ontwikkeling. Scholing, duurzame loopbanen en het aantrekken én behouden van medewerkers vragen blijvende aandacht. Ook omdat volgens prognoses het aantal inwoners in de provincie in 2050 ongeveer 2% lager zijn dan in 2023. De potentiële beroepsbevolking (15-75 jaar) zal naar verwachting met ruim 11% afnemen in dezelfde periode . Deze krimpende beroepsbevolking legt extra druk op de toch al krappe arbeidsmarkt. Daarnaast vergrijst de Friese bevolking, wat leidt tot een grotere zorgvraag. Het is daarom essentieel om de balans tussen de verzorgeconomie en het verdienvermogen te bewaken (bron: Dashboard Werkgelegenheid). 

Tot slot wordt de sociaal-economische vitaliteit een steeds belangrijker thema in discussies over ruimtelijke ordening. De balans tussen economie en ecologie is cruciaal bij het invullen van de beschikbare ruimte, vooral om de vitaliteit van het platteland te behouden.

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.1. Economie - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid 
De taakvrijheid op het economische domein is groot. Voor het stimuleren van kennis en innovatie door provincies bestaat geen wettelijk kader. Er is sprake van volledig autonoom beleid (maar wel een provinciale kerntaak).

Rolvrijheid 
Vanwege het volledig autonome karakter van onze bemoeienissen met de regionale economie is ook de rolvrijheid in principe groot. We werken ons beleid, ambities en doelen regionaal uit met het IPF (Innovatiepact Fryslân) en VCF (Vereniging Circulair Fryslân)  en noordelijk vanuit de Regionale Innovatie Strategie Smart Specialisation (RIS3) en landelijk vanuit de Kennis- en Innovatie Agenda. Ook vervullen we hierin een voorbeeldrol, door zelf zoveel mogelijk circulair in te kopen en een stimulerende rol als launching customer voor innovatieve en/of circulaire experimenten.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.1. Economie - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 5.1.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.1. Economie - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 5.1.

We hebben de volgende ambities c.q. doelstellingen:

  1. Fryslân is en blijft de 'rijkste' brede welvaartsregio van Nederlanden daarmee schoonste en gezondste woon- en leefomgeving voor iedereen.
  2. Fryslân behoort in 2030 tot de top 3 van Europese regio’s in de transitie naar circulaire economie
  3. Fryslân verandert van krimp- naar kansregio door samenwerking in de triple helix aan de economische samenwerkingsagenda
  4. De wendbaarheid en weerbaarheid van de Friese ondernemers vergroten. 
  5. Realiseren vitale en duurzame  toekomstbestendige banen in Fryslân

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1. Fryslân is en blijft de 'rijkste' brede welvaartsregio en daarmee schoonste en gezondste woon- en leefomgeving voor iedereen  Brede welvaart In 2027 willen we in 25 van de 45 indicatoren in Top 3 van de provincies staan (is nu 20 - peildatum 2022).
2. Fryslân behoort in 2030 tot de top 3 van Europese regio’s in de transitie naar circulaire economie Aantal bedrijven dat potentieel bijdraagt aan circulaire economie. In 2027 willen we dat aantal bedrijven dat bijdraagt aan circulaire economie is gegroeid met 15% t.o.v. 2022.
3. Fryslân verandert van krimp- naar kansregio door samenwerking in de triple helix aan de  economische samenwerkingsagenda  Toegevoegde waarde per fte In 2027 willen we dat de toegevoegde waarde per fte is gestegen met 20% t.o.v. 2022
4. Wendbaarheid en weerbaarheid van de Friese  ondernemers Vergroten van de wendbaarheid en weerbaarheid van de ondernemers in Fryslân via Regionale Innovatie Index (RII). In 2027 willen we  als provincie op innovatievermogen boven Europees gemiddelde blijven. 
5.  Vitale en duurzame  toekomstbestendige banen in Fryslân
 Aantal thema’s waarop in (een gedeelte van) de periode 2024-2027 2e lijns-support wordt geboden via diverse programma’s/projecten  In 2027  minimaal 2 concreet thema's

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.1. Economie - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
 1. Fryslân is en blijft de 'rijkste' brede welvaartsregio en daarmee schoonste en gezondste woon- en leefomgeving voor iedereen    In 2026 willen we in de Top 3 van de provincies blijven staan (is nu o.b.v. 20 van de 45 indicatoren)
2. Fryslân behoort in 2030 tot de top 3 van Europese regio’s in de transitie naar circulaire economie  In 2026 willen we de benoeming van meest circulaire regio in 2025 verder uitdragen via 3 kennisdelingsprojecten (1 provinciaal via VCF, 1 noordelijk via SNN, 1 landelijk via IPO)
3. Fryslân verandert van krimp- naar kansregio door samenwerking in de triple helix aan de  economische samenwerkingsagenda In 2026 zal bij neer dan de helft van de gemeenten de economische samenwerkingsagenda, Blue delta bol, in eigen gemeentelijk publicaties weergegeven.  
4. Wendbaarheid en weerbaarheid van de Friese ondernemers.  In 2026 is de voucher regeling opengesteld om wendbaarheid ondernemers aan te jagen.  
5.  Vitale en duurzame  toekomstbestendige banen in Fryslân In 2026 gaan we digitale infrastructuur verder ontwikkelen om informatie over het aanbod in Fryslân per regio inzichtelijk te maken voor de zes speerpunten. 

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.1. Economie - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
1. Fryslân is en blijft de 'rijkste' brede welvaartsregio en daarmee schoonste en gezondste woon- en leefomgeving voor iedereen  Lijst provincies brede welvaartsregio Top 3 van provincies
2. Fryslân behoort in 2030 tot de top 3 van Europese regio’s in de transitie naar circulaire economie  Aantal bedrijven dat potentieel bijdraagt aan circulaire economie. Stijging van 5% t.o.v. 2023
3. Fryslân verandert van krimp- naar kansregio door samenwerking in de triple helix aan de  economische samenwerkingsagenda 

Toegevoegde waarde per fte

Verdienvermogen per fte. 

Stijging van 5% t.o.v. 2023
4. Wendbaarheid en weerbaarheid van de Friese ondernemers Aantal bedrijven dat gebruik maken van de MKB Voucher breed, lijn 1. 50
Vergroten van de wendbaarheid en weerbaarheid van de ondernemers in Fryslân via Regionale Innovatie Index (RII). Boven Europees gemiddelde blijven
5.  Vitale en duurzame  toekomstbestendige banen in Fryslân  Aantal actieve gebruikers, dat gebruikt maakt van het platform voor toeristische informatie (ODP) 3.300
Aantal actieve gebruiker dat solliciteert via het platform Wrk.frl .
1.600
Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.1. Economie - Toelichting

Toelichting
Dit beleidsveld kent deels budgetvrijheid. De deelnemersbijdrage aan de NOM ligt meerjarig vast, evenals de boekjaarsubsidies aan de partijen in het ecosysteem, zoals IPF, VCF, ICD, NOM, Merk Fryslân en de Marrekrite ligt meerjarig vast.

De grootste verschillen tussen de begrote bedragen per jaar zijn te verklaren door de financiële fluctuatie over de jaren voor de uitvoering van de beleidsnota. Daarnaast zijn er veel tijdelijke middelen voor cofinanciering van Efro-Ez/Interreg-projecten die de komende jaren uitgevoerd worden met een wisselend bestedingsritme. Tot slot bevat dit beleidsveld tijdelijke middelen voor het Meer van Oudega, De Nieuwe Afsluitdijk (gebiedsinrichting en Beleefcentrum) en Breedband.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.1. Economie - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 5.1 Economie
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Fryslân rijkste brede welvaartsregio 5.213 5.089 4.487 1.892 1.755
Fryslân transitie circulaire economie 7.052 5.048 4.931 60 42
Van krimp- naar kansregio 14.948 11.258 10.290 3.419 2.521
Wendbaarheid en weerbaarheid ondernemers 2.367 1.437 1.590 15 15
Vitale en duurzame toekomstbestendige banen 423 653 165 0 0
Economie GS voorwaardelijk 0 10 20 0 0
Totaal lasten 30.002 23.494 21.482 5.387 4.333
Baten
Fryslân rijkste brede welvaartsregio 2.498 2.779 2.779 336 176
Fryslân transitie circulaire economie 3.356 2.844 2.126 60 42
Van krimp- naar kansregio 3.458 5.257 4.869 921 30
Wendbaarheid en weerbaarheid ondernemers 21 18 18 0 0
Vitale en duurzame toekomstbestendige banen 120 56 9 0 0
Totaal baten 9.454 10.953 9.801 1.316 247
Saldo van lasten en baten 20.548 12.541 11.681 4.071 4.086

Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport - Wat zien we?

Een bloeiend cultureel leven dat zorgt voor beweging in de Friese samenleving. "Yn strjitten, op pleinen, yn greiden, op marren, yn tsjerken, teäters, skoallen en musea litte wy sjen hokker moaie ferhalen Fryslân herberget". 

Taal
De Bestjoersôfspraak Fryske Taal en Kultuer 2024 - 2028 (BFTK) met het Rijk is volop in uitvoering. Dat geldt ook voor de provinciale Taalnota Fansels Frysk (2025 - 2028). In de BFTK zijn de afspraken en ambities vastgelegd voor de Friese taal en cultuur en onderwijs.  De centrale doelstelling is de versterking van de vitaliteit van het Fries. Het gebruik van het Fries door de inwoners, Friese organisaties en in de openbare ruimte neemt (zichtbaar) toe. Taalplan Frysk 2030 zorgt voor verbetering van het aanbod Friese taal en cultuur op de scholen waardoor in 2030 alle scholen in het Friese taalgebied die onder de WPO en WVO vallen de kerndoelen op voldoende niveau aanbieden. Die kerndoelen worden vernieuwd en zijn in 2026 aan besluitvorming toe. Daarnaast wordt een doorgaande leerlijn Frysk gecreëerd om leerlingen van pjut oant promovendus in aanraking te laten komen met de Fryske taal en cultuur.  Leeuwarden UNESCO City of Literature en Taalproductiehuis stimuleren het literaire klimaat in Fryslân waardoor aantrekkelijke literatuur voor jong tot oud, in nieuwe en traditionele vormen wordt ontwikkeld om ontlezing en laaggeletterdheid tegen te gaan.  Binnen de populaire cultuur als film, audiovisuele producties, podcasts en muziek scheppen we de mogelijkheid tot meer Friese producties.

Cultuur
We werken aan de ambities die in de provinciale cultuurnota Tosken yn in nije tiid vastgesteld zijn. Vanaf 2026 gaan nieuwe meerjarige subsidies in, wat positieve en negatieve effecten kan hebben voor culturele organisaties. Onze ambitie is een robuuste culturele infrastructuur. 

Culturele instellingen kampen nog steeds met stijgende kosten die de inkomsten overstijgen. Daardoor moeten sommige organisaties keuzes maken in hun programmering. Het veld moet verder professionaliseren en veerkrachtiger worden. Er liggen kansen voor meer samenwerking binnen Fryslân en met andere regio’s. Talentontwikkeling, participatie en cultuur in de gemeenschap blijven speerpunten. Tegelijk zoeken we samen naar duurzame financieringsmodellen om financiële weerbaarheid en culturele diversiteit te vergroten. 

Erfgoed
Ons erfgoed bepaalt in hoge mate de kwaliteit van onze leefomgeving en onze identiteit, draagt zo bij aan brede welvaart, leefbaarheid, recreatie en toerisme. Of het nu terpen, monumenten, dorpsgezichten, archeologie of cultuurlandschappen zijn: samen vormen ze een onlosmakelijk onderdeel van het verhaal van Fryslân.

Erfgoed krijgt een steeds grotere rol in het ruimtelijke domein. Via de Omgevingsvisie De Romte Diele en de toekomstige POVI is erfgoed op verschillende manieren geborgd en zal het nog verder geborgd moeten worden. Erfgoed is één van de leidende principes voor de grote ruimtelijke transities die eraan komen, namelijk als onderdeel van het principe “omgevingskwaliteiten als ontwerpbasis”.  Per 1 januari 2024 is de omgevingswet in werking getreden. Cultureel erfgoed is aangewezen als één van de omgevingskwaliteiten van de fysieke leefomgeving. Daarom is het Omgevingsprogramma Erf-Goed 2025-2028 een programma onder de Omgevingsvisie.

Ook de erfgoedsector wordt hard geraakt door de inflatie en tekorten aan bouwmaterialen en (technisch) personeel en klimaatveranderingen. Daardoor lopen de kosten en de uitvoeringstijd van onderhoud, restauratie en herbestemming op. Tot slot zien we in de nasleep van corona dat de ontkerkelijking sneller gaat dan voorspeld. Met name de middelgrote kerken komen daardoor versneld leeg te staan. Deze kerken zijn doorgaans te groot voor herbestemming van woonhuizen (zoals met 80% van kleinere kerken al gebeurd is). Dit vraagt extra inzet van de provincie omdat er een groter beroep wordt gedaan op onze laagrentelening en subsidieregeling monumenten. De transitie van de landbouw, schaalvergroting en bevolkingskrimp en de stikstofcrisis, gecombineerd met de onderhoudstoestand maakt ook de boerderij tot een kwetsbare categorie. 

De opgaven voor Erfgoed zijn uitgewerkt in acties en maatregelen in het Omgevingsprogramma Erf-Goed (2024-2028). De opgaven voor Erfgoed zijn in het traject van de POVI ook zogenoemde overkoepelende opgaven. Zij worden daarom ook meegenomen in alle Omgevingsprogramma's onder de POVI. 

Sport
De sportnota 'Fryslân yn beweging, eltsenien docht mei' is gericht op breedtesport, Fryske Sporten, talentontwikkeling en topsport. We willen bereiken dat iedereen die dat wil de mogelijkheid heeft om te bewegen en te sporten. We streven daarbij een veilige omgeving na waarbij iedereen mee kan doen: ongeacht opvattingen en afkomst moet iedereen zich welkom voelen om mee te doen met sporten/ bewegen, al of niet in verenigingsvorm.  

Steeds meer Friezen die graag sporten doen dat minder vaak via de sportvereniging. Er is steeds meer sprake van een on-demand-cultuur waarin mensen zelf bepalen wanneer, waar en met wie ze sporten. De sportbranche en de gezondheidszorg groeien steeds meer naar elkaar toe. Digitale technologieën worden steeds belangrijker bij sport. 

De provincie draagt als grootaandeelhouder jaarlijks bij aan de exploitatie van Thialf (zie 7.5). Daarnaast zet de provincie zich met andere betrokkenen in om Thialf langjarig als (top)sportlocatie voor het schaatsen en andere ijssporten te behouden. 

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
Friese taal: De inzet van de provincie Fryslân op het gebied van Friese taal is een wettelijke taak, onder andere gebaseerd op de afspraken die vastgelegd zijn in het Europees Handvest voor regionale talen en talen van minderheden, het Kaderverdrag voor de bescherming van nationale minderheden en de Wet gebrûk Fryske taal. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het Rijk en de provincie om de Friese taal en cultuur te beschermen en te bevorderen. Verder hoort op basis van de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen de provincie te zorgen voor een provinciale ondersteuningsinstelling voor de bibliotheken. Voor Fryslân is dit Fers. Ook deze taak is opgenomen in het taalbeleid.

Cultuur: De provincie heeft grote taakvrijheid in het cultuurbeleid. Dit is autonoom beleid en cultuur is een provinciale kerntaak. De provincie is vooral verantwoordelijk voor het in stand houden van een culturele infrastructuur van (boven)provinciaal belang. Dat betreft vooral grotere instellingen die essentieel zijn voor een aantrekkelijk regionaal voorzieningenniveau. Daarnaast waarborgt de provincie de diversiteit en spreiding van het culturele aanbod. 

Erfgoed: De inzet van de provincie Fryslân op gebied van erfgoed behelst wettelijke taken en provinciale kerntaken. Verder liggen er bestuursovereenkomsten met OC&W en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Zowel de taak- als rolvrijheid is daarmee beperkt.

Sport: Het sportbeleid is autonoom beleid. We hebben geen wettelijke taken op dit terrein. Omdat ondersteuning van sport niet als provinciale kerntaak wordt gezien, zijn vrijwel alle activiteiten op dit terrein onder een brede opvatting van kerntaken geplaatst. De enige uitzondering hierop vormt de ondersteuning van de Friese cultuursporten (keatsen, fierljeppen, Frysk damjen en skûtsjesilen).  

Rolvrijheid 
De rolvrijheid voor de Friese taal, Erfgoed en Sport zijn beperkt, zie de tekst bij taakvrijheid.

Over de rolverdeling tussen verschillende overheidslagen is voor kunst en cultuur weinig wettelijk vastgelegd. Dat zorgt ervoor dat er verschillen bestaan in rolopvatting tussen diverse provincies. Om meer houvast te hebben, heeft het IPO in 2022 het adviesrapport 'De rol van de provincie in het culturele bestel' laten opstellen. Daarin worden negen rollen onderscheiden die provincies op het gebied van cultuur in kunnen nemen. Ze variëren van een zeer beperkte rolopvatting (als uitvoerder van wettelijke taken) naar een zeer ruime (bv. als ‘durfinvesteerder’ in grote nieuwe initiatieven). De provincie Fryslân neemt op dit moment al deze rollen in meerdere of mindere mate op zich en heeft dus een brede rolopvatting.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 5.2.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 5.2.

De ambities en doelstellingen voor 2026 zijn vastgelegd in verschillende beleidsnota's. Voor de langere termijn beoogt het beleid het volgende:

Taal
De provincie zet verder in op de versterking van het Fries .  Dat gebeurt op basis van het taalvitaliteitsmodel van Unesco. Door de afspraken en ambities uit de BFTK 2024-2028 , de Taalnota Fansels Frysk (die in 2026 het tweede jaar in gaat) en Taalplan Frysk 2030 na te komen gaat dat lukken. De vijf speerpunten zijn:
(1) zichtbaarheid, (2) digitalisering, (3) onderwijs en onderzoek, (4) taaloverdracht en (5) decentraal taalbeleid. 

Cultuur
De provinciale cultuurnota Tosken yn in nije tiid heeft als overkoepelend uitgangspunt dat het beleven en maken van kunst en cultuur voor iedereen in Fryslân toegankelijk moet zijn en dat ons cultuuraanbod aantrekkelijk moet zijn voor inwoners en bezoekers. Alleen dan kan de toegevoegde waarde van cultuur voor individuen en voor de mienskip tot zijn recht komen. We zetten daarom in op toegankelijkheid, een kwalitatief hoogwaardig aanbod, talentontwikkeling, en op musea die het verhaal van Fryslân aansprekend en actueel vertellen.

Erfgoed 
Wij zorgen voor het beheer en behoud en doorontwikkeling van ons erfgoed (archeologie, monumenten en cultuurhistorische landschappen). We doen dat via de verankering van erfgoed in de omgevingsverordening en -visie, via onze afspraken met instellingen en netwerken op het gebied van erfgoed en via diverse regelingen. 

Sport
We willen dat iedereen die dat wil de mogelijkheid heeft om te bewegen en sporten. Het gaat erom dat een ieder met plezier mee kan doen, zich welkom voelt, zich geaccepteerd voelt en eigen sportkeuzes kan maken.  We willen de toekomstbestendigheid van de Fryske sporten een impuls geven. We richten ons op de verdere ontwikkeling en beoefenen van talentontwikkeling en topsport.
We werken verder aan het behoud van Thialf als (top)sportaccommodatie voor het schaatsen en andere ijssporten. 

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde
1.  Beschermen en bevorderen Friese taal Inzet op de prioriteiten van de BFTK 2024-2028: de Sichtberens fan it Frysk, onderwijs en onderzoek, digitalisering, taaloverdracht en decentraal taalbeleid. 100% in 2029
2. Taalplan Frysk 2030 Scholen in het Friese taalgebied bieden alle kerndoelen op voldoende niveau aan. 100% in 2030
3. Friese literatuur en populaire cultuur Populaire culturele uitingsvormen in de Friese taal worden gestimuleerd door fondsen of regelingen. Er zijn meer Friestalige producties op het gebied van film en audio- en of visuele vorm sinds afsluiten BFTK 2024-2028
4. Sichtberens fan it Frysk Het Fries in de openbare ruimte.

De sichtberens van het Fries op verkeersborden langs provinciale wegen is toegenomen. Waar alles nu nog in het Nederlands is, wordt het in fases dubbeltalig.

Meer gesubsidieerde instellingen dan de Friestalige of culturele gebruiken het Fries  in hun activiteiten.

Meer organisaties hebben daarom de regeling Sichtberens gebruikt om hun werkzaamheden te verfriezen. 

5. Actieve cultuurbeoefening Participatieniveau gemeten in cultuur(participatie)monitor Participatieniveau in Fryslân stijgt in de periode 2025-2029
6. Een toegankelijke cultuursector met kwalitatief hoogwaardig aanbod   Waarderingscijfer voor cultureel aanbod in cultuurmonitor Waarderingscijfer stijgt in de periode 2025-2029
7. Beheer en behoud en doorontwikkeling van ons erfgoed  Het in stand houden en stimuleren van de basisinfrastructuur erfgoed via regelingen, projecten en basisinstellingen.  5 basisinstellingen worden ondersteund.
Tenminste 1 voortgangsgesprek per jaar. 
1 subsidieregeling voor monumenten is uitgevoerd
8. Fryske sporten  Het project schoolschaatsen wordt ondersteund. Friese leerlingen zijn gaan schaatsen of hebben het kunnen proberen
9. Breedtesport Sportverenigingen en -faciliteiten zijn bereikbaar en toegankelijk voor alle inwoners van Fryslân.

Meer Friezen zijn in beweging gekomen of gaan sporten

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Beschermen en bevorderen Friese taal We organiseren bijeenkomsten op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau, in het kader van Mei-inoar foar it Frysk en het versterken van decentraal taalbeleid. 
Op basis van de pilot 'digitalisering van het Fries' in samenwerking met BZK, willen we het taalmodel dat is opgeleverd in 2026 gaan implementeren.
2. Kerndoelen Friese taal en cultuur In 2026 worden de nieuwe kerndoelen Friese taal en cultuur, als uitkomst van het project Kurrikulum.frl aangeboden ter besluitvorming aan Provinciale Staten
3. Friese literatuur en populaire cultuur Aantal producties op het gebied van bijvoorbeeld film, audio en/of literatuur in de Friese taal is toegenomen
4. Sichtberens fan it Frysk De aanbesteding om de verkeersborden te verfriezen wordt begin 2026 uitgezet en gegund. De werkzaamheden aan provinciale wegen beginnen later in 2026.
5. Actieve cultuurbeoefening Via subsidies ondersteunen we organisaties die cultuurparticipatie bevorderen. Daarbij horen bijvoorbeeld Keunstwurk als steuninstelling voor de amateurkunsten, Iepenloftspullen, en andere culturele instellingen waar deelnemers actief kunnen participeren. 
6. Een toegankelijke cultuursector met kwalitatief hoogwaardig aanbod.  

We stellen de regeling Culturele Producties open.

Met de instellingen die meerjarig gesubsidieerd worden op grond van de regelingen Kunstinstellingen 2026-2028 en Musea 2026-2028 voeren we gesprekken om voortgang van de activiteiten te monitoren.

7. Beheer en behoud  en doorontwikkeling van ons erfgoed Stimuleren van de basisinfrastructuur erfgoed en het opzetten van diverse subsidieregelingen en projecten.
8. Fryske sporten Het project schoolschaatsen mogelijk maken waardoor leerlingen kunnen gaan schaatsen.
9. Breedtesport

Sportverenigingen en -faciliteiten zijn bereikbaar en toegankelijk voor alle inwoners van Fryslân, zoals door het platform Fryslân yn beweging. 

We openen een innovatie- en inclusiviteitsfonds voor het ontwikkelen van (ver)nieuwe(nde) activiteiten, waarbij iedereen mee kan doen en die gericht zijn op inwoners en doelgroepen die drempels ervaren om te kunnen sporten en bewegen. 

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
1. Beschermen en
bevorderen Friese taal 
Bijeenkomsten op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau, in het kader van Mei-inoar foar it Frysk en het versterken van decentraal taalbeleid. 

4

Op basis van de pilot 'digitalisering van het Fries' in samenwerking met BZK, willen we het taalmodel dat is opgeleverd in 2026 gaan implementeren.

Opgeleverd taalmodel

2. Kerndoelen Friese taal en cultuur

Eén set kerndoelen voor het primair onderwijs en één set kerndoelen voor het voortgezet onderwijs  Vastgesteld door PS en goedgekeurd door minister OCW

3. Friese literatuur en populaire cultuur

Het toekennen van subsidieaanvragen 5
4. Sichtberens fan it Frysk Het Fries is meer zichtbaar in de openbare ruimte. Er is 25% van de verkeersborden ook Friestalig gemaakt
5. Actieve cultuurbeoefening Door de provincie ondersteunde organisaties die bijdragen aan de toegankelijkheid van actieve cultuurparticipatie. 5
6. Een toegankelijke cultuursector met kwalitatief hoogwaardig aanbod. Aantal subsidies verleend binnen de regelingen Musea 2026-2028 en Kunstinstellingen 2026-2028 5
Aantal subsidies verleend aan culturele initiatieven binnen de subsidieregeling Culturele Producties 15
7. Beheer en behoud en doorontwikkeling van ons erfgoed Culturele waarden worden beschermd en afgewogen in ruimtelijke plannen en controle hierop via het IBT, per jaar 4 gemeenten 4
Aantal basisinstellingen erfgoed 6
Aantal gerestaureerde en herbestemde monumenten (subsidieregeling) 30
Aantal bij te houden waardenkaarten archeologisch erfgoed 3
Aantal archeologische steunpunten 11
8. Fryske Sporten Aantal leerlingen dat deelneemt aan het project schoolschaatsen.  8.000
9. Breedtesport Het aantal gemeenten die gebruik maakt van het platfoarm Fryslân yn Beweging.   14
Aantal projecten dat gehonoreerd wordt uit het innovatie- en inclusiviteitsfonds.  50
Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport - Toelichting

Toelichting
Dit beleidsveld kent deels budgetvrijheid.  Alle boekjaarsubsidies op het gebied van Taal, Cultuur, Erfgoed en Sport liggen meerjarig vast. Daarnaast hebben we met name op het gebied van Taal en Erfgoed middelen voor wettelijke taken. Bij Erfgoed ontvangen we een decentralisatie-uitkering voor de restauratie van monumenten waarvoor een inspanningsverplichting voor matching geldt.

De grootste verschillen tussen de begrote bedragen per jaar worden veroorzaakt door de financiële fluctuatie over de jaren voor de uitvoering van de nieuwe beleidsnota's en Rijksmiddelen voor uitvoering van de BFTK.

Onderstaand voorstel uit de kadernota is verwerkt in bovenstaande tabel. 

Voorstellen kadernota Bedragen x € 1.000
Omschrijving 2025 2026 2027 2028 2029
Lasten
Verbouwing Noordelijke Archeologische Depot te Nuis 0 2.700 0 0 0
Totaal lasten 0 2.700 0 0 0

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.2. Taal, cultuur, erfgoed en sport - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 5.2 Gastvrijheid
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Beschermen en bevorderen Friese taal 13.411 11.224 11.189 11.189 10.654
Taalplan Frysk 2030 7.492 7.163 6.742 5.942 4.493
Friese literatuur en populaire cultuur 5.370 5.058 5.146 5.046 4.346
Sichtberens fan it Frysk 292 968 968 658 238
Actieve cultuurbeoefening 2.406 2.061 2.061 2.057 1.647
Toegankelijke cultuursector 13.327 10.820 11.316 11.566 7.606
Beheer en behoud van ons erfgoed 6.295 7.099 4.399 4.399 3.360
Fryske sporten 367 374 499 499 236
Breedtesport 1.450 1.487 1.487 1.487 1.147
Totaal lasten 50.410 46.253 43.807 42.843 33.727
Baten
Beschermen en bevorderen Friese taal 6 6 6 6 6
Toegankelijke cultuursector 3 3 3 3 3
Beheer en behoud van ons erfgoed 8 8 8 8 8
Totaal baten 17 17 17 17 17
Saldo van lasten en baten 50.393 46.237 43.790 42.826 33.711

Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid

Wat zien we?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid - Wat zien we?

We streven vanuit dit beleidsveld naar een leefbaar, ondernemend en vitaal Fryslân. Hoe ziet dat eruit en wat is ervoor nodig om hier een impuls aan te geven?

Er komt een aantal demografische ontwikkelingen op ons af, die impact hebben op de leefbaarheid in Fryslân. We gaan van krimp naar een veranderende bevolkingssamenstelling, van spreiding naar concentratie van voorzieningen en van gemeenschapsleven naar toenemende individualisering. Deze ontwikkelingen, zoals dubbele vergrijzing en ontgroening, zorgen voor grote uitdagingen waar we als provincie op voorbereid moeten zijn. Zo is er bijvoorbeeld een afname van vrijwilligers en mantelzorgers. Ook op de arbeidsmarkt zien we de eerste effecten van personeelstekorten in bepaalde beroepsgroepen. Daarnaast is het steeds lastiger om bepaalde voorzieningen (met name op het platteland) beschikbaar en bereikbaar te houden, en staat de woningmarkt onder grote druk. 

Vanuit het Rijk is er ook steeds meer aandacht voor de regionale leefbaarheid. Het Nationaal Programma Vitale Regio's (NPVR) ging begin 2025 van start en richt zich de komende 20 jaar op het versterken van de leefbaarheid, voorzieningen en toekomstkansen in elf regio's aan de randen van Nederland. Voor Fryslân zijn dit de regio's Noard-Fryslân en Zuidoost-Fryslân. Het NPVR is een uitvloeisel van het rapport 'Elke regio telt!' en met het Rijk, medeoverheden en maatschappelijke organisaties werken we de komende 20 jaar aan een toekomstagenda in deze regio's.  Daarnaast zijn we met ministeries in gesprek over het aanpassen van de beleids- en investeringslogica van het Rijk. 

De komende periode blijven we investeren in leefbaarheid, meer dan vanuit wettelijke taken is vereist. Tegelijkertijd zijn gemeenten het eerste aanspreekpunt voor behoud en bevordering van leefbaarheid. Op het gebied van leefbaarheid zullen we ons als provincie nadrukkelijker  positioneren als middenbestuur en zal onze inzet aanvullend zijn op de gemeentelijke leefbaarheidsinspanningen. Door ons opnieuw te positioneren kunnen we de komende jaren een stevige bijdrage leveren aan het behoud en de versterking van de leefbaarheid in Fryslân.

Taak- en rolvrijheid

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid - Taak- en rolvrijheid

Taakvrijheid
Op het terrein van leefomgeving/leefbaarheid kent de provincie een aanzienlijke taakvrijheid. Los van de bestuurstafel Seker en Sûn die een antwoord is op de wettelijke taak om te zorgen voor een raad van de volksgezondheid, zijn de taken voor het overige leefbaarheidsbeleid vooral autonoom.

Rolvrijheid
Op het terrein van leefbaarheid zijn gemeenten de primaire overheid. Onze positie als middenbestuur is ondersteunend daaraan.  Aansluitend op de verantwoordelijkheden van de gemeenten kennen wij de volgende rollen:  faciliteren, verbinden,  agenderen en financieren. Faciliteren doen we door het verzamelen en delen van kennis, verbinden doen we door het creëren van samenwerking en het vormen van netwerken,  agenderen doen we door aandacht te vragen voor maatschappelijke thema's en financieren vindt plaats door het subsidiëren en ondersteunen van projecten en organisaties.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid - Wat willen we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 5.3.

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid - Wat willen we bereiken? - Doelstelling beleidsveld 5.3.

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 
1. Meer welzijn en sociale cohesie

Doorontwikkelen ondersteuningsnetwerk van samenwerkende partijen ter ondersteuning van besturen, dorpsbelangen, verenigingen en initiatiefnemers
Een provinciebreed ondersteuningsnetwerk met een gezamenlijk aanbod en gedeeld (digitaal) loket
Ondersteuning middels bestaande regelingen van maatschappelijke initiatieven Een hechte gemeenschap met het hoogste percentage vrijwilligers van alle Provincies in Nederland
2. Verbetering van vitaliteit en gezondheid Via de Bestuurstafel Sûnens oer de hiele breedte – voorheen bekend als de Bestuurstafel Seker en Sûn – werken wij samen met overheden, zorgorganisaties en maatschappelijke partners aan een integrale aanpak voor het bevorderen van gezondheid. Gezondheid maakt integraal deel uit van provinciaal beleid
3.  Bevorderen van netwerken en kennis over- en onderzoek naar leefbaarheid  Samenbrengen van overheden en kennisinstellingen en (bestuurlijke) samenwerking structureren Een Fries bestuurlijk platform om samen te werken aan leefbaarheidsvraagstukken
Organiseren van kennissessies en inspiratiebijeenkomsten Kennis over ontwikkelingen op het gebied van leefbaarheid is vergroot en wordt actief gedeeld met partners

Wat gaan we daarvoor doen

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid - Wat gaan we daarvoor doen
Onderwerp Resultaten 2026
1. Meer welzijn en sociale cohesie Hechtere samenwerking tussen Sport Fryslân, Doarpswurk en Keunstwurk als onderdeel van het ondersteuningsnetwerk
We ondersteunen in alle regio's kleinschalige maatschappelijke initiatieven door middel van het IMF
We voeren het Leader-programma uit en ondersteunen in de regio's Noordwest, Zuidoost en Zuidwest Leaderwaardige projecten
2. Verbetering van vitaliteit en gezondheid Positieve gezondheid wordt in ten minste 2 beleidsvelden opgenomen
3. Bevorderen van kennis over- en onderzoek naar leefbaarheid Opzet van een bestuurlijke overlegstructuur op het gebied van leefbaarheid

Resultaatindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid - Resultaatindicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2026
1. Meer welzijn en sociale cohesie Doorontwikkeling van ondersteuningsnetwerk voor maatschappelijke initiatieven naar de overige drie regio's Een mienskipsnetwurk dat in vijf regio's draait
Aantal initiatieven dat IMF-subsidie heeft gekregen 150
Aantal initiatieven dat LEADER-subsidie heeft gekregen 18
2. Verbetering van vitaliteit en gezondheid Aantal bestuurstafels Seker en Sûn 4
3. Bevorderen van kennis over- en onderzoek naar leefbaarheid Uitvoeren prognoses over bevolking, huishoudens en migratie
Onderzoeken en rapportages Planbureau Fryslân 10 
Organiseren kennis- en inspiratiesessies 3
Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid - Toelichting

Toelichting
Dit beleidsveld kent een hoge mate van budgetvrijheid. Alleen de boekjaarsubsidie aan Planbureau Fryslân ligt meerjarig vast.

De grootste verschillen tussen de begrote bedragen per jaar worden veroorzaakt door de tijdelijke middelen van voornamelijk de resterende middelen van Holwerd aan Zee, Leader, Tsjûkemar/Nannewiid, het Iepen Mienskipsfûns (IMF) en de Dorpsontwikkelingsmaatschappijen (DOM's). De middelen die nog als 'voorwaardelijk' in de begroting staan, betreffen het themabudget Leefbaarheid, waarvoor eind 2025 de beleidsnota aangeboden wordt en de resterende middelen van Holwerd aan Zee, omdat ten tijde van het opstellen van deze begroting nog een besluit over de inzet van deze resterende middelen genomen moet worden.

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Beleidsveld 5.3. Leefbaarheid - Uitgebreide financiële tabel
Lasten en baten beleidsveld 5.3 Taal, cultuur, erfgoed en sport
Onderwerp - Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Meer welzijn en sociale cohesie 987 3.474 2.042 19 0
Verbetering vitaliteit en gezondheid 130 100 75 0 0
Kennis en onderzoek leefbaarheid 17.560 11.146 8.041 2.508 1.883
Leefbaarheid GS voorwaardelijk 8.227 776 425 0 0
Leefbaarheid PS voorwaardelijk 14.100 0 0 0 0
Totaal lasten 41.004 15.496 10.583 2.527 1.883
Baten
Meer welzijn en sociale cohesie 0 20 8 8 0
Kennis en onderzoek leefbaarheid 1.157 583 364 202 0
Leefbaarheid GS voorwaardelijk 8.052 6 0 0 0
Totaal baten 9.209 608 372 210 0
Saldo van lasten en baten 31.795 14.888 10.211 2.317 1.883