Activa | 31 december 2023 | 31 december 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|
Vaste activa | |||||
Immateriële vaste activa | |||||
- | Bijdragen aan activa derden | 7.451.021 | 8.394.457 | ||
Materiële vaste activa | |||||
- | Investeringen met economisch nut | 106.729.152 | 126.441.222 | ||
- | Investeringen met maatschappelijk nut | 276.189.475 | 297.060.830 | ||
382.918.627 | 423.502.052 | ||||
Financiële vaste activa | |||||
- | Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 132.931.945 | 125.961.994 | ||
- | Leningen aan deelnemingen | 289.761.369 | 288.556.519 | ||
- | Leningen aan openbare lichamen | 30.075.000 | 9.475.000 | ||
- | Overige langlopende leningen u/g | 35.991.942 | 42.876.333 | ||
- | Uitzettingen nederlands schuldpapier met looptijd => 1 jr | 0 | 0 | ||
overige uitzettingen met looptijd => 1jr | 0 | 0 | |||
488.760.257 | 466.869.846 | ||||
Totaal vaste activa | 879.129.905 | 898.766.354 | |||
Vlottende activa | |||||
Voorraden | |||||
- | Onderhanden werken | 5.644.341 | 2.060.764 | ||
- | Vooruitbetalingen | ||||
5.644.341 | 2.060.764 | ||||
Uitzettingen korter dan één jaar | |||||
- | Vorderingen op openbare lichamen | 28.520.404 | 31.610.941 | ||
- | Rekening courant met het Rijk | 262.318.279 | 390.192.169 | ||
- | Rekening courant overige niet-financiële instellingen | 4.137.289 | 2.658.977 | ||
- | Overige vorderingen | 3.921.927 | 3.894.446 | ||
- | overige uitzettingen | 0 | 0 | ||
- | Uitzettingen Nederlands schuldpapier < 1 jr | 0 | 0 | ||
- | Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een looptijd < 1 jaar | 0 | 0 | ||
- | Overige uitzettingen < 1 jr | 17.890 | 17.890 | ||
298.915.789 | 428.374.422 | ||||
- | Liquide middelen | 359.213 | 602.934 | ||
- | Overlopende activa: Nog te ontvangen bijdragen van het Rijk | 2.872.268 | 2.046.700 | ||
- | Overige overlopende activa | 44.565.292 | 45.598.012 | ||
Totaal vlottende activa | 352.356.903 | 478.682.831 | |||
Totaal activa | 1.231.486.808 | 1.377.449.186 | |||
Passiva | |||||
Vaste Passiva | |||||
Eigen vermogen | |||||
- | Algemene reserve | 172.306.880 | 189.532.378 | ||
- | Bestemmingsreserves | 691.718.758 | 667.586.832 | ||
- | Nog te bestemmen resultaat | 39.077.498 | 75.830.784 | ||
903.103.137 | 932.949.994 | ||||
- | Voorzieningen | 8.018.281 | 9.229.800 | ||
Vaste schuld | |||||
- | Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 59.111.110 | 50.666.665 | ||
- | Door derden belegde gelden | 37.500 | 37.500 | ||
- | Waarborgsommen | 50.600 | 50.600 | ||
59.199.210 | 50.754.765 | ||||
Totaal vaste passiva | 970.320.628 | 992.934.559 | |||
Vlottende passiva | |||||
Vlottende schuld | |||||
- | Overige vlottende schulden | 117.983.762 | 117.723.599 | ||
Overlopende passiva | |||||
- | Vooruitontvangen bijdragen van de EU | 873.553 | 150.469 | ||
- | Vooruitontvangen bijdragen van het Rijk | 126.793.163 | 254.998.026 | ||
- | Vooruitontvangen bijdragen van overige overheid | 12.126.428 | 8.554.629 | ||
- | Overige overlopende passiva | 3.389.275 | 3.087.905 | ||
143.182.419 | 266.791.028 | ||||
Totaal vlottende passiva | 261.166.181 | 384.514.627 | |||
Totaal passiva | 1.231.486.808 | 1.377.449.186 | |||
Niet uit de balans blijkende verplichtingen | |||||
Leasecontracten dienstauto's en kopieerapparaten | 4.221.588 | 3.917.179 | |||
Huurovereenkomst parkeergarage per jaar | 640.000 | 652.000 | |||
Verplichtingen functieverandering uitfinanciering | 0 | 17.946.204 | |||
RVO verplichtingen agrarisch natuur- en landschapsbeheer | 143.913.248 | 114.876.852 | |||
Een specificatie van de gewaarborgde geldleningen is opgenomen in bijlage 4.2 | 8.638.700 | 8.323.711 | |||
2. Balans en exploitatie
2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekening
Terug naar navigatie - 2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekeningBedragen x € 1.000 | Begroting 2024 voor wijziging | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||
1 | Bestuur | 21.556 | 737 | 20.819 | 23.434 | 1.651 | 21.784 | 23.630 | 1.779 | 21.851 | |||
2 | Infrastructuur | 133.647 | 10.160 | 123.487 | 142.118 | 24.863 | 117.255 | 136.519 | 25.377 | 111.142 | |||
3 | Natuur en Landbouw | 113.442 | 50.678 | 62.763 | 109.203 | 30.642 | 78.561 | 109.514 | 30.543 | 78.971 | |||
4 | Ruimte en Klimaat | 44.322 | 14.759 | 29.563 | 51.485 | 25.512 | 25.973 | 41.510 | 21.757 | 19.754 | |||
5 | Economie en Mienskip | 75.742 | 2.195 | 73.548 | 90.450 | 6.388 | 84.062 | 80.642 | 3.711 | 76.931 | |||
6 | Bedrijfsvoering | 45.492 | 100 | 45.392 | 50.066 | 30 | 50.035 | 47.760 | 37 | 47.722 | |||
Subtotaal programma's | 434.200 | 78.628 | 355.572 | 466.756 | 89.086 | 377.670 | 439.575 | 83.204 | 356.371 | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | |||||||||||||
Provinciale heffingen | 0 | 74.612 | -74.612 | 0 | 76.323 | -76.323 | 0 | 78.502 | -78.502 | ||||
Algemene uitkering | 0 | 243.275 | -243.275 | 0 | 308.555 | -308.555 | 0 | 308.555 | -308.555 | ||||
Dividenden | 0 | 10.591 | -10.591 | 0 | 24.004 | -24.004 | 0 | 24.004 | -24.004 | ||||
Overige alg. dekkingsmiddelen (financieringsfunctie) | 974 | 10.676 | -9.701 | 1.340 | 17.953 | -16.613 | 1.373 | 18.727 | -17.355 | ||||
Saldo compensabele BTW en uitkering BCF | 0 | 49 | -49 | 0 | 49 | -49 | 0 | 44 | -44 | ||||
Overige algemene dekkingsmiddelen | 32.585 | 10.877 | 21.709 | 2.386 | 4.287 | -1.901 | 8.890 | 4.976 | 3.914 | ||||
Werken voor derden | 3.234 | 3.234 | 0 | 3.005 | 3.005 | 0 | 2.413 | 2.413 | 0 | ||||
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen | 36.794 | 353.312 | -316.519 | 6.731 | 434.175 | -427.445 | 12.676 | 437.222 | -424.546 | ||||
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | -1.269 | 2.166 | -3.435 | 1.322 | 2.232 | -909 | ||||
Overhead | 47.111 | 900 | 46.211 | 46.831 | 2.845 | 43.986 | 42.447 | 3.209 | 39.238 | ||||
Vennootschapsbelasting VPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
Gerealiseerde totaal van saldo van baten en lasten | |||||||||||||
518.104 | 432.840 | 85.264 | 519.048 | 528.272 | -9.224 | 496.020 | 525.867 | -29.847 | |||||
Mutatie reserve | |||||||||||||
1 | Bestuur | 0 | 237 | -237 | 115 | 73 | 42 | 190 | 73 | 117 | |||
2 | Infrastructuur | 1.223 | 23.915 | -22.693 | 21.819 | 22.871 | -1.052 | 24.541 | 21.281 | 3.260 | |||
3 | Natuur en Landbouw | 2.700 | 8.885 | -6.185 | 11.333 | 26.223 | -14.890 | 10.553 | 26.227 | -15.674 | |||
4 | Ruimte en Klimaat | 471 | 9.649 | -9.178 | 13.253 | 16.111 | -2.858 | 15.371 | 12.972 | 2.399 | |||
5 | Economie en Mienskip | 448 | 11.157 | -10.709 | 14.997 | 32.225 | -17.229 | 19.387 | 30.012 | -10.624 | |||
6 | Bedrijfsvoering | 0 | 1.153 | -1.153 | 9.865 | 3.144 | 6.721 | 2.977 | 2.732 | 246 | |||
Provinciefinanciën | 4.484 | 39.594 | -35.110 | 7.986 | 27.942 | -19.955 | 8.842 | 34.550 | -25.707 | ||||
Totaal mutaties reserves | 9.326 | 94.590 | -85.264 | 79.368 | 128.589 | -49.222 | 81.862 | 127.846 | -45.984 | ||||
Gerealiseerde resultaat | |||||||||||||
527.430 | 527.430 | 0 | 598.416 | 656.862 | -58.446 | 577.882 | 653.713 | -75.831 | |||||
De analyse van de verschillen tussen de begroting na wijziging en de rekening is opgenomen in het jaarverslag bij de verschillende programma's. | |||||||||||||
2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Terug naar navigatie - 2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepalingInleiding
We hebben de jaarrekening 2024 opgesteld op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de financiële verordening en de hieraan gerelateerde nota’s over de financiële spelregels.
Algemene grondslagen
De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld nemen we de activa en passiva op tegen nominale waarden.
We rekenen de lasten en baten toe aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten nemen we slechts op zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's, die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Voor de lastneming van subsidies hebben Provinciale Staten op 25 september 2024 het grensbedrag bepaald op € 900.000 voor de periode 2024-2027. De subsidies onder het grensbedrag wordt in een keer als lastgenomen op het moment van beschikken. Voor de subsidies die gefinancierd worden vanuit een specifieke uitkering (SPUK) en daarmee verantwoord moeten worden via de SiSa methodiek, valt de looptijd van het project waarvoor subsidie wordt verleend binnen de looptijd van de SPUK.
Voor de wijze waarop de tijdelijke budgetten zijn verwerkt verwijzen we naar onderdeel 3 Tijdelijke budgetten.
Personeelslasten rekenen we in principe toe aan het boekjaar waarop zij betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen, c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, rekenen we sommige personele lasten toe aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Voor deelnemers aan het generatiepact is een bestemmingsreserve gevormd.
Bepaalde medewerkers zijn verplicht tijd te schrijven. Dit is het geval wanneer formatie gedekt wordt uit specifieke projecten, waarbij het voor de verantwoording noodzakelijk is de daadwerkelijk gemaakte uren op het project te registreren. Daarnaast is opgenomen in het BBV dat alle directe kosten toegerekend moeten worden aan de investeringen. Het resterende saldo capaciteit belasten we door naar het juiste BBV taakveld op basis van de capaciteitsplanning 2024. Met ingang van 2017 is er een programma Bedrijfsvoering ingevoerd met daarin opgenomen alle bedrijfsvoeringskosten.
Balans
Op de balans staan alleen de posten die bij de provincie aanwezig zijn. Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 zijn we uitgegaan van het vastgestelde financiële beleid zoals opgenomen in de verschillende financiële beleidsnota's waarvan de geactualiseerde versies op 15 december 2021 door Provinciale Staten zijn vastgesteld. Het betreft hier de nota Begrotingsregels, de nota Uitvoering begroting, de nota Weerstandsvermogen, de nota Reserves/voorzieningen/overlopende passiva, de nota Waarderen/activeren/afschrijven en de nota Financieringsinstrumenten. De nota actualisatie legesverordening is vastgesteld op 18 oktober 2023 en op onderdelen gewijzigd op 23 oktober 2024. De geactualiseerde Financiële verordening provincie Fryslân is vastgesteld op 18 december 2024.
Vaste Activa
Artikel 59 BBV geeft aan dat alle investeringen geactiveerd worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen investeringen met uitsluitend maatschappelijk nut in de openbare ruimte en investeringen met een (beperkt) economisch nut. Investeringen die op enige wijze kunnen leiden tot, of bijdragen aan het verwerven van inkomsten, zijn investeringen met economisch nut. De vraag of de investering geheel kan worden terugverdiend is niet relevant voor de classificatie.
We berekenen de afschrijvingen conform de afschrijvingstermijnen. De afschrijving begint te lopen vanaf 1 januari van het jaar na oplevering van de investering. De rentelasten verantwoorden we in de rekening van baten en lasten , behoudens de in voorkomende gevallen berekende bouwrente. Met ingang van 2013 is de bouwrente bevroren. De in het verleden toegerekende rente wordt geactiveerd.
Op het punt van afschrijven is het BBV verandert met ingang van 1 januari 2017. In artikel 62 van het BBV is gewijzigd dat alle vaste activa dienen te worden geactiveerd, dus ook de investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. Het betreft hier activa die eerder onder de balansverkorting vallen en eenmalig gefinancierd werden vanuit de NUON reserve. De boekwaarde van deze investeringen is daarom per 31 december 2016 ineens ten laste van de NUON reserve gebracht. De nog te verrichten investeringen vanaf 1 januari 2017 worden geactiveerd volgens de huidige richtlijnen. Het restant bedrag van de balansverkorting is vanuit de NUON reserve overgeheveld naar de nieuw in gestelde dekkingsreserve kapitaallasten. Deze reserve wordt aangewend ter dekking van de jaarlijkse kapitaallasten.
Immateriële vaste activa
Dit zijn kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen, het saldo van agio en disagio en de kosten van onderzoek en ontwikkeling. Het beleid is om immateriële vaste activa niet te activeren. Als zich de noodzaak voordoet om dit toch te doen, moeten Provinciale Staten over een dergelijk voornemen een besluit nemen.
Bijdragen aan activa in eigendom van derden dienen op basis van de nieuwe voorschriften met ingang van 2016 ook onder de immateriële vaste activa te worden opgenomen. De bijdragen in activa van derden zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Deze bijdragen mogen alleen geactiveerd worden wanneer de derde deze werkwijze ook toepast. In het geval van het Rijk is het bijvoorbeeld niet toegestaan aangezien het Rijk zelf investeringen niet activeert.
Materiële vaste activa met economisch nut
Materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingprijs. Het kan zijn dat er in het verleden reserves op deze investeringen zijn afgeboekt. Dat is conform het huidige BBV niet meer toegestaan. Bijdragen uit eigen middelen worden toegevoegd aan de dekkingsreserve en daarmee worden de toekomstige kapitaallasten gedekt.
De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:
Huisvesting en inrichting (Bouwurk)
Casco (betreft het grootste deel v.d. investering) 48 jaar
Daarnaast hebben verschillende deelinvesteringen een aparte afschrijvingstermijn gekregen in verband met technische levensduur.
Apparatuur 3 jaar
Automatisering 5 jaar
Voertuigen 6 jaar
Vaartuigen
Aanhangmotoren 3 jaar
Polyester speedboten 6 jaar
Kranen/navigatie- + communicatieapp./generatoren 10 jaar
Vasten motoren/spudpalen/lieren 15 jaar
Conventionele vaartuigen 30 jaar
Materiaal buitendienst
GPS-ontvangers 3 jaar
Maaimachines/hogedrukreinigers 6 jaar
Bebakeningwagens/zoutstrooiers/heftrucks 10 jaar
Sneeuwploeg/gladheidsbestrijdingsinstallaties 15 jaar
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
De provincie schrijft af op deze middelen. Specifieke investeringsbijdragen van derden brengen we op de desbetreffende investeringen in mindering. In deze gevallen wordt op het saldo afgeschreven.
Natte infrastructuur
Oeververdediging/bodem/vaarwegmeubilair 30 jaar
Afstandsbedieningen 25 jaar
Bruggen/sluizen/aquaducten 50 jaar
Onder gronden en terreinen zijn opgenomen de aangekochte gronden in het kader het investeringskrediet grondaankopen (IKG) en Strategische Grond Voorraad (SGV). De provincie verwerft gronden in het kader van het Natuurpact en programma Natuur voor het beleidsdoel natuur en het provinciale grondbeleid. De waarde op de balans van de gronden is de verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde. De marktwaarde wordt bepaald aan de hand van actuele gegevens van het kadaster. Voor het verschil lagere marktwaarde en boekwaarde is een voorziening getroffen.
Financiële vaste activa
De waardering van de deelnemingen is op basis van verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde, deze marktwaarde wordt bepaald op basis van eigen vermogen per einde boekjaar in de jaarrekening.
De waardering van de aandelen Vitens is gelijk aan de verkrijgingspijs. De provincie heeft een belang van 13% in Vitens.
De waardering van de aandelen Alliander NV is gelijk aan de oorspronkelijke (benaderde) verkrijgingprijs. De provincie heeft een belang van 12,65% in Alliander.
Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
In 2019 heeft de provincie de BV Fryslân Hurde Wyn opgericht. Deze BV houdt 15% van de aandelen in Windpark Fryslân Holding BV. Er is een aandelenkapitaal van € 20 mln. en een achtergestelde geldlening van € 80 mln. verstrekt. De provincie is enig aandeelhouder van Fryslân Hurde Wyn BV.
De resterende geldleningen vanuit het proramma Wurkje foar Fryslân zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Nieuwe leningen worden in principe niet meer verstrekt door de provincie zelf maar lopen via de fondsen NOM, FOM of FSFE.
Vlottende activa
Vlottende activa bestaan uit de voorraden, de uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar, de liquide middelen en de overlopende activa.
Onder de voorraden wordt als Onderhanden werken aangemerkt de gronden en inrichtingskosten van gebieden die als natuur worden ingericht in het kader van het Natuurpact. De gronden die als natuur worden ingericht zijn gewaardeerd tegen 15% van de agrarische waarde.
Vorderingen, overlopende activa en liquide middelen.
Deze activa zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor onverwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. Als een vordering na een incassoprocedure als oninbaar wordt ingeschat, wordt deze opgenomen in de voorziening.
Met ingang van 2015 is er in het BBV een splitsing aangebracht in de overlopende activa. Op de balans worden nu de volgende posten gepresenteerd. Nog te ontvangen bijdragen van de EU, nog te ontvangen bijdragen van het Rijk, nog te ontvangen bijdragen van overige overheid en overige overlopende activa.
Passiva
Passiva splitsen we in vaste en vlottende passiva.
Vaste passiva
Onder vaste passiva verstaan we het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer. In de Nota Reserves en Voorzieningen staat het algemene beleid met betrekking tot reserves, voorzieningen en overlopende passiva. Het beleid voor de tijdelijke budgetten staat in de Nota Uitvoering Begroting. Daarin is ook vastgelegd hoe Gedeputeerde Staten de jaarovergang tijdelijke budgetten uitvoeren.
Het eigen vermogen bestaat uit reserves en het resultaat na bestemming volgend uit de programmarekening. Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves verantwoorden we conform de besluiten van Provinciale Staten.
Onttrekkingen aan reserves ten behoeve van investeringen gaat via een dekkingsreserve. Toevoegingen aan de reserves verantwoorden we in de programmarekening.
Voorzieningen waarderen we op het nominale bedrag van de betrokken verplichting, c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van GS-leden hebben we op de contante waarde van de toekomstige uitkeringsverplichting gewaardeerd.
Voorzieningen vormen we wegens:
a. verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs in te schatten;
b. op de balansdatum bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;
c. kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren;
d. van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden.
We hebben de langlopende schulden tegen nominale waarde gewaardeerd.
Vlottende passiva
Onder vlottende passiva staan voorschotbedragen van overheden voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan één jaar. we hebben de kortlopende schulden en de overlopende passiva gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Met ingang van 2015 is er in het BBV een splitsing aangebracht in de overlopende passiva. Op de balans staan nu de volgende posten: Vooruit ontvangen bijdragen van de EU, vooruit ontvangen bijdragen van het Rijk, vooruit ontvangen bijdragen van overige overheid en overige overlopende passiva.
Waarborgen en garantstellingen
De verplichtingen die voortvloeien uit het waarborgen van geldleningen zijn, conform het BBV, op de balans vermeld maar maken daar geen deel van uit. Dit betreffen borgstellingen van opgenomen leningen van diverse instellingen.
2.4 Toelichting op de balans
Terug naar navigatie - 2.4 Toelichting op de balansVaste activa | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Immateriële vaste activa | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | |||||||
Boekwaarde per 1 januari | 5.099.805 | 7.451.021 | |||||
Vermeerderingen | 5.119.231 | 3.002.611 | |||||
Verminderingen | -2.768.014 | -2.059.175 | |||||
Afschrijvingen | 0 | 0 | |||||
Afwaarderingen | 0 | 0 | |||||
Boekwaarde per 31 december | 7.451.021 | 8.394.457 | |||||
Dit activa zijn die in bezit zijn van het Rijk en daarom als immaterieel actief zijn aangemerkt. | |||||||
De boekwaarde per 31 december 2024 €8,4 miljoen bestaat uit investeringen in Sluis Kornwerderzand 1e fase bruggen. | |||||||
In 2020 hebben de Staten een investeringskrediet van €100 miljoen beschikbaar gesteld voor de realisatie van fase 1 (vervanging bruggen, aanpak vaargeulen en voorbereiding sluis) het provinciale aandeel hierin is € 3,5 miljoen. Van de totale rijksbijdrage van €111 miljoen is € 96,5 miljoen bestemd voor de vervanging van de verkeersbruggen (fase 1). De rijksbijdrage zal via een spuk worden toegekend. | |||||||
Materiële vaste activa | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Investeringen met economisch nut | |||||||
Boekwaarde per 1 januari | 111.670.866 | 107.474.226 | |||||
Investeringen | 8.340.381 | 36.586.734 | |||||
Bijdragen derden | -7.363.024 | -11.289.925 | |||||
Desinvesteringen | 0 | -1.337.903 | |||||
Afschrijvingen | -5.173.998 | -3.493.327 | |||||
Boekwaarde per 31 december | 107.474.226 | 127.939.804 | |||||
*) | Risicovoorziening grond | -745.081 | -1.498.589 | ||||
Boekwaarde per 31 december inclusief risicovoorziening grond | 106.729.145 | 126.441.214 | |||||
*) | V. Risicovoorziening grondaankopen | ||||||
Gronden onder de materiële vaste activa worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde. Jaarlijks worden de gronden getaxeerd op basis van informatie van het kadaster. | |||||||
Investeringen met maatschappelijk nut | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Boekwaarde per 1 januari | 258.411.197 | 276.189.475 | |||||
Investering | 37.933.607 | 31.778.893 | |||||
Bijdragen derden | -15.447.893 | -5.760.428 | |||||
Desinvesteringen | 0 | 0 | |||||
Afschrijvingen | -4.707.436 | -5.147.110 | |||||
Boekwaarde per 31 december | 276.189.475 | 297.060.831 | |||||
Verloop materiële vaste activa | boekwaarde 01-01-2024 | Investeringen | Bijdragen derden | Desinvesteringen | Afschrijvingen | boekwaarde 31-12-2024 | |
Investeringen met economisch nut | |||||||
Gronden en terreinen*) | 40.565.330 | 33.030.574 | 11.289.925 | 549.801 | 32.751 | 61.723.427 | |
Bedrijfsgebouwen | 59.202.341 | 347.945 | 0 | 162.647 | 2.160.506 | 57.227.133 | |
Vervoersmiddelen | 1.790.025 | 0 | 0 | 0 | 98.631 | 1.691.393 | |
Machines, apparaten en installaties | 1.657.334 | 1.619.532 | 0 | 21.584 | 832.160 | 2.423.122 | |
Overige materiële vaste activa | 4.259.197 | 1.588.683 | 0 | 603.871 | 369.280 | 4.874.729 | |
Totaal | 107.474.226 | 36.586.734 | 11.289.925 | 1.337.903 | 3.493.327 | 127.939.804 | |
Investeringen met maatschappelijk nut | |||||||
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 276.189.475 | 31.778.893 | 5.760.428 | 0 | 5.147.110 | 297.060.830 | |
Totaal materiële vaste activa | 383.663.701 | 68.365.627 | 17.050.353 | 1.337.903 | 8.640.437 | 425.000.634 | |
*) | boekwaarde exclusief risicovoorziening grondaankopen | ||||||
De WOZ-waarde 2024 van volledig afgeschreven woningen en enkele bedrijfspanden is € 10,3 mln. | |||||||
Financiële vaste activa | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | |||||||
Boekwaarde per 1 januari | 140.597.170 | 146.447.281 | |||||
(Des)investeringen | 5.850.111 | 1.249.777 | |||||
Boekwaarde per 31 december | 146.447.281 | 147.697.058 | |||||
Voorziening deelnemingen | -13.515.335 | -21.735.064 | |||||
Boekwaarde per 31 december inclusief voorziening deelnemingen | 132.931.946 | 125.961.994 | |||||
Aan het FSFE is in 2024 een aanvullend aandelenkapitaal verstrekt. | |||||||
Om de boekwaarde aan te laten sluiten bij de nominale waarde is voor de aandelen FOM en FSFE een voorziening gevormd ten laste van de reserve risicobuffer. | |||||||
De boekwaarde op de balans is de verkrijgingsprijs of de lagere waarde van de aandelen. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de boekwaarde en de nominale waarde. | |||||||
Boekwaarde | Nominale waarde | ||||||
Alliander NV | 2.171.338 | 763.565.480 | |||||
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten | 515.619 | 5.961.494 | |||||
Nederlandse Waterschapsbank | 5.559 | 3.022.164 | |||||
Vitens | 52.850.594 | 88.568.613 | |||||
FSFE BV | 15.212.000 | 15.212.000 | |||||
Thialf OG BV | 28.120 | 28.120 | |||||
NOM BV | 28.097.047 | 29.101.631 | |||||
FOM BV | 6.963.937 | 6.963.937 | |||||
Fryslân Hurde Wyn | 20.000.000 | 20.000.000 | |||||
Overig | 117.779 | 117.779 | |||||
125.961.993 | 932.541.218 | ||||||
Leningen aan deelnemingen | |||||||
Boekwaarde per 1 januari | 291.022.202 | ||||||
Investeringen | 3.816.034 | ||||||
Desinvesteringen | -4.954.850 | ||||||
Voorziening geldleningen aan deelnemingen | -1.326.867 | ||||||
Boekwaarde per 31 december | 288.556.519 | ||||||
De vermeerdering €3,82 mln. betreft lening aan FSFE €3,75 mln. De vermindering betreft een aflossing achtergestelde lening Windpark Fryslân €4,95 mln. | |||||||
Leningen aan openbare lichamen | |||||||
Boekwaarde per 1 januari | 30.075.000 | ||||||
(Des)investeringen | -20.600.000 | ||||||
Boekwaarde per 31 december | 9.475.000 | ||||||
De vermindering betreft de reguliere aflossing van 3-tal leningen. | |||||||
Overige langlopende leningen | |||||||
Boekwaarde per 1 januari (exclusief voorziening) *) | 37.342.486 | ||||||
(Des)investeringen | 6.873.648 | ||||||
Voorziening overige geldleningen | -1.339.802 | ||||||
Boekwaarde per 31 december | 42.876.333 | ||||||
De vermeerdering betreft de activering van €6,96 mln aan gekapitaliseerde rente op de lening Breedband Kabelnoord. Dit betreft een wijziging in de presentatie, aangezien de rente voorheen als overige overlopende activa werd verantwoord. Tot 31-12-2026 zullen er geen rente- of aflossingsbetalingen van Kabelnoordf aan de Provincie plaatsvinden. De verschuldigde rente over deze periode wordt toegevoegd aan de bestaande lening. | |||||||
*) | Verloop voorziening geldleningen | ||||||
Boekwaarde per 1 januari | 1.350.544 | ||||||
Vermeerderingen / verminderingen | -10.742 | ||||||
Boekwaarde per 31 december | 1.339.802 | ||||||
Vlottende activa | |||||||
Voorraden | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Onderhanden werken | 5.644.341 | 2.060.764 | |||||
Vooruitbetalingen | 0 | 0 | |||||
In de post onderhanden werk zijn de gronden IKG in exploitatie opgenomen € 2,6 mln. | |||||||
Uitzettingen korter dan één jaar | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Vorderingen op openbare lichamen | 28.520.404 | 31.610.941 | |||||
Verstrekte kasgeldleningen | 0 | 0 | |||||
Rek.courant met het rijk | 262.318.279 | 390.192.169 | |||||
Rekening courant met overige niet financiële instellingen | 4.137.289 | 2.658.977 | |||||
Overige vorderingen | 3.921.927 | 3.894.446 | |||||
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een looptijd < 1 jaar | 0 | 0 | |||||
Uitzettingen in de vorm van schuldpapier | 0 | 0 | |||||
Overige uitzettingen | 17.890 | 17.890 | |||||
Bij de overige vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren opgenomen. Het verloop is als volgt: | |||||||
Voorziening dubieuze debiteuren. | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Boekwaarde per 1 januari | 708.258 | 732.981 | |||||
Oninbaar | -64.051 | -655 | |||||
Alsnog voldaan | -8.425 | -6.543 | |||||
Opgenomen | 97.199 | 184.359 | |||||
Boekwaarde per 31 december | 732.981 | 910.142 | |||||
Liquide middelen | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Rabobank (huisbankier) | 359.151 | 602.871 | |||||
Kasbank/vermogensbeheerders | 62 | 63 | |||||
359.213 | 602.934 | ||||||
Overlopende activa: Nog te ontvangen bijdragen van het Rijk | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Nog te ontvangen specifieke uitkeringen | 2.872.268 | 2.046.700 | |||||
2.872.268 | 2.046.700 | ||||||
Overige overlopende activa | 31-12-2023 | 31-12-2024 | |||||
Nog te ontvangen opcenten | 5.885.853 | 7.730.569 | |||||
Nog te ontvangen rente vermogen | 10.051.176 | 3.665.129 | |||||
Nog te ontvangen POP middelen | 2.864.766 | 4.286.652 | |||||
Nog te ontvangen overig | 1.740.942 | 1.064.127 | |||||
Vooruitbetaalde subsidies ivm lastneming | 21.122.242 | 25.977.904 | |||||
Vooruitbetaalde overige subsidies | 2.131.458 | 2.121.294 | |||||
Vooruitbetaald overig | 768.855 | 752.338 | |||||
44.565.292 | 45.598.012 | ||||||
Vaste passiva | |||||||
mutatie | begrotings | ||||||
Eigen vermogen | 1-1-2024 | toevoeging | onttrekking | 31-12-2024 | mutatie* | ||
Algemene reserve | 211.384.379 | 21.852.000 | 189.532.379 | -102.750.600 | |||
Overige bestemmingsreserve | 691.718.758 | 81.862.047 | 105.993.973 | 667.586.832 | -169.294.746 | ||
Nog te bestemmen resultaat | 75.830.784 | ||||||
903.103.137 | 81.862.047 | 127.845.973 | 932.949.994 | -272.045.346 | |||
* Saldo eigen vermogen na begrotingsmutatie 2025-2029 | 660.904.648 | ||||||
mutatie | |||||||
Overzicht en verloop algemene reserves | 1-1-2024 | toevoeging | onttrekking | 31-12-2024 | |||
R. Algemene reserve | 10.000.000 | 10.000.000 | |||||
R. Vrij aanwendbare reserve | 201.384.379 | 21.852.000 | 179.532.379 | ||||
totaal algemene reserve | 211.384.379 | 0 | 21.852.000 | 0 | 189.532.379 | ||
mutatie | |||||||
Overzicht en verloop bestemmingsreserves | 1-1-2024 | toevoeging | onttrekking | afschrijvings lasten | 31-12-2024 | ||
R. Fractieondersteuning | 344.700 | 0 | 0 | 344.700 | |||
R. De Nieuwe Afsluitdijk | 17.008.800 | 2.393.000 | 5.208.221 | 14.193.578 | |||
R. Investering eigendom derden | 29.769.391 | 5.504.000 | 832.379 | 34.441.012 | |||
R. Groot onderhoud Wegen | 17.379.289 | 2.912.876 | 0 | 20.292.166 | |||
R. Groot onderhoud Water | 20.614.708 | 2.901.376 | 0 | 23.516.083 | |||
R. Oeverbeheer | 0 | 763.920 | 0 | 763.920 | |||
R. Natuurpact 2014 | 42.226.399 | 5.312.600 | 13.718.340 | 33.820.660 | |||
R. Aankoop natuurterreinen (fase 1) | 4.490.494 | 806.405 | 0 | 5.296.898 | |||
R. Breed cofinancieringsbudget | 42.175.031 | 6.973.977 | 12.883.813 | 36.265.196 | |||
R. Windpark Fryslân | 11.190.362 | 2.770.215 | 5.317.909 | 8.642.668 | |||
R. Groot onderhoud Gebouwen | 2.138.511 | 0 | 501.664 | 1.636.847 | |||
R. Generatiepact | 398.032 | 0 | 172.315 | 225.717 | |||
R. Spaarverlof | 1.180.981 | 443.750 | 0 | 1.624.730 | |||
R. Jaarovergang structurele budgetten | 374.595 | 658.624 | 390.300 | 642.919 | |||
R. Rente kapitaalverstrekking Alliander | 3.290.964 | 1.621.555 | 0 | 4.912.518 | |||
R. Afwaardering aandelenkapitaal windpark Fryslân | 2.000.000 | 1.000.000 | 0 | 3.000.000 | |||
R. Risicoreserve lening herstelplan Thialf | 965.369 | 27.566 | 0 | 992.934 | |||
R. Risicoreserve strategische grondvoorraad | 1.200.000 | 0 | 0 | 1.200.000 | |||
R. Weerstandsbuffer | 100.000.000 | 0 | 0 | 100.000.000 | |||
R. Risicoreserve revolverende middelen | 104.589.329 | -2.493.244 | 8.247.849 | 93.848.236 | |||
Tijdelijke budgetten | |||||||
R. Tijdelijk budget Categorie A | 45.427.177 | 19.239.450 | 19.119.268 | 45.547.359 | |||
R. Tijdelijk budget Categorie B | 33.272.938 | 26.633.778 | 25.474.215 | 34.432.500 | |||
Beklemde reserves | |||||||
R. Dekkingsreserve kapitaallasten | 177.476.938 | 3.180.500 | 0 | 2.000.343 | 178.657.095 | ||
R. Verstrekte subsidies | 34.204.752 | 1.211.700 | 12.127.357 | 23.289.095 | |||
totaal bestemmingsreserve | 691.718.759 | 81.862.047 | 103.993.631 | 2.000.343 | 667.586.832 | ||
Stand van zaken reserves | |||||||
R. Fractieondersteuning | Reserve gevormd bij besluitvorming Jaarstukken 2018. Nog beschikbare middelen voor de fracties, worden aan het eind van het jaar toegevoegd aan deze reserve om die in de toekomst nog in te kunnen zetten voor de fracties. | ||||||
R. De Nieuwe Afsluitdijk | Reserveringen voor de verschillende projecten Afsluitdijk. Reserve gevormd uit de al bestaande budgetten die bestemd zijn voor het project. | ||||||
R. Investering in eigendom derden | Reserve gevormd op basis van besluitvorming op 31 oktober 2018 met betrekking tot het opheffen van de reserve Van Harinxmakanaal. Deze reserve is als dekking gevormd voor toekomstige lasten in verschillende investeringen in eigendom van derden. | ||||||
R. Groot onderhoud Wegen | De reserve groot onderhoud wegen is bestemd om de eventuele meer- of minderkosten van het groot onderhoud wegen te verrekenen. | ||||||
R. Groot onderhoud Water | De reserve groot onderhoud water is bestemd om de eventuele meer- of minderkosten van het groot onderhoud water te verrekenen. | ||||||
R. Oeverbeheer | Reserve gevormd op basis van besluitvorming op 20 maart 2024. Uit deze reserve betalen we mee aan het oeveronderhoud van publieke en private partijen (subsidie via Oeverfonds). | ||||||
R. Natuurpact 2014 | PS besluit 22 januari 2014. Reservering van de niet bestede middelen van de Natuurpact gelden in het Provinciefonds. Onttrekkingen indien het jaarlijkse exploitatiebedrag niet voldoende is. | ||||||
R. Aankoop natuurterreinen (fase 1) | Reserveringen voor aankoop van natuurterreinen (provinciale middelen). | ||||||
R. Breed cofinancieringsbudget | Reserve gevormd op basis van besluitvorming op 31 oktober 2018 met betrekking tot de cofinancieringsbudgetten om zo meer flexibiliteit in de begroting te creëren. | ||||||
R. Windpark Fryslân | Conform het PS besluit van 26-2-2020 wordt het rendement/dividend toegevoegd aan deze reserve onder de jaarlijkse aftrek van € 1 mln. voor de afwaardering aandelenkapitaal Windpark Fryslân en € 1,67 mln. voor toevoeging aan het begrotingssaldo. Daarnaast is € 1,67 mln. bestemd voor duurzaamheid en € 1,67 mln. bestemd voor ambitieagenda IJsselmeer. Op 26-1-2022 heeft PS besloten om middelen beschikbaar te stellen voor het energieprogramma 2022-2025. Op 21-9-2022 heeft PS besloten om middelen beschikbaar te stellen voor de ambitieagenda IJsselmeer 2022-2031. Bij het bestuursakkoord 2023-2027 is besloten dat het rendement/dividend boven de € 6 miljoen per jaar toegevoegd wordt aan het begrotingssaldo. | ||||||
R. Groot onderhoud Gebouwen | De reserve groot onderhoud gebouwen is bestemd om de eventuele meer- of minderkosten van het groot onderhoud gebouwen te verrekenen. | ||||||
R. Generatiepact | Reserve om de toekomstige lasten te dekken van personeel wat deelneemt aan het generatiepact. | ||||||
R. Spaarverlof | Ingesteld bij het vaststellen van de jaarstukken 2022. Medewerkers kunnen vanuit hun Individueel Keuze Budget of onder voorwaarden vanuit hun Persoonlijk Ontwikkel Budget verlof kopen. Dit verlof kunnen zij bijvoorbeeld opnemen voorafgaand aan hun pensioendatum. De doorbetaling van hun salaris in de periode dat zij geen werk meer verrichten wordt dan gedekt uit deze reserve. | ||||||
R. Jaarovergang structurele budgetten | Ingesteld i.v.m. nieuwe werkwijze subsidieverplichtingen en balanspost crediteuren. Wordt in het volgende jaar afgewikkeld. | ||||||
R. Rente kapitaalverstrekking Alliander | De staten hebben middels een motie besloten tot het reserveren van de rente op de kapitaalverstrekking Alliander ter dekking van mogelijk lager dividend in de toekomst. | ||||||
R. Afwaardering aandelenkapitaal Windpark Fryslân | Reserve om richting einde van de exploitatiefase ons aandelenkapitaal van € 20 mln. af te kunnen waarderen. Jaarlijkse vorming met € 1 mln. per jaar vanuit het ontvangen rendement. | ||||||
R. Risicoreserve lening herstelplan Thialf | Op 30 juni 2021 hebben Provinciale Staten besloten tot vorming van deze reserve. Deze reserve is bedoeld ter dekking van de eventueel te vormen risicovoorziening voor de verstrekte lening herstelplan Thialf. | ||||||
R. Risicoreserve strategische grondvoorraad | Vanuit de risicoreserve strategische grondvoorraad zal bij een negatieve marktprijsontwikkeling van de aankopen strategische gronden een risicovoorziening strategische grondvoorraad worden gevormd. | ||||||
R. Weerstandsbuffer | Jaarlijks wordt de stresstest uitgevoerd om te bepalen wat het effect van exogene factoren is op onze begroting. Deze reserve is bedoeld om dat risico op te vangen. | ||||||
R. Risicoreserve revolverende middelen | Het risico van de uitgezette revolverende middelen wordt opgevangen door deze reserve. | ||||||
R. Tijdelijke budgetten | De tijdelijke budgetten worden in twee categorieën ingedeeld: A en B Voor elke categorie gelden specifieke spelregels voor het aangaan van verplichtingen en voor de zogenoemde jaarovergang; het reserveren van resterende middelen opdat deze voor de oorspronkelijke doelen ingezet kunnen blijven worden. Dit is geregeld in de nota Uitvoering begroting. De reserve is volledig belegd. | ||||||
Beklemde reserves | |||||||
R. Dekkingsreserve kapitaallasten | Reserve voor de dekking van de kapitaallasten. In verband met de nieuwe regelgeving BBV in 2017 is deze reserve gevormd. Het restant van de balansverkorting is naar deze reserve overgeboekt. | ||||||
R. Verstrekte subsidie | Deze reserve is gevormd naar aanleiding van de stelselwijziging subsidielastneming en is volledig belegd. | ||||||
mutatie | |||||||
Overzicht en verloop voorziening | 1-1-2024 | toevoeging | aanwending | 31-12-2024 | |||
Voorziening voor bestaande risico's | |||||||
V. Waardeoverdracht pensioenen GS leden | 6.082.702 | 1.486.352 | 485.889 | 7.083.166 | |||
V. Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) | 0 | 524.837 | 524.837 | ||||
Voorziening voor daartoe door anderen bestemde middelen | |||||||
V. Grondwaterplan | 1.419.121 | 774.156 | 1.098.469 | 1.094.808 | |||
V. Legaat van Harinxma thoe Sloten | 24.047 | 721 | 113 | 24.655 | |||
V. Buma-legaten | 360.258 | 4.242 | 364.500 | ||||
V. Jorritsma-Boschmafonds | 132.153 | 11.471 | 5.790 | 137.834 | |||
8.018.281 | 2.801.779 | 1.590.261 | 9.229.800 | ||||
Stand van zaken voorzieningen | |||||||
V. Waardeoverdracht pensioenen GS-leden | |||||||
Risicovoorziening. Ter dekking van betaling van afkoopsommen aan ABP voor pensioenen van GS-leden. | |||||||
V. Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) | |||||||
Risicovoorziening. Ter dekking van betaling van maandelijkse ontslagvergoedingen die de ex-medewerkers in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd. | |||||||
V. Grondwaterplan | |||||||
Aan deze voorziening wordt jaarlijks de opbrengsten grondwaterbelasting toegevoegd. | |||||||
V. Legaat van Harinxma thoe Sloten | |||||||
Legaat ten behoeve van onderhoud van een kamer in het Fries Museum. | |||||||
V. Buma-legaten | |||||||
Legaat ten behoeve van de provinciale bibliotheek, Tresoar. | |||||||
V. Jorritsma-Boschmafonds | |||||||
Fonds gevormd door een legaat ten behoeve van uitkering aan studenten. | |||||||
Langlopende schulden | 1-1-2024 | vermeerdering | aflossingen | 31-12-2024 | |||
Onderhandse leningen van banken en financiële instellingen | 59.111.110 | 8.444.445 | 50.666.665 | ||||
Door derden belegde gelden | 37.500 | 37.500 | |||||
Waarborgsommen | 50.600 | 50.600 | |||||
Stand van zaken langlopende schulden | |||||||
Onderhandse leningen van banken en financiële instellingen | |||||||
Provincie Fryslân heeft in 2021 voor de kapitaalversterking (€ 76,5 mln.) van haar deelneming in Alliander NV een lening bij NWB Bank | |||||||
afgesloten ter grootte van € 76 mln. | |||||||
Door derden belegde gelden | |||||||
Samen met de provincie Drenthe is er een lening in het kader van duurzame energie verstrekt. De administratie wordt hier gevoerd. | |||||||
Vlottende passiva | |||||||
Kortlopende schulden | 1-1-2024 | vermeerdering | vermindering | 31-12-2024 | |||
Kasgeldleningen | 0 | 0 | |||||
Crediteuren | 39.588.400 | 4.544.902 | 35.043.498 | ||||
Nog te betalen subsidies ivm lastneming | 10.714.886 | 1.697.102 | 12.411.988 | ||||
Nog te betalen overige subsidies | 32.978.494 | 3.095.233 | 29.883.261 | ||||
Nog te betalen overig | 9.376.386 | 6.670.472 | 16.046.857 | ||||
Overige schulden | 0 | 56.679 | 56.679 | ||||
Nationaal Restauratiefonds voorschotten | 4.057.289 | 1.478.312 | 2.578.977 | ||||
Rekening Courant Nazorg fonds | 19.627.271 | 434.034 | 20.061.305 | ||||
Rekening courant Vermilion en Frisia | 1.641.036 | 1.641.036 | |||||
117.983.761 | 8.858.287 | 9.118.447 | 117.723.599 | ||||
mutatie | |||||||
Overlopende passiva (OP) | 1-1-2024 | toevoeging | aanwending | 31-12-2024 | |||
Vooruitontvangen bijdragen van de EU | |||||||
OP Life Alde Feanen N2000 voorbereiding | 789.801 | 0 | 789.801 | 0 | |||
OP Life19/IP/NL000011 All 4 Biodiversity | 83.752 | 0 | 83.752 | 0 | |||
OP Horizon Europe project NBRACER | 186.675 | 36.206 | 150.469 | ||||
873.553 | 186.675 | 909.759 | 150.468,73 | ||||
Vooruitontvangen bijdragen van het Rijk (Specifieke uitkeringen) | |||||||
OP 4e trein Sneek Leeuwarden | 8.378.588 | 0 | 6.343.050 | 2.035.538 | |||
OP SPUK C10-2 Verb dig dienstv Zicht op stikstofk | 104.151 | 0 | 0 | 104.151 | |||
OP SPUK C103 Opst en uitv woondeals 2e tranche | 589.474 | 0 | 0 | 589.474 | |||
OP SPUK C118 Bedrijfsmatig vastgoed | 3.235.728 | 665.835 | 2.569.893 | ||||
OP SPUK C13 Ontzorgingsprogr maatschapp vastgoed | 16.286 | 0 | 16.286 | 0 | |||
OP SPUK C130 Compensatie VS Wet Open Overheid | 79.716 | 0 | 79.716 | ||||
OP SPUK C210 Flexibele inzet woningbouw 2e fase | 856.198 | 0 | 0 | 856.198 | |||
OP SPUK C26 Culturele voorzieningen prov 2020 | 16.237 | 0 | 16.237 | 0 | |||
OP SPUK C41 Flexibele inzet woningbouw | 81.075 | 0 | -23.550 | 104.625 | |||
OP SPUK C75B Regiodeal ZuidOost Friesland | 571.595 | 0 | 293.289 | 278.306 | |||
OP SPUK C81 Opstellen en uitvoeren woondeals | 180.500 | 0 | 180.500 | 0 | |||
OP SPUK C86 Ontzorgingspr maatsch vastg 2e tranche | 303.873 | 954.477 | 263.767 | 994.583 | |||
OP SPUK C96B Regiodeal NW | 206.700 | 21.375 | 185.325 | ||||
OP SPUK C99 Vitale logiesaccommodaties | 3.909 | 0 | 3.909 | 0 | |||
OP SPUK D13 Matching Rijk - Verbreding en vernieuw | 333.330 | 311.013 | 22.317 | ||||
OP SPUK E10 Snelfietsroutes 2020-2022 | 117 | 0 | 117 | 0 | |||
OP SPUK E101 Spooremplacement Leeuwarden | 2.500.000 | 0 | 2.500.000 | 0 | |||
OP SPUK E106 Region aanpak laadinfrastructuur 2 | 1.654.295 | 4.891.222 | 1.335.604 | 5.209.913 | |||
OP SPUK E118 NL2120 | 9.551.935 | 7.745.346 | 1.806.589 | ||||
OP SPUK E12 Bermmaatregelen | 1.280.783 | 0 | 0 | 1.280.783 | |||
OP SPUK E15 Regionale aanpak laadinfrastructuur | 102.018 | 0 | -41.215 | 143.233 | |||
OP SPUK E20 Reg stimul verkeersveiligh maatr SPV | 2.465.011 | 0 | 381.000 | 2.084.011 | |||
OP SPUK E22 ERTMS Eur Rail Traffic Man System | 3.807.632 | 3.296.768 | 1.738.383 | 5.366.017 | |||
OP SPUK E3 Sanering verkeerslawaai | 105.495 | 0 | 0 | 105.495 | |||
OP SPUK E33-2 MIRT 17-19 Fiets in de Keten 18-2022 | 215.389 | 0 | 205.884 | 9.505 | |||
OP SPUK E38 Veilig doelm en duurz gebr verk infra | 27.273 | 0 | 0 | 27.273 | |||
OP SPUK E44 FBW klimaatadaptatie 2021-2027 | 7.323.254 | 0 | 3.071.179 | 4.252.075 | |||
OP SPUK E48 4e trein Sneek Leeuwarden 2020-2022 | 154.118 | 0 | 154.118 | 0 | |||
OP SPUK E52 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2021 | 1.033.150 | 0 | 1.033.150 | 0 | |||
OP SPUK E83 PFAS Bodemopgaven 2022 | 359.784 | 0 | 1.900 | 357.884 | |||
OP SPUK E84 Stimul verkeersveilighmtr 2022-2023 | 408.430 | 0 | 0 | 408.430 | |||
OP SPUK E87 Beekherstel Linde fase 2 | 848.227 | 285.971 | 562.256 | ||||
OP SPUK E87 FRESHEM-NL fase 2 | 2.900.000 | 0 | 0 | 2.900.000 | |||
OP SPUK E97 Bodem buitenprop difuus lood Fryslan | 594.920 | 0 | 54.253 | 540.666 | |||
OP SPUK E99 Versterken Friese IJsselmeerkust | 12.459.767 | 0 | 1.260.476 | 11.199.292 | |||
OP SPUK F11 MKB-deal Skillsbooster | 397.934 | 0 | 0 | 397.934 | |||
OP SPUK F28 Klimaat- en energiebeleid | 239.040 | 3.660.039 | 1.308.046 | 2.591.034 | |||
OP SPUK H23 Thialf Energiehub | 500.000 | 500.000 | 0 | ||||
OP SPUK J117 en J117B versnel natuurincl isoleren | 2.109.585 | 2.660.544 | 618.341 | 4.151.788 | |||
OP SPUK J5 Opstellen en uitvoeren woondeal 3e fase | 593.860 | 0 | 593.860 | ||||
OP SPUK J6 Flexibele inzet woningbouw 3e fase | 902.456 | 0 | 902.456 | ||||
OP SPUK L10 Impulsgelden veenweiden | 8.969.542 | 0 | 2.092.777 | 6.876.765 | |||
OP SPUK L12 Experiment strorijke stalmest | 100 | 0 | 0 | 100 | |||
OP SPUK L16 PN Programma Natuur | 32.783.339 | 0 | 14.297.062 | 18.486.277 | |||
OP SPUK L24 Voorbereiding NPLG | 340.546 | 0 | 340.546 | ||||
OP SPUK L25 Versnellingsvoorstellen | 22.793.688 | 0 | 34.214 | 22.759.474 | |||
OP SPUK L29 Capaciteit natuurmonitoring | 116.147 | 0 | 116.147 | 0 | |||
OP SPUK L32 Piekbelasting | 430.000 | 107.096 | 322.904 | ||||
OP SPUK L33 PN Programma Natuur 2e fase | 28.779.777 | 33.000 | 28.746.777 | ||||
OP SPUK L34 Indirecte uitvoeringskst NPLG 2024 | 5.225.003 | 4.668.308 | 556.695 | ||||
OP SPUK L35 Rpml gebiedsproces en maatregelen | 107.492.200 | 0 | 107.492.200 | ||||
OP SPUK L37 PAS-melders | 7.800.000 | 0 | 7.800.000 | ||||
OP SPUK L40 Natuur-ecolog impulspakket VMR 2024-25 | 1.417.000 | 888.542 | 528.458 | ||||
OP SPUK L7 IBP vitaal platteland | 3.535.757 | 0 | 391.564 | 3.144.193 | |||
OP SPUK L8 prov aank veehouderijen nabij natuurgeb | 4.886.101 | 114.351 | 0 | 5.000.452 | |||
vooruitontvangen activa | 2.468.610 | 2.236.044 | 232.567 | ||||
126.793.163 | 183.313.879 | 55.109.016 | 254.998.026 | ||||
Vooruitontvangen bijdragen van overige overheid | |||||||
OP Omgevingsberaad Waddengeb diverse reserveringen | 42.980 | 374.000 | 366.484 | 50.496 | |||
OP SCW Secretariaat Stuurgroep Waddenprovincies | 119.069 | 78.150 | 50.336 | 146.883 | |||
OP Samenwerkingsverband IKW | 194.519 | 889.745 | 658.976 | 425.287 | |||
OP SPUK E56b BO MIRT verkeersinfrastructuur 20201 | 69.401 | 0 | 0 | 69.401 | |||
OP Nog af te sluiten weidevogelcompensatie | 1.473.321 | 53.910 | 1.000 | 1.526.231 | |||
OP Weidevogelcompensatie | 2.425.685 | 0 | 238.725 | 2.186.960 | |||
OP Programma NIL Friese Kleiweide | 234.492 | 98.000 | 107.834 | 224.658 | |||
OP Bodemleernetwerk Noordelijke kleischil | 54.609 | 0 | 54.609 | 0 | |||
OP SPUK L25B Gelijkw pos boeren in gebiedsproces | 2.663.239 | 0 | 262.568 | 2.400.671 | |||
OP Wadlopen | 62.401 | 118.996 | 114.636 | 66.760 | |||
OP Deltaprogramma Waddengebied | 127.202 | 175.900 | 194.694 | 108.409 | |||
OP Fries Bestuursakkoord Waterketen 3 2021-2025 | 142.680 | 104.999 | 19.263 | 228.417 | |||
OP GRO06c Regiodeal NIL Aldeboarn-De Deelen | 175.748 | 0 | 161.833 | 13.915 | |||
OP GRO06c Regiodeal NIL Veenweide 2022-2024 | 388.929 | 0 | 12.031 | 376.898 | |||
OP GRO06c Kennismiddelen Regiodeal NIL VW HW | 111.175 | 0 | 31.647 | 79.528 | |||
OP Leader/POP 3 Lopende kosten | 105.508 | 101.538 | 3.970 | ||||
OP Economic Board Noord Nederland | 14.286 | 0 | 0 | 14.286 | |||
OP Europa Pact Fryslan | 727.206 | 969.850 | 1.166.224 | 530.832 | |||
OP Leader GLB beheerskosten | 0 | 402.204 | 301.175 | 101.028 | |||
diverse oa bijdragen activa | 3.099.486 | 3.099.486 | 0 | ||||
12.126.428 | 3.371.260 | 6.943.059 | 8.554.629 | ||||
Overige overlopende passiva | |||||||
OP SPUK Freshem-NL bijdrage derden | 1.080.855 | 315.500 | 0 | 1.396.355 | |||
Gebiedsontw Fran-Harl Ruilverkav vooruitontv bedragen | 2.023.911 | 594.846 | 1.429.065 | ||||
overig | 284.509 | 22.024 | 262.485 | ||||
3.389.275 | 3.087.905 | ||||||
143.182.419 | 186.871.814 | 62.961.835 | 266.791.028 | ||||
Niet uit de balans blijkende verplichtingen | |||||||
De verplichtingen, voortvloeiende uit het waarborgen van geldleningen, zijn conform de BBV op de balans vermeld, maar maken er geen | |||||||
deel van uit. De provincie heeft zich garant gesteld voor de rente en aflossing van door diverse instellingen aangegane geldleningen. | |||||||
31-12-2023 | 31-12-2024 | ||||||
Leasecontracten dienstauto's en kopieerapparaten | 4.221.588 | 3.917.179 | |||||
Huurovereenkomst parkeergarage per jaar | 640.000 | 652.000 | |||||
Verplichtingen functieverandering uitfinanciering | 17.946.204 | ||||||
RVO verplichtingen agrarisch natuur- en landschapsbeheer | 143.913.248 | 114.876.852 | |||||
Een specificatie van de gewaarborgde geldleningen is opgenomen in bijlage 4.2 | 8.638.700 | 8.323.711 | |||||
RVO. In verband met het in 2014 afgesloten Natuurpact is de verantwoordelijkheid voor de afwikkeling van de subsidieverplichtingen voor natuurontwikkeling en -beheer over gegaan van het Rijk (DLG) naar de provincies. In voorgaande jaren zijn door de DLG subsidieverplichtingen voor functieverandering en beheer aangegaan. Deze verplichtingen worden namens de provincies afgewikkeld via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). | |||||||
Financiële verplichtingen | |||||||
Het beleid en de financiële spelregels voor de tijdelijke budgetten staan in de Nota Uitvoering Begroting 2022. Zie ook onderdeel 3 Tijdelijke budgetten. | |||||||
2.5 Gebeurtenis na balansdatum
Terug naar navigatie - 2.5 Gebeurtenis na balansdatumNiet van toepassing
2.6 WNT-verantwoording 2024 Provincie Fryslân
Terug naar navigatie - 2.6 WNT-verantwoording 2024 Provincie FryslânDe WNT is van toepassing op Provincie Fryslân. Het voor Provincie Fryslân toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2024 € 233.000,- het algemene bezoldigingsmaximum).
1. Bezoldiging topfunctionarissen in dienstbetrekking
Gegevens 2024 | J.J. Algra | A.G. Rosier |
---|---|---|
bedragen x € 1 | ||
Functiegegevens | Algemeen Directeur | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2024 | 1-1-24 t/m 31-12-24 | 1-1-24 t/m 31-12-24 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 173.978 | € 130.250 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 23.292 | € 20.222 |
Subtotaal | € 197.270 | € 150.472 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 233.000 | € 233.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
Bezoldiging | € 197.270 | € 150.472 |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2023 | J.J. Algra | A.G. Rosier |
bedragen x € 1 | ||
Functiegegevens | Algemeen Directeur | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling | 1-11-23 t/m 31-12-23 | 1-1-23 t/m 31-12-23 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1 | 1 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 27.523 | € 125.819 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 3.740 | € 21.220 |
Subtotaal | € 31.263 | € 147.039 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 37.268 | € 223.000 |
Bezoldiging | € 31.263 | € 147.039 |
2. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2024 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.
2.7 Begrotingsrechtmatigheid
Terug naar navigatie - 2.7 BegrotingsrechtmatigheidDe begrotingsrechtmatigheid heeft betrekking op het financiële handelen binnen het kader van de geautoriseerde begroting. Dit wordt formeel als volgt omschreven:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten (exploitatie), alsmede de balansposten (investeringen), dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten en baten vermeld die door Provinciale Staten zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”
Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dienen de afwijkingen in de jaarrekening herkenbaar te worden opgenomen en van een toelichting te worden voorzien. Als blijkt dat de gerealiseerde lasten en baten op programmaniveau hoger of lager zijn dan geautoriseerd, kan er sprake zijn van begrotingsonrechtmatigheid.
Over- en onderschrijdingen die gedurende het jaar bekend werden zijn in 2024 aan Provinciale Staten voorgelegd, bijvoorbeeld via de bestuursrapportage of het autorisatiemoment december. Nog niet geautoriseerde over- en onderschrijdingen worden in de jaarstukken toegelicht en worden door de vaststelling van de jaarrekening door Provinciale Staten alsnog geautoriseerd.
De verschillen tussen de geautoriseerde lasten en baten en de gerealiseerde lasten en baten worden hieronder per beleidsprogramma weergegeven. Vanaf 2023 rapporteren wij ook over begrotingsrechtmatigheid bij de onderhanden en nog op te starten investeringen. Dit doen wij op het niveau waarop de Staten krediet beschikbaar hebben gesteld waarbij beoordeeld wordt of er op totaal project- of programmaniveau een over- of onderschrijding plaatsvindt
Exploitatie | Lasten | Baten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
programma (x € 1.000) | begroting na wijziging | rekening | afwijking | begroting na wijziging | rekening | afwijking | Rekening resultaat | |
1 | Bestuur | 23.549 | 23.820 | -271 | 1.724 | 1.852 | -128 | -142 |
2 | Infrastructuur | 163.937 | 161.061 | 2.876 | 47.734 | 46.659 | 1.076 | 1.800 |
3 | Natuur en Landbouw | 127.834 | 120.067 | 469 | 56.865 | 56.770 | 95 | 375 |
4 | Ruimte en Klimaat | 64.737 | 56.881 | 7.857 | 41.623 | 34.728 | 6.895 | 962 |
5 | Economie en Mienskip | 105.447 | 100.029 | 5.418 | 38.614 | 33.722 | 4.891 | 526 |
6 | Bedrijfsvoering | 105.809 | 92.243 | 13.566 | 5.068 | 5.037 | 31 | 13.536 |
7 | Provinciefinanciën | 14.400 | 23.781 | -9.381 | 465.235 | 474.944 | 9.709 | 328 |
Begrotingssaldo | 58.446 | |||||||
605.714 | 577.882 | 20.534 | 656.862 | 653.713 | 22.567 | 75.831 | ||
In 2024 is geen sprake van een begrotingsonrechtmatigheid die opgenomen moet worden in de rechtmatigheidsverantwoording. De over- en onderschrijdingen passen binnen het bestaande beleid en er is niet vastgesteld dat deze ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd.
De over- en onderschrijdingen bij tijdelijke budgetten en reserves worden conform het gestelde in de nota uitvoering begroting en de nota reserves en voorzieningen verrekend met het volgende jaar. De budgetten waar dat niet volgens het vastgestelde beleid mogelijk is leiden tot een rekeningresultaat welke nader uitgewerkt is in onderdeel 2.8 van de jaarrekening. Een nadere toelichting hierop is te vinden in de beleidsprogramma's. Deze verschillen leiden niet tot een begrotingsonrechtmatigheid omdat ze als acceptabel worden beschouwd.
Bij de overlopende passiva (met name specifieke uitkeringen) worden op de exploitatie de werkelijke uitgaven verantwoord, hiertegenover staat de bijdrage van derden veelal van het Rijk. Verschillen ten opzichte van de begroting zijn dan ook bij lasten en baten budgettair neutraal.
Investeringen | Lasten | Baten | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
programma (x € 1.000) | Totaal krediet | Bestedingen t/m 31-12-2024 | Restant krediet | Totaal krediet | Ontvangen t/m 31-12-2024 | Restant krediet | |
2 | Afstandsbediening Bruggen | 36.235 | 29.283 | 6.952 | 15.266 | 14.443 | 824 |
Busremises | 16.628 | 6.174 | 10.454 | 7.600 | 3.800 | 3.800 | |
De Centrale As | 408.992 | 400.335 | 8.657 | 246.890 | 245.890 | 1.000 | |
Depotbeheer | 1.192 | 43 | 1.150 | 21 | 21 | 0 | |
Extra sneltrein Groningen-Leeuwarden | 48.593 | 46.338 | 2.255 | 41.830 | 39.830 | 2.000 | |
Friese Meren Project | 13.039 | 13.039 | 0 | 13.059 | 13.059 | 0 | |
Gladheidsbestrijding | 74 | 37 | 38 | 0 | 0 | 0 | |
Hoofdfietsroutes | 6.081 | 52 | 6.029 | 1.644 | 822 | 822 | |
Kleine Infrastructurele Projecten (KIP) | 13.411 | 7.241 | 6.171 | 3.102 | 2.102 | 1.000 | |
Meerjaren Programma Kunstwerken (MPK) | 117.603 | 59.898 | 57.705 | 16.960 | 16.960 | 0 | |
Meerjaren Programma Investeringen (MPI) | 29.030 | 19.784 | 9.246 | 3.098 | 3.098 | 0 | |
N31 Haak om Leeuwarden | 163.282 | 162.410 | 873 | 149.928 | 149.928 | 0 | |
N358 Skieding | 18.543 | 11.717 | 6.826 | 10.014 | 9.114 | 900 | |
N359 3 tunnels | 13.100 | 13.100 | 0 | 1.700 | 1.700 | 0 | |
N381 | 173.056 | 172.953 | 103 | 96.366 | 96.366 | 0 | |
Oever investeringen | 26.645 | 5.759 | 20.886 | 9.869 | 5.349 | 4.520 | |
OV Duurzaam | 7.341 | 4.347 | 2.994 | 32 | 32 | 0 | |
RSP Joure | 84.052 | 82.742 | 1.310 | 64.022 | 64.022 | 0 | |
RSP Startkrediet | 11.168 | 10.107 | 1.061 | 3.636 | 3.636 | 0 | |
Risicoverlagend infrastructuur progr.1 (RYP1) | 32.306 | 26.887 | 5.419 | 10.476 | 10.279 | 196 | |
Risicoverlagend infrastructuur progr.2 (RYP2) | 16.243 | 4.068 | 12.175 | 7.553 | 4.577 | 2.977 | |
Sluis/bruggen Kornwerderzand 1e fase | 100.616 | 11.894 | 88.722 | 312.000 | 156.000 | 156.000 | |
Steunpunten | 22.488 | 16.653 | 5.836 | 9.624 | 9.624 | 0 | |
Vaarweg Lemmer-Delfzijl | 18.427 | 18.427 | 0 | 18.427 | 18.427 | 0 | |
Vaarwegen vaartuigen algemeen | 28 | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 | |
Van Harinxmakanaal | 22.526 | 1.682 | 20.844 | 0 | 0 | 0 | |
4 | Veenweide | 45.186 | 22.725 | 22.461 | 61.498 | 41.332 | 20.166 |
6 | Bedrijfsmiddelen ICT | 4.812 | 1.644 | 3.168 | 0 | 0 | 0 |
Energie neutrale provincie | 1.171 | 564 | 606 | 0 | 0 | 0 | |
Huisvesting | 538 | 239 | 299 | 0 | 0 | 0 | |
7 | Activa van derden | 24.572 | 24.289 | 283 | 24.521 | 24.521 | 0 |
1.476.979 | 1.174.432 | 302.548 | 1.129.138 | 934.935 | 194.204 |
2.8 Toelichting rekeningresultaat
Terug naar navigatie - 2.8 Toelichting rekeningresultaatx € 1.000,- | |||||
---|---|---|---|---|---|
Structurele budgetten | 11.031 | ||||
Tijdelijke budgetten | 1.073 | ||||
Reserves | 6.824 | ||||
Voorzieningen | -1.525 | ||||
Overlopende Passiva | -18 | ||||
Begrotingssaldo | 58.446 | ||||
Nog te bestemmen resultaat | 75.831 | ||||
1 Structurele budgetten | 11.031 | ||||
Programma | Beleidsveld | ||||
1 | 1.1 | Statenfracties/-ondersteuning | 483 | ||
Provinciale Staten vergoeding en catering | 246- | ||||
Griffie | 214 | ||||
1.2 | Uitkering oud leden GS | 110 | |||
1.5 | IPO bureau bijdrage | 213 | |||
2 | 2.1 | Implementatie en uitvoering RISM-II | 102 | ||
Data en monitoring | 72 | ||||
2.2 | Verkoop grond | 653 | |||
Aankoop woning | 550- | ||||
Afschrijvingslasten | 115 | ||||
2.3 | Afschrijvingslasten | 118 | |||
Wegen beheer en onderhoud | 218- | ||||
Vaarwegen beheer en onderhoud | 490 | ||||
Vastgoed beheer en onderhoud | 193- | ||||
Aan- en verkoop grond | 348 | ||||
Gladheidsbestrijding | 85 | ||||
Vaarwegen depot | 1.159 | * | |||
2.4 | Openbaar vervoer index | 1.128- | |||
Concessie | 80 | ||||
Additioneel landelijk gebied/meerwerk/onvoorzien | 1.001 | ||||
Onderhoud busstations en gasvulstations | 149- | ||||
Afschrijvingslasten | 171- | ||||
4 | 4.1 | Proceskosten ruimte/wonen | 68 | ||
4 | 4.3 | Legesinkomsten | 107- | ||
Milieu taken | 222 | ||||
Provinciale bijdrage ODG | 140 | ||||
Provinciale bijdrage FUMO | 210 | ||||
Toezicht wet natuurbescherming | 86 | ||||
5 | 5.2 | Deelnemersbijdrage GR de Marrekrite | 77- | ||
5.3 | Samenwerking archeologie FAMKE | 80 | |||
6 | 6.1 | capaciteitsbudget | 2.897 | ||
overige personeelskosten | 359- | ||||
6.2 | Persoonlijk budget duurzame inzetbaarheid (PBDI) | 479 | |||
Centraal opleidingsbudget | 185- | ||||
Werving en selectie | 119- | ||||
Werkkostenregeling naheffing | 200 | ||||
Afschrijvingslasten bedrijfsmiddelen | 926 | ||||
Licenties | 420 | ||||
IPO/BIJ12 bijdrage | 330 | ||||
Informatiebeveiliging | 696 | ||||
Afschrijvingslasten provinciehuis | 1.900 | ||||
Provinciehuis o.a. onderhoud | 195 | ||||
7 | 7.2 | Opcenten MRB | 2.179 | ||
7.4 | Rente | 692 | |||
7.7 | Huur beleefcentrum Afsluitdijk | 162 | |||
Storting nazorgfonds tbv Skinkeskâns | 2.923- | ||||
Lagere vaststelling subsidies | 130 | ||||
Overige verschillen < 50.000 | 201 | ||||
2 Tijdelijke budgetten | 1.073 | ||||
Dit bedrag bestaat uit vrijval van tijdelijke budgetten. Dit als gevolg van eindige projecten en opdrachten. Het betreft hier onder andere: | |||||
2 | 2.1 | Bestrijding fietsonveiligheid | 113- | ||
Onderzoek/gedrag/preventie | 69 | ||||
3 | 3.1 | Reparatie rente en aflossing convenantsleningen Groenfonds | 206 | ||
4 | 4.2 | Decentralisatie uitkering bodemsanering | 134 | ||
5 | 5.1 | Kennisinfrastructuur | 179 | ||
5.4 | Iepen Mienskip Fûns | 71 | |||
Overige verschillen < 50.000 | 527 | ||||
3 Reserves | 6.824 | ||||
6 | 6.1 | Spaarverlof | 473- | ||
Indirecte uitvoeringskosten NPLG | 7.298 | * | |||
Overige verschillen < € 50.000 | 1- | ||||
4 Voorzieningen | -1.525 | ||||
1 | 1.2 | Waardeoverdracht pensioenen GS leden | 1.000- | ||
6 | 6.1 | Regeling vervroegd uitreden (RVU) | 525- | ||
Begrotingssaldo | 58.446 | ||||
* | Voor deze posten wordt voorgesteld om de vrijval (deels) via de resultaatbestemming opnieuw beschikbaar te stellen. Het betreft de volgende twee voorstellen: - Nazorgfonds tbv toekomstige overdracht stortplaatsen € 983.500 - Vorming reserve indirecte uitvoeringskosten NPLG € 7.298.100 | ||||
Een nadere toelichting op de oorzaak van de verschillen is opgenomen bij de beleidsprogramma's in de jaarstukken 2024. |
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB
Terug naar navigatie - 2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKBBerekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Verslagjaar | 2024 | ||||
(1) | Drempelbedrag | 10.036.208 | 10.036.208 | 10.036.208 | 10.036.208 |
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 1.430.282 | 1.761.013 | 580.220 | 902.174 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 8.605.926 | 8.275.195 | 9.455.988 | 9.134.034 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
Verslagjaar | 2024 | ||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 518.104 | |||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 500.000 | |||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | 18.104 | |||
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 | Drempelbedrag (vanaf 1/7/2021 zijn de kaders voor het drempelbedrag verruimd naar: (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van € 1.000.000) | 3.786 | 3.786 | 10.036 | 10.036 |
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 130.156 | 160.252 | 53.380 | 83.000 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 91 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 1.430 | 1.761 | 580 | 902 |
Het drempelbedrag is het bedrag aan liquide middelen dat (gemiddeld) per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. De hoogte van het drempelbedrag hangt af van de omvang van de begroting.
Indien het begrotingstotaal hoger is dan € 500 miljoen is de drempel gelijk aan € 10 miljoen plus 0,2% van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. De drempel is nooit lager dan € 1 miljoen.
Per kwartaal mag het gemiddelde van de (liquide) middelen die de decentrale overheid dagelijks buiten de schatkist laat niet boven het drempelbedrag uitkomen. Provincie Fryslân is in 2024 ruimschoots onder het drempelbedrag gebleven. De liquide middelen die buiten de schatkist zijn aangehouden, zijn gebruikt voor het betalingsverkeer.
2.10 Rechtmatigheidsverantwoording
Terug naar navigatie - 2.10 RechtmatigheidsverantwoordingDe baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijkt een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van Gedeputeerde Staten toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de staten vastgestelde kaders zoals de begroting en provinciale verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de staten op 23 oktober 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht. Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de staten bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 5.740.090. Dit betekent dat alleen die afwijkingen vermeld worden waarbij het grensbedrag wordt overschreden. Conform het besluit van de staten van 23 oktober 2024 worden alle afwijkingen die groter zijn dan afgerond € 287.000 in de paragraaf Bedrijfsvoering toegelicht. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.
Bevinding
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen € 411.395 bedraagt. Dit is lager dan de daarvoor gestelde grens van € 5.740.090. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 0 acceptabel op basis van door provinciale staten vastgestelde afspraken. Over het jaar 2024 zijn geen onduidelijkheden vastgesteld.
De geconstateerde afwijkingen betreffen:
Begrotingscriterium | (bedragen x € 1.000) |
Aanbestedingen | 411 |
Totaal | 411 |
Het vastgestelde beleid betreft de Financiële verordening Provincie Fryslân 2022 (gewijzigd op 18 december 2024) en de onderliggende beleidsnota's welke op 15 december 2021 door Provinciale Staten zijn vastgesteld. Hieronder zijn met name de nota Uitvoering begroting, de nota Reserves, voorzieningen en overlopende passiva en de nota Waarderen, activeren en afschrijven van belang.
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de staten aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid en zijn de afwijkingen omtrent het voorwaardencriterium opgenomen boven de rapporteringsgrens van € 287.000. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.