Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Jierstikken yn ien eachopslach
        1. Blz. 4 Jierstikken yn ien eachopslach
      2. Blz. 5 Jaarstukken in één oogopslag
        1. Blz. 6 Jaarstukken 2023 in één oogopslag
      3. Blz. 7 Gearfetting
        1. Blz. 8 Wat diene wy yn 2024?
        2. Blz. 9 Ynfrastruktuer
        3. Blz. 10 Omjouwing
        4. Blz. 11 Ekonomy
        5. Blz. 12 Mienskip
        6. Blz. 13 Bedriuwsfiering
        7. Blz. 14 Algemiene dekkingsmiddels
        8. Blz. 15 Finânsjes
        9. Blz. 16 Lêsten
        10. Blz. 17 Jierrekkenresultaat
      4. Blz. 18 Samenvatting
        1. Blz. 19 Wat deden we in 2024?
        2. Blz. 20 Infrastructuur
        3. Blz. 21 Omgeving
        4. Blz. 22 Economie
        5. Blz. 23 Mienskip
        6. Blz. 24 Bedrijfsvoering
        7. Blz. 25 Algemene dekkingsmiddelen
        8. Blz. 26 Lasten
        9. Blz. 27 Jaarrekening resultaat
      5. Blz. 28 Provinciebestuur en organisatie
        1. Blz. 29 Samenstelling Provinciale Staten
        2. Blz. 30 Samenstelling Gedeputeerde Staten
        3. Blz. 31 Ambtelijke organisatie - Organogram
      6. Blz. 32 Trends Staat van Fryslân
        1. Blz. 33 Trends Staat van Fryslân
      7. Blz. 34 Leeswijzer
        1. Blz. 35 Jaarstukken
      8. Blz. 36 Programma 1: Bestuur
        1. Blz. 37 Portefeuillehouders
        2. Blz. 38 Wat hebben we gezien?
        3. Blz. 39 Vastgestelde beleidsnotities
        4. Blz. 40 Verbonden partijen
        5. Blz. 41 Wat wilden we bereiken?
          1. Blz. 42 Doelstellingen programma 1
            1. Blz. 43 1.1 Provinciale Staten en Statengriffie
            2. Blz. 44 1.2 Gedeputeerde Staten
            3. Blz. 45 1.3 Commissaris van de Koning
            4. Blz. 46 1.4 Kwaliteit van het bestuur
            5. Blz. 47 1.5 Bestuurlijke samenwerking
        6. Blz. 48 Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
          1. Blz. 49 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 50 Doelstelling beleidsveld 1.1.
              1. Blz. 51 We versterken het kwaliteitskader voor Statenstukken verder (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
              2. Blz. 52 We maken gebundelde kennis toegankelijk door het verkennen van mogelijkheden voor een kennisbank (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
              3. Blz. 53 We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
              4. Blz. 54 We verbeteren de introductie voor tussentijdse instromers van de Staten.
              5. Blz. 55 We brengen provinciale politiek onder de aandacht en laten inwoners en met name jongeren kennismaken met de politiek.
              6. Blz. 56 We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de Gast van de Staten.
              7. Blz. 57 We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie.
              8. Blz. 58 Wanneer dit passend is bij het hoofdonderwerp op de agenda vergaderen de Staten ook buiten het provinciehuis.
              9. Blz. 59 Wij streven in samenspraak met de dienst naar het steeds beter voorzien in de vraag naar relevante informatie van de Staten, bijvoorbeeld door het blijven doorontwikkelen van het format voor de Statenstukken.
              10. Blz. 60 Wij bevorderen een cultuur van werken waarin het samenspel tussen PS en GS helder is en waarbij het manifest is dat Provinciale Staten het primaat hebben.
          2. Blz. 61 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 62 Uitgebreide financiële tabel
          4. Blz. 63 Toelichting
        7. Blz. 64 Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
          1. Blz. 65 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 66 Doelstelling beleidsveld 1.2.
              1. Blz. 67 GS vergadert 8x per jaar op externe locaties, gekoppeld aan werkbezoek of bestuurlijk overleg.
              2. Blz. 68 90% van de PS-voorstellen worden zes weken voor de PS-vergadering toegezonden.
              3. Blz. 69 95% van de schriftelijke vragen van PS worden binnen 30 dagen beantwoord.
          2. Blz. 70 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 71 Uitgebreide financiële tabel
          4. Blz. 72 Toelichting
        8. Blz. 73 Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
          1. Blz. 74 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 75 Doelstelling beleidsveld 1.3.
              1. Blz. 76 De CvdK bevordert, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, de samenwerking met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning.
              2. Blz. 77 De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
              3. Blz. 78 De CvdK geeft een vervolg aan het bestuurlijk arrangement met de provincie Zeeland en het ministerie van BZK en bevordert daarbij de deelname van andere overheden.
          2. Blz. 79 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 80 Uitgebreide financiële tabel
          4. Blz. 81 Toelichting r.i.
        9. Blz. 82 Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
          1. Blz. 83 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 84 Doelstelling beleidsveld 1.4.
              1. Blz. 85 Provincie, Friese gemeenten en VFG stemmen de gezamenlijke inzet op de interbestuurlijke opgaven optimaal op elkaar af, dit in navolging van het onderzoek naar een bestuurlijk regionaal ecosysteem.
              2. Blz. 86 Door effectieve inzet van beschikbare personele capaciteit bij de Friese overheidspartijen vergroten we de afzonderlijke en gezamenlijke uitvoeringskracht.
              3. Blz. 87 We realiseren 2 tot 4 pilots/experimenten op het terrein van (jongeren)participatie, gericht op het vergroten van directe betrokkenheid, invloed en eigenaarschap van inwoners.
              4. Blz. 88 We bouwen een gezamenlijk kennisnetwerk democratie & participatie, aansluitend bij bestaande netwerken in Fryslân, en we organiseren een serie dialoogsessies
              5. Blz. 89 We ontwikkelen een ondersteunend intern leertraject rond participatief werken.
              6. Blz. 90 We leveren de evaluatie op van het digitaal participatieplatform Stim fan Fryslân
              7. Blz. 91 We bevorderen een gezonde financiële situatie bij Friese gemeenten en Wetterskip Fryslân.
              8. Blz. 92 We voeren toezichtgesprekken met gemeenten en Wetterskip om risico’s te identificeren bij de uitvoering van medebewindstaken. Hierdoor kunnen zij hun taken goed blijven uitvoeren en kan de mienskip erop vertrouwen dat dit beschermd en geborgd is.
              9. Blz. 93 We richten ons op verdere bewustwording van de medewerkers en het versterken van processen, o.a. op het gebied van het verstrekken van vergunningen en subsidies, vastgoed- en grondtransacties en aanbestedingen.
              10. Blz. 94 We werken aan het intensiveren van de inzet van het bestuursrechtelijk instrument Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur).
              11. Blz. 95 We verminderen het risico op het onbewust faciliteren van ondermijnende activiteiten door de informatiepositie te versterken. Dit doen we middels het werken met een provinciaal informatie overleg en een intern meldpunt.
          2. Blz. 96 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 97 Uitgebreide financiële tabel
          4. Blz. 98 Toelichting
        10. Blz. 99 Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
          1. Blz. 100 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 101 Doelstelling beleidsveld 1.5.
              1. Blz. 102 We geven mede uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026 van Rijk en regio, aan het Integraal Beheerplan Waddenzee van Rijk en regio en aan het interprovinciaal Investeringskader Waddengebied 2016-2026.
              2. Blz. 103 We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel
              3. Blz. 104 We werken vanuit bestuurlijke samenwerking aan uitvoering van de Samenwerkingsagenda Leeuwarden, de Regio Deals voor de regio’s ZO, NO, NW en Wadden en de gebiedsagenda/aanvraag Regio Deal voor de regio ZW.
              4. Blz. 105 We nemen deel aan de bestuurlijke mijnbouwtafel van Friese overheden en het ministerie van EZK, met als doel om de winning uit de kleine gasvelden in de ondergrond van Fryslân een halt toe te roepen.
              5. Blz. 106 We behartigen de Friese belangen in Den Haag in wisselende coalities, via het IPO en vooral via Noordelijke Samenwerking. We nemen bestuurlijk en via onze Noordelijke PA-functionarissen deel in het Huis van de Nederlandse Provincies in Brussel.
              6. Blz. 107 We nemen deel aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel. Onze deelname aan de EWRC is bedoeld om beter zichtbaar te maken met welke sterke punten we Europa iets te bieden hebben en om onze Europese contacten te onderhouden en ui
              7. Blz. 108 We organiseren jaarlijks de Fryske borrel, een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag. We organiseren jaarlijks de Fryslândei in Brussel.
          2. Blz. 109 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 110 Uitgebreide financiële tabel
          4. Blz. 111 Toelichting
        11. Blz. 112 Wat heeft het programma gekost?
        12. Blz. 113 Toelichting
        13. Blz. 114 Balanspost reserves
        14. Blz. 115 Toelichting r
        15. Blz. 116 Balanspost voorzieningen
        16. Blz. 117 Toelichting v
        17. Blz. 118 Balanspost overlopende passiva
        18. Blz. 119 Toelichting op
      9. Blz. 120 Programma 2: Infrastructuur
        1. Blz. 121 Portefeuillehouder
        2. Blz. 122 Wat hebben we gezien?
        3. Blz. 123 Vastgestelde beleidsnotities
        4. Blz. 124 Verbonden partijen
        5. Blz. 125 Wat wilden we bereiken?
          1. Blz. 126 Doelstellingen programma 2
            1. Blz. 127 2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid
            2. Blz. 128 2.2 Verbetering infrastructuur
            3. Blz. 129 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
            4. Blz. 130 2.4 Openbaar vervoer
        6. Blz. 131 Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
          1. Blz. 132 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 133 Doelstelling beleidsveld 2.1.
              1. Blz. 134 We stimuleren minimaal 20 bedrijven (die meer dan 50 werknemers hebben) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden.
              2. Blz. 135 We werken mee aan diverse programma's en initiatieven om duurzamer vervoer te stimuleren, zowel over weg als over water (o.a. Clean Energy Hubs, goederencorridor Noord-Oost-Midden Nederland).
              3. Blz. 136 We geven opvolging aan uitkomst(en) van belevingsonderzoek.
              4. Blz. 137 We stellen in 2024 een nieuw Actieplan Geluid op.
              5. Blz. 138 We voeren diverse gedragscampagnes uit, gericht op het zich veiliger verplaatsen van mensen.
          2. Blz. 139 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 140 Toelichting r.i.
          4. Blz. 141 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 142 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 143 Toelichting
        7. Blz. 144 Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
          1. Blz. 145 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 146 Doelstelling beleidsveld 2.2.
              1. Blz. 147 We werken aan de programmering uit het uitvoeringsprogramma Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).
              2. Blz. 148 We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur.
              3. Blz. 149 We maken met het Rijk afspraken in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT)
              4. Blz. 150 We blijven ons inzetten voor verbetering van de spoorinfrastructuur in Fryslân.
          2. Blz. 151 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 152 Toelichting r.i.
          4. Blz. 153 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 154 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 155 Toelichting
        8. Blz. 156 Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
          1. Blz. 157 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 158 Doelstelling beleidsveld 2.3.
              1. Blz. 159 Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur ( wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6) en gaan door met het verder professionaliseren van ons assetmanagementsysteem.
              2. Blz. 160 We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.
              3. Blz. 161 We gaan door met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten (conform het vastgesteld implementatieplan energie-neutrale provinciale organisatie).
              4. Blz. 162 Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân
              5. Blz. 163 We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten
              6. Blz. 164 We werken verder aan het uitvoeringsprogramma VHK: we bereiden een convenant met het Rijk voor i.v.m. de afkoopsom Tsjerk Hiddessluizen Harlingen, we bereiden de bochtverruiming in Franeker voor, we werken aan de uitvoering van wachtplaatsen.
          2. Blz. 165 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 166 Toelichting r.i.
          4. Blz. 167 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 168 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 169 Toelichting
        9. Blz. 170 Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
          1. Blz. 171 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 172 Doelstelling beleidsveld 2.4.
              1. Blz. 173 We verlenen en beheren de regionale OV-concessies voor trein en bus,
              2. Blz. 174 Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.
              3. Blz. 175 Wij werken aan de realisatie om alle busstallingen in Fryslân vanuit strategisch oogpunt in eigendom te nemen, zodat er bij aanbestedingen een gelijk speelveld is voor marktpartijen om in te schrijven en om desinvesteringen te voorkomen.
              4. Blz. 176 Wij werken aan diverse maatregelen om het OV te verbeteren, waaronder het realiseren van Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS)-panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien.
          2. Blz. 177 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 178 Toelichting r.i.
          4. Blz. 179 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 180 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 181 Toelichting
        10. Blz. 182 Wat heeft het programma gekost?
        11. Blz. 183 Toelichting
        12. Blz. 184 Investeringen
        13. Blz. 185 Toelichting i
        14. Blz. 186 Balanspost reserves
        15. Blz. 187 Toelichting r
        16. Blz. 188 Balanspost overlopende passiva
        17. Blz. 189 Toelichting op
      10. Blz. 190 Programma 3: Natuur en Landbouw
        1. Blz. 191 Portefeuillehouders
        2. Blz. 192 Wat hebben we gezien?
        3. Blz. 193 Vastgestelde beleidsnotities
        4. Blz. 194 Verbonden partijen
        5. Blz. 195 Wat wilden we bereiken?
          1. Blz. 196 Doelstellingen programma 3
            1. Blz. 197 3.1 Natuur
            2. Blz. 198 3.2 Landbouw
        6. Blz. 199 Beleidsveld 3.1. Natuur
          1. Blz. 200 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 201 Doelstelling beleidsveld 3.1.
              1. Blz. 202 Nationale parken: Het nieuwe – landelijke – beleidsprogramma voor de Nationale Parken uitwerken voor de Nationale Parken Alde Feanen, Schiermonnikoog, Lauwersmeer (samen met de provincie Groningen) en Drents-Friese Wold (samen met de prov. Drenthe).
              2. Blz. 203 Natura 2000: • opstellen van tien evaluaties (vier eilanden, Alde Feanen, Deelen, Wijnjeterperschar, Koningsdiep, Van Oordt's Mersken, Rottige Meenthe).
              3. Blz. 204 Natura 2000: • uitvoering geven aan de tien natuurdoelanalyses, o.a. aan de slag met de onderzoeken en verzamelen monitoringsgegevens en starten met uitvoeren van maatregelen.
              4. Blz. 205 Natura 2000: • zorgdragen voor de uitvoering van de herstelmaatregelen in de Natura 2000 gebieden.
              5. Blz. 206 Programma Natuur: uitvoeren van de maatregelen in de SPUK Programma Natuur. Zie voor toelichting paragraaf 9 Grote projecten.
              6. Blz. 207 Natuurkwaliteit: uitvoering geven aan Grip op Kwaliteit.
              7. Blz. 208 Biodiversiteitsprogramma: opstellen biodiversiteitsprogramma, afhankelijk van besluitvorming door PS over het vervolg.
              8. Blz. 209 Natuur inclusieve samenleving: opstellen Agenda natuurinclusief, afhankelijk van besluitvorming door PS over het vervolg
              9. Blz. 210 Pesticiden: uitvoeren van het pesticidenbeleid, dat is vastgesteld door PS voorjaar 2023.
              10. Blz. 211 Uitvoeren van actieplan beleidsnota invasieve exoten.
              11. Blz. 212 Uitvoering geven aan het nieuw Fries ganzenbeleid.
              12. Blz. 213 Uitvoeren van het weidevogelbeleid op basis van de weidevogelnota en gruttoaanvalsplan.
              13. Blz. 214 Uitvoeren van de subsidieregeling wolf.
          2. Blz. 215 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 216 Toelichting r.i.
          4. Blz. 217 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 218 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 219 Toelichting f.t.
        7. Blz. 220 Beleidsveld 3.2. Landbouw
          1. Blz. 221 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 222 Doelstelling beleidsveld 3.2.
              1. Blz. 223 Uitvoering geven aan de prioritaire actiepunten van de landbouwagenda.
              2. Blz. 224 Uitvoering geven aan de Regio Deal Natuurinclusieve Landbouw .
              3. Blz. 225 We doen in 2024 vier openstellingen in het kader van het niet-grondgebonden deel van het GLB.
          2. Blz. 226 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 227 Toelichting r.i.
          4. Blz. 228 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 229 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 230 Toelichting
        8. Blz. 231 Wat heeft het programma gekost?
        9. Blz. 232 Toelichting
        10. Blz. 233 Investeringen
        11. Blz. 234 Toelichting i
        12. Blz. 235 Balanspost reserves
        13. Blz. 236 Toelichting r
        14. Blz. 237 Balanspost voorzieningen
        15. Blz. 238 Toelichting v
        16. Blz. 239 Balanspost overlopende passiva
        17. Blz. 240 Toelichting op
      11. Blz. 241 Programma 4: Ruimte en Klimaat
        1. Blz. 242 Portefeuillehouders
        2. Blz. 243 Wat hebben we gezien?
        3. Blz. 244 Vastgestelde beleidsnotities
        4. Blz. 245 Verbonden partijen
        5. Blz. 246 Wat wilden we bereiken?
          1. Blz. 247 Doelstellingen programma 4
            1. Blz. 248 4.1 Ruimtelijke ordening en wonen
            2. Blz. 249 4.2 Water en Bodem
            3. Blz. 250 4.3 Milieu
            4. Blz. 251 4.4 Energietransitie
        6. Blz. 252 Beleidsveld 4.1. Ruimtelijke ordening en wonen
          1. Blz. 253 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 254 Doelstelling beleidsveld 4.1.
              1. Blz. 255 We werken met onze partners aan de invoering van de Omgevingswet. De komende jaren is herziening van de POVI en -verordening nodig. Om het beleid uit te voeren, werken we via voorkantsamenwerking samen met partners.
              2. Blz. 256 Inzet op Landschap (behoud, herstel en versterking) is gerealiseerd (sturing, middelen, organisatie).
              3. Blz. 257 Handvatten gereed om ruimtelijke kwaliteit te integreren in ruimtelijke opgaven en ontwikkelingen (analyse en redeneerlijn op basis waarvan keuzes kunnen worden gemaakt).
              4. Blz. 258 Een geactualiseerd Grutsk op ‘e Romte (onderdeel van Programma Landschap).
          2. Blz. 259 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 260 Toelichting r.i.
          4. Blz. 261 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 262 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 263 Toelichting
        7. Blz. 264 Beleidsveld 4.2. Water en Bodem
          1. Blz. 265 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 266 Doelstelling beleidsveld 4.2.
              1. Blz. 267 We voeren onze wettelijke taken uit op grond van o.a. de EU Kaderrichtlijn water, de Zwemwaterrichtlijn, de Waterwet, Wet natuurbescherming, de Drinkwaterrichtlijn en de wettelijke bodemtaken in relatie tot het overgangsrecht in de Omgevingswet.
              2. Blz. 268 We voeren de acties uit op het gebied van de 3 lagen van meerlaagsveiligheid (preventie van overstromingen en wateroverlast, ruimtelijke inrichting en locatiekeuze en calamiteitenbeheersing).
              3. Blz. 269 We brengen in beeld de nog benodigde maatregelen en de effecten voor de Natura2000 gebieden.
              4. Blz. 270 De aanvullende strategische grondwatervoorraden gaan we borgen in Omgevingsverordening.
              5. Blz. 271 Voor een deel van de natura2000-gebieden brengen we de hydrologische toestand, maatregelen en effect op de doelen in beeld.
              6. Blz. 272 We rapporteren aan Provinciale Staten over de voortgang en resultaten waterkwaliteit aan de hand van de zogenoemde midterm review.
              7. Blz. 273 De ambities en doelen omtrent het ontwikkelingsbeleid voor bodemvitaliteit zullen in lijn met de startnotitie ter besluitvorming worden voorgelegd aan PS.
              8. Blz. 274 We leveren een bijdrage aan een Integraal ruimtelijk ontwerp voor Programma Harlingen, waarin het principe water en bodem sturend wordt toegepast.
          2. Blz. 275 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 276 Toelichting r.i.
          4. Blz. 277 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 278 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 279 Toelichting
        8. Blz. 280 Beleidsveld 4.3. Milieu
          1. Blz. 281 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 282 Doelstelling beleidsveld 4.3.
              1. Blz. 283 We gaan onze wettelijke taken uitvoeren op grond van o.a Wet natuurbescherming en Algemene wet bestuursrecht. Vergunningverleners worden geattendeerd op het belang van tijdigheid en er zal gestuurd worden op het tijdig verstrekken van vergunningen.
              2. Blz. 284 Voor de uitvoering van de VTH-taken wordt een VTH-jaarprogramma en een VTH-jaarverslag opgesteld. Het huidige VTH beleid 2019-2023 (en de onderliggende risicoanalyses) wordt tot eind 2024 verlengd omdat het Omgevingswetproof wordt gemaakt.
              3. Blz. 285 Uitvoeren van het opdrachtgeverschap van de VTH-taken die bij de FUMO en de ODG zijn neergelegd.
              4. Blz. 286 Om een bijdrage te leveren aan circulaire economie vanuit de VTH-taken worden de prov.inrichtingen door de FUMO benaderd om te inventariseren waar kansen en wensen liggen op dit gebied. Mogelijk zal dit in 2024 leiden tot een vervolgproj.voor de FUMO
              5. Blz. 287 De PAS-melders dossiers (circa 220) zullen in meerdere jaren worden afgerond. Voor 2024 is dat naar verwachting 10.
          2. Blz. 288 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 289 Toelichting r.i.
          4. Blz. 290 Wat mag het gaan kosten?
          5. Blz. 291 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 292 Toelichting
        9. Blz. 293 Beleidsveld 4.4. Energietransitie
          1. Blz. 294 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 295 Doelstelling beleidsveld 4.4.
              1. Blz. 296 Uitvoeren regeling extra gelden uit Windpark Fryslân (WPF) gelden, ten behoeve van het isoleren van woningen.
              2. Blz. 297 We voeren de landelijke SPUK regeling verduurzaming bedrijfsmatig vastgoed uit.
              3. Blz. 298 We zetten een ondersteuningsstructuur voor het MKB op o.a. via het bedrijvenloket Ynbusiness.
              4. Blz. 299 Overleg met gemeenten (via Friese Energie Tafel) en initiatiefnemers om initiatieven voor de opwek van energie verder te helpen.
              5. Blz. 300 Uitvoering van de Missy Wetterwaarmte en ondersteuning van projecten.
          2. Blz. 301 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 302 Toelichting r.i.
          4. Blz. 303 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 304 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 305 Toelichting
        10. Blz. 306 Wat heeft het programma gekost?
        11. Blz. 307 Toelichting
        12. Blz. 308 Investeringen
        13. Blz. 309 Toelichting i
        14. Blz. 310 Balanspost reserves
        15. Blz. 311 Toelichting r
        16. Blz. 312 Balanspost voorzieningen
        17. Blz. 313 Toelichtingen V
        18. Blz. 314 Balanspost overlopende passiva
        19. Blz. 315 Toelichting op
      12. Blz. 316 Programma 5: Economie en Mienskip
        1. Blz. 317 Portefeuillehouders
        2. Blz. 318 Wat hebben we gezien?
        3. Blz. 319 Vastgestelde (beleids)notities
        4. Blz. 320 Verbonden partijen
        5. Blz. 321 Wat wilden we bereiken?
          1. Blz. 322 Doelstellingen programma 5
            1. Blz. 323 5.1 Economie
            2. Blz. 324 5.2 Gastvrijheid
            3. Blz. 325 5.3 Taal, cultuur, erfgoed en sport
            4. Blz. 326 5.4 Leefbaarheid
        6. Blz. 327 Beleidsveld 5.1. Economie
          1. Blz. 328 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 329 Doelstelling beleidsveld 5.1.
              1. Blz. 330 Circulaire Materialen is een van de Friese Speerpunten. Streven is om circulariteit steeds meer als overkoepelden uitgangpunt te hanteren. VCF heeft daarbij een belangrijke rol.
              2. Blz. 331 De inhoud is hierbij leidend, o.a. zoals die is vastgelegd in de investeringsagenda’s van de vijf speerpunten. Samen met o.a. EuropaPact Fryslân zullen projecten voorbereid worden voor indiening bij Europese fondsen.
              3. Blz. 332 We gaan de investeringsagenda’s van de vijf speerpunten uitvoeren, samen met alle stakeholders. De toegevoegde waarde per arbeidsplaats is in de speerpunten hoger dan gemiddeld in Fryslân.
          2. Blz. 333 Resultaatindicatoren
          3. Blz. 334 Toelichting r.i.
          4. Blz. 335 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 336 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 337 Toelichting
        7. Blz. 338 Beleidsveld 5.2. Gastvrijheid
          1. Blz. 339 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 340 Doelstelling beleidsveld 5.2.
              1. Blz. 341 We verlenen subsidie aan Merk Fryslân voor het verzorgen van de toeristische marketing activiteiten gericht op slimme groei.
              2. Blz. 342 We dragen (financieel) bij aan het beheer en onderhoud van de wandel- en fietsinfrastructuur (incl. routes) in Fryslân door deel te nemen aan samenwerkingsverbanden zoals Wandelnet en stichting Landelijk Fietsplatform.
              3. Blz. 343 We verlenen een bijdrage aan Innovatie Pact Fryslân voor de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) als aanjager en denktank voor het netwerk.
              4. Blz. 344 We dragen (financieel) bij aan het beheer en waar mogelijk verrijken en up-to-date houden van verschillende monitors ten behoeve van de gastvrijheidssector.
              5. Blz. 345 We dragen (financieel) bij aan het beheren, actualiseren en structureel borgen van een digitale infrastructuur voor toeristische informatie over het dagrecreatieve aanbod in Fryslân.
              6. Blz. 346 We ontwikkelen een ruimtelijke visie op recreatie en toerisme in Fryslân in de vorm van een gebruiksvisie Landrecreatie (in aanvulling op eerder opgestelde Gebruiksvisie waterrecreatie Fryslân 2050).
          2. Blz. 347 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 348 Toelichting r.i.
          4. Blz. 349 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 350 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 351 Toelichting
        8. Blz. 352 Beleidsveld 5.3. Taal, cultuur, erfgoed en sport
          1. Blz. 353 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 354 Doelstelling beleidsveld 5.3.
              1. Blz. 355 We geven uitvoering aan de afspraken en ambities die in de BFTK 2024-2028 zijn vastgelegd.
              2. Blz. 356 We voeren structureel overleg met de betrokken organisaties rondom Taalplan Frysk 2030 om het aanbod Frysk in het onderwijs te verbeteren. M.b.v. skoalstipers ondersteunen we scholen om een goed aanbod voor de Fryske taal en cultuur lessen te bieden.
              3. Blz. 357 Actie 1: We ondersteunen instellingen en initiatieven met structurele en incidentele subsidies op het gebied van Fryske literatuur die gericht zijn op innovaties en samenwerking met podiumkunsten, performance en andere creatieve uitingen.
              4. Blz. 358 Actie 2: We stellen regelingen open om het schrijven, uitgeven, vertalen, promoten en herdrukken van Fryske literatuur te stimuleren en mogelijk te maken.
              5. Blz. 359 We stellen verschillende onderdelen van de Stimuleringsregeling Cultuur weer open. Via deze regeling ondersteunen we cursussen, onderzoeken, pilotprojecten en grotere culturele producties.
              6. Blz. 360 We ontwikkelen samen met Keunstwurk een methode om bij een representatief 'panel' van belanghebbenden hun tevredenheid te meten over de uitvoering van steunfuncties voor zowel de amateurkunst als de kunsteducatie.
              7. Blz. 361 We financieren 7 musea en 27 kunstinstellingen via de Regeling Musea en Kunstinfrastructuur. Vanuit de ambitie om te ontwikkelen van accounthouderschap naar partnerschap, steken we ook in 2024 tijd en energie in de relatie met de cult. instellingen.
              8. Blz. 362 Stimuleren van de basisinfrastructuur erfgoed en het opzetten van diverse subsidieregelingen en projecten.
              9. Blz. 363 Wij stimuleren het project “Fryske Sport yn dyn Klasse”.
              10. Blz. 364 Wij hebben het fonds inclusie Sport in het leven geroepen.
              11. Blz. 365 Wij subsidiëren het project "Schoolschaatsen".
              12. Blz. 366 Exploitatiebijdrage voor instandhouding Thialf.
              13. Blz. 367 We komen met Arcadia tot een subs.verl. voor de voorber. en uitv. van de tweede triënnale in 2025. Daarbij horen ook afspraken over de invulling en monitoring van de doelstellingen die Arcadia van de prov. Fryslân en de gemeente Leeuwarden meekrijgt.
          2. Blz. 368 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 369 Toelichting r.i.
          4. Blz. 370 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 371 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 372 Toelichting
        9. Blz. 373 Beleidsveld 5.4. Leefbaarheid
          1. Blz. 374 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 375 Doelstelling beleidsveld 5.4.
              1. Blz. 376 We organiseren op basis van actuele thema’s masterclasses en inspiratiesessies voor ambtenaren, bestuurder en maatschappelijk organisaties. Te denken valt aan brede thema’s zoals wonen, mobiliteit en toekomstbestendige voorzieningen.
              2. Blz. 377 We maken in aanvulling op de gegevens die CBS en Planbureau Fryslân leveren in eigen huis prognoses over bevolkingsontwikkeling, huishoudenssamenstelling en migratie om op basis hiervan ons beleid te vormen en in inspiratiesessies kennis te delen.
              3. Blz. 378 We zijn betrokken bij de verschillende vormen van regionale samenwerking (ANNO, Regiodeals, …) en zorgen dat voor elke regio een aanspreekpunt beschikbaar is, die bekend is in het regionale netwerk.
              4. Blz. 379 Na de pilots die in Regio's Zuidwest en Wadden zijn gedaan voor het vormen van het netwerk voor de ondersteuning van initiatieven breiden we dit netwerk uit met minimaal 2 andere regio’s.
              5. Blz. 380 Op basis van (de evaluatie van de) beleidsbrief Grote Maatschappelijke Initiatieven ondersteunen we bestaande en eventueel nieuwe initiatieven met maatwerk.
              6. Blz. 381 We ondersteunen initiatiefnemers met het doen van een aanvraag voor LEADERmiddelen.
              7. Blz. 382 Om onze wettelijke taak uit te voeren op het gebied van volksgezondheid organiseren we zogenaamde bestuurstafels Seker en Sûn waarin we het gesprek over toegankelijke en betaalbare zorg faciliteren.
              8. Blz. 383 We ondersteunen initiatiefnemers met het doen van een IMF aanvraag en stellen bij een positief advies van de IMF adviescommissie deze middelen beschikbaar.
          2. Blz. 384 Resultaatindicatoren
          3. Blz. 385 Toelichting r.i.
          4. Blz. 386 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 387 Uitgebreide financiële tabel
          6. Blz. 388 Toelichting
        10. Blz. 389 Wat heeft het programma gekost?
        11. Blz. 390 Toelichting
        12. Blz. 391 Investeringen
        13. Blz. 392 Toelichting i
        14. Blz. 393 Balanspost reserves
        15. Blz. 394 Toelichting r
        16. Blz. 395 Balanspost voorzieningen
        17. Blz. 396 Toelichting v
        18. Blz. 397 Balanspost overlopende passiva
        19. Blz. 398 Toelichting op
      13. Blz. 399 Programma 6: Bedrijfsvoering
        1. Blz. 400 Portefeuillehouder
        2. Blz. 401 Wat hebben we gezien?
        3. Blz. 402 Vastgestelde beleidsnotities
        4. Blz. 403 Verbonden partijen
        5. Blz. 404 Wat wilden we bereiken?
          1. Blz. 405 Doelstellingen programma 6
            1. Blz. 406 6.1 Mensen
            2. Blz. 407 6.2 Middelen en digitalisering
        6. Blz. 408 Beleidsveld 6.1. Mensen
          1. Blz. 409 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 410 Doelstelling beleidsveld 6.1.
              1. Blz. 411 We zorgen ervoor dat de inzet van personeel, vast, tijdelijk en inhuur, in balans zijn en blijven binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
              2. Blz. 412 We voldoen aan de verplichting in het kader van Banenafspraak aan het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
          2. Blz. 413 Resultaat indicatoren
          3. Blz. 414 Toelichting
          4. Blz. 415 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 416 Uitgebreide tabel
          6. Blz. 417 Toelichting
        7. Blz. 418 Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
          1. Blz. 419 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 420 Doelstelling beleidsveld 6.2.
              1. Blz. 421 Deelprogramma Fundament: Operationeel modern, efficiënt, schaalbaar en marktconform platform voor procesondersteuning. Nodig voor o.m. het subsidieproces en het beheren van klantgegevens.
              2. Blz. 422 Deelprogramma KlantContactCentrum (KCC) (Digitale Dienstverlening): Operationeel en ingericht platform inclusief proces gericht op het optimaal bedienen van de Mienskip.
              3. Blz. 423 Deelprogramma Subsidies (Digitale Dienstverlening): Operationeel en ingericht platform inclusief proces om de provincie Fryslân in staat te stellen om een modern, efficiënt, duurzaam en door de Mienskip hoog gewaardeerd subsidie-proces uit te voeren.
              4. Blz. 424 We voeren de geplande energiebesparende maatregelen en duurzame opwek van energie uit in het provinciehuis, de provinciale steunpunten en provinciale gronden.
              5. Blz. 425 We werken stapsgewijs verder aan de herinrichting van het provinciehuis, gebaseerd op de ervaringen met de pilots die nu draaien en op basis van de gewijzigde behoefte uit de dienst.
          2. Blz. 426 Toelichting
          3. Blz. 427 Resultaat indicatoren
          4. Blz. 428 Wat heeft het gekost?
          5. Blz. 429 Uitgebreide tabel
          6. Blz. 430 Toelichting
        8. Blz. 431 Wat heeft het programma gekost?
        9. Blz. 432 Toelichting
        10. Blz. 433 Investeringen
        11. Blz. 434 Toelichting i
        12. Blz. 435 Balanspost reserves
        13. Blz. 436 Toelichting r
        14. Blz. 437 Balanspost voorzieningen
        15. Blz. 438 Toelichting v
        16. Blz. 439 Balanspost overlopende passiva
        17. Blz. 440 Toelichting op
      14. Blz. 441 Programma 7: Provinciefinanciën
        1. Blz. 442 Portefeuillehouder
        2. Blz. 443 Verbonden partijen
        3. Blz. 444 Lasten, baten en onvoorzien
        4. Blz. 445 Wat heeft het programma gekost?
        5. Blz. 446 Opbouw lasten en baten
        6. Blz. 447 Beleidsveld 7.1. Provinciefonds
          1. Blz. 448 Provinciefonds
          2. Blz. 449 Wat heeft het opgeleverd?
          3. Blz. 450 Toelichting
        7. Blz. 451 Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting
          1. Blz. 452 inleiding
          2. Blz. 453 Wat heeft het opgeleverd?
          3. Blz. 454 Opcenten
          4. Blz. 455 Toelichting
        8. Blz. 456 Beleidsveld 7.3. Dividenden
          1. Blz. 457 Dividenden
          2. Blz. 458 Wat heeft het opgeleverd?
          3. Blz. 459 Toelichting
        9. Blz. 460 Beleidsveld 7.4. Financieringsrente en interne financiering
          1. Blz. 461 Financieringsrente
          2. Blz. 462 Wat heeft het gekost en opgeleverd?
          3. Blz. 463 Toelichting
        10. Blz. 464 Beleidsveld 7.5. Overige algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 465 Toelichting
          2. Blz. 466 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 467 Toelichting
        11. Blz. 468 Beleidsveld 7.6. Werken voor derden
          1. Blz. 469 Werken voor derden
          2. Blz. 470 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 471 Toelichting
        12. Blz. 472 Beleidsveld 7.7. Onvoorzien
          1. Blz. 473 Onvoorzien
          2. Blz. 474 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 475 Toelichting
        13. Blz. 476 Investeringen
        14. Blz. 477 Balanspost reserves
        15. Blz. 478 Balanspost voorzieningen
        16. Blz. 479 Toelichting vz
    2. Blz. 480 Paragraafs
      1. Blz. 481 Paragraaf 1. Provinciale heffingen
        1. Blz. 482 Inleiding
        2. Blz. 483 1 – Opcenten motorrijtuigenbelasting
        3. Blz. 484 Opbrengsten 2023
        4. Blz. 485 Opbrengst per punt
        5. Blz. 486 2 – Grondwaterbelasting
        6. Blz. 487 3 – Leges
        7. Blz. 488 Legesbaten
        8. Blz. 489 Toelichting
        9. Blz. 490 Kostendekkendheid
        10. Blz. 491 Kostendekkendheid vervolg
      2. Blz. 492 Paragraaf 2. Weerstandsvermogen
        1. Blz. 493 Inleiding
        2. Blz. 494 1 – Beschikbare weerstandscapaciteit
        3. Blz. 495 Reserves
        4. Blz. 496 Toelichting r
        5. Blz. 497 2 – Benodigde weerstandscapaciteit
        6. Blz. 498 3 – Weerstandsvermogen
        7. Blz. 499 4 – Mutaties risico’s
        8. Blz. 500 5 – De risico’s
        9. Blz. 501 6 – Financiële kengetallen
        10. Blz. 502 6 1b
        11. Blz. 503 6. 2
        12. Blz. 504 6.3
        13. Blz. 505 6.4
        14. Blz. 506 6.5
        15. Blz. 507 6.5 vervolg
      3. Blz. 508 Paragraaf 3. Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 509 Inleiding
        2. Blz. 510 1 – Onderhoud infrastructuur
        3. Blz. 511 2 – Onderhoud gebouwen
        4. Blz. 512 3 – Middelen kapitaalgoederen
      4. Blz. 513 Paragraaf 4. Financiering en beleggingen
        1. Blz. 514 Inleiding
        2. Blz. 515 1 - Ontwikkeling financieringssaldo
        3. Blz. 516 2 - Financiering en beleggingen
        4. Blz. 517 3 –Revolverende middelen
        5. Blz. 518 3.1
        6. Blz. 519 3.2
        7. Blz. 520 4 – Toerekening van rente
        8. Blz. 521 5 - Risicobeheer Treasury
        9. Blz. 522 6 - Ontwikkeling financiële markten
      5. Blz. 523 Paragraaf 5. Verbonden partijen
        1. Blz. 524 1 – Inleiding
        2. Blz. 525 2 – Overzicht verbonden partijen
        3. Blz. 526 Categorie 1: Gemeenschappelijke regelingen
        4. Blz. 527 Categorie 2: Vennootschappen en coöperaties
        5. Blz. 528 Categorie 3: Stichtingen en verenigingen
        6. Blz. 529 Categorie 4: Overige verbonden partijen
        7. Blz. 530 Financiële risico’s provincie
      6. Blz. 531 Paragraaf 6. Grondbeleid
        1. Blz. 532 6.1 Samenvatting grondbezit
        2. Blz. 533 6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
        3. Blz. 534 6.3 Risico’s
      7. Blz. 535 Paragraaf 7. Bedrijfsvoering
        1. Blz. 536 Inleiding
        2. Blz. 537 1. Programma O&O (organisatieontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
          1. Blz. 538 Programma O&O (organisatie-ontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
        3. Blz. 539 2. Het programma Digitale Transformatie
          1. Blz. 540 Digitale Transformatie
        4. Blz. 541 3. De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
          1. Blz. 542 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 543 De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
        5. Blz. 544 4. De Energie-neutrale organisatie
          1. Blz. 545 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 546 De Energie-neutrale organisatie
        6. Blz. 547 5. Financiën
          1. Blz. 548 Financiën
          2. Blz. 549 Bedrijfsvoeringsbudget
          3. Blz. 550 Capaciteitsbudget
          4. Blz. 551 Ontwikkeling capaciteitsbudget meerjarig
          5. Blz. 552 Meerjarig bezettingsoverzicht
          6. Blz. 553 Toelichting mjbo
          7. Blz. 554 Toedeling bedrijfsvoeringskosten aan BBV taakvelden
        7. Blz. 555 6. Wetgeving
          1. Blz. 556 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 557 Wetgeving
        8. Blz. 558 7. Fraude en onregelmatigheden
          1. Blz. 559 Fraude en onregelmatigheden
        9. Blz. 560 8. De rechtmatige organisatie
          1. Blz. 561 De rechtmatige organisatie
      8. Blz. 562 Paragraaf 8. VTH taken
        1. Blz. 563 Inleiding
        2. Blz. 564 Bevoegd bestuursorgaan
        3. Blz. 565 Uitvoering
        4. Blz. 566 Mandaat
        5. Blz. 567 VTH bijdrage aan doelen
        6. Blz. 568 VTH beleid
        7. Blz. 569 Inhoudelijke speerpunten
      9. Blz. 570 Paragraaf 9. Grote projecten
        1. Blz. 571 Inleiding
        2. Blz. 572 Overzicht grote projecten
          1. Blz. 573 Overzicht grote projecten
        3. Blz. 574 1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
          1. Blz. 575 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 576 1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
              1. Blz. 577 Lelylijn
              2. Blz. 578 ERTMS
          2. Blz. 579 1a. Lelylijn
          3. Blz. 580 1b. ERTMS
        4. Blz. 581 2. Vismigratierivier
          1. Blz. 582 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 583 Vismigratierivier
              1. Blz. 584 Vismigratierivier
          2. Blz. 585 Vismigratierivier
        5. Blz. 586 3. Bruggen/Sluis Kornwerderzand
          1. Blz. 587 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 588 Bruggen/Sluis Kornwerderzand
              1. Blz. 589 Bruggen/sluis Kornwerderzand
          2. Blz. 590 Bruggen/Sluis Kornwerderzand
        6. Blz. 591 4. Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
          1. Blz. 592 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 593 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
              1. Blz. 594 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
          2. Blz. 595 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
          3. Blz. 596 Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave - 2
        7. Blz. 597 5. Programma Natuur
          1. Blz. 598 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 599 Programma Natuur
              1. Blz. 600 Programma Natuur
          2. Blz. 601 Programma Natuur
        8. Blz. 602 6. Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
          1. Blz. 603 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 604 Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
              1. Blz. 605 Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
          2. Blz. 606 FPLG
        9. Blz. 607 7. Veenweide
          1. Blz. 608 Veenweide
          2. Blz. 609 7a. Veenweideprogramma
            1. Blz. 610 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 611 Veenweideprogramma 2021 - 2030
                1. Blz. 612 Veenweideprogramma 2021-2030
            2. Blz. 613 Veenweideprogramma
            3. Blz. 614 Veenweideprogramma-2
          3. Blz. 615 7b. Aldeboarn - De Deelen
            1. Blz. 616 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 617 Aldeboarn - De Deelen
                1. Blz. 618 Aldeboarn - De Deelen
            2. Blz. 619 Aldeboarn - De Deelen
            3. Blz. 620 Aldeboarn - De Deelen 2
          4. Blz. 621 7c. Hegewarren
            1. Blz. 622 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 623 Hegewarren
                1. Blz. 624 Hegewarren
            2. Blz. 625 Hegewarren
            3. Blz. 626 Hegewarren 2
          5. Blz. 627 7d. Idzegea
            1. Blz. 628 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 629 Idzegea
                1. Blz. 630 Idzegea
            2. Blz. 631 Idzegea
            3. Blz. 632 Idzegea vervolg
      10. Blz. 633 Paragraaf 10. Samenwerkingsverbanden
        1. Blz. 634 Inleiding
        2. Blz. 635 Regionale Samenwerking
        3. Blz. 636 Samenwerking met de Mienskip
        4. Blz. 637 LEADER
        5. Blz. 638 Samenwerking De Friese Aanpak
        6. Blz. 639 Samenwerken in het bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden.
        7. Blz. 640 Samenwerkingsagenda Fryslân Leeuwarden 2030
    3. Blz. 641 Taheakken
      1. Blz. 642 Bijlage 1. Financieel kader
        1. Blz. 643 Financieel kader Begroting 2024
        2. Blz. 644 1 – Onze uitgangspunten
        3. Blz. 645 2 - Ontwikkeling begrotingssaldo
        4. Blz. 646 3 - Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
      2. Blz. 647 Bijlage 2. Begrotingshistorie
        1. Blz. 648 Inleiding
        2. Blz. 649 Programma 1: Bestuur
        3. Blz. 650 Programma 2: Infrastructuur
        4. Blz. 651 Programma 3: Natuur en Landbouw
        5. Blz. 652 Programma 4: Ruimte en Klimaat
        6. Blz. 653 Programma 5: Economie en Mienskip
        7. Blz. 654 Programma 6: Bedrijfsvoering
        8. Blz. 655 Programma 7: Provinciefinanciën
      3. Blz. 656 Bijlage 3. EMU-saldo
        1. Blz. 657 Raming van het EMU-saldo
        2. Blz. 658 Toelichting
      4. Blz. 659 Bijlage 4. Begrippenlijst
        1. Blz. 660 Begrippenlijst
      5. Blz. 661 Bijlage 5. Tijdelijke budgetten 2024
        1. Blz. 662 Totaal verloop en afwikkeling
        2. Blz. 663 Tijdelijke budgetten 2024
        3. Blz. 664 Voortgang tijdelijke budgetten
        4. Blz. 665 Categorie B eindig
        5. Blz. 666 Categorie A
        6. Blz. 667 Categorie B
      6. Blz. 668 Bijlage 6. Onderhanden en opgeleverde investeringen
        1. Blz. 669 Totaaltabel
        2. Blz. 670 Uitgebreide tabellen per soort investering
      7. Blz. 671 Bijlage 7. Prestatie indicatoren BBV
        1. Blz. 672 Verplichte indicatoren in het kader van het BBV
        2. Blz. 673 Programma 1
        3. Blz. 674 Programma 2
        4. Blz. 675 Programma 3
        5. Blz. 676 Programma 4
        6. Blz. 677 Programma 5
        7. Blz. 678 Toelichting
      8. Blz. 679 Bijlage 8. Duurzaamheidsrapportage
        1. Blz. 680 Inleiding
        2. Blz. 681 Kern- en aanvullende set
      9. Blz. 682 Bijlage 9. Aanbevelingen rekenkamer
        1. Blz. 683 Inleiding
      10. Blz. 684 Bijlage 10. Begrotingswijzigingen onder mandaat GS december 2024
        1. Blz. 685 Bedrijfsvoering
        2. Blz. 686 Bijdrage derden
        3. Blz. 687 Financieel kader
        4. Blz. 688 Investeringen bestedingsritme
        5. Blz. 689 Lastneming subsidies
        6. Blz. 690 Schuiven binnen reserve BCB
    4. Blz. 691 Jaarrekening 2024
      1. Blz. 692 1. Inleiding
        1. Blz. 693 Inleiding
      2. Blz. 694 2. Balans en exploitatie
        1. Blz. 695 2.1 Balans
        2. Blz. 696 2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekening
        3. Blz. 697 2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        4. Blz. 698 2.4 Toelichting op de balans
        5. Blz. 699 2.5 Gebeurtenis na balansdatum
        6. Blz. 700 2.6 WNT-verantwoording 2024 Provincie Fryslân
        7. Blz. 701 2.6 WNT-verantwoording 2024 Provincie Fryslân 2
        8. Blz. 702 2.6 WNT-verantwoording 2024 Provincie Fryslân 3
        9. Blz. 703 2.7 Begrotingsrechtmatigheid
        10. Blz. 704 2.7 Begrotingsrechtmatigheid 2
        11. Blz. 705 2.8 Toelichting rekeningresultaat
        12. Blz. 706 2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB
        13. Blz. 707 2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB 2
        14. Blz. 708 2.10 Rechtmatigheidsverantwoording
      3. Blz. 709 3. Controle verklaring
      4. Blz. 710 4. Bijlagen
        1. Blz. 711 4.1 Structurele en niet structurele lasten en baten
        2. Blz. 712 4.2 Overzicht Gewaarborgde geldleningen
        3. Blz. 713 4.3 Specifieke uitkeringen (Sisa-verantwoording)
        4. Blz. 714 4.4 Gerealiseerde lasten en baten per taakveld
        5. Blz. 715 4.5 Taakveld BBV verdeling per programma
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap