Artikel 186a van de Provinciewet stelt: "Gedeputeerde staten zenden provinciale staten jaarlijks een overzicht van de aan gedeputeerde staten gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van hun standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven."
In onderstaande overzicht treft u het hierboven bedoelde overzicht aan, met de stand van zaken in de afhandeling van de aanbevelingen aan GS die de Noordelijke Rekenkamer in haar rapporten heeft gedaan. U treft daarbij drie categorieën aan:
- In 2024 afgehandelde NRK-aanbevelingen (door u reeds besloten via de berap 2024 en ten behoeve van dit jaaroverzicht ter info toegevoegd).
- NRK-aanbevelingen waarvan nu wordt voorgesteld om deze als afgehandeld te beschouwen. Dit is ook als besluitpunt opgenomen bij de jaarstukken 2024.
- Stand van zaken in de opvolging van nog openstaande NRK-aanbevelingen.
Onderwerp | Id. | Bron | Datum | Korte aanbeveling | Geplande einddatum in advies | Behandelend afdeling | Acties | Realistische einddatum afdeling | Status | Afhandeling | Opmerking Concerncontrol | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NRK/ Ruimte voor inbreng | 737 | Noordelijke Rekenkamer | 28-4-2021 | ?Vraag Gedeputeerde Staten dan wel de griffie een beleidskader voor burgerparticipatie voor te bereiden en stel dit vast. Bewaak dat het beleidskader bepaalt dat: a) voor iedere ruimtelijke ingreep een stakeholdersanalyse wordt uitgevoerd; b) dat de vorm en intensiteit van de participatiemogelijkheden moeten aansluiten bij de participatiebehoefte van de stakeholders en de provincie; c) dat Gedeputeerde Staten de uitkomsten van de participatie terugkoppelen aan de participanten. | Afgehandeld bij Berap 2024 | In januari 2023 is de provinciale beleidsbrief participatie vastgesteld. Dit beleid biedt een heldere visie voor de provinciale organisatie op het terrein van participatie. Het maakt tegelijk voor inwoners en anderen inzichtelijk wat de provincie Fryslân belangrijk vindt bij participatie. De bijgevoegde praktische Participatiehandreiking biedt spelregels voor de aanpak van participatie rond opgaven. De handreiking biedt tevens een basis voor de monitoring en evaluatie van participatie en voor het omgaan met maatschappelijke initiatieven. Hiermee wordt deze aanbeveling als afgedaan beschouwd. | ||||||
Terugblikonder-zoek provinciale grip op bedrijven | 798 | Noordelijke Rekenkamer | 31-5-2023 | Aan gedeputeerde staten de opdracht te geven te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om Provinciale Staten onverwijld maar in vertrouwen te informeren bij Brzo overtredingen Categorie 1: Zwaar (onmiddellijke dreiging van een zwaar ongeval) en Categorie 2: Middelzwaar (geen onmiddellijke dreiging van een zwaar ongeval). | Afgehandeld bij Berap 2024 | GS heeft naar aanleiding van een motie van de Provinciale Staten in 2016 over het informeren van de Staten bij een Brzo categorie 1. en 2. overtreding, in een brief van 25 mei 2021 aan de Staten toegelicht hoe zij concreet kunnen voldoen aan de motie en daarbij ook recht doen aan artikel 5.1 van de Wet open overheid. Daarin staan de beschermde belangen waarop het bedrijf een beroep kan doen in een zienswijze op de samenvatting van het inspectierapport, die openbaar wordt gemaakt op de website van BRZO+ (voor een ieder). Deze procedure is niet gewijzigd onder de Omgevingswet-Seveso Richtlijn (per 1-1-2024). De zienswijzeperiode is twee weken. Om er voor te zorgen dat PS direct na instemming van het bedrijf wordt geïnformeerd, wordt de brief in concept voorbereid in de zienswijzeperiode. De provincie heeft als bevoegd gezag na 25 mei 2021 bij één overtreding (categorie 2) de handhaving uitgevoerd in 2022. Zoals afgesproken werd PS geïnformeerd over categorie 1 of 2 overtredingen bij Brzo-inrichtingen waarbij GS Fryslân het Wabo bevoegd gezag zijn (kenmerk 02054405, datum 13-12-2022). Het bedrijf valt inmiddels niet meer onder het Brzo-regime, door gewijzigde bedrijfsvoering. De gemeente is nu het bevoegde gezag. In 2023 zijn er geen Brzo overtredingen categorie 1 of 2 geconstateerd. | ||||||
Verdeling onder hoogspanning | 658 | Noordelijke Rekenkamer | 27-5-2020 | Beargumenteer waarom het juist voor wind- en zonneparken belangrijk is dat omwonenden bovenwettelijk worden gecompenseerd en waarom er financiële participatiearrangementen worden aangeboden. | 30-12-2021 | Beleid & Strategie | Er zijn drie keuzes mogelijk: I. Wind- en zonneparken vormen geen bijzondere categorie ruimtelijke ingrepen. De belangen van omwonenden worden voldoende beschermd door het huidige omgevingsrecht. Het aanbieden van compensatie en financiële participatie is daarom niet nodig. II. Wind- en/of zonneparken vormen een bijzondere categorie ruimtelijke ingrepen waarbij de belangen van omwonenden onvoldoende worden beschermd door het huidige omgevingsrecht. Specifiek voor wind- en/of zonneparken moeten er daarom compensatie- en financiële participatiearrangementen worden aangeboden aan omwonenden; III. Wind- en zonneparken vormen geen bijzondere categorie ruimtelijke ingrepen. De belangen van omwonenden worden momenteel echter onvoldoende beschermd door het huidige omgevingsrecht. Daarom dienen er bij alle grootschalige ruimtelijke ingrepen (ook, bijvoorbeeld, de aanleg van een snelweg) compensatie- en, indien mogelijk, financiële participatiearrangementen worden aangeboden. | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 30-11-2022: Deze aanbeveling is aanbeveling 3 uit het rapport Verdeling onder hoogspanning van de Noordelijke Rekenkamer. De aanbeveling gaat over de bovenwettelijke compensatie van omwonenden en het aanbieden van participatiearrangementen bij wind- en zonneparken. In onze reactie op het rapport van de NRK hebben wij weliswaar aangegeven deze aanbeveling over te nemen maar wij hebben daarbij aan gegeven in eerste instantie niet te kiezen uit de 3 keuzes die de NRK hierbij aangeeft. Wij waren en zijn van mening dat de NRK hierbij met name gekeken heeft naar de bescherming van de belangen van omwonenden maar dat de argumentatie breder kan zijn. Deze aanbeveling heeft er mede toe geleid dat we in het Energieprogramma actie 4 Kennis opbouwen over het organiseren van lokaaleigendom hebben opgenomen. Als toelichting is daarbij opgenomen: In de RES Fryslân is het streven naar minimaal 50% lokaal eigendom uit het Klimaatakkoord overgenomen, als provincie willen we dit graag een impuls geven. Het is op korte termijn niet eenvoudig om concreet invulling te geven aan dit streven. Het is voor alle partijen, betrokken bij de RES, van belang om het komende jaar kennis op te bouwen over het organiseren van lokaal eigendom: kennis over juridische verankering in gemeentelijk beleid, over financieringsmogelijkheden en over het effectief ondersteunen van lokale initiatieven. De uitwerking loopt via de werkgroep Lokaal eigendom en participatie van de RES. Deze werkgroep heeft de handreiking Mienskipsenergie opgeleverd. De bedoeling van deze handreiking is om op een eenduidige manier processen vorm te geven die als resultaat hebben betrokkenheid, zeggenschap en draagvlak van de brede omgeving binnen een proces te organiseren. Aan de hand van de handreiking wordt in RES verband verder gewerkt. Met deze invulling dient de bovenwettelijke compensatie een breder doel dan alleen het beschermen van belangen van omwonenden. Het gaat immers ook om betrokkenheid, zeggenschap en draagvlak. Wij zijn van mening dat wij hiermee opvolging gegeven hebben aan de aanbeveling aan de Noordelijke Rekenkamer. | ??2022-08-05 Status terug gezet op in behandeling. De opvolging moet blijken uit de tekst afhandeling afdeling. Het bij de afhandeling benoemde energieprogramma met bijbehorend bestuursbesluit ontbreekt. Daardoor kan niet worden nagegaan of de aanbeveling ook is verwerkt. 5dec2022: Status terug gezet op in behandeling. De genoemde handreiking Mienskipsenergie is niet als bijlage toegevoegd. | |
Duurzame Landbouw | 692 | Noordelijke Rekenkamer | 8-12-2020 | ?Stel vast, op grond van een probleemanalyse, wat je in de primaire landbouw wilt bereiken: wat is in grote lijnen het streefbeeld, hoe zou volgens de provincie de landbouw er in een bepaald jaar uit moeten zien? Maak daarin een duidelijke keuze voor (een bepaalde mate van) ecologische verduurzaming en onderbouw hoe deze ecologische verduurzaming zich verhoudt tot een voor agrarische ondernemers rendabele bedrijfsvoering. | 31-12-2021 | Beleid & Strategie | ?Reactie GS: Met deze aanbeveling kunnen wij van harte instemmen. Een scherper beeld van de te bereiken resultaten maakt ook de weg er naar toe duidelijker. Dat betekent dat wij in onze beleidsstukken de effecten voor renderende bedrijfsvoering zullen meewegen en weergeven. | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 10-2-2025: In januari 2025 is een nieuwe beleidsbrief landbouw vastgesteld door PS. Onderdeel van de beleidsbrief is een op te stellen uitvoeringsagenda. De beoogde vaststelling van de uitvoeringsagenda landbouw wordt verwacht in Q3 2025. Deze uitvoeringsagenda concretiseert de beleidsdoelstelling naar smart geformuleerde resultaten (o.a. de KPI’s die nu ook landelijk/ministerieel extra onder de aandacht zijn gebracht). Hiermee beschouwen wij de aanbeveling als afgedaan. | ||
Democratische legitimatie van de RES Fryslân | 756 | Noordelijke Rekenkamer | 26-1-2022 | ?Stel een kaderstellend startdocument voor de RES 2.0 op. Met specifieke aandacht voor:Het belang van participatie.Horen van zowel goed georganiseerde als minder goed georganiseerde belangen.Regionale vormgeving van de participatie. | 1-7-2023 | Beleid & Strategie | ??Stel een kaderstellend startdocument voor de RES 2.0 op. Met specifieke aandacht voor: Het belang van participatie.Horen van zowel goed georganiseerde als minder goed georganiseerde belangen.Regionale vormgeving van de participatie. | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 21-01-2025: In 2023 heeft de Regiegroep RES besloten om een Voortgangsrapportage te maken en geen RES 2.0. Wij stellen voor om de aanbeveling daarmee als afgehandeld te beschouwen. | ||
Democratische legitimatie van de RES Fryslân | 757 | Noordelijke Rekenkamer | 26-1-2022 | ?Overweeg bij de totstandkoming van RES 2.0 een consultatieronde langs de volksvertegenwoordigende organen. | 1-7-2023 | Beleid & Strategie | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 21-01-2025: In 2023 heeft de Regiegroep RES besloten om een Voortgangsrapportage te maken en geen RES 2.0. Wij stellen voor om de aanbeveling daarmee als afgehandeld te beschouwen. | |||
Democratische legitimatie van de RES Fryslân | 758 | Noordelijke Rekenkamer | 26-1-2022 | ?Behoud voor het traject naar de RES 2.0 de FEA en veranker deze beter in de besluitvormingsstructuur. | 1-7-2023 | Beleid & Strategie | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 21-01-2025: In 2023 heeft de Regiegroep RES besloten om een Voortgangsrapportage te maken en geen RES 2.0. Wij stellen voor om de aanbeveling daarmee als afgehandeld te beschouwen. | |||
Democratische legitimatie van de RES Fryslân | 759 | Noordelijke Rekenkamer | 27-1-2022 | ??Zet een programma op waarbij aan inwoners de ruimte wordt geboden te participeren over de RES 2.0. | 1-7-2023 | Beleid & Strategie | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 21-01-2025: In 2023 heeft de Regiegroep RES besloten om een Voortgangsrapportage te maken en geen RES 2.0. Wij stellen voor om de aanbeveling daarmee als afgehandeld te beschouwen. | |||
Achter de coulissen | 795 | Noordelijke Rekenkamer | 28-2-2024 | Maak in de uitvoering het verband duidelijk tussen de subsidiëring van culturele instellingen en de provinciale visie en doelstellingen. Enkele in het cultuurbeleid geformuleerde doelstellingen kennen op dit moment geen uitwerking of duiding, zoals dat innovatieve, experimentele en interdisciplinaire (culturele) inititatieven als aanjager worden ingezet bij het werken aan maatschappelijke vraagstukken of het creëren van een bloeiend artistiek klimaat. Zorg voor concrete uitwerking hiervan, opdat er een verband tussen de visie en doelstellingen is. | Beleid & Strategie | 19-03-2024: Nieuwe cultuurnota is naar verwachting uiterlijk 1 augustus 2024 in PS behandeld. | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 7-2-2025: In de nieuwe cultuurnota 2025-2028 is aangegeven dat niet alle cultuurinstellingen meer gesubsidieerd kunnen gaan worden. In de openstellingen zullen de doelstellingen uit de nota verwerkt worden in de kaders van de regelingen, waar de instellingen weer hun projectplannen voor kunnen indienen. Daarmee is geld gekoppeld aan de visie en doelstellingen van de provincie, zoals vastgesteld in de nota. | |||
Achter de coulissen | 797 | Noordelijke Rekenkamer | 28-2-2024 | Maak een afgewogen keuze -gelet op de prijsstijgingen en het respecteren van de gedragscodes- over het toekennen van budget aan culturele instellingen: verstrek voldoende financiële middelen voor instellingen om het huidige aanbod aan te houden of accepteer dat er minder aanbod is en stel ambities bij.?? | Beleid & Strategie | 19-03-2024: Nieuwe cultuurnota is naar verwachting uiterlijk 1 augustus 2024 in PS behandeld. | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 7-02-2025: Vanaf 2026 is er vanuit de provincie € 800.000 per jaar minder beschikbaar op de structurele budgetten voor cultuur. In de cultuurnota 2025-2028 is in dat licht expliciet uitgesproken dat de provincie liever een beperkt aantal instellingen goed positioneert, dan een grote groep ternauwernood draaiende houdt. De regelingen voor meerjarensubsidies zijn daarop ingericht, door instellingen gelegenheid te geven 10% tot 20% meer aan te vragen en bij de verdeling van de middelen in principe geen lagere bedragen toe te kennen dan aangevraagd. | |||
Fietsbeleid "Ga toch fietsen" | 801 | Noordelijke Rekenkamer | 23-10-2024 | GS, schep overzicht. Onderzoek of het mogelijk is om alle projecten, subsidies, samenwerkingen en initiatieven die in het kader van fietsbeleid bestaan te combineren en onder te brengen in een specifiek programma. | Beleid & Strategie | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 24-01-2025: In het Uitvoeringsprogramma RMP 2025 is reeds voorzien in een integraal overzicht van de raakvlakken met de fiets (zie bijlage 1 van het Uitvoeringsprogramma), zoals op 05 november 2024 aan Provinciale Staten is toegestuurd. Dit Uitvoeringsprogramma stellen we jaarlijks vast, waarbij eventuele toevoegingen en wijzigingen mee worden genomen.Een specifiek programma voor de fiets past op dit moment niet in de sturing zoals vanuit het RMP 1.0 of de provinciale begroting is ingericht. Het voorstel is om deze aanbeveling als afgehandeld te beschouwen. | ||||
Fietsbeleid "Ga toch fietsen" | 802 | Noordelijke Rekenkamer | 23-10-2024 | PS en GS, herzie de doelen binnen het fietsbeleid en zorg ervoor dat deze evalueerbaar geformuleerd blijven. Publiceer de resultaten van het beleid in het provinciale monitorsysteem. | Beleid & Strategie | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 24-01-2025: De doelen voor wat betreft het fietsbeleid zijn reeds in de beleidsnota Fryslân Feilich Fytslân (maart 2022) en in het RMP 1.0 (december 2022) aangepast. Het voorstel is om deze aanbeveling als afgehandeld te beschouwen. | ||||
Fietsbeleid "Ga toch fietsen" | 803 | Noordelijke Rekenkamer | 23-10-2024 | GS, versterk de samenwerking met provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties, eventueel naar voorbeeld van de Groningse Fietscommunity. | Beleid & Strategie | 25-2-2025 | Voorstel afgehandeld directie | 24-01-2025: Los van het NRK-rapport is de afgelopen jaren reeds invulling gegeven aan het versterken van een goede samenwerking met gemeenten. In de reguliere overleggen die wij met onze gemeenten hebben (AVVF/Ambtelijk Verkeer- en Vervoersoverleg Fryslân (5x/jr) en OVVF, bestuurlijke equivalent van het AVVF: 4x/jr) komt het thema fiets regelmatig aan bod. Daarnaast werken we momenteel gezamenlijk aan een gezamenlijke strategie v.w.b. het verder realiseren van de trochfytsrûtes in Fryslân (richting 2040). Vooralsnog heeft het wat ons betreft geen toegevoegde waarde om hier een formeel samenwerkingsverband voor in te richten (gelijk aan de ‘Fietscommunity’ in Groningen), ook vanuit de gedachte dat dit een brede invulling van een kerntaak is (en geen wettelijke taak betreft). Het voorstel is om deze aanbeveling als afgehandeld te beschouwen. | ||||
Grondbeleid | 231 | Noordelijke Reken Kamer | 30-9-2012 | PS Evalueer na afronding van de grondverwervingstrajecten de gecombineerde inzet van vrijwillige aankoop en kavelruil in de diverse projecten om te bezien of de verwachte voordelen (lagere prijstelling, tijdswinst en maatwerk) inderdaad zijn behaald | 31-3-2018 | Provinciale Omgeving | kan voor het eerst worden opgestart na de verwachte datum beeindiging verwervingsproces complexe projecten. Dit zal niet voor 2017 het geval zijn en loopt door tot en mt 2018. De inventarisatie en analyse van het verwervingsproces bij complexe projecten wordt naar verwachting in het voorjaar 2019 afgerond. Rapportage aan PS zal dan rond september kunnen plaatsvinden. | 30-12-2020 | In behandeling | 22-01-2025: De provincie is werkzaam in diverse gebiedsprocessen vanuit verschillende provinciale doelen. Om haar doelen te bereiken heeft zij grond nodig voor omvorming, ruil en compensatie. Zij doet middels vrijwillige grondverwerving (opkoop en verplaatsen) m.u.v. voor de realisatie van infrastructuur, waarvoor onteigening ingezet kan worden. Evaluatie leert ons dat in de afgelopen jaren met vrijwillige verwerving en kavelruil resultaten zijn geboekt. Het is echter wel duidelijk dat elke transactie maatwerk vraagt en daarmee veel doorlooptijd kost. Met diverse landbouweigenaren zijn we tot overeenstemming voor een opkoop of verplaatsing gekomen. Het is echter niet de vrijwillige aankoop of kavelruil die maakt dat er (eerder) verworven kan worden, maar meer de autonome ontwikkelingen, de persoonlijke- en marktsituatie, zoals wel of niet bedrijfsopvolging, stijgende marktrentes en grondprijzen, derogatie, robuustheid van het bedrijf, nieuw politiek bestuur, etc. maakt vaak dat wij wel of niet tot een overeenkomst komen. Duidelijkheid in verwerving kan alleen worden gegarandeerd door middel van volledige schadeloosstelling. Lagere prijsstelling is voor een overheid niet mogelijk want ons aanbod is altijd marktconform. Wij zijn echter wel flexibel in de voorwaarden van een overeenkomst, zoals voortgezet gebruik voor een periode, verkoop van een deel van het bedrijf, behoud van de boerderij, ondersteuning van verandering in bestemmingsplan, rood-voor-rood etc. | ||
Verdeling onder hoogspanning | 656 | Noordelijke Rekenkamer | 27-5-2020 | Als in de toekomst nieuwe zoekgebieden voor grootschalige windparken op land worden aangewezen, stel dan een strategisch beleidskader vast. In een dergelijk beleidskader kunnen verschillende alternatieve zoekgebieden met elkaar worden vergeleken en kan beargumenteerd een definitieve keuze voor de zoekgebieden worden gemaakt. | 31-12-2023 | Beleid & Strategie | 31-12-2026 | In behandeling | ??21-01-2025: Het aanwijzen van zoekgebieden voor windenergie kan onderdeel uitmaken van de actualisatie van de Provinciale Omgevingsvisie (POVI). De POVI is een strategisch beleidsdocument voor de fysieke leefomgeving. De verwachting is dat deze POVI eind 2026 gereed is. | 3/6/20: voor deze aanbeveling kan geen einddatum worden benoemd. Vooralsnog de looptijd van huidig bestuursakkoord genomen. | ||
Verdeling onder hoogspanning | 657 | Noordelijke Rekenkamer | 27-5-2020 | Wanneer in de toekomst nieuwe locaties worden aangewezen voor ontwikkeling van windparken, is het aan te raden hierbij in een vroeg stadium burgers en maatschappelijke organisaties te betrekken. | 31-12-2023 | Beleid & Strategie | Door een goed vormgegeven participatieproces, waar Provinciale Staten de kaders voor vaststellen, kunnen windmolenlocaties worden gezocht die door omwonenden worden geaccepteerd. Daarbij kan een voorbeeld worden genomen aan het proces van Fryslân Foar De Wyn. Bedenk hierbij vooraf hoe wordt omgegaan met het advies dat uit het participatietraject komt. Maak hierover vooraf duidelijke afspraken, leg deze vast en zorg dat ook de provincie zelf zich aan de afspraken houdt | 30-12-2026 | In behandeling | 21-01-2025: Het aanwijzen van zoekgebieden voor windenergie kan onderdeel uitmaken van de actualisatie van de Provinciale Omgevingsvisie (POVI). De POVI is een strategisch beleidsdocument voor de fysieke leefomgeving. De verwachting is dat deze POVI eind 2026 gereed is. | 3/6/20: voor deze aanbeveling kan geen einddatum worden benoemd. Vooralsnog de looptijd van huidig bestuursakkoord genomen. | |
Duurzame Landbouw | 693 | Noordelijke Rekenkamer | 8-12-2020 | ?Monitor de voortgang van het beleid en de maatschappelijke effecten. Maak de effecten van het beleid zichtbaar, zowel kwantitatief als kwalitatief, zowel om ervan te leren als ter verantwoording. Kies daartoe goede, meetbare en voor het beleidsdoel relevante indicatoren. Formuleer indicatoren voor de ecologische verduurzaming van de landbouw en voor de termijn waarop die moet plaatsvinden, in plaats van inspanningsindicatoren. | 31-12-2021 | Beleid & Strategie | ?Voorbeelden van relevante indicatoren zijn een concrete toename van: — biodiversiteit — grondgebondenheid — aandeel biologische boerenbedrijven en hectares biologisch areaal — mate van gebruik van duurzaam en/of biologisch (geteelde) grondstoffen en een concrete afname van: — emissies — CO2-uitstoot — (kunst)mestgebruik — gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Dat betekent onder meer dat er vooraf goed moet worden nagedacht over relevante indicatoren en de te maken afspraken over de wijze waarop die in de evaluatie van de voortgang en de verantwoording een rol spelen. Reactie GS: Deze aanbeveling nemen wij integraal over. Bij de presentatie van nieuw beleid zullen wij de effecten daarvan zichtbaar maken en proberen er -op redelijke gronden- goede indicatoren bij te benoemen. Niettemin blijft het moeilijk voorspelbaar hoe verschillende maatregelen inwerken op andere gronden: is het aantal bedrijven dat omschakelt naar een biologische bedrijfsvoering wel een voldoende indicatie voor de grotere bewustwording van de impact die een landbouwbedrijf heeft op zijn omgeving? Of moeten er ook andere indicatoren worden gezocht die die bewustwording beter kunnen meten? Is er sprake van voldoende intrinsieke motivatie bij boeren, of worden zij slechts (tijdelijk) geprikkeld door subsidies? Wij zullen duidelijk aangeven wanneer er meer aandacht vestigen op het communiceren over momenten van evaluaties zijn zodat er ruimte komt om de richtingen van beleid bij te sturen, zonder dat de hele periode moet worden afgemaakt. | 30-9-2025 | In behandeling | ?8-2-2025: ?Met het vaststellen van de nieuwe beleidsbrief landbouw (januari 2025) is de ecologische verduurzaming minder prominent aanwezig dan bij de voorgaande beleidsbrief. Daarentegen zijn innovatie, diversiteit in bedrijfsvoering en inpassing van verdienmodellen voor agrarisch natuurbeheer genoemd als instrumenten voor verduurzaming. De vertaling naar concrete maatregelen zal worden uitgewerkt in de uitvoeringsagenda landbouw die in Q3 2025 aan PS wordt aangeboden. Hierbij zal de voortgang van het beleid en maatschappelijke effecten in beeld worden gebracht. Deze aanbeveling loopt door met de vaststelling van nieuw beleid en is daarmee nog niet afgedaan. Daarnaast wordt er gewerkt aan de monitoring van provinciale interventies in het landelijk gebied. Deze zullen worden gebaseerd op de onderliggende beleidsbrieven en zullen effecten van de interventies inzichtelijk maken. | De aanbeveling kan nog niet als afgedaan worden beschouwd. Uit het nawoord van het NRK in het NRK-rapport "Terugblikonderzoek Zoektocht naar duurzaamheid in het land- bouwbeleid" blijkt dat de oude aanbevelingen nog open staan. De instrumentele doorwerking is nog maar beperkt, zoals de NRK dat noemt. En daarnaast geven wij bij sommige aanbevelingen aan zelf nog stappen te gaan zetten, zoals rond invoering KPI's. | |
Duurzame landbouw | 694 | Noordelijke Rekenkamer | 8-12-2020 | ?Houd bij welke projecten door middel van provinciale bijdragen mogelijk zijn gemaakt en wat de resultaten daarvan waren. Maak als provincie beter zichtbaar wat de relatie is tussen de provinciale inspanningen (output) en het maatschappelijke effect (outcome). Dit is nodig om te weten of het beleid doeltreffend en doelmatig is. Informatie hierover kan op diverse manier verkregen worden. | 31-12-2021 | Beleid & Strategie | ??Reactie GS: Wij zullen binnen de redelijkheid van wat van een aanvrager gevraagd kan worden deze aanbeveling overnemen: die intentie is er al en dat gebeurt ook al: wij zullen aangeven in hoeverre het verwachtingspatroon omtrent provinciale inspanningen en maatschappelijke effecten kan worden verbeterd. We beginnen er mee met de nieuwe landbouwagenda. | 30-9-2025 | In behandeling | ?4-2-2025: De aanbeveling spreekt over maatschappelijk effect (outcome). Wij constateren dat het gewenste maatschappelijk effecten aan verandering onderhevig zijn. We zien een verschuiving naar de maatschappelijke wens voor een groter pallet aan diversiteit van agrarische bedrijfsvoeringen. Desalniettemin is in de afgelopen jaren een projectenlijst bijgehouden waarin projecten die door (onder andere) de provincie zijn gefinancierd opgenomen. Ook in het GLB wordt duidelijk overzicht gehouden van de projecten en de resultaten hiervan. De uitvoering van het lopende beleid is met de komst van het huidige beleidsbrief achterhaald. De aanbeveling zal worden geëffectueerd op basis van het nieuwe beleid (januari 2025) en uitvoeringsagenda (Q3 2025). Deze aanbeveling loopt door met de vaststelling van nieuwe beleid (jan. 2025) en is daarmee nog niet afgedaan. | De aanbeveling kan nog niet als afgedaan worden beschouwd. Uit het nawoord van het NRK in het NRK-rapport "Terugblikonderzoek Zoektocht naar duurzaamheid in het land- bouwbeleid" blijkt dat de oude aanbevelingen nog open staan. De instrumentele doorwerking is nog maar beperkt, zoals de NRK dat noemt. En daarnaast geven wij bij sommige aanbevelingen aan zelf nog stappen te gaan zetten, zoals rond invoering KPI's. | |
Duurzame Landbouw | 695 | Noordelijke Rekenkamer | 8-12-2020 | ?Vertaal succesvolle ervaringen in subsidieverlening. | 31-12-2021 | Beleid & Strategie | ??Reactie GS: Wij zullen bekijken of het instrument van een subsidievolgsysteem meer rekening kan houden met dit aspect. | 30-9-2025 | In behandeling | 8-2-2025: Op het gebied van (duurzame) landbouw zetten wij in op tenders vanuit het Nationaal Strategisch Plan / Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NSP/GLB) (www.toekomstglb.nl), waarbij wij ervaringen van eerdere tenders meenemen t.b.v. het opstellen van de nieuwe tenders en borging voor een effectievere besteding. Datzelfde geldt voor het ANLb, waarbij het stelsel agrarisch natuurbeheer landelijk aan verandering onderhevig is en wij actief samen met het ministerie meedenken over een effectievere besteding hiervan. Deze aanbeveling loopt door met de vaststelling van het nieuwe beleid (jan. 2025) en is daarmee nog niet afgedaan. | ?2022-08-05 Status terug gezet op in behandeling. ConcernControl begrijpt het verzoek om de aanbeveling van de lijst te halen. Aanbeveling kan pas van de lijst worden gehaald als het betreffende gremium hiertoe besloten heeft en dit besluit als als bewijsvoering als bijlage is toegevoegd.2024-08-12: De aanbeveling kan nog niet als afgedaan worden beschouwd. Uit het nawoord van het NRK in het NRK-rapport "Terugblikonderzoek Zoektocht naar duurzaamheid in het land- bouwbeleid" blijkt dat de oude aanbevelingen nog open staan. De instrumentele doorwerking is nog maar beperkt, zoals de NRK dat noemt. En daarnaast geven wij bij sommige aanbevelingen aan zelf nog stappen te gaan zetten, zoals rond invoering KPI's. | |
NRK/ Ruimte voor inbreng | 738 | Noordelijke Rekenkamer | 28-4-2021 | Vraag Gedeputeerde Staten het beleidskader burgerparticipatie periodiek te evalueren. | 31-12-2023 | Bestuurszaken | ?de nota burgerparticipatie dient een actueel en levend document te blijven. Het is nuttig dat Gedeputeerde Staten deze nota periodiek evalueren en dat zij Provinciale Staten op de hoogte stellen van de inhoud van de evaluatie. Wanneer de resultaten van de evaluatie daartoe aanleiding geven, stellen Provinciale Staten de nota burgerparticipatie bij. Deze aanbeveling wordt ook overgenomen, het participatiebeleid zal periodiek worden geëvalueerd, te beginnen in 2023. | 31-12-2025 | In behandeling | Update augustus 2024: De beleidsbrief participatie is ingegaan per januari 2023, later dan gepland omdat wegens een te volle PS-agenda bespreking van de beleidsbrief participatie door de griffie in 2022 is verplaatst naar 2023. De einddatum van het evaluatieproces schuift daarom ook op (naar eind 2025), omdat anders de looptijd van het beleid te kort is om een zinvolle evaluatie uit te voeren. Het evaluatieproces zal bestaan uit een burgerpeiling over vertrouwen en participatie door Planbureau Fryslân (voorjaar 2025) en een lerend evalueren-proces (start eind 2024 en gereed uiterlijk eind 2025) dat de provincie uitvoert in samenwerking met Planbureau Fryslân en/of NHL Stenden. | ?7-1-2025: Rondje NRK > Afhandelingsvoorstel en realistische einddatum kloppen (mail 7-1-2025 Nienke Nijp) | |
Uit het oog, uit het hart? Revolverende fondsen in de provincie Fryslân | 753 | Noordelijke Rekenkamer | 23-6-2021 | Gedeputeerde Staten, informeer Provinciale Staten structureel over de maatschappelijke resultaten van revolverende fondsen. Dit kan door de jaarstukken van de revolverende fondsen standaard naar Provinciale Staten te sturen, voorzien van een toelichtende notitie waarin Gedeputeerde Staten de link leggen tussen revolverend fonds en provinciale doelen en doelbereiking (voorbeeld Drenthe). Een andere mogelijkheid is om de maatschappelijke resultaten aan de hand van overzichtelijke en in de tijd niet-wijzigende indicatoren op te nemen in de paragraaf verbonden partijen. | 31-12-2021 | Beleid & Strategie | 1-6-2026 | In behandeling | ?07-02-2025: FSFE: PS worden jaarlijks na de aandeelhoudersvergadering (mei) op de hoogte gebracht van de jaarstukken van het FSFE. Uitzondering was 2024. In afwachting van een voorstel over de toekomst van het FSFE zijn de stukken nog niet toegezonden. Nu duidelijk is wat het traject is van het voorstel worden deze stukken binnenkort wel verzonden. FOM: In de Ava NOM d.d. 5 februari 2025 is het meerjarenplan en jaarplan 2025 vastgesteld waarin concreet staat dat de aandeelhouders jaarlijks proactief geïnformeerd gaan worden. Door dit nu in het meerjarenplan vast te leggen kunnen we de NOM hier ook op vergen. De methodiek daarvoor laten we over aan de NOM. De inschatting is dat de FOM dit dan vervolgens ook kan gaan toepassen in 2026 (verwachting 1-6-2026).- | ?22 april 2022: Direct verantwoordelijke is voor FOM en NOM Marten Brandsma en FSFE Gerwin Venema. | ||
Uit het oog, uit het hart? Revolverende fondsen in de provincie Fryslân | 754 | Noordelijke Rekenkamer | 23-6-2021 | Evalueer bestaande en nieuw op te richten revolverende fondsen eens per vier jaar, bij voorkeur in het eerste jaar van een collegeperiode. | 31-12-2021 | Beleid & Strategie | ?Geplande datum informeren PS per brief over evaluatiedata die zijn vastgelegd voor bestaande fondsen. Melden dat die data zijn vastgelegd na afstemming met PS en dat het tussentijds wijzigen betekent dat afspraken moeten worden aangepast per fonds. Voor nieuwe fondsen dit als uitgangspunt meenemen maar dat afspraken per nieuw op te richten fonds sowieso ter beoordeling worden voorgelegd aan PS. Brief aan PS kan binnen drie maanden bij PS liggen. | 31-12-2026 | In behandeling | 07-02-2025: FSFE: Bij de oprichting van het FSFE zijn de evaluatiemomenten bepaald. Op dit moment bereiden we een voorstel voor over de mogelijke verlenging van het FSFE. Een evaluatie is daar onderdeel van. Het advies om 1 keer per 4 jaar te evalueren wordt over genomen in de documentatie van het fonds. Het voorstel volgt in juni 2025. FOM: De FOM is op 8 aug 2022 geëvalueerd door K+V in "Een blik op de toekomst 2018-2021". De eerstvolgende evaluatie staat gepland voor 2026. Daarmee is realistische datum hiervoor eind 2026. | ??22 april 2022: Direct verantwoordelijke opgavemanager is voor FOM en NOM Marten Brandsma en FSFE Gerwin Venema. | |
Uit het oog, uit het hart? Revolverende fondsen in de provincie Fryslân | 755 | Noordelijke Rekenkamer | 23-6-2021 | Treed in overleg met de fondsen over de mogelijkheden die de Europese Commissie biedt om geoorloofde staatssteun te verstrekken. Het meest voor de hand liggend zijn de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). Overweeg om daar meer gebruik van te maken. De AGVV maakt het onder bepaalde voorwaarden mogelijk staatssteun te verstrekken aan het MKB en ondernemingen die zich op ontwikkeling en innovatie richten. | 31-1-2022 | Beleid & Strategie | ? | 31-12-2026 | In behandeling | 07-02-2025: FSFE: De mogelijkheden die de AGVV biedt worden meegenomen bij de aanpassingen van het FSFE wanneer PS instemt met verlenging van het FSFE. Het voorstel hiertoe volgt in juni 2025. FOM De gesprekken hierover zijn nog niet op managementniveau gehouden. We moeten ambtelijk over het onderwerp Staatsteun en AGVV nog kennis over verzamelen wat dit betekent en hoe dit ingevuld kan gaan worden. We willen dit in 1ste half jaar 2025 bij de fondsen op de managementagenda zetten met een advies verkregen van kennis van buiten. De uitkomsten van het advies en de bevindingen vanuit het management willen we ook meegenomen laten worden in de evaluaties van de verschillende fondsen, zoals hierboven geschetst. Met oog op einddatum evaluatie FOM is de einddatum daarom op eind 2026 gezet. | 22 april 2022:Direct verantwoordelijke opgavemanager is voor FOM en NOM Marten Brandsma en FSFE Gerwin Venema. | |
Op zoek naar de maatschappelijke effecten van de NOM | 794 | Noordelijke Rekenkamer | 12-7-2023 | PS, zorg voor zicht op maatschappelijke effect NOM, creëer betrouwbaar zicht op daadwerkelijk opgetreden maatschappelijke effecten van de NOM. GS, faciliteer PS daarin en bespreek vervolgens aan de hand van de wensen van PS met de NOM hoe het zicht op maatschappelijke effecten kan worden vormgegeven. Koppel dit daarna terug aan PS. | Beleid & Strategie | Door Douwstra gedane toezegging (PS-vergadering 12-7-2023): DS zal met PS, o.b.v. de ervaringen met de indicatoren uit de landelijke onderzoeken, in overleg gaan om te kijken of deze indicatoren ook de Friese moeten zijn. De indicatoren zullen met elkaar bepalen. | 1-7-2025 | In behandeling | 7-02-2025: Het ministerie van EZK heeft aangegeven de (maatschappelijk) KPI's voor de landelijke ROMS niet te kunnen invullen en dit vraagstuk is eind 2024 teruggelegd bij de regio's. Nu de KPI's weer bij de regio's liggen zal o.b.v. het in de AvA NOM van 5 februari jl. vastgestelde strategisch kader een aantal voorstellen voor de KPI's aan PS worden voorgelegd. De verwachting is dat dit in het 2de kwartaal van 2025 kan worden aangeleverd. 29-01-2024: We zijn nog in afwachting op het beleid en het voorstel om het uit te voeren van het Min. van EZK. Deze hebben betrekking op (maatschappelijk) KPI's voor de landelijke ROMS. Daarnaast heeft de Gedeputeerde tijdens de AVA van de NOM eind 2023 een zinssnede laten opnemen in het Jaarplan voor 2024, die betrekking heeft op dit onderwerp. "In 2024 gaat de NOM een nieuw meerjarenplan maken gebaseerd op het nieuwe Strategisch Kader 2024 – 2028.Hierbij zal nadrukkelijk rekening gehouden worden met het feit dat de KPI’s in het Meerjarenplan NOM vooraf met de provincies worden afgestemd. Zodanig dat de Staten hier ook mee in kunnen stemmen."- | |||
Achter de coulissen | 796 | Noordelijke Rekenkamer | 28-2-2024 | Richt een systeem in om structureel te monitoren op de mate van realisering van doelstellingen. Vraag van instellingen de hiervoor relevante gegevens. Informeer Provinciale Staten hierover op een daarvoor geëigend moment en op bij de cultuursector passende wijze.? | Beleid & Strategie | Deze aanbeveling werken we vooral uit in de Fryske Kultuermonitor, die wordt in de loop van het jaar opgezet. | 1-7-2025 | In behandeling | 7-02-2025: Deze aanbeveling werken we vooral uit in de Fryske Kultuermonitor. De Kultuermonitor verschijnt in het voorjaar van 2025. | |||
DoeMee-onderzoek naar klachtbehandeling | 799 | Noordelijke Rekenkamer | 24-5-2024 | Zorg dat de provincie leert van klachten, houd hiervoor in een eenvoudig systeem de klachten bij en breng hierbij categorieën aan, bijvoorbeeld per beleidsterrein en tegen wie de klacht zich richt. Registreer het aantal klachten per categorie per jaar. Reflecteer periodiek op de klachten, bewerkstellig leereffect zonder bureaucratie en registreer dat leereffect. Deel de klachtregistratie met Provinciale Staten. | Middelen | Dit kan vorm krijgen met verdere implementatie van het zaaksysteem. Het reflecteren op de klachten kan worden belegd bij een team of directie dat niet rechtstreeks betrokken is bij de klacht of de behandeling daarvan. | 31-5-2025 | In behandeling | 17-1-2025: In de geest van de aanbeveling voegt de dienst voortaan een overzicht toe aan het Jaarverslag van de Commissie voor bezwaar- en beroepschriften en klachten van de provincie Fryslân. Het overzicht - in de vorm van bijgevoegd format - kan worden gebruikt om eventuele leereffecten beter te identificeren en te monitoren. Het jaarverslag wordt jaarlijks in het late voorjaar door GS aan PS aangeboden. | 17-1-2025: einddatum is verschoven van 31-3-2025 naar 31-5-2025. | ||
DoeMee-onderzoek naar klachtbehandeling | 800 | Noordelijke Rekenkamer | 24-5-2024 | Zorg bij verbonden partijen voor een adequate klachtprocedure en streef ernaar dat verbonden partijen dezelfde werkwijze als in de vorige aanbeveling geschetst, hanteren. | Bestuurszaken | 1-1-2027 | In behandeling | 10-2-2025: De afhandeling van deze aanbeveling wordt meegenomen in de actualisatie van het protocol verbonden partijen. | ||||
Verlangen naar Zee (HaZ) | 804 | Noordelijke Rekenkamer | 27-11-2024 | Bepaal bij het opstellen van projecten alle relevante schaalniveaus waarop effecten plaatsvinden, weeg die effecten tegen elkaar af en neem die afweging mee in de onderbouwing van de voorstellen aan Provinciale Staten. | Beleid & Strategie | In behandeling | ||||||
Verlangen naar Zee (HaZ) | 805 | Noordelijke Rekenkamer | 27-11-2024 | Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten, maak ingeval van een burgerinitiatief op zo kort mogelijke termijn afspraken met initiatiefnemers en zo mogelijk andere belanghebbenden, over taken, bijdragen en verantwoordelijkheden van elk van de betrekken partners, evenals de manier van omgaan met conflicten; spreek wederzijdse verwachtingen uit. Leg die afspraken en intenties vast in een overeenkomst en maak daarin ook afspraken over de ruimte voor gezamenlijk leren en ontwikkelen. | Beleid & Strategie | In behandeling | ||||||
Verlangen naar Zee (HaZ) | 806 | Noordelijke Rekenkamer | 27-11-2024 | Gedeputeerde Staten, draag bij grote ruimtelijke projecten zorg voor een adequate informatie-voorziening aan Provinciale Staten, ook voor wat betreft bestuurlijke dilemma's en spanningen. | Beleid & Strategie | In behandeling |