2. Balans en exploitatie

2.1 Balans

Terug naar navigatie - 2.1 Balans
Activa 31 december 2023 31 december 2024
Vaste activa
Immateriële vaste activa
- Bijdragen aan activa derden 7.451.021 8.394.457
Materiële vaste activa
- Investeringen met economisch nut 106.729.152 126.441.222
- Investeringen met maatschappelijk nut 276.189.475 297.060.830
382.918.627 423.502.052
Financiële vaste activa
- Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 132.931.945 125.961.994
- Leningen aan deelnemingen 289.761.369 288.556.519
- Leningen aan openbare lichamen 30.075.000 9.475.000
- Overige langlopende leningen u/g 35.991.942 42.876.333
- Uitzettingen nederlands schuldpapier met looptijd => 1 jr 0 0
overige uitzettingen met looptijd => 1jr 0 0
488.760.257 466.869.846
Totaal vaste activa 879.129.905 898.766.354
Vlottende activa
Voorraden
- Onderhanden werken 5.644.341 2.060.764
- Vooruitbetalingen
5.644.341 2.060.764
Uitzettingen korter dan één jaar
- Vorderingen op openbare lichamen 28.520.404 31.610.941
- Rekening courant met het Rijk 262.318.279 390.192.169
- Rekening courant overige niet-financiële instellingen 4.137.289 2.658.977
- Overige vorderingen 3.921.927 3.894.446
- overige uitzettingen 0 0
- Uitzettingen Nederlands schuldpapier < 1 jr 0 0
- Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een looptijd < 1 jaar 0 0
- Overige uitzettingen < 1 jr 17.890 17.890
298.915.789 428.374.422
- Liquide middelen 359.213 602.934
- Overlopende activa: Nog te ontvangen bijdragen van het Rijk 2.872.268 2.046.700
- Overige overlopende activa 44.565.292 45.598.012
Totaal vlottende activa 352.356.903 478.682.831
Totaal activa 1.231.486.808 1.377.449.186
Passiva
Vaste Passiva
Eigen vermogen
- Algemene reserve 172.306.880 189.532.378
- Bestemmingsreserves 691.718.758 667.586.832
- Nog te bestemmen resultaat 39.077.498 75.830.784
903.103.137 932.949.994
- Voorzieningen 8.018.281 9.229.800
Vaste schuld
- Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen 59.111.110 50.666.665
- Door derden belegde gelden 37.500 37.500
- Waarborgsommen 50.600 50.600
59.199.210 50.754.765
Totaal vaste passiva 970.320.628 992.934.559
Vlottende passiva
Vlottende schuld
- Overige vlottende schulden 117.983.762 117.723.599
Overlopende passiva
- Vooruitontvangen bijdragen van de EU 873.553 150.469
- Vooruitontvangen bijdragen van het Rijk 126.793.163 254.998.026
- Vooruitontvangen bijdragen van overige overheid 12.126.428 8.554.629
- Overige overlopende passiva 3.389.275 3.087.905
143.182.419 266.791.028
Totaal vlottende passiva 261.166.181 384.514.627
Totaal passiva 1.231.486.808 1.377.449.186
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Leasecontracten dienstauto's en kopieerapparaten 4.221.588 3.917.179
Huurovereenkomst parkeergarage per jaar 640.000 652.000
Verplichtingen functieverandering uitfinanciering 0 17.946.204
RVO verplichtingen agrarisch natuur- en landschapsbeheer 143.913.248 114.876.852
Een specificatie van de gewaarborgde geldleningen is opgenomen in bijlage 4.2 8.638.700 8.323.711

2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekening

Terug naar navigatie - 2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekening
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 voor wijziging Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024
Programma Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
1 Bestuur 21.556 737 20.819 23.434 1.651 21.784 23.630 1.779 21.851
2 Infrastructuur 133.647 10.160 123.487 142.118 24.863 117.255 136.519 25.377 111.142
3 Natuur en Landbouw 113.442 50.678 62.763 109.203 30.642 78.561 109.514 30.543 78.971
4 Ruimte en Klimaat 44.322 14.759 29.563 51.485 25.512 25.973 41.510 21.757 19.754
5 Economie en Mienskip 75.742 2.195 73.548 90.450 6.388 84.062 80.642 3.711 76.931
6 Bedrijfsvoering 45.492 100 45.392 50.066 30 50.035 47.760 37 47.722
Subtotaal programma's 434.200 78.628 355.572 466.756 89.086 377.670 439.575 83.204 356.371
Algemene dekkingsmiddelen
Provinciale heffingen 0 74.612 -74.612 0 76.323 -76.323 0 78.502 -78.502
Algemene uitkering 0 243.275 -243.275 0 308.555 -308.555 0 308.555 -308.555
Dividenden 0 10.591 -10.591 0 24.004 -24.004 0 24.004 -24.004
Overige alg. dekkingsmiddelen (financieringsfunctie) 974 10.676 -9.701 1.340 17.953 -16.613 1.373 18.727 -17.355
Saldo compensabele BTW en uitkering BCF 0 49 -49 0 49 -49 0 44 -44
Overige algemene dekkingsmiddelen 32.585 10.877 21.709 2.386 4.287 -1.901 8.890 4.976 3.914
Werken voor derden 3.234 3.234 0 3.005 3.005 0 2.413 2.413 0
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen 36.794 353.312 -316.519 6.731 434.175 -427.445 12.676 437.222 -424.546
Onvoorzien 0 0 0 -1.269 2.166 -3.435 1.322 2.232 -909
Overhead 47.111 900 46.211 46.831 2.845 43.986 42.447 3.209 39.238
Vennootschapsbelasting VPB 0 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal van saldo van baten en lasten
518.104 432.840 85.264 519.048 528.272 -9.224 496.020 525.867 -29.847
Mutatie reserve
1 Bestuur 0 237 -237 115 73 42 190 73 117
2 Infrastructuur 1.223 23.915 -22.693 21.819 22.871 -1.052 24.541 21.281 3.260
3 Natuur en Landbouw 2.700 8.885 -6.185 11.333 26.223 -14.890 10.553 26.227 -15.674
4 Ruimte en Klimaat 471 9.649 -9.178 13.253 16.111 -2.858 15.371 12.972 2.399
5 Economie en Mienskip 448 11.157 -10.709 14.997 32.225 -17.229 19.387 30.012 -10.624
6 Bedrijfsvoering 0 1.153 -1.153 9.865 3.144 6.721 2.977 2.732 246
Provinciefinanciën 4.484 39.594 -35.110 7.986 27.942 -19.955 8.842 34.550 -25.707
Totaal mutaties reserves 9.326 94.590 -85.264 79.368 128.589 -49.222 81.862 127.846 -45.984
Gerealiseerde resultaat
527.430 527.430 0 598.416 656.862 -58.446 577.882 653.713 -75.831
De analyse van de verschillen tussen de begroting na wijziging en de rekening is opgenomen in het jaarverslag bij de verschillende programma's.

2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - 2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding 
We hebben de jaarrekening 2024 opgesteld op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de financiële verordening en de hieraan gerelateerde nota’s over de financiële spelregels. 

Algemene grondslagen

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld nemen we de activa en passiva op tegen nominale waarden. 

We rekenen de lasten en baten toe aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten nemen we slechts op zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's, die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.  

Voor de lastneming van subsidies hebben Provinciale Staten op 25 september 2024 het grensbedrag bepaald op € 900.000 voor de periode 2024-2027. De subsidies onder het grensbedrag wordt in een keer als lastgenomen op het moment van beschikken. Voor de subsidies die gefinancierd worden vanuit een specifieke uitkering (SPUK) en daarmee verantwoord moeten worden via de SiSa methodiek, valt de looptijd van het project waarvoor subsidie wordt verleend binnen de looptijd van de SPUK. 

Voor de wijze waarop de tijdelijke budgetten zijn verwerkt verwijzen we naar onderdeel 3 Tijdelijke budgetten.

Personeelslasten rekenen we in principe toe aan het boekjaar waarop zij betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen, c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, rekenen we sommige personele lasten toe aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Voor deelnemers aan het generatiepact is een bestemmingsreserve gevormd. 

Bepaalde medewerkers zijn verplicht tijd te schrijven. Dit is het geval wanneer formatie gedekt wordt uit specifieke projecten, waarbij het voor de verantwoording noodzakelijk is de daadwerkelijk gemaakte uren op het project te registreren. Daarnaast is opgenomen in het BBV dat alle directe kosten toegerekend moeten worden aan de investeringen. Het resterende saldo capaciteit belasten we door naar het juiste BBV taakveld op basis van de capaciteitsplanning 2024. Met ingang van 2017 is er een programma Bedrijfsvoering ingevoerd met daarin opgenomen alle bedrijfsvoeringskosten.

Balans 
Op de balans staan alleen de posten die bij de provincie aanwezig zijn. Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 zijn we uitgegaan van het vastgestelde financiële beleid zoals opgenomen in de verschillende financiële beleidsnota's waarvan de geactualiseerde versies op 15 december 2021 door Provinciale Staten zijn vastgesteld. Het betreft hier de nota Begrotingsregels, de nota Uitvoering begroting, de nota Weerstandsvermogen, de nota Reserves/voorzieningen/overlopende passiva, de nota Waarderen/activeren/afschrijven en de nota Financieringsinstrumenten. De nota actualisatie legesverordening is vastgesteld op 18 oktober 2023 en op onderdelen gewijzigd op 23 oktober 2024. De geactualiseerde Financiële verordening provincie Fryslân is vastgesteld op 18 december 2024. 
 
Vaste Activa 
Artikel 59 BBV geeft aan dat alle investeringen geactiveerd worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen investeringen met uitsluitend maatschappelijk nut in de openbare ruimte en investeringen met een (beperkt) economisch nut. Investeringen die op enige wijze kunnen leiden tot, of bijdragen aan het verwerven van inkomsten, zijn investeringen met economisch nut. De vraag of de investering geheel kan worden terugverdiend is niet relevant voor de classificatie. 

We berekenen de afschrijvingen conform de afschrijvingstermijnen. De afschrijving begint te lopen vanaf 1 januari van het jaar na oplevering van de investering. De rentelasten verantwoorden we in de rekening van baten en lasten , behoudens de in voorkomende gevallen berekende bouwrente. Met ingang van 2013 is de bouwrente bevroren. De in het verleden toegerekende rente wordt geactiveerd. 

Op het punt van afschrijven is het BBV verandert met ingang van 1 januari 2017. In artikel 62 van het BBV is gewijzigd dat  alle vaste activa dienen te worden geactiveerd, dus ook de investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. Het betreft hier activa die eerder onder de balansverkorting vallen en eenmalig gefinancierd werden vanuit de NUON reserve. De boekwaarde van deze investeringen is daarom per 31 december 2016 ineens ten laste van de NUON reserve gebracht. De nog te verrichten investeringen vanaf 1 januari 2017 worden geactiveerd volgens de huidige richtlijnen. Het restant bedrag van de balansverkorting is vanuit de NUON reserve overgeheveld naar de nieuw in gestelde dekkingsreserve kapitaallasten. Deze reserve wordt aangewend ter dekking van de jaarlijkse kapitaallasten.    
 
Immateriële vaste activa
Dit zijn kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen, het saldo van agio en disagio en de kosten van onderzoek en ontwikkeling. Het beleid is om immateriële vaste activa niet te activeren. Als zich de noodzaak voordoet om dit toch te doen, moeten Provinciale Staten over een dergelijk voornemen een besluit nemen. 
Bijdragen aan activa in eigendom van derden dienen op basis van de nieuwe voorschriften met ingang van 2016 ook onder de immateriële vaste activa te worden opgenomen. De bijdragen in activa van derden zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Deze bijdragen mogen alleen geactiveerd worden wanneer de derde deze werkwijze ook toepast. In het geval van het Rijk is het bijvoorbeeld niet toegestaan aangezien het Rijk zelf investeringen niet activeert. 
 
Materiële vaste activa met economisch nut
Materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingprijs. Het kan zijn dat er in het verleden reserves op deze investeringen zijn afgeboekt. Dat is conform het huidige BBV niet meer toegestaan. Bijdragen uit eigen middelen worden toegevoegd aan de dekkingsreserve en daarmee worden de toekomstige kapitaallasten gedekt.

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:
Huisvesting en inrichting (Bouwurk)    
Casco (betreft het grootste deel v.d. investering) 48 jaar
Daarnaast hebben verschillende deelinvesteringen een aparte afschrijvingstermijn gekregen in verband met technische levensduur.

Apparatuur                            3 jaar
Automatisering                   5 jaar
Voertuigen                             6 jaar

Vaartuigen    
    Aanhangmotoren                                                                                    3 jaar
    Polyester speedboten                                                                           6 jaar
    Kranen/navigatie- + communicatieapp./generatoren    10 jaar
    Vasten motoren/spudpalen/lieren                                             15 jaar
    Conventionele vaartuigen                                                               30 jaar
Materiaal buitendienst    
    GPS-ontvangers                                                                                      3 jaar
    Maaimachines/hogedrukreinigers                                               6 jaar
    Bebakeningwagens/zoutstrooiers/heftrucks                     10 jaar
    Sneeuwploeg/gladheidsbestrijdingsinstallaties                15 jaar

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
De provincie schrijft af op deze middelen. Specifieke investeringsbijdragen van derden brengen we op de desbetreffende investeringen in mindering. In deze gevallen wordt op het saldo afgeschreven. 

Natte infrastructuur            
    Oeververdediging/bodem/vaarwegmeubilair    30 jaar
    Afstandsbedieningen                                                         25 jaar
    Bruggen/sluizen/aquaducten                                        50 jaar

Onder gronden en terreinen zijn opgenomen de aangekochte gronden in het kader het investeringskrediet grondaankopen (IKG) en Strategische Grond Voorraad (SGV). De provincie verwerft gronden in het kader van het Natuurpact en programma Natuur voor het beleidsdoel natuur en het provinciale grondbeleid.  De waarde op de balans van de gronden is de verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde. De marktwaarde wordt bepaald aan de hand van actuele gegevens van het kadaster. Voor het verschil lagere marktwaarde en boekwaarde is een voorziening getroffen.

Financiële vaste activa 
De waardering van de deelnemingen is op basis van verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde, deze marktwaarde wordt bepaald op basis van eigen vermogen per einde boekjaar in de jaarrekening.

De waardering van de aandelen Vitens is gelijk aan de verkrijgingspijs. De provincie heeft een belang van 13% in Vitens. 

De waardering van de aandelen Alliander NV is gelijk aan de oorspronkelijke (benaderde) verkrijgingprijs. De provincie heeft een belang van 12,65% in Alliander.

Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld. 

In 2019 heeft de provincie de BV Fryslân Hurde Wyn opgericht. Deze BV houdt 15% van de aandelen in Windpark Fryslân Holding BV. Er is een aandelenkapitaal van € 20 mln. en een achtergestelde geldlening van € 80 mln. verstrekt. De provincie is enig aandeelhouder van Fryslân Hurde Wyn BV. 

De resterende geldleningen vanuit het proramma Wurkje foar Fryslân zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Nieuwe leningen worden in principe niet meer verstrekt door de provincie zelf maar lopen via de fondsen NOM, FOM of FSFE. 

Vlottende activa 
Vlottende activa bestaan uit de voorraden, de uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar, de liquide middelen en de overlopende activa.

Onder de voorraden wordt als Onderhanden werken aangemerkt de gronden en inrichtingskosten van gebieden die als natuur worden ingericht in het kader van het Natuurpact. De gronden die als natuur worden ingericht zijn gewaardeerd tegen 15% van de agrarische waarde.

Vorderingen, overlopende activa en liquide middelen. 
Deze activa zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor onverwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. Als een vordering na een incassoprocedure als oninbaar wordt ingeschat, wordt deze opgenomen in de voorziening.  

Met ingang van 2015 is er in het BBV een splitsing aangebracht in de overlopende activa. Op de balans worden nu de volgende posten gepresenteerd. Nog te ontvangen bijdragen van de EU, nog te ontvangen bijdragen van het Rijk, nog te ontvangen bijdragen van overige overheid en overige overlopende activa. 
 
Passiva 
Passiva splitsen we in vaste en vlottende passiva.
 
Vaste passiva
Onder vaste passiva verstaan we het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer. In de Nota Reserves en Voorzieningen staat het algemene beleid met betrekking tot reserves, voorzieningen en overlopende passiva. Het beleid voor de tijdelijke budgetten staat in de Nota Uitvoering Begroting. Daarin is ook vastgelegd hoe Gedeputeerde Staten de jaarovergang tijdelijke budgetten uitvoeren.  

Het eigen vermogen bestaat uit reserves en het resultaat na bestemming volgend uit de programmarekening. Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves verantwoorden we conform de besluiten van Provinciale Staten. 

Onttrekkingen aan reserves ten behoeve van investeringen gaat via een dekkingsreserve. Toevoegingen aan de reserves verantwoorden we in de programmarekening. 

Voorzieningen waarderen we  op het nominale bedrag van de betrokken verplichting, c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van GS-leden hebben we op de contante waarde van de toekomstige uitkeringsverplichting gewaardeerd.
Voorzieningen vormen we wegens:
a. verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs in te schatten;
b. op de balansdatum bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;
c. kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren;
d. van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden. 

We hebben de langlopende schulden tegen nominale waarde gewaardeerd. 

Vlottende passiva
Onder vlottende passiva staan voorschotbedragen van overheden voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan één jaar. we hebben de kortlopende schulden en de overlopende passiva gewaardeerd tegen de nominale waarde.  

Met ingang van 2015 is er in het BBV een splitsing aangebracht in de overlopende  passiva.  Op de balans staan nu de volgende posten: Vooruit ontvangen  bijdragen van de EU, vooruit ontvangen bijdragen van het Rijk, vooruit  ontvangen bijdragen van overige overheid en overige overlopende passiva.
 
Waarborgen en garantstellingen 
De verplichtingen die voortvloeien uit het waarborgen van geldleningen zijn, conform het BBV, op de balans vermeld maar maken daar geen deel van uit. Dit betreffen borgstellingen van opgenomen leningen van diverse instellingen.

2.4 Toelichting op de balans

Terug naar navigatie - 2.4 Toelichting op de balans
Vaste activa
Immateriële vaste activa 31-12-2023 31-12-2024
Bijdragen aan activa in eigendom van derden
Boekwaarde per 1 januari 5.099.805 7.451.021
Vermeerderingen 5.119.231 3.002.611
Verminderingen -2.768.014 -2.059.175
Afschrijvingen 0 0
Afwaarderingen 0 0
Boekwaarde per 31 december 7.451.021 8.394.457
Dit activa zijn die in bezit zijn van het Rijk en daarom als immaterieel actief zijn aangemerkt.
De boekwaarde per 31 december 2024 €8,4 miljoen bestaat uit investeringen in Sluis Kornwerderzand 1e fase bruggen.
In 2020 hebben de Staten een investeringskrediet van €100 miljoen beschikbaar gesteld voor de realisatie  van fase 1 (vervanging bruggen, aanpak vaargeulen en voorbereiding sluis) het provinciale aandeel hierin is € 3,5 miljoen. Van de totale rijksbijdrage van €111 miljoen is  € 96,5 miljoen bestemd voor de vervanging van de verkeersbruggen (fase 1). De rijksbijdrage zal via een spuk worden toegekend.
Materiële vaste activa 31-12-2023 31-12-2024
Investeringen met economisch nut
Boekwaarde per 1 januari 111.670.866 107.474.226
Investeringen 8.340.381 36.586.734
Bijdragen derden -7.363.024 -11.289.925
Desinvesteringen 0 -1.337.903
Afschrijvingen -5.173.998 -3.493.327
Boekwaarde per 31 december 107.474.226 127.939.804
*) Risicovoorziening grond -745.081 -1.498.589
Boekwaarde per 31 december inclusief risicovoorziening grond 106.729.145 126.441.214
*) V. Risicovoorziening grondaankopen
Gronden onder de materiële vaste activa worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde. Jaarlijks worden de gronden getaxeerd op basis van informatie van het kadaster.
Investeringen met maatschappelijk nut 31-12-2023 31-12-2024
Boekwaarde per 1 januari 258.411.197 276.189.475
Investering 37.933.607 31.778.893
Bijdragen derden -15.447.893 -5.760.428
Desinvesteringen 0 0
Afschrijvingen -4.707.436 -5.147.110
Boekwaarde per 31 december 276.189.475 297.060.831
Verloop materiële vaste activa boekwaarde 01-01-2024 Investeringen Bijdragen derden Desinvesteringen Afschrijvingen boekwaarde 31-12-2024
Investeringen met economisch nut
Gronden en terreinen*) 40.565.330 33.030.574 11.289.925 549.801 32.751 61.723.427
Bedrijfsgebouwen 59.202.341 347.945 0 162.647 2.160.506 57.227.133
Vervoersmiddelen 1.790.025 0 0 0 98.631 1.691.393
Machines, apparaten en installaties 1.657.334 1.619.532 0 21.584 832.160 2.423.122
Overige materiële vaste activa 4.259.197 1.588.683 0 603.871 369.280 4.874.729
Totaal 107.474.226 36.586.734 11.289.925 1.337.903 3.493.327 127.939.804
Investeringen met maatschappelijk nut
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 276.189.475 31.778.893 5.760.428 0 5.147.110 297.060.830
Totaal materiële vaste activa 383.663.701 68.365.627 17.050.353 1.337.903 8.640.437 425.000.634
*) boekwaarde exclusief risicovoorziening grondaankopen
De WOZ-waarde 2024 van volledig afgeschreven woningen en enkele bedrijfspanden is € 10,3 mln.
Financiële vaste activa 31-12-2023 31-12-2024
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen
Boekwaarde per 1 januari 140.597.170 146.447.281
(Des)investeringen 5.850.111 1.249.777
Boekwaarde per 31 december 146.447.281 147.697.058
Voorziening deelnemingen -13.515.335 -21.735.064
Boekwaarde per 31 december inclusief voorziening deelnemingen 132.931.946 125.961.994
Aan het FSFE is in 2024 een aanvullend aandelenkapitaal verstrekt.
Om de boekwaarde aan te laten sluiten bij de nominale waarde is voor de aandelen FOM en FSFE een voorziening gevormd ten laste van de reserve risicobuffer.
De boekwaarde op de balans is de verkrijgingsprijs of de lagere waarde van de aandelen. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de boekwaarde en de nominale waarde.
Boekwaarde Nominale waarde
Alliander NV 2.171.338 763.565.480
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten 515.619 5.961.494
Nederlandse Waterschapsbank 5.559 3.022.164
Vitens 52.850.594 88.568.613
FSFE BV 15.212.000 15.212.000
Thialf OG BV 28.120 28.120
NOM BV 28.097.047 29.101.631
FOM BV 6.963.937 6.963.937
Fryslân Hurde Wyn 20.000.000 20.000.000
Overig 117.779 117.779
125.961.993 932.541.218
Leningen aan deelnemingen
Boekwaarde per 1 januari 291.022.202
Investeringen 3.816.034
Desinvesteringen -4.954.850
Voorziening geldleningen aan deelnemingen -1.326.867
Boekwaarde per 31 december 288.556.519
De vermeerdering €3,82 mln. betreft lening aan FSFE €3,75 mln. De vermindering betreft een aflossing achtergestelde lening Windpark Fryslân €4,95 mln.
Leningen aan openbare lichamen
Boekwaarde per 1 januari 30.075.000
(Des)investeringen -20.600.000
Boekwaarde per 31 december 9.475.000
De vermindering betreft de reguliere aflossing van 3-tal leningen.
Overige langlopende leningen
Boekwaarde per 1 januari (exclusief voorziening) *) 37.342.486
(Des)investeringen 6.873.648
Voorziening overige geldleningen -1.339.802
Boekwaarde per 31 december 42.876.333
De vermeerdering betreft de activering van €6,96 mln aan gekapitaliseerde rente op de lening Breedband Kabelnoord. Dit betreft een wijziging in de presentatie, aangezien de rente voorheen als overige overlopende activa werd verantwoord. Tot 31-12-2026 zullen er geen rente- of aflossingsbetalingen van Kabelnoordf aan de Provincie plaatsvinden. De verschuldigde rente over deze periode wordt toegevoegd aan de bestaande lening.
*) Verloop voorziening geldleningen
Boekwaarde per 1 januari 1.350.544
Vermeerderingen / verminderingen -10.742
Boekwaarde per 31 december 1.339.802
Vlottende activa
Voorraden 31-12-2023 31-12-2024
Onderhanden werken 5.644.341 2.060.764
Vooruitbetalingen 0 0
In de post onderhanden werk zijn de gronden IKG in exploitatie opgenomen € 2,6 mln.
Uitzettingen korter dan één jaar 31-12-2023 31-12-2024
Vorderingen op openbare lichamen 28.520.404 31.610.941
Verstrekte kasgeldleningen 0 0
Rek.courant met het rijk 262.318.279 390.192.169
Rekening courant met overige niet financiële instellingen 4.137.289 2.658.977
Overige vorderingen 3.921.927 3.894.446
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een looptijd < 1 jaar 0 0
Uitzettingen in de vorm van schuldpapier 0 0
Overige uitzettingen 17.890 17.890
Bij de overige vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren opgenomen. Het verloop is als volgt:
Voorziening dubieuze debiteuren. 31-12-2023 31-12-2024
Boekwaarde per 1 januari 708.258 732.981
Oninbaar -64.051 -655
Alsnog voldaan -8.425 -6.543
Opgenomen 97.199 184.359
Boekwaarde per 31 december 732.981 910.142
Liquide middelen 31-12-2023 31-12-2024
Rabobank (huisbankier) 359.151 602.871
Kasbank/vermogensbeheerders 62 63
359.213 602.934
Overlopende activa: Nog te ontvangen bijdragen van het Rijk 31-12-2023 31-12-2024
Nog te ontvangen specifieke uitkeringen 2.872.268 2.046.700
2.872.268 2.046.700
Overige overlopende activa 31-12-2023 31-12-2024
Nog te ontvangen opcenten 5.885.853 7.730.569
Nog te ontvangen rente vermogen 10.051.176 3.665.129
Nog te ontvangen POP middelen 2.864.766 4.286.652
Nog te ontvangen overig 1.740.942 1.064.127
Vooruitbetaalde subsidies ivm lastneming 21.122.242 25.977.904
Vooruitbetaalde overige subsidies 2.131.458 2.121.294
Vooruitbetaald overig 768.855 752.338
44.565.292 45.598.012
Vaste passiva
mutatie begrotings
Eigen vermogen 1-1-2024 toevoeging onttrekking 31-12-2024 mutatie*
Algemene reserve 211.384.379 21.852.000 189.532.379 -102.750.600
Overige bestemmingsreserve 691.718.758 81.862.047 105.993.973 667.586.832 -169.294.746
Nog te bestemmen resultaat 75.830.784
903.103.137 81.862.047 127.845.973 932.949.994 -272.045.346
* Saldo eigen vermogen na begrotingsmutatie 2025-2029 660.904.648
mutatie
Overzicht en verloop algemene reserves 1-1-2024 toevoeging onttrekking 31-12-2024
R. Algemene reserve 10.000.000 10.000.000
R. Vrij aanwendbare reserve 201.384.379 21.852.000 179.532.379
totaal algemene reserve 211.384.379 0 21.852.000 0 189.532.379
mutatie
Overzicht en verloop bestemmingsreserves 1-1-2024 toevoeging onttrekking afschrijvings lasten 31-12-2024
R. Fractieondersteuning 344.700 0 0 344.700
R. De Nieuwe Afsluitdijk 17.008.800 2.393.000 5.208.221 14.193.578
R. Investering eigendom derden 29.769.391 5.504.000 832.379 34.441.012
R. Groot onderhoud Wegen 17.379.289 2.912.876 0 20.292.166
R. Groot onderhoud Water 20.614.708 2.901.376 0 23.516.083
R. Oeverbeheer 0 763.920 0 763.920
R. Natuurpact 2014 42.226.399 5.312.600 13.718.340 33.820.660
R. Aankoop natuurterreinen (fase 1) 4.490.494 806.405 0 5.296.898
R. Breed cofinancieringsbudget 42.175.031 6.973.977 12.883.813 36.265.196
R. Windpark Fryslân 11.190.362 2.770.215 5.317.909 8.642.668
R. Groot onderhoud Gebouwen 2.138.511 0 501.664 1.636.847
R. Generatiepact 398.032 0 172.315 225.717
R. Spaarverlof 1.180.981 443.750 0 1.624.730
R. Jaarovergang structurele budgetten 374.595 658.624 390.300 642.919
R. Rente kapitaalverstrekking Alliander 3.290.964 1.621.555 0 4.912.518
R. Afwaardering aandelenkapitaal windpark Fryslân 2.000.000 1.000.000 0 3.000.000
R. Risicoreserve lening herstelplan Thialf 965.369 27.566 0 992.934
R. Risicoreserve strategische grondvoorraad 1.200.000 0 0 1.200.000
R. Weerstandsbuffer 100.000.000 0 0 100.000.000
R. Risicoreserve revolverende middelen 104.589.329 -2.493.244 8.247.849 93.848.236
Tijdelijke budgetten
R. Tijdelijk budget Categorie A 45.427.177 19.239.450 19.119.268 45.547.359
R. Tijdelijk budget Categorie B 33.272.938 26.633.778 25.474.215 34.432.500
Beklemde reserves
R. Dekkingsreserve kapitaallasten 177.476.938 3.180.500 0 2.000.343 178.657.095
R. Verstrekte subsidies 34.204.752 1.211.700 12.127.357 23.289.095
totaal bestemmingsreserve 691.718.759 81.862.047 103.993.631 2.000.343 667.586.832
Stand van zaken reserves
R. Fractieondersteuning Reserve gevormd bij besluitvorming Jaarstukken 2018. Nog beschikbare middelen voor de fracties, worden aan het eind van het jaar toegevoegd aan deze reserve om die in de toekomst nog in te kunnen zetten voor de fracties.
R. De Nieuwe Afsluitdijk Reserveringen voor de verschillende projecten Afsluitdijk. Reserve gevormd uit de al bestaande budgetten die bestemd zijn voor het project.
R. Investering in eigendom derden Reserve gevormd op basis van besluitvorming op 31 oktober 2018 met betrekking tot het opheffen van de reserve Van Harinxmakanaal. Deze reserve is als dekking gevormd voor toekomstige lasten in verschillende investeringen in eigendom van derden.
R. Groot onderhoud Wegen De reserve groot onderhoud wegen is bestemd om de eventuele meer- of minderkosten van het groot onderhoud wegen te verrekenen.
R. Groot onderhoud Water De reserve groot onderhoud water is bestemd om de eventuele meer- of minderkosten van het groot onderhoud water te verrekenen.
R. Oeverbeheer Reserve gevormd op basis van besluitvorming op 20 maart 2024. Uit deze reserve betalen we mee aan het oeveronderhoud van publieke en private partijen (subsidie via Oeverfonds).
R. Natuurpact 2014 PS besluit 22 januari 2014. Reservering van de niet bestede middelen van de Natuurpact gelden in het Provinciefonds. Onttrekkingen indien het jaarlijkse exploitatiebedrag niet voldoende is.
R. Aankoop natuurterreinen (fase 1) Reserveringen voor aankoop van natuurterreinen (provinciale middelen).
R. Breed cofinancieringsbudget Reserve gevormd op basis van besluitvorming op 31 oktober 2018 met betrekking tot de cofinancieringsbudgetten om zo meer flexibiliteit in de begroting te creëren.
R. Windpark Fryslân Conform het PS besluit van 26-2-2020 wordt het rendement/dividend toegevoegd aan deze reserve onder de jaarlijkse aftrek van € 1 mln. voor de afwaardering aandelenkapitaal Windpark Fryslân en € 1,67 mln. voor toevoeging aan het begrotingssaldo. Daarnaast is € 1,67 mln. bestemd voor duurzaamheid en € 1,67 mln. bestemd voor ambitieagenda IJsselmeer. Op 26-1-2022 heeft PS besloten om middelen beschikbaar te stellen voor het energieprogramma 2022-2025. Op 21-9-2022 heeft PS besloten om middelen beschikbaar te stellen voor de ambitieagenda IJsselmeer 2022-2031. Bij het bestuursakkoord 2023-2027 is besloten dat het rendement/dividend boven de € 6 miljoen per jaar toegevoegd wordt aan het begrotingssaldo.
R. Groot onderhoud Gebouwen De reserve groot onderhoud gebouwen is bestemd om de eventuele meer- of minderkosten van het groot onderhoud gebouwen te verrekenen.
R. Generatiepact Reserve om de toekomstige lasten te dekken van personeel wat deelneemt aan het generatiepact.
R. Spaarverlof Ingesteld bij het vaststellen van de jaarstukken 2022. Medewerkers kunnen vanuit hun Individueel Keuze Budget of onder voorwaarden vanuit hun Persoonlijk Ontwikkel Budget verlof kopen. Dit verlof kunnen zij bijvoorbeeld opnemen voorafgaand aan hun pensioendatum. De doorbetaling van hun salaris in de periode dat zij geen werk meer verrichten wordt dan gedekt uit deze reserve.
R. Jaarovergang structurele budgetten Ingesteld i.v.m. nieuwe werkwijze subsidieverplichtingen en balanspost crediteuren. Wordt in het volgende jaar afgewikkeld.
R. Rente kapitaalverstrekking Alliander De staten hebben middels een motie besloten tot het reserveren van de rente op de kapitaalverstrekking Alliander ter dekking van mogelijk lager dividend in de toekomst.
R. Afwaardering aandelenkapitaal Windpark Fryslân Reserve om richting einde van de exploitatiefase ons aandelenkapitaal van € 20 mln. af te kunnen waarderen. Jaarlijkse vorming met € 1 mln. per jaar vanuit het ontvangen rendement.
R. Risicoreserve lening herstelplan Thialf Op 30 juni 2021 hebben Provinciale Staten besloten tot vorming van deze reserve. Deze reserve is bedoeld ter dekking van de eventueel te vormen risicovoorziening voor de verstrekte lening herstelplan Thialf.
R. Risicoreserve strategische grondvoorraad Vanuit de risicoreserve strategische grondvoorraad zal bij een negatieve marktprijsontwikkeling van de aankopen strategische gronden een risicovoorziening strategische grondvoorraad worden gevormd.
R. Weerstandsbuffer Jaarlijks wordt de stresstest uitgevoerd om te bepalen wat het effect van exogene factoren is op onze begroting. Deze reserve is bedoeld om dat risico op te vangen.
R. Risicoreserve revolverende middelen Het risico van de uitgezette revolverende middelen wordt opgevangen door deze reserve.
R. Tijdelijke budgetten De tijdelijke budgetten worden in twee categorieën ingedeeld: A en B Voor elke categorie gelden specifieke spelregels voor het aangaan van verplichtingen en voor de zogenoemde jaarovergang; het reserveren van resterende middelen opdat deze voor de oorspronkelijke doelen ingezet kunnen blijven worden. Dit is geregeld in de nota Uitvoering begroting. De reserve is volledig belegd.
Beklemde reserves
R. Dekkingsreserve kapitaallasten Reserve voor de dekking van de kapitaallasten. In verband met de nieuwe regelgeving BBV in 2017 is deze reserve gevormd. Het restant van de balansverkorting is naar deze reserve overgeboekt.
R. Verstrekte subsidie Deze reserve is gevormd naar aanleiding van de stelselwijziging subsidielastneming en is volledig belegd.
mutatie
Overzicht en verloop voorziening 1-1-2024 toevoeging aanwending 31-12-2024
Voorziening voor bestaande risico's
V. Waardeoverdracht pensioenen GS leden 6.082.702 1.486.352 485.889 7.083.166
V. Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) 0 524.837 524.837
Voorziening voor daartoe door anderen bestemde middelen
V. Grondwaterplan 1.419.121 774.156 1.098.469 1.094.808
V. Legaat van Harinxma thoe Sloten 24.047 721 113 24.655
V. Buma-legaten 360.258 4.242 364.500
V. Jorritsma-Boschmafonds 132.153 11.471 5.790 137.834
8.018.281 2.801.779 1.590.261 9.229.800
Stand van zaken voorzieningen
V. Waardeoverdracht pensioenen GS-leden
Risicovoorziening. Ter dekking van betaling van afkoopsommen aan ABP voor pensioenen van GS-leden.
V. Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
Risicovoorziening. Ter dekking van betaling van maandelijkse ontslagvergoedingen die de ex-medewerkers in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd.
V. Grondwaterplan
Aan deze voorziening wordt jaarlijks de opbrengsten grondwaterbelasting toegevoegd.
V. Legaat van Harinxma thoe Sloten
Legaat ten behoeve van onderhoud van een kamer in het Fries Museum.
V. Buma-legaten
Legaat ten behoeve van de provinciale bibliotheek, Tresoar.
V. Jorritsma-Boschmafonds
Fonds gevormd door een legaat ten behoeve van uitkering aan studenten.
Langlopende schulden 1-1-2024 vermeerdering aflossingen 31-12-2024
Onderhandse leningen van banken en financiële instellingen 59.111.110 8.444.445 50.666.665
Door derden belegde gelden 37.500 37.500
Waarborgsommen 50.600 50.600
Stand van zaken langlopende schulden
Onderhandse leningen van banken en financiële instellingen
Provincie Fryslân heeft in 2021 voor de kapitaalversterking (€ 76,5 mln.) van haar deelneming in Alliander NV een lening bij NWB Bank
afgesloten ter grootte van € 76 mln.
Door derden belegde gelden
Samen met de provincie Drenthe is er een lening in het kader van duurzame energie verstrekt. De administratie wordt hier gevoerd.
Vlottende passiva
Kortlopende schulden 1-1-2024 vermeerdering vermindering 31-12-2024
Kasgeldleningen 0 0
Crediteuren 39.588.400 4.544.902 35.043.498
Nog te betalen subsidies ivm lastneming 10.714.886 1.697.102 12.411.988
Nog te betalen overige subsidies 32.978.494 3.095.233 29.883.261
Nog te betalen overig 9.376.386 6.670.472 16.046.857
Overige schulden 0 56.679 56.679
Nationaal Restauratiefonds voorschotten 4.057.289 1.478.312 2.578.977
Rekening Courant Nazorg fonds 19.627.271 434.034 20.061.305
Rekening courant Vermilion en Frisia 1.641.036 1.641.036
117.983.761 8.858.287 9.118.447 117.723.599
mutatie
Overlopende passiva (OP) 1-1-2024 toevoeging aanwending 31-12-2024
Vooruitontvangen bijdragen van de EU
OP Life Alde Feanen N2000 voorbereiding 789.801 0 789.801 0
OP Life19/IP/NL000011 All 4 Biodiversity 83.752 0 83.752 0
OP Horizon Europe project NBRACER 186.675 36.206 150.469
873.553 186.675 909.759 150.468,73
Vooruitontvangen bijdragen van het Rijk (Specifieke uitkeringen)
OP 4e trein Sneek Leeuwarden 8.378.588 0 6.343.050 2.035.538
OP SPUK C10-2 Verb dig dienstv Zicht op stikstofk 104.151 0 0 104.151
OP SPUK C103 Opst en uitv woondeals 2e tranche 589.474 0 0 589.474
OP SPUK C118 Bedrijfsmatig vastgoed 3.235.728 665.835 2.569.893
OP SPUK C13 Ontzorgingsprogr maatschapp vastgoed 16.286 0 16.286 0
OP SPUK C130 Compensatie VS Wet Open Overheid 79.716 0 79.716
OP SPUK C210 Flexibele inzet woningbouw 2e fase 856.198 0 0 856.198
OP SPUK C26 Culturele voorzieningen prov 2020 16.237 0 16.237 0
OP SPUK C41 Flexibele inzet woningbouw 81.075 0 -23.550 104.625
OP SPUK C75B Regiodeal ZuidOost Friesland 571.595 0 293.289 278.306
OP SPUK C81 Opstellen en uitvoeren woondeals 180.500 0 180.500 0
OP SPUK C86 Ontzorgingspr maatsch vastg 2e tranche 303.873 954.477 263.767 994.583
OP SPUK C96B Regiodeal NW 206.700 21.375 185.325
OP SPUK C99 Vitale logiesaccommodaties 3.909 0 3.909 0
OP SPUK D13 Matching Rijk - Verbreding en vernieuw 333.330 311.013 22.317
OP SPUK E10 Snelfietsroutes 2020-2022 117 0 117 0
OP SPUK E101 Spooremplacement Leeuwarden 2.500.000 0 2.500.000 0
OP SPUK E106 Region aanpak laadinfrastructuur 2 1.654.295 4.891.222 1.335.604 5.209.913
OP SPUK E118 NL2120 9.551.935 7.745.346 1.806.589
OP SPUK E12 Bermmaatregelen 1.280.783 0 0 1.280.783
OP SPUK E15 Regionale aanpak laadinfrastructuur 102.018 0 -41.215 143.233
OP SPUK E20 Reg stimul verkeersveiligh maatr SPV 2.465.011 0 381.000 2.084.011
OP SPUK E22 ERTMS Eur Rail Traffic Man System 3.807.632 3.296.768 1.738.383 5.366.017
OP SPUK E3 Sanering verkeerslawaai 105.495 0 0 105.495
OP SPUK E33-2 MIRT 17-19 Fiets in de Keten 18-2022 215.389 0 205.884 9.505
OP SPUK E38 Veilig doelm en duurz gebr verk infra 27.273 0 0 27.273
OP SPUK E44 FBW klimaatadaptatie 2021-2027 7.323.254 0 3.071.179 4.252.075
OP SPUK E48 4e trein Sneek Leeuwarden 2020-2022 154.118 0 154.118 0
OP SPUK E52 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2021 1.033.150 0 1.033.150 0
OP SPUK E83 PFAS Bodemopgaven 2022 359.784 0 1.900 357.884
OP SPUK E84 Stimul verkeersveilighmtr 2022-2023 408.430 0 0 408.430
OP SPUK E87 Beekherstel Linde fase 2 848.227 285.971 562.256
OP SPUK E87 FRESHEM-NL fase 2 2.900.000 0 0 2.900.000
OP SPUK E97 Bodem buitenprop difuus lood Fryslan 594.920 0 54.253 540.666
OP SPUK E99 Versterken Friese IJsselmeerkust 12.459.767 0 1.260.476 11.199.292
OP SPUK F11 MKB-deal Skillsbooster 397.934 0 0 397.934
OP SPUK F28 Klimaat- en energiebeleid 239.040 3.660.039 1.308.046 2.591.034
OP SPUK H23 Thialf Energiehub 500.000 500.000 0
OP SPUK J117 en J117B versnel natuurincl isoleren 2.109.585 2.660.544 618.341 4.151.788
OP SPUK J5 Opstellen en uitvoeren woondeal 3e fase 593.860 0 593.860
OP SPUK J6 Flexibele inzet woningbouw 3e fase 902.456 0 902.456
OP SPUK L10 Impulsgelden veenweiden 8.969.542 0 2.092.777 6.876.765
OP SPUK L12 Experiment strorijke stalmest 100 0 0 100
OP SPUK L16 PN Programma Natuur 32.783.339 0 14.297.062 18.486.277
OP SPUK L24 Voorbereiding NPLG 340.546 0 340.546
OP SPUK L25 Versnellingsvoorstellen 22.793.688 0 34.214 22.759.474
OP SPUK L29 Capaciteit natuurmonitoring 116.147 0 116.147 0
OP SPUK L32 Piekbelasting 430.000 107.096 322.904
OP SPUK L33 PN Programma Natuur 2e fase 28.779.777 33.000 28.746.777
OP SPUK L34 Indirecte uitvoeringskst NPLG 2024 5.225.003 4.668.308 556.695
OP SPUK L35 Rpml gebiedsproces en maatregelen 107.492.200 0 107.492.200
OP SPUK L37 PAS-melders 7.800.000 0 7.800.000
OP SPUK L40 Natuur-ecolog impulspakket VMR 2024-25 1.417.000 888.542 528.458
OP SPUK L7 IBP vitaal platteland 3.535.757 0 391.564 3.144.193
OP SPUK L8 prov aank veehouderijen nabij natuurgeb 4.886.101 114.351 0 5.000.452
vooruitontvangen activa 2.468.610 2.236.044 232.567
126.793.163 183.313.879 55.109.016 254.998.026
Vooruitontvangen bijdragen van overige overheid
OP Omgevingsberaad Waddengeb diverse reserveringen 42.980 374.000 366.484 50.496
OP SCW Secretariaat Stuurgroep Waddenprovincies 119.069 78.150 50.336 146.883
OP Samenwerkingsverband IKW 194.519 889.745 658.976 425.287
OP SPUK E56b BO MIRT verkeersinfrastructuur 20201 69.401 0 0 69.401
OP Nog af te sluiten weidevogelcompensatie 1.473.321 53.910 1.000 1.526.231
OP Weidevogelcompensatie 2.425.685 0 238.725 2.186.960
OP Programma NIL Friese Kleiweide 234.492 98.000 107.834 224.658
OP Bodemleernetwerk Noordelijke kleischil 54.609 0 54.609 0
OP SPUK L25B Gelijkw pos boeren in gebiedsproces 2.663.239 0 262.568 2.400.671
OP Wadlopen 62.401 118.996 114.636 66.760
OP Deltaprogramma Waddengebied 127.202 175.900 194.694 108.409
OP Fries Bestuursakkoord Waterketen 3 2021-2025 142.680 104.999 19.263 228.417
OP GRO06c Regiodeal NIL Aldeboarn-De Deelen 175.748 0 161.833 13.915
OP GRO06c Regiodeal NIL Veenweide 2022-2024 388.929 0 12.031 376.898
OP GRO06c Kennismiddelen Regiodeal NIL VW HW 111.175 0 31.647 79.528
OP Leader/POP 3 Lopende kosten 105.508 101.538 3.970
OP Economic Board Noord Nederland 14.286 0 0 14.286
OP Europa Pact Fryslan 727.206 969.850 1.166.224 530.832
OP Leader GLB beheerskosten 0 402.204 301.175 101.028
diverse oa bijdragen activa 3.099.486 3.099.486 0
12.126.428 3.371.260 6.943.059 8.554.629
Overige overlopende passiva
OP SPUK Freshem-NL bijdrage derden 1.080.855 315.500 0 1.396.355
Gebiedsontw Fran-Harl Ruilverkav vooruitontv bedragen 2.023.911 594.846 1.429.065
overig 284.509 22.024 262.485
3.389.275 3.087.905
143.182.419 186.871.814 62.961.835 266.791.028
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
De verplichtingen, voortvloeiende uit het waarborgen van geldleningen, zijn conform de BBV op de balans vermeld, maar maken er geen
deel van uit. De provincie heeft zich garant gesteld voor de rente en aflossing van door diverse instellingen aangegane geldleningen.
31-12-2023 31-12-2024
Leasecontracten dienstauto's en kopieerapparaten 4.221.588 3.917.179
Huurovereenkomst parkeergarage per jaar 640.000 652.000
Verplichtingen functieverandering uitfinanciering 17.946.204
RVO verplichtingen agrarisch natuur- en landschapsbeheer 143.913.248 114.876.852
Een specificatie van de gewaarborgde geldleningen is opgenomen in bijlage 4.2 8.638.700 8.323.711
RVO. In verband met het in 2014 afgesloten Natuurpact is de verantwoordelijkheid voor de afwikkeling van de subsidieverplichtingen voor natuurontwikkeling en -beheer over gegaan van het Rijk (DLG) naar de provincies. In voorgaande jaren zijn door de DLG subsidieverplichtingen voor functieverandering en beheer aangegaan. Deze verplichtingen worden namens de provincies afgewikkeld via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Financiële verplichtingen
Het beleid en de financiële spelregels voor de tijdelijke budgetten staan in de Nota Uitvoering Begroting 2022. Zie ook onderdeel 3 Tijdelijke budgetten.

1. Bezoldiging topfunctionarissen in dienstbetrekking

Gegevens 2024 J.J. Algra A.G. Rosier
bedragen x € 1
Functiegegevens Algemeen Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2024 1-1-24 t/m 31-12-24 1-1-24 t/m 31-12-24
Omvang dienstverband (in fte) 1 1
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 173.978 € 130.250
Beloningen betaalbaar op termijn € 23.292 € 20.222
Subtotaal € 197.270 € 150.472
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 233.000 € 233.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging € 197.270 € 150.472
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2023 J.J. Algra A.G. Rosier
bedragen x € 1
Functiegegevens Algemeen Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling 1-11-23 t/m 31-12-23 1-1-23 t/m 31-12-23
Omvang dienstverband (in fte) 1 1
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 27.523 € 125.819
Beloningen betaalbaar op termijn € 3.740 € 21.220
Subtotaal € 31.263 € 147.039
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 37.268 € 223.000
Bezoldiging € 31.263 € 147.039

2. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2024 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

2.7 Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - 2.7 Begrotingsrechtmatigheid

De begrotingsrechtmatigheid heeft betrekking op het financiële handelen binnen het kader van de geautoriseerde begroting. Dit wordt formeel als volgt omschreven:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten (exploitatie), alsmede de balansposten (investeringen), dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten en baten vermeld die door Provinciale Staten zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”

Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dienen de afwijkingen in de jaarrekening herkenbaar te worden opgenomen en van een toelichting te worden voorzien. Als blijkt dat de gerealiseerde lasten en baten op programmaniveau hoger of lager zijn dan geautoriseerd, kan er sprake zijn van begrotingsonrechtmatigheid. 

Over- en onderschrijdingen die gedurende het jaar bekend werden zijn in 2024 aan Provinciale Staten voorgelegd, bijvoorbeeld via de bestuursrapportage of het autorisatiemoment december. Nog niet geautoriseerde over- en onderschrijdingen worden in de jaarstukken toegelicht en worden door de vaststelling van de jaarrekening door Provinciale Staten alsnog geautoriseerd.

De verschillen tussen de geautoriseerde lasten en baten en de gerealiseerde lasten en baten worden hieronder per beleidsprogramma weergegeven. Vanaf 2023 rapporteren wij ook over begrotingsrechtmatigheid bij de onderhanden en nog op te starten investeringen. Dit  doen wij op het niveau waarop de Staten krediet beschikbaar hebben gesteld waarbij beoordeeld wordt of er op totaal project- of programmaniveau een over- of onderschrijding plaatsvindt

Exploitatie Lasten Baten
programma (x € 1.000) begroting na wijziging rekening afwijking begroting na wijziging rekening afwijking Rekening resultaat
1 Bestuur 23.549 23.820 -271 1.724 1.852 -128 -142
2 Infrastructuur 163.937 161.061 2.876 47.734 46.659 1.076 1.800
3 Natuur en Landbouw 127.834 120.067 469 56.865 56.770 95 375
4 Ruimte en Klimaat 64.737 56.881 7.857 41.623 34.728 6.895 962
5 Economie en Mienskip 105.447 100.029 5.418 38.614 33.722 4.891 526
6 Bedrijfsvoering 105.809 92.243 13.566 5.068 5.037 31 13.536
7 Provinciefinanciën 14.400 23.781 -9.381 465.235 474.944 9.709 328
Begrotingssaldo 58.446
605.714 577.882 20.534 656.862 653.713 22.567 75.831

In 2024 is geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid die opgenomen moet worden in de rechtmatigheidsverantwoording. De over- en onderschrijdingen passen binnen het bestaande beleid en er is niet vastgesteld dat deze ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. 
De over- en onderschrijdingen bij tijdelijke budgetten en reserves worden conform het gestelde in de nota uitvoering begroting en de nota reserves en voorzieningen verrekend met het volgende jaar. De budgetten waar dat niet volgens het vastgestelde beleid mogelijk is leiden tot een rekeningresultaat welke nader uitgewerkt is in onderdeel 2.8 van de jaarrekening. Een nadere toelichting hierop is te vinden in de beleidsprogramma's. Deze verschillen leiden niet tot een begrotingsonrechtmatigheid omdat ze als acceptabel worden beschouwd. 
Bij de overlopende passiva (met name specifieke uitkeringen) worden op de exploitatie de werkelijke uitgaven verantwoord, hiertegenover staat de bijdrage van derden veelal van het Rijk. Verschillen ten opzichte van de begroting zijn dan ook bij lasten en baten budgettair neutraal.

Investeringen Lasten Baten
programma (x € 1.000) Totaal krediet Bestedingen t/m 31-12-2024 Restant krediet Totaal krediet Ontvangen t/m 31-12-2024 Restant krediet
2 Afstandsbediening Bruggen 36.235 29.283 6.952 15.266 14.443 824
Busremises 16.628 6.174 10.454 7.600 3.800 3.800
De Centrale As 408.992 400.335 8.657 246.890 245.890 1.000
Depotbeheer 1.192 43 1.150 21 21 0
Extra sneltrein Groningen-Leeuwarden 48.593 46.338 2.255 41.830 39.830 2.000
Friese Meren Project 13.039 13.039 0 13.059 13.059 0
Gladheidsbestrijding 74 37 38 0 0 0
Hoofdfietsroutes 6.081 52 6.029 1.644 822 822
Kleine Infrastructurele Projecten (KIP) 13.411 7.241 6.171 3.102 2.102 1.000
Meerjaren Programma Kunstwerken (MPK) 117.603 59.898 57.705 16.960 16.960 0
Meerjaren Programma Investeringen (MPI) 29.030 19.784 9.246 3.098 3.098 0
N31 Haak om Leeuwarden 163.282 162.410 873 149.928 149.928 0
N358 Skieding 18.543 11.717 6.826 10.014 9.114 900
N359 3 tunnels 13.100 13.100 0 1.700 1.700 0
N381 173.056 172.953 103 96.366 96.366 0
Oever investeringen 26.645 5.759 20.886 9.869 5.349 4.520
OV Duurzaam 7.341 4.347 2.994 32 32 0
RSP Joure 84.052 82.742 1.310 64.022 64.022 0
RSP Startkrediet 11.168 10.107 1.061 3.636 3.636 0
Risicoverlagend infrastructuur progr.1 (RYP1) 32.306 26.887 5.419 10.476 10.279 196
Risicoverlagend infrastructuur progr.2 (RYP2) 16.243 4.068 12.175 7.553 4.577 2.977
Sluis/bruggen Kornwerderzand 1e fase 100.616 11.894 88.722 312.000 156.000 156.000
Steunpunten 22.488 16.653 5.836 9.624 9.624 0
Vaarweg Lemmer-Delfzijl 18.427 18.427 0 18.427 18.427 0
Vaarwegen vaartuigen algemeen 28 0 28 0 0 0
Van Harinxmakanaal 22.526 1.682 20.844 0 0 0
4 Veenweide 45.186 22.725 22.461 61.498 41.332 20.166
6 Bedrijfsmiddelen ICT 4.812 1.644 3.168 0 0 0
Energie neutrale provincie 1.171 564 606 0 0 0
Huisvesting 538 239 299 0 0 0
7 Activa van derden 24.572 24.289 283 24.521 24.521 0
1.476.979 1.174.432 302.548 1.129.138 934.935 194.204

2.8 Toelichting rekeningresultaat

Terug naar navigatie - 2.8 Toelichting rekeningresultaat
x € 1.000,-
Structurele budgetten 11.031
Tijdelijke budgetten 1.073
Reserves 6.824
Voorzieningen -1.525
Overlopende Passiva -18
Begrotingssaldo 58.446
Nog te bestemmen resultaat 75.831
1 Structurele budgetten 11.031
Programma Beleidsveld
1 1.1 Statenfracties/-ondersteuning 483
Provinciale Staten vergoeding en catering 246-
Griffie 214
1.2 Uitkering oud leden GS 110
1.5 IPO bureau bijdrage 213
2 2.1 Implementatie en uitvoering RISM-II 102
Data en monitoring 72
2.2 Verkoop grond 653
Aankoop woning 550-
Afschrijvingslasten 115
2.3 Afschrijvingslasten 118
Wegen beheer en onderhoud 218-
Vaarwegen beheer en onderhoud 490
Vastgoed beheer en onderhoud 193-
Aan- en verkoop grond 348
Gladheidsbestrijding 85
Vaarwegen depot 1.159 *
2.4 Openbaar vervoer index 1.128-
Concessie 80
Additioneel landelijk gebied/meerwerk/onvoorzien 1.001
Onderhoud busstations en gasvulstations 149-
Afschrijvingslasten 171-
4 4.1 Proceskosten ruimte/wonen 68
4 4.3 Legesinkomsten 107-
Milieu taken 222
Provinciale bijdrage ODG 140
Provinciale bijdrage FUMO 210
Toezicht wet natuurbescherming 86
5 5.2 Deelnemersbijdrage GR de Marrekrite 77-
5.3 Samenwerking archeologie FAMKE 80
6 6.1 capaciteitsbudget 2.897
overige personeelskosten 359-
6.2 Persoonlijk budget duurzame inzetbaarheid (PBDI) 479
Centraal opleidingsbudget 185-
Werving en selectie 119-
Werkkostenregeling naheffing 200
Afschrijvingslasten bedrijfsmiddelen 926
Licenties 420
IPO/BIJ12 bijdrage 330
Informatiebeveiliging 696
Afschrijvingslasten provinciehuis 1.900
Provinciehuis o.a. onderhoud 195
7 7.2 Opcenten MRB 2.179
7.4 Rente 692
7.7 Huur beleefcentrum Afsluitdijk 162
Storting nazorgfonds tbv Skinkeskâns 2.923-
Lagere vaststelling subsidies 130
Overige verschillen < 50.000 201
2 Tijdelijke budgetten 1.073
Dit bedrag bestaat uit vrijval van tijdelijke budgetten. Dit als gevolg van eindige projecten en opdrachten. Het betreft hier onder andere:
2 2.1 Bestrijding fietsonveiligheid 113-
Onderzoek/gedrag/preventie 69
3 3.1 Reparatie rente en aflossing convenantsleningen Groenfonds 206
4 4.2 Decentralisatie uitkering bodemsanering 134
5 5.1 Kennisinfrastructuur 179
5.4 Iepen Mienskip Fûns 71
Overige verschillen < 50.000 527
3 Reserves 6.824
6 6.1 Spaarverlof 473-
Indirecte uitvoeringskosten NPLG 7.298 *
Overige verschillen < € 50.000 1-
4 Voorzieningen -1.525
1 1.2 Waardeoverdracht pensioenen GS leden 1.000-
6 6.1 Regeling vervroegd uitreden (RVU) 525-
Begrotingssaldo 58.446
* Voor deze posten wordt voorgesteld om de vrijval (deels) via de resultaatbestemming opnieuw beschikbaar te stellen. Het betreft de volgende twee voorstellen: - Nazorgfonds tbv toekomstige overdracht stortplaatsen € 983.500 - Vorming reserve indirecte uitvoeringskosten NPLG € 7.298.100
Een nadere toelichting op de oorzaak van de verschillen is opgenomen bij de beleidsprogramma's in de jaarstukken 2024.

2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB

Terug naar navigatie - 2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1.000)
Verslagjaar 2024
(1) Drempelbedrag 10.036.208 10.036.208 10.036.208 10.036.208
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 1.430.282 1.761.013 580.220 902.174
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 8.605.926 8.275.195 9.455.988 9.134.034
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar 2024
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 518.104
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 500.000
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat 18.104
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 Drempelbedrag (vanaf 1/7/2021 zijn de kaders voor het drempelbedrag verruimd naar: (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van € 1.000.000) 3.786 3.786 10.036 10.036
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 130.156 160.252 53.380 83.000
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 1.430 1.761 580 902

Het drempelbedrag is het bedrag aan liquide middelen dat (gemiddeld) per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. De hoogte van het drempelbedrag hangt af van de omvang van de begroting. 

Indien het begrotingstotaal hoger is dan € 500 miljoen is de drempel gelijk aan € 10 miljoen plus 0,2% van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. De drempel is nooit lager dan € 1 miljoen.

Per kwartaal mag het gemiddelde van de (liquide) middelen die de decentrale overheid dagelijks buiten de schatkist laat niet boven het drempelbedrag uitkomen. Provincie Fryslân is in 2024 ruimschoots onder het drempelbedrag gebleven. De liquide middelen die buiten de schatkist zijn aangehouden, zijn gebruikt voor het betalingsverkeer.

2.10 Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - 2.10 Rechtmatigheidsverantwoording

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijkt een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van Gedeputeerde Staten toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de staten vastgestelde kaders zoals de begroting en provinciale verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de staten op 23 oktober 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.   Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de staten bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 5.740.090. Dit betekent dat alleen die afwijkingen vermeld worden waarbij het grensbedrag wordt overschreden. Conform het besluit van de staten van 23 oktober 2024 worden alle afwijkingen die groter zijn dan afgerond € 287.000 in de paragraaf Bedrijfsvoering toegelicht. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.

Bevinding

Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen € 411.395 bedraagt. Dit is lager dan de daarvoor gestelde grens van € 5.740.090. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 0 acceptabel op basis van door provinciale staten vastgestelde afspraken. Over het jaar 2024 zijn geen onduidelijkheden vastgesteld. 

De geconstateerde afwijkingen betreffen:

Begrotingscriterium   (bedragen x € 1.000)
Aanbestedingen    411
Totaal    411

Het vastgestelde beleid betreft de Financiële verordening Provincie Fryslân 2022 (gewijzigd op 18 december 2024) en de onderliggende beleidsnota's welke op 15 december 2021 door Provinciale Staten zijn vastgesteld. Hieronder zijn met name de nota Uitvoering begroting, de nota Reserves, voorzieningen en overlopende passiva en de nota Waarderen, activeren en afschrijven van belang.

In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de staten aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid en zijn de afwijkingen omtrent het voorwaardencriterium opgenomen boven de rapporteringsgrens van € 287.000. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.