Programma 2: Infrastructuur

Wat hebben we gezien?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gezien?

We zien dat ontwikkelingen op mondiaal en  landelijk niveau van invloed zijn op de resultaten binnen deze paragraaf.  Zo blijft de  stikstofproblematiek van invloed op de voortgang van projecten. Dat geldt ook voor de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de kostenstijging van materiaal. Daarnaast merken we dat in het huidige kabinet het accent meer ligt op (onderhoud van) infrastructuur in plaats van nieuwbouw. Zo gaan de onderhandelingen over Rijksprojecten in Fryslan moeizaam (Lelylijn, vijf bruggen PM kanaal, spooraquaduct Van Harinxmakanaal). Dit vertraagt de uitvoering, met afsluitingen als gevolg en dat komt de lokale en regionale bereikbaarheid niet ten goede.

Verder zien we een mobiliteitstransitie naar verduurzaming, maar ook een beweging naar  toegankelijke mobiliteit voor alle lagen van de samenleving. Hierop spelen we binnen de Friese mobiliteitsprojecten op in. In 2024 zien we helaas een stijging in verkeersongevallen zowel in Fryslan als landelijk. Deze ontwikkeling is als input meegenomen voor de nieuwe Integrale Visie Verkeersveiligheid 2026-2024. We zien voor het OV een hoge klanttevredenheid in 2024. De nieuwe busconcessie is eind 2024 geïmplementeerd. Verder is geconcludeerd dat de batterijtrein op het traject Leeuwarden - Harlingen Haven vooralsnog niet aan de orde is, mede in verband met de invoering van ERTMS.  

Vastgestelde beleidsnotities

Terug naar navigatie - Vastgestelde beleidsnotities

De hierboven genoemde ambities volgen uit de onderstaande beleidsnotities die overstijgend zijn aan de beleidsvelden:

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partij levert een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een nadere toelichting van de verbonden partijen staat in paragraaf 5 van deze jaarstukken.

  • OVEF (Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A.) te IJlst Voorheen SOVF (Stichting Openbare Verlichting Fryslân)
  • GR Mobiliteitsbureau Noordoost Friesland

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstellingen programma 2

Terug naar navigatie - Doelstellingen programma 2

Op korte termijn gaan we ons richten op de versterking van het regionale openbaar vervoer, met name op het platteland. Daarnaast zetten wij ons in voor een betere verbinding met de Randstad en de rest van het land. Denk daarbij aan de versterking van de huidige treinverbinding Leeuwarden-Zwolle en de Lelylijn. 

De provincie is wettelijk verantwoordelijk voor de instandhouding van onze wegen en vaarwegen. Waar mogelijk voeren we ook verbeteringen door.  Met het Rijk maken we afspraken over noodzakelijke verbeteringen in de Rijksinfrastructuur, zoals de bereikbaarheid van de Waddeneilanden en de staat van bruggen en aquaducten van het Prinses Margrietkanaal.  

Verkeersveiligheid is en blijft een belangrijk aandachtspunt. Wij willen het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in Fryslân terugdringen. Dat doen wij door het veiliger maken van de provinciale wegen en door een geïntensiveerde inzet op veilig verkeersgedrag  in Fryslân. Samen met onze partners stellen we een integrale visie op over verkeersveiligheid. 

We willen de fietsprovincie van Nederland worden. We gaan daarom verder met het realiseren van de hoofdfietsroutes. 

2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

  • Wat betreft de werkgeversaanpak is met 11 grote werkgevers een advies op maat traject doorlopen. Deze grote bedrijven hadden meer aandacht nodig en hebben dat ook gekregen, waardoor het bereiken van de uiteindelijke doelstelling meer tijd vraagt.
  • de vervoersarmoede is in Fryslân vooral te relateren aan sociaaleconomische aspecten en minder op de beschikbaarheid van vervoersmogelijkheden.  Hierdoor zijn er nog geen concrete vervolgacties vanuit mobiliteit.
  • het actieplan geluid is vertraagd, maar zonder wettelijke consequenties.

Geld

G

2.2 Verbetering infrastructuur

Beleid

O

Beleid (toelichting)

We merken op een aantal dossiers (Lelylijn,  vijf bruggen Prinses Margriet-kanaal, spooraquaduct Van Harinxmakanaal) dat de prioriteit vanuit het Rijk ligt op onderhoud en minder op nieuwbouw.  Dit leidt soms tot moeizame onderhandelingen en resultaten die minder gewenst zijn vanuit Fryslân.   

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Focus vanuit het Rijk op onderhoud, leidt ook tot vertraging, onder meer in de uitvoering (denk aan het vervangen van de vijf bruggen over het PM-kanaal). De lokale en regionale bereikbaarheid wordt hierdoor negatief beïnvloed, doordat de bruggen (tijdelijk) niet/minder functioneel zijn.

Een deel van de geplande doorfietsroutes gaat langer duren door vertraging bij de betrokken gemeenten.

Geld

G

2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur

Beleid

G

Tijd

G

Geld

O

Geld (toelichting)

De uitvoering van het energieneutraal maken van de steunpunten is mede afhankelijk van de netverzwaring door Liander. Dit heeft in eerdere fases geleid tot vertragingen en prijsstijgingen.

De budgetten voor de realisatie van de wachtplaatsen en bochtverruimingen Froskepolle en Langdeel, als onderdeel van het programma Van Harinxmakanaal,  staan onder druk. Met name de hoge kostenstijgingen van de afgelopen jaren zijn hier de oorzaak van. 

2.4 Openbaar vervoer

Beleid

O

Beleid (toelichting)

Gezamenlijk is in 2024 door betrokken partijen de conclusie getrokken dat een pilot met batterijtreinen op Leeuwarden-Harlingen Haven niet haalbaar werd geacht vanwege planning-technische en operationele aspecten. 

Tijd

G

Geld

G

Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.1.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.1.

Duurzame mobiliteit: We verplaatsen ons duurzaam volgens de systematiek van de Trias Mobilica: 1. Verplaatsingen voorkomen; 2. Wijze van verplaatsingen veranderen naar schone(re) en actieve(re) vervoerswijzen; 3. Verschonen gemotoriseerd vervoer. 

Mobiliteit voor iedereen: We zetten in op een passende mobiliteit voor iedereen. Mobiliteit moet voor eenieder fysiek en digitaal toegankelijk en betaalbaar zijn. Bij toegankelijke mobiliteit streven we naar een mobiliteitssysteem waarin iedereen zich welkom en comfortabel voelt en doelgericht op pad kan gaan. Een systeem waarin de (financiële en fysieke) afstand tussen landelijk gebied/dorpen en centrumgebieden wordt verkleind. 

Verkeersveiligheid: De Friese aanpak voor verkeersveiligheid op de weg is vastgesteld in de Strategie Verkeersveiligheid 2010-2025. In deze strategie is de ambitie uitgesproken van een halvering van het aantal geregistreerde doden en ziekenhuisgewonden in 2025 t.o.v. het gemiddelde van 2007, 2008 en 2009. Daarnaast blikken we in het RMP en in de in december 2024 vastgestelde nieuwe Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid 2026-2040  al vooruit in de tijd,  door te streven naar nul verkeersdoden in 2040.

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2024 Realisatie
Duurzame mobiliteit CO2 uitstoot Halvering maximale uitstoot 0.72 miljoen ton in 2030 en fossielvrij in 2050  
Verkeersveiligheid Aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Fryslân  0 verkeersdoden in 2040 en afname (ernstig) verkeersgewonden t.o.v. 2020  

Toelichting

Genoemde doelwaarden hebben betrekken op de langere termijn (2030 - 2040 - 2050). De trend v.w.b. de doelwaarden is daarom in een kleur aangegeven. Voor verkeersveiligheid is de verwachting dat met de huidige inzet het beoogde doel richting 2040 niet gehaald wordt. 

We stimuleren minimaal 20 bedrijven (die meer dan 50 werknemers hebben) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Vanuit de werkgeversaanpak is in 2024 met 11 grote werkgevers een advies op maat traject doorlopen. Deze grote bedrijven hadden meer aandacht nodig en hebben dat ook gekregen (het gemiddelde aantal werknemers van deze groep ligt op 1639 werknemers per werkgever).  Het beoogde aantal van 20 bedrijven is mede daardoor niet gehaald, alhoewel het uiteindelijke doelbereik (ca 18.000 werknemers) wel aanzienlijk groot is.  In 2025 gaan we met deze aanpak verder.

Qua onderwijsaanpak zijn gesprekken gevoerd met de diverse onderwijsinstellingen (MBO/HBO). Deze lopen door in 2025.

Geld

G

We werken mee aan diverse programma's en initiatieven om duurzamer vervoer te stimuleren, zowel over weg als over water (o.a. Clean Energy Hubs, goederencorridor Noord-Oost-Midden Nederland).

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We geven opvolging aan uitkomst(en) van belevingsonderzoek.

Beleid

R

Beleid (toelichting)

Er is geen opvolging gegeven aan de uitkomsten van het belevingsonderzoek. 

Bij de vaststelling van het RMP op 21 december 2022 is een motie (3037) aangenomen om vervolgonderzoek te doen naar de beleving van inwoners naar vervoersarmoede en hoe ze dit daadwerkelijk ervaren. Dit beleefonderzoek is afgerond, met als uitkomst dat vervoersarmoede vooral te relateren is aan sociaaleconomische aspecten en minder op de beschikbaarheid van vervoersmogelijkheden. 

Dat is mede de reden dat vanuit mobiliteit vooralsnog in 2025 nog geen concrete vervolgacties voorzien zijn. Wel zijn we betrokken bij de landelijke ontwikkelingen om meer inzicht te verkrijgen in de (concrete) bereikbaarheidsdoelstelling. Deze doelstellingen richten zich meer op bereikbaarheid per voorziening (onder andere onderwijs, winkel, huisarts) en minder op specifieke regio’s. Deze ontwikkelingen zijn geïnitieerd vanuit het Rijk, waarbij de provincie de verdere invulling nauwgezet volgt om het Friese belang te borgen.

Tijd

O

Tijd (toelichting)

De nadere uitwerking van vervoersongelijkheid zou in het RMP 2.0 een plek moeten krijgen, welke is voorzien in 2026. 

Geld

G

We stellen in 2024 een nieuw Actieplan Geluid op.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Het opstellen van het Actieplan Geluid heeft  enige vertraging opgelopen. Naar verwachting kunnen we begin 2025 het ontwerp-Actieplan Geluid ter inzage leggen, waarbij het ons streven is om nog voor de zomer van 2025 het definitieve Actieplan Geluid vast te stellen. Deze vertraging heeft verder geen wettelijke consequenties. 

Geld

G

We voeren diverse gedragscampagnes uit, gericht op het zich veiliger verplaatsen van mensen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaat indicatoren

Terug naar navigatie - Resultaat indicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2024  Realisatie 2024
Duurzame mobiliteit Aantal geplaatste laadpalen.  Stijging van 200 laadpalen t.o.v. 2023. Stijging van 160 laadpalen t.o.v. 2023.
Verkeersveiligheid Aantal verkeersdoden en (ernstig) verkeersgewonden.  Daling van het aantal verkeersdoden en (ernstig) verkeersgewonden t.o.v. 2020 (en 2023*).

In 2024 waren er 28 verkeersdoden** (t.o.v. 31 in 2020 en 33 in 2023). Daarnaast waren er in 761 (ernstige) verkeersgewonden in 2024 (t.o.v. 535 in 2020 en 687 in 2023). 

Aantal verkeersdoden op provinciale wegen. 

Daling van het aantal verkeersdoden op provinciale wegen t.o.v. 2020 (en 2023*). 

Op de Friese provincie vielen in 2024 10 verkeersdoden** (t.o.v. 6 in 2020 en 7 in 2023). 

* In het RMP is 2020 als referentiekader vastgesteld én moeten we jaarlijks een daling realiseren t.o.v. het voorgaande jaar. Onze invloed op het aantal ongevallen is echter beperkt. We kunnen onze wegen dan nog zo veilig mogelijk inrichten; het menselijk gedrag blijft een risico. Daardoor kunnen wij - ondanks onze inzet - niet garanderen dat er geen ongevallen plaatsvinden. Dat neemt niet weg dat wij 0 verkeersdoden in 2040 als uitgangspunt nemen, omdat dat wél ons doel is. Tussen nu en 2040 willen we vooral een afname van het aantal dodelijke ongevallen zien.  

** Dit betreffen voorlopige cijfers. De definitieve cijfers over verkeersdoden worden door het CBS meestal medio april gepubliceerd. 

Terug naar navigatie - Toelichting r.i.

Toelichting

Aantal geplaatste laadpalen

Er zijn 160 laadpalen geplaatst in 2024. Het achterblijven t.o.v.  de gestelde doelwaarde komt onder andere doordat er problemen zijn met het verkrijgen van aansluitingen op het elektriciteitsnet. Daarnaast is er te weinig personeel om de laadpalen te plaatsen.

Verkeersveiligheid

Het aantal verkeersslachtoffers (dodelijk en zwaar gewonden) loopt de afgelopen jaren helaas weer op. Het aantal dodelijk slachtoffers stijgt naar het niveau van 10 jaar geleden. Onder de dodelijke slachtoffers zien we drie opvallende clusters: 1) jonge automobilisten; 2) seniore fietsers; en 3) berijders van gemotoriseerde tweewielers. Veelal zijn het slachtoffers van eenzijdige ongevallen. De lijn van een stijgend aantal slachtoffers zien we ook terug in de landelijke ongevallencijfers. Dit is meegenomen als input voor de nieuwe Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid 2026-2040 die december 2024 is vastgesteld. 

Aantal dodelijke slachtoffers: daling van 15% (28 t.o.v. van 33 in 2023).

Aantal ernstige verkeersgewonden: stijging van 14% (761 t.o.v. 687 in 2023).  

Let wel, de cijfers over 2024 zijn voorlopige cijfers. De definitieve cijfers worden door het CBS meestal medio april gepubliceerd. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 6.898 5.989 5.673 316
Totaal baten 580 178 150 28
Saldo van lasten en baten 6.318 5.811 5.523 288

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Verkeersveiligheid 1.621 1.759 1.659 100
Algemeen beleid en verkeersveilighed overig 611 593 525 68
Structurele budgetten 2.231 2.352 2.184 168
Transitie 469 269 278 -9
Verkeersveiligheid 647 571 1.092 -521
Fiets 1.284 115 196 -81
Algemeen beleid en verkeersveilighed overig 2.235 975 950 26
Tijdelijke budgetten 4.635 1.931 2.517 -586
Fiets 0 1.623 940 683
Reserves 0 1.623 940 683
Verkeersveiligheid 32 83 33 50
Overlopende passiva 32 83 33 50
Totaal lasten 6.898 5.989 5.673 316
Baten
Algemeen beleid en verkeersveiligheid overig 25 37 52 -15
Structurele budgetten 25 37 52 -15
Transitie 0 58 58 0
Algemeen beleid en verkeersveiligheid overig 522 0 7 -7
Tijdelijke budgetten 522 58 65 -7
Verkeersveiligheid 32 83 33 50
Overlopende passiva 32 83 33 50
Totaal baten 580 178 150 28
Saldo van lasten en baten 6.318 5.811 5.523 288
Mutatie reserves 6.575 -1.623 -940 -683
Mutatie tijdelijke budgetten -10.549 -1.557 -2.091 535
Resultaat van lasten en baten 2.344 2.631 2.492 139
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

Per saldo is er een onderschrijding van  €  139.000,-  op dit beleidsveld.

Structurele budgetten
Per saldo is er een onderschrijding van € 183.000,- . Dit wordt grotendeels veroorzaakt door een  structurele decentralisatie-uitkering implementatie en uitvoering RISM-II € 102.000,- als gevolg van een wijziging in de Wegenverkeerswet. Voor 2024 zijn niet alle middelen besteed, implementatie en uitvoering vergt meer tijd. Bij data en monitoring is een restant van € 72.000,- Reden hiervoor is dat de kosten voor de levering van data en monitoring vanuit meerdere langjarige contracten met externe partijen vanuit dit budget worden gefinancierd. Als gevolg van wijzigingen in/vernieuwingen van deze contracten kunnen de totale kosten per jaar fluctueren, zo ook in 2024.

Tijdelijke budgetten/mutatie tijdelijke budgetten
Per saldo zijn er  hogere lasten van  € 579.000,-  waarvan € 535.000,- wordt verrekend met komend jaar en verloopt via de reserve tijdelijke budgetten.  Het gaat dan met name om subsidies voor het CROW/kennisplatform verkeer en vervoer. In het kader van de regels lastneming is de last voor de komende vier jaar genomen.  De resterende €  44.000,-.  wordt enerzijds veroorzaakt door een subsidie voor trochfytsroutes € 113.000 waarbij abusievelijk het budget niet vanuit 2023 is overgeboekt. Verder zijn er lagere bestedingen van € 69.000,- geweest voor  diverse onderzoeken, preventie en voorlichting. 

Reserves/mutatie reserves
De lagere lasten van € 683.000 worden vooral veroorzaakt door de beklemde reserve voor de trochfytsroutes. Dit schuift vanwege de regels rondom lastneming subsidies door naar 2025. 

Overlopende passiva
Dit betreft de overlopende passiva voor mobiliteitsgedrag verkeersinfrastructuur.
De lagere lasten en baten (€ 50.000,-) zijn te relateren aan een van de in 2024 beoogde projecten voor mobiliteitsgedrag. Deze zou door een externe partner uitgevoerd worden, helaas kende dit project de nodige vertraging en daarom wordt dit in 2025 uitgevoerd.

Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.2.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.2.
  1. We willen de verkeersveiligheid verhogen door (structureel) te investeren in onze eigen infrastructuur
  2. We willen de interne en externe bereikbaarheid op orde houden (water,  spoor en wegen)

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2024 Realisatie
Bereikbaarheid We verbeteren de bereikbaarheid  door de lopende investeringsprogramma's af te ronden 100% 

 

Verkeersveiligheid Aantal verkeersdoden en (ernstig) verkeersgewonden op provinciale wegen 0 verkeersdoden in 2040 en afname (ernstig) verkeersgewonden t.o.v. 2020

 

We besteden structureel € 1 miljoen per jaar aan infrastructurele maatregelen t.b.v. verkeersveiligheid 100%    

Toelichting

Bereikbaarheid
Door o.a. de problematiek rondom stikstof en vertraging in de aanleg van kabels en leidingen is het niet gelukt om de programmering voor 2024 volledig uit te voeren.

Verkeersveiligheid
Op de Friese provinciale wegen vielen in 2024 10 verkeersdoden* (t.o.v. 6 in 2020 en 7 in 2023). In 2024 bedroeg het aantal (ernstig) verkeersgewonden op provinciale wegen 91 (t.o.v. 69 in 2020 en 98 in 2023).

* Dit betreffen voorlopige cijfers. De definitieve cijfers over verkeersdoden worden door het CBS meestal medio april gepubliceerd. 

We werken aan de programmering uit het uitvoeringsprogramma Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Acht gemeenten (waarvan 3 in gezamenlijkheid) hebben subsidie aangevraagd en toegekend gekregen. Twee zijn gereed. Er zijn drie gemeenten die één jaar uitstel hebben gekregen voor de aanvang van de daadwerkelijke werkzaamheden. De vierde partij (samenwerkingsverband drie gemeenten) hebben problemen met de dekking van hun verplichte cofinancieringsbijdrage, waardoor hun aanvraag mogelijk moet worden herzien.

Geld

G

We maken met het Rijk afspraken in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT)

Beleid

O

Beleid (toelichting)

We merken op een aantal dossiers (Lelylijn,  vijf bruggen Prinses Margriet-kanaal, spooraquaduct Van Harinxmakanaal) dat de focus vanuit het Rijk momenteel  meer ligt op onderhoud dan op nieuwbouw. Dit leidt soms tot moeizame onderhandelingen en resultaten die minder gewenst zijn vanuit Fryslân.   

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Focus vanuit het Rijk op onderhoud, leidt ook tot vertraging, onder meer in de uitvoering (denk aan het vervangen van de vijf bruggen over het PM-kanaal). De lokale en regionale bereikbaarheid wordt hierdoor negatief beïnvloed, doordat de bruggen (tijdelijk) niet/minder functioneel zijn.

Geld

G

We blijven ons inzetten voor verbetering van de spoorinfrastructuur in Fryslân.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Resultaat indicatoren

Terug naar navigatie - Resultaat indicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2024 Realisatie 2024
Complexe infraprojecten We ronden een aantal complexe infraprojecten af 1 0
Hoofdfietsroutes We realiseren (delen van) hoofdfietsroutes 1 1
BO-MIRT We maken afspraken met het Rijk over de oplossingsrichtingen voor een aantal bruggen  3  (Kootstertille, Oude Schouw, Spannenburg) 1
Spoorprojecten We voeren onderzoek uit naar verbetering van het bestaande spoornet in Noord-Nederland 100% 100%
We laten door ProRail het spooremplacement van Leeuwarden ombouwen  voor de capaciteitsuitbreiding van 4 treinen op het traject Leeuwarden - Sneek 100% ≈100%
We voeren een (MIRT-)verkenning uit om de HRMK-spoorbrug in Leeuwarden te vervangen door een spooraquaduct 100% 100%
We laten door ProRail de planvoorbereiding uitvoeren voor de realisatie van het nieuwe station Leeuwarden Werpsterhoeke 100% 100%
Terug naar navigatie - Toelichting r.i.

Toelichting

Complexe infraprojecten
Een aantal restpunten moeten nog worden afgerond. Voor De Centrale As zijn dat o.a. de BTW compensatie, de staalslakkenproblematiek en laatste gebiedsinrichtingswerkzaamheden. Voor knooppunt Joure zijn dat de boscompensatie en lopende planschadeprocedure.

Hoofdfietsroutes
De hoofdfietsroute tussen Bolsward en Tjerkwerd is gerealiseerd.

BO-MIRT
Alleen voor de brug Oude Schouw zijn afspraken met de gemeenten gemaakt voor wat betreft vervanging. (Rijk heeft voor Oude Schouw reeds bepaald dat het voorkeursalternatief een nieuwe draaibrug is op 7.40m hoogte). Voor de twee bruggen in de provinciale wegen (Spannenburg en Kootstertille) zijn de afspraken nog in wording. Wel zijn de provincie en het Rijk gestopt met onderhandelingen over de vervanging van deze bruggen door aquaducten. 

Spoorprojecten
Voor wat betreft het spooremplacement Leeuwarden is dit project  grotendeels uitgevoerd in 2024. Een aantal restwerkzaamheden wordt in 2025 uitgevoerd; hier verwijst de ≈100% naar. 

Ter voorbereiding voor het nemen van een startbeslissing voor het uitvoeren van een MIRT-verkenning HRMK-spoorbrug is in 2024 door Rijk, regio en ProRail een verdiepend onderzoek uitgevoerd naar de technische en functionele uitgangspunten, het ontwerp en de kosten van een spooraquaduct. Betrokken partijen hebben overeenstemming bereikt over de technische uitkomsten van het onderzoek. In het BO-MIRT van november 2024 hebben Rijk en regio vastgesteld dat er geen zicht is op 75% financiering. Om deze reden heeft het Rijk vastgesteld dat er nog geen startbeslissing genomen kon worden. In 2025 brengen Rijk en regio mogelijkheden van aanvullende financiering in beeld.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 11.694 15.986 12.289 3.697
Totaal baten 1.548 4.172 2.534 1.638
Saldo van lasten en baten 10.146 11.813 9.754 2.059

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Infraprojecten 85 195 630 -435
Verbetering infrastructuur overig 1.063 1.063 1.063 0
Structurele budgetten 1.148 1.258 1.693 -435
Infraprojecten 5.313 1.800 -39 1.839
Overige grote projecten 63 2.025 2.025 0
Verbetering infrastructuur algemeen 0 761 761 0
Tijdelijke budgetten 5.376 4.586 2.747 1.839
Infraprojecten -948 1.105 1.102 3
Overige grote projecten 4.865 4.865 4.865 0
Reserves 3.917 5.970 5.967 3
Infraprojecten 1.000 4.172 1.717 2.456
Verbetering infrastructuur overig 253 0 165 -165
Overlopende passiva 1.253 4.172 1.881 2.291
Totaal lasten 11.694 15.986 12.289 3.697
Baten
Infraprojecten 0 0 653 -653
Structurele budgetten 0 0 653 -653
Infraprojecten 296 0 0 0
Tijdelijke budgetten 296 0 0 0
Infraprojecten 1.000 4.172 1.717 2.456
Verbetering infrastructuur algemeen 253 0 165 -165
Overlopende passiva 1.253 4.172 1.881 2.291
Totaal baten 1.548 4.172 2.534 1.638
Saldo van lasten en baten 10.146 11.813 9.754 2.059
Mutatie reserves -3.917 -4.970 -4.967 -3
Mutatie tijdelijke budgetten -3.988 -3.825 -1.986 -1.839
Resultaat van lasten en baten 2.241 3.019 2.801 218
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

Per saldo is er een onderbesteding van €  0,2 mln.

Structurele budgetten
Per saldo is er een onderschrijding van €  0,2 mln. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de lasten € 0,5 mln. hoger zijn (afwaardering boekwaarde) en baten € 0,6 mln. hoger  inzake een verkoopopbrengst van een woning ( saldo € 0,1 mln.) en deels vrijval van kapitaallasten € 0,1 mln.

Tijdelijke budgetten/mutatie tijdelijke budgetten
De lagere last van €  1,8 mln. heeft voor € 0,6 mln.   betrekking op concrete RSP-infraprojecten en voor € 1,2 mln. op een subsidieplafond voor openbaar vervoer. De bedragen worden via de reserve tijdelijke budgetten doorgeschoven naar 2025. 

Overlopende passiva
De overlopende passiva heeft betrekking op de SPUK laadinfrastructuur.  De verstrekte subsidie voor Groningen en Drenthe komt in het kader van de regels subsidielastneming deels ten laste van 2025. 

Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.3.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.3.
  1. Het onderhoudsniveau van het provinciale wegen- en vaarwegennet en de daarbij behorende kunstwerken  (zoals bruggen en viaducten) voldoet aan het  onderhoudsniveau ‘6’.
  2. We willen de huidige steunpuntenstructuur vernieuwen en verduurzamen.
  3. We willen, ook onder winterse omstandigheden, een optimale en veilige bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer.
  4. We willen met het programma afstandsbediening de gastvrijheid voor de watersporter vergroten.

Doelindicatoren 

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2024  Realisatie
Beheer en groot onderhoud (vaar)wegen We streven naar een “voldoende onderhoudsniveau” (ook wel een ‘6’ genoemd). Score 3 NEN-2767 en bij oevers is differentiatie mogelijk. Hier is ook NEN-score 4 of 5 mogelijk  
Bereikbaarheid We willen het Van Harinxmakanaal opwaarderen faciliterend klasse Va*  

*CEMT-klasse duidt kenmerken (o.a. afmetingen) van (vracht)schepen. 

Opwaardering Van Harinxmakanaal
Bochtverruiming Franeker bevindt zich in de planvormingsfase. De uitvoeringsplanning is sterk afhankelijk van de voortgang inzake een bedrijfsverplaatsing . De budgetten voor de realisatie van de wachtplaatsen en bochtverruimingen Froskepolle en Langdeel staan onder druk. Met name de hoge kostenstijgingen van de afgelopen jaren zijn hier de oorzaak van. 

Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur ( wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6) en gaan door met het verder professionaliseren van ons assetmanagementsysteem.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We gaan door met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten (conform het vastgesteld implementatieplan energie-neutrale provinciale organisatie).

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

De uitvoering van het energieneutraal maken van de steunpunten is mede afhankelijk van de netverzwaring door Liander. Dit heeft in eerdere fases geleid tot vertragingen. 

Geld

O

Geld (toelichting)

De vertragingen in de netverzwaring door Liander heeft in eerdere fases ook geleid tot prijsstijgingen. 

Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We werken verder aan het uitvoeringsprogramma VHK: we bereiden een convenant met het Rijk voor i.v.m. de afkoopsom Tsjerk Hiddessluizen Harlingen, we bereiden de bochtverruiming in Franeker voor, we werken aan de uitvoering van wachtplaatsen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

O

Geld (toelichting)

Bochtverruiming Franeker bevindt zich in de planvormingsfase. De uitvoeringsplanning is sterk afhankelijk van de voortgang in het minnelijke traject inzake een bedrijfsverplaatsing (grondaankoop en schadeloosstelling reconstructie). De budgetten voor de realisatie van de wachtplaatsen en bochtverruimingen Froskepolle en Langdeel staan onder druk. Met name de hoge kostenstijgingen van de afgelopen jaren zijn hier de oorzaak van. 

Resultaat indicatoren

Terug naar navigatie - Resultaat indicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2024  Realisatie 2024

Beheer en (groot) onderhoud (vaar)wegen*

Het deel van de provinciale infrastructuur dat voldoet aan het gewenste onderhoudsniveau (6):    

bij de nulmeting was het percentage gebaseerd op een  onderhoudsniveau cijfer7

 

 

 

 

Wegen (nulmeting 2018: 90%) 94% 94 %
Fietspaden (nulmeting 2018: 77%) 93% 94%
Kunstwerken (nulmeting 2018: 77%) 95% 95%
Oevers (nulmeting 2016: 71%) 81% 81%
Diepte vaarwegen (nulmeting 2016: 88%) 93% 93%
Programma Afstandsbediening Aantal bruggen wat aangesloten wordt op de bediencentrale 2 3

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 28.983 28.357 26.649 1.708
Totaal baten 1.929 8.906 9.340 -434
Saldo van lasten en baten 27.054 19.451 17.309 2.142

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Beheer en (groot) onderhoud wegen 9.008 10.437 10.502 -65
Beheer en (groot) onderhoud vaarwegen 3.245 4.025 2.292 1.733
Meerjarenprogramma Kunstwerken (MPK) 1.463 1.615 1.615 0
Programma afstandsbediening 644 448 448 0
Gladheidsbestrijding 1.916 1.590 1.505 85
Vastgoed/onrechtmatig gebruik 1.321 1.282 1.542 -260
Structurele budgetten 17.597 19.397 17.903 1.494
Beheer en (groot) onderhoud wegen 190 0 0 0
Vastgoed/onrechtmatig gebruik 13 166 137 28
Tijdelijke budgetten 203 166 137 28
Beheer en (groot) onderhoud wegen 8.443 5.958 5.682 275
Beheer en (groot) onderhoud vaarwegen 902 1.737 985 752
Programma afstandsbediening 1.281 0 802 -802
Reserves 10.626 7.694 7.470 225
Instandhouding provinciale infrastructuur overig 556 1.100 1.139 -39
Werken voor derden (schades) 556 1.100 1.139 -39
Totaal lasten 28.983 28.357 26.649 1.708
Baten
Beheer en (groot) onderhoud wegen 89 143 94 49
Beheer en (groot) onderhoud vaarwegen 758 482 406 75
Vastgoed/onrechtmatig gebruik 457 2.131 2.551 -420
Structurele budgetten 1.304 2.755 3.051 -296
Beheer en (groot) onderhoud wegen 68 0 99 -99
Beheer en (groot) onderhoud vaarwegen 0 430 430 0
Programma afstandsbediening 0 4.621 4.621 0
Reserves 68 5.051 5.150 -99
Instandhouding provinciale infrastructuur overig 556 1.100 1.139 -39
Werken voor derden (schades) 556 1.100 1.139 -39
Totaal baten 1.929 8.906 9.340 -434
Saldo van lasten en baten 27.054 19.451 17.309 2.142
Mutatie reserves -53 12.326 12.649 -324
Mutatie tijdelijke budgetten -198 0 0 0
Resultaat van lasten en baten 26.804 31.777 29.959 1.818
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

Per saldo is er een onderbesteding van € 1,8 mln.  op dit beleidsveld.

Structurele budgetten
Per saldo is er een onderbesteding van € 1,8 mln. 

Bij  beheer en onderhoud Vaarwegen , per saldo € 1,6 mln.  € 1,1 mln. hiervan heeft betrekking op depot beheer, hier heeft een terugbetaling plaatsgevonden van eerder teveel berekend stortkosten inzake depot Trijehûs € 1 mln.  Bij de resultaatbestemming jaarrekening 2024 zal herinzetten van deze middelen ten behoeve afwikkeling depots aan PS worden voorgelegd.  Bij onderhoud vaarwegen zijn de lasten € 0,5 mln. lager,  er spelen meerdere factoren zoals onder andere het lastig inschatten door weersomstandigheden  en  omvang van exoten/waterplanten. 

Bij beheer en onderhoud wegen zijn de lasten € 0,1 mln. hoger als gevolg van hogere lasten € 0,4 mln.  dit betreft een subsidie aan CROW waarbij naar aanleiding van regels rondom subsidielastneming de last ineens genomen moet worden, er zijn lagere lasten € 0,2 mln. als gevolg van minder herstel aan markeringen en uitstel van werkzaamheden vanwege weersomstandigheden en langdurige ecologische onderzoeken. Verder is er vrijval van kapitaalslasten van circa € 0,1 mln.

 Bij Vastgoed  zijn per saldo de lasten € 0,2 mln.  lager, dit komt hoofdzakelijk door hogere baten van € 0,3 mln. in verband met verkoop van gronden. Verder zijn er extra onderhoudswerkzaamheden  uitgevoerd € 0,1 mln. in verband met de staat van enkele onderdelen van de steunpunten.  Deze extra werkzaamheden waren niet voorzien, maar vanwege de einde-levensduur van bepaalde onderdelen was vervanging noodzakelijk. 

Bij de gladheidsbestrijding zijn de lasten € 0,1 mln. lager. 

Tijdelijke budgetten
Per saldo is de afwijking nihil. 

Reserves/mutatie reserves
Per saldo bedragen de lagere lasten € 0,3 mln.  Bij het grootonderhoud kunstwerken wegen zijn de lasten € 0,35 mln. lager als gevolg van het niet tijdig kunnen uitvoeren van bepaalde projecten. Dit wordt veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder ongunstige weersomstandigheden en een tekort aan gekwalificeerd personeel in de markt. Bij het onderwerp groot onderhoud vaarwegen zijn de lasten € 0,75 mln. lager, hiervan heeft € 0,5 betrekking op groot onderhoud  kunstwerken vaarwegen, hier speelt dezelfde situatie als bij kunstwerken wegen  en € 0,25 mln. betrekking op de reserve oeverbeheer.  Bij de reserve activa derden zijn de lasten  € 0,8 mln. hoger dit heeft betrekking op de RSP projecten (Joure, Haak om Leeuwarden) en afstandsbediening (Cluster Dokkum en cluster Leeuwarden), via deze reserve worden de lasten gedekt. 

Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 2.4.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 2.4.
  1. We willen het OV in Fryslân verder verbeteren door goed beheer van onze OV-contracten en te investeren in verbetermaatregelen voor het OV.
  2. We willen dat het OV betrouwbaar en punctueel is.
  3. We willen het regionale OV verder verduurzamen.

Doelindicatoren

Onderwerp Indicator Doelwaarde 2024 Realisatie
Beleving Klanttevredenheid OV Fryslân met OV-klantenbarometer (2022 = 7,7) Klanttevredenheid is minimaal gelijk of hoger dan in 2022  
Duurzaamheid Zero-emissie regionaal bus- en treinvervoer 1. Vanaf 2030 100% ZE-busvervoer  
2. Vanaf 2036 100% ZE-treinvervoer  

Toelichting

Klanttevredenheid
De klanttevredenheid OV in 2024 is 7.9.

We verlenen en beheren de regionale OV-concessies voor trein en bus,

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.

Beleid

R

Beleid (toelichting)

Gezamenlijk is in 2024 door betrokken partijen de conclusie getrokken dat een pilot met batterijtreinen op Leeuwarden-Harlingen Haven niet haalbaar werd geacht vanwege planning-technische en operationele aspecten. Zie hierover de brief met nadere toelichting die naar Provinciale Staten is verstuurd d.d. 11 juni 2024.

Tijd

G

Geld

G

Wij werken aan de realisatie om alle busstallingen in Fryslân vanuit strategisch oogpunt in eigendom te nemen, zodat er bij aanbestedingen een gelijk speelveld is voor marktpartijen om in te schrijven en om desinvesteringen te voorkomen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wij werken aan diverse maatregelen om het OV te verbeteren, waaronder het realiseren van Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS)-panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Zoals al gemeld in de bestuursrapportage 2024, door de bezwaarprocedure tegen de gunning van de nieuwe concessie van het busvervoer in Fryslân vindt de programmering voor DRIS-panelen later plaats. De realisatie van DRIS-panelen start in 2025. 

Geld

G

Resultaat indicatoren

Terug naar navigatie - Resultaat indicatoren
Onderwerp Indicator Doelwaarde 2024 Realisatie 2024
Verlenen en beheren regionale OV-concessies trein en bus Implementatie nieuwe busconcessie afgerond en nieuwe busconcessie gestart 100% 100%
Verduurzamen Uitvoeren onderzoek om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden - Harlingen Haven 100% 0%
Realisatie eigen busstallingen Uitvoeren van voorbereidingen om alle busstallingen in Fryslân in provinciaal eigendom te nemen 100% 100%
Verbetermaatregelen OV Uitvoeren van onderzoek naar dubbelspoor Dronryp - Franeker voor een verbeterd reizigersproduct op het traject Leeuwarden - Harlingen Haven 100% 100%
Terug naar navigatie - Toelichting r.i.

Toelichting

Verduurzamen
Gezamenlijk is in 2024 door betrokken partijen de conclusie getrokken dat een pilot met batterijtreinen op Leeuwarden-Harlingen Haven niet haalbaar werd geacht vanwege planning-technische en operationele aspecten. Zie hierover de brief met nadere toelichting die naar Provinciale Staten is verstuurd op 11 juni 2024.

Verbetermaatregelen OV
Een maatschappelijke kosten-baten analyse  naar een verbeterd reizigersproduct op het traject Leeuwarden - Harlingen Haven is opgeleverd en in april 2024 met Provinciale Staten gedeeld (zie brief d.d. 2 april 2024). Een projectplan van ProRail voor een vervolgonderzoek hiernaar is begin 2025 opgeleverd. Op basis hiervan kunnen vervolgstappen worden bepaald. Deze stappen zijn mede afhankelijk van beschikbare middelen, capaciteit en beleidsprioriteiten.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 65.845 91.787 91.908 -122
Totaal baten 4.200 11.607 13.353 -1.746
Saldo van lasten en baten 61.645 80.180 78.555 1.624

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Verlenen en beheren regionale OV-concessie trein en bus 62.401 64.694 65.351 -657
Verduurzamen openbaar vervoer 313 313 916 -604
Openbaar vervoer overig 761 549 352 197
Structurele budgetten 63.474 65.556 66.619 -1.064
Verlenen en beheren regionale OV-concessie trein en bus 0 14.285 14.389 -103
Vormgeven aan transitie openbaar vervoer 101 0 0 0
Verbeteren en aantrekkelijk maken spoornetwerk -111 0 0 0
Verbeteren en aantrekkelijk maken busnetwerk 294 0 0 0
Openbaar vervoer overig 0 314 311 2
Tijdelijke budgetten 283 14.599 14.700 -101
Verbeteren en aantrekkelijk maken spoornetwerk 0 2.100 0 2.100
Reserves 0 2.100 0 2.100
Verlenen en beheren regionale OV-concessie trein en bus -1.148 0 0 0
Verbeteren en aantrekkelijk maken spoornetwerk 3.235 9.532 10.589 -1.057
Overlopende passiva 2.088 9.532 10.589 -1.057
Totaal lasten 65.845 91.787 91.908 -122
Baten
Verlenen en beheren regionale OV-concessie trein en bus 2.112 2.075 2.771 -697
Structurele budgetten 2.112 2.075 2.771 -697
Verlenen en beheren regionale OV-concessie trein en bus -1.148 0 0 0
Verbeteren en aantrekkelijk maken spoornetwerk 3.235 9.532 10.581 -1.049
Overlopende passiva 2.088 9.532 10.581 -1.049
Totaal baten 4.200 11.607 13.353 -1.746
Saldo van lasten en baten 61.645 80.180 78.555 1.624
Mutatie reserves 10.000 -2.100 0 -2.100
Mutatie tijdelijke budgetten -432 697 595 101
Resultaat van lasten en baten 71.213 78.776 79.151 -375
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

Per saldo is er een overschrijding van € 0,4 mln. op dit beleidsveld.

Structurele budgetten
Per saldo is er een onderschrijding van €  0,4 mln. De LBI-index (loon en brandstof) voor het Openbaar vervoer is hoger dan in de begroting was opgenomen. De vastgesteld indexering is  per saldo circa € 1,1 mln. hoger.  (€ 1,3 mln. hogere last en € 0,2 mln. hogere bate) De beschikbare middelen voor onvoorzien/additioneel vervoer/meerwerk zijn niet volledig benut, dit resulteert in een lagere last van circa € 1 mln.  Verder waren de lasten € 0.1 mln. voor onderhoud en huur voor de busstations hoger. Afwaardering van de boekwaarde en verkoop bussen resulteert per saldo in een hogere last van € 0,2 mln. (€ 0,6 hoger last en € 0,4 mln. hogere bate).

Tijdelijke budgetten/mutatie tijdelijke budgetten
Het tijdelijk budget heeft betrekking  op de decentralisatie uitkering die we hebben ontvangen voor het OV ten aanzien van voorkomen tariefstijging, verbeteren en op peil houden OV als mede de herijking studenten OV. De overschrijding van € 0,1 mln. wordt verrekend met volgend jaar en verloopt via de reserve tijdelijke budgetten.

Reserves/mutatie reserves
De last van €  2,1 mln. wordt veroorzaakt door de beklemde reserve voor subsidie voor het project ERTMS, dit bedrag schuift vanwege de regels rondom lastneming subsidies door naar 2025

Overlopende passiva
De overlopende passiva heeft betrekking op de 4de trein Sneek-Leeuwarden, spooremplacement Leeuwarden en ERTMS.

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Beleidsveld 2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid 6.898 5.989 5.673 316
Beleidsveld 2.2 Verbetering infrastructuur 11.694 15.986 12.289 3.697
Beleidsveld 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur 28.983 28.357 26.649 1.708
Beleidsveld 2.4 Openbaar vervoer 65.845 91.787 91.908 -122
Totaal lasten 113.420 142.118 136.519 5.599
Baten
Beleidsveld 2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid 580 178 150 28
Beleidsveld 2.2 Verbetering infrastructuur 1.548 4.172 2.534 1.638
Beleidsveld 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur 1.929 8.906 9.340 -434
Beleidsveld 2.4 Openbaar vervoer 4.200 11.607 13.353 -1.746
Totaal baten 8.257 24.863 25.377 -514
Saldo van lasten en baten 105.163 117.255 111.142 6.113
Mutatie reserves 12.605 3.633 6.742 -3.110
Mutatie tijdelijke budgetten -15.167 -4.685 -3.482 -1.203
Resultaat van lasten en baten 102.601 116.203 114.402 1.800

Toelichting

De toelichting op de grootste afwijkingen staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Bedragen x € 1.000 Stand per 1-1-2024 uitgaven bijdragen derden Stand per 31-12-2024
Onderhanden werken 0 554 0 554
Opgeleverde werken 214 1.469 0 1.683
Afgerekende werken 21 81 0 101
Totaal 235 2.104 0 2.338

 Toelichting

De volgende projecten zijn in 2024 afgerekend: 

Risico-verlagend Infrastructuur Programma (RYP):   

  • N917 Selmien-Haulerwijk,
  • N361 Tytsjerk-Gytsjerk,
  • N351 Wolvega

Infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen:       

  • N919 Rijweg,
  • N380 Bebouwde kommen Mildam,
  • Nieuwe- en Oudehorne

Overige projecten:                                                                           

  • Turfroute
  • oevers  Van Harinxmakanaal Harlingen
  • oeverproject Drachten-Ossekop

Meerjarenprogramma kunstwerken (MPK):                   

  • Brug  Baard
  • Sansleatbrêge
  • Schreiersbrug
  • Venekoterbrug
  • Brug Janesloot

Programma afstandsbediening:                                               

  • Cluster Zuid- Westhoek
  • Brug Klaarkamp
  • Warrebrug
  • Sudergoabrêge
  • Van Panhuisbrug
  • Brug Baard
  • cluster Dokkum

 

Zie verder bijlage 6. Onderhanden en opgeleverde investeringen

Balanspost reserves

Terug naar navigatie - Balanspost reserves
Bedragen x € 1.000 Stand per 1-1-2024 toevoeging onttrekking Stand per 31-12-2024
R. Dekkingsreserve kapitaallasten 177.477 3.181 2.000 178.657
R. Groot onderhoud Water 20.615 2.901 0 23.516
R. Groot onderhoud Wegen 17.379 2.913 0 20.292
R. Investering eigendom derden 29.769 5.504 832 34.441
R. Oeverbeheer 0 764 0 764
R. Reserve verstrekte subsidies 21.440 0 5.805 15.635
Totaal 266.680 15.263 8.638 273.305

Toelichting

Reserve dekking kapitaalslasten
Via deze reserve dekken we de kapitaalslasten van projecten welke ineens gefinancierd zijn aangezien we investeringen verplicht moeten activeren vanaf 2017.  

Reserve Grootonderhoud Water
Via deze reserve verlopen de jaarlijkse verschillen tussen het budget voor groot onderhoud en de daarbij behorende programmering.

Reserve Grootonderhoud Wegen
Via deze reserve verlopen de jaarlijkse verschillen tussen het budget voor groot onderhoud en de daarbij behorende programmering.

Reserve bijdrage aan activa in eigendom derden
Via deze reserve worden bijdragen in de investeringen in eigendom van derden opgenomen conform de nota reserves en voorzieningen. Het betreft hier o.a. de bijdrage in de spoorbruggen, afstandsbediening Friese Meren, bereikbaarheid Leeuwarden.

Reserve oeverbeheer
Via deze reserve geven we invulling aan de wettelijke verantwoordelijk van de overheden (provincie en gemeenten) om de aangewezen vaarwegen in stand te houden. Uit deze reserve betalen we mee aan het oeveronderhoud van publieke en private partijen (subsidie via Oeverfonds).  De dekking van deze reserve komt voor 50% vanuit de gemeenten en voor 50% vanuit de provincie.

Reserve verstrekte subsidies
Deze reserve is gevormd in verband met de subsidielastneming van subsidies boven het drempelbedrag van € 900.000 en betreft de volgende projecten:   Investeringsagenda bereikbaarheid gebiedsontwikkeling Heerenveen , European Rail Traffic Management System (ERTMS) en de Trochfytsroutes.

Balanspost overlopende passiva

Terug naar navigatie - Balanspost overlopende passiva
Bedragen x € 1.000 Stand per 1-1-2024 toevoeging aanwending Stand per 31-12-2024
OP 4e trein Sneek Leeuwarden 8.379 0 6.343 2.036
OP BO MIRT Mobiliteitsgedr vervoerscorridor NO NL 0 0 0
OP SPUK E10 Snelfietsroutes 2020-2022 0 0 0 0
OP SPUK E101 Spooremplacement Leeuwarden 2.500 0 2.500 0
OP SPUK E106 Region aanpak laadinfrastructuur 2 1.654 4.891 1.336 5.210
OP SPUK E12 Bermmaatregelen 1.281 1.281
OP SPUK E15 Regionale aanpak laadinfrastructuur 102 0 -41 143
OP SPUK E20 Reg stimul verkeersveiligh maatr SPV 2.465 0 381 2.084
OP SPUK E22 ERTMS Eur Rail Traffic Man System 3.808 3.297 1.738 5.366
OP SPUK E33-2 MIRT 17-19 Fiets in de Keten 18-2022 215 0 206 10
OP SPUK E38 Veilig doelm en duurz gebr verk infra 27 27
OP SPUK E48 4e trein Sneek Leeuwarden 2020-2022 154 0 154 0
OP SPUK E52 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2021 1.033 0 1.033 0
OP SPUK E56b BO MIRT verkeersinfrastructuur 20201 69 69
OP SPUK E84 Stimul verkeersveilighmtr 2022-2023 408 408
OP SPUK E86 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2022 0 0 0
Totaal 22.096 8.188 13.650 16.634

Toelichting

OP 4e trein Sneek
Deze middelen worden specifiek ingezet voor versnellingsmaatregelen op het emplacement Leeuwarden, waardoor er een robuustere dienstregeling mogelijk wordt en er meer tijdsruimte ontstaat voor het rijden van een kwartiersdienst in de spits naar/van Sneek

OP SPUK E101 Spooremplacement Leeuwarden
Deze specifieke uitkering is door het Rijk beschikbaar gesteld voor het project emplacement Leeuwarden voor versnelling maatregelen.

OP SPUK E106  Regionale aanpak laadinfrastructuur 2
Deze specifieke uitkering is door het rijk beschikbaar gesteld aan de NAL Regio Noord (prov. Fryslân, Groningen en Drenthe). Dit geld dient besteed te worden voor het verder verduurzamen van mobiliteit door deze te elektrificeren. De laadinfra mag hierin geen beperkende factor zijn.

OP SPUK E12 Bermmaatregelen
Deze specifieke uitkering van het Rijk is gericht op het veiliger maken van de bermen langs provinciale wegen. Hiervoor is aansluiting gezocht bij de reeds lopende provinciale infrastructuurprogramma’s.

OP SPUK E15 Regionale aanpak laadinfrastructuur
De SPUK is voor de uitvoering van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) in de noordelijke provincies. Hiervoor is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Rijk, de provincies Groningen en Drenthe en de netbeheerders, Fryslân is penvoerder. Het werk bestaat uit het opstellen, actualiseren en uitvoeren van een plan van aanpak op basis van de onderwerpen zoals beschreven in de Samenwerkingsovereenkomst.

OP SPUK E20 Regionale stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen SPV (1e tranche)
Deze Rijksubsidie is gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid in het algemeen. Voor de provinciale wegen is aansluiting gezocht bij de reeds lopende infrastructuurprogramma’s.

OP SPUK E22 ERTMS European Rail Traffic Management System
Deze middelen worden ingezet ten behoeve van de inbouw van ERTMS in de treinen van Arriva. Het betreft 2/3 deel van de bijdrage aan Arriva van de toekenning middels subsidiebeschikking 02051399. De middelen vanuit de SPUK E 22 worden jaarlijks in oktober aan de provincie uitgekeerd volgens een vastgesteld cash-flow schema. Uitkering vanuit het Rijk is inclusief jaarlijkse indexering volgen IBOI systematiek

OP SPUK E33-2 MIRT 17-19 Fiets in de Keten 18-2022
In het Bestuurlijk Overleg MIRT Noord-Nederland op 20 november 2019 is afgesproken dat de provincie Fryslân een bijdrage ontvangt voor de realisering van Fiets in de keten onder de voorwaarde dat dit concept geschikt is om bij succes uitgerold te worden naar de andere Noordelijke provincies.

OP SPUK E38 Veilig doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfra
Deze specifieke uitkering van het Rijk is bestemd voor stimulering door werkgevers van gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer en zakelijk verkeer.

OP SPUK E48 4e trein Sneek Leeuwarden 2020-2022
Het Rijk heeft voor de spoorinfra-aanpassingen om met 4 treinen tussen Sneek en Leeuwarden te rijden een subsidie verleend aan de provincie. De subsidie is beschikbaar voor aanpassingen in de beveiliging van het spoor en de spoorwegveiligheid bij de overweg te Mantgum.

OP SPUK E52 Beschikbaarheidsvergoeding OV 2021
Vergoeding aan een concessiehouder,  op aanvraag van de concessieverlener, in het regionaal openbaar vervoer in verband met de uitvoering van het openbaar vervoer in de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 en de specifieke kosten van de concessiehouder in dezelfde periode ter voorkoming van verdere verspreiding van het virus dat COVID-19 veroorzaakt. Doel is de continuïteit van het openbaar vervoer te waarborgen, ook na door COVID-19 sterk afgenomen reizigersaantallen en reizigersopbrengsten.

OP SPUK E56b BO MIRT verkeersinfrastructuur 20201
– stakeholdersaanpak / werkgeversaanpak, bestaande uit de onderdelen c; Ondersteuning bij kennisuitwisseling door werkgevers en advisering aan werkgevers over verduurzaming van woon-werkverkeer en d: Ondersteuning van stimulering door werkgevers van gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer en zakelijk verkeer.

OP SPUK E84 Stimul verkeersveilghmaatregelen 2022-2023 (2e tranche)
Deze specifieke uitkering van het Rijk is gericht op het verbeteren van verkeersveiligheid op onderliggend wegennet (provinciale en gemeentelijke wegen)-  i.e. realisatie van een tweetal rotondes in de N369 en N355.