-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Jierstikken yn ien eachopslach
-
Blz. 4
Jierstikken yn ien eachopslach
-
Blz. 5
Jaarstukken in één oogopslag
-
Blz. 6
Jaarstukken 2023 in één oogopslag
-
Blz. 7
Gearfetting
-
Blz. 8
Wat diene wy yn 2024?
-
Blz. 9
Ynfrastruktuer
-
Blz. 10
Omjouwing
-
Blz. 11
Ekonomy
-
Blz. 12
Mienskip
-
Blz. 13
Bedriuwsfiering
-
Blz. 14
Algemiene dekkingsmiddels
-
Blz. 15
Finânsjes
-
Blz. 16
Lêsten
-
Blz. 17
Jierrekkenresultaat
-
Blz. 18
Samenvatting
-
Blz. 19
Wat deden we in 2024?
-
Blz. 20
Infrastructuur
-
Blz. 21
Omgeving
-
Blz. 22
Economie
-
Blz. 23
Mienskip
-
Blz. 24
Bedrijfsvoering
-
Blz. 25
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 26
Lasten
-
Blz. 27
Jaarrekening resultaat
-
Blz. 28
Provinciebestuur en organisatie
-
Blz. 29
Samenstelling Provinciale Staten
-
Blz. 30
Samenstelling Gedeputeerde Staten
-
Blz. 31
Ambtelijke organisatie - Organogram
-
Blz. 32
Trends Staat van Fryslân
-
Blz. 33
Trends Staat van Fryslân
-
Blz. 34
Leeswijzer
-
Blz. 35
Jaarstukken
-
Blz. 36
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 37
Portefeuillehouders
-
Blz. 38
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 39
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 40
Verbonden partijen
-
Blz. 41
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 42
Doelstellingen programma 1
-
Blz. 43
1.1 Provinciale Staten en Statengriffie
-
Blz. 44
1.2 Gedeputeerde Staten
-
Blz. 45
1.3 Commissaris van de Koning
-
Blz. 46
1.4 Kwaliteit van het bestuur
-
Blz. 47
1.5 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 48
Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie
-
Blz. 49
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 50
Doelstelling beleidsveld 1.1.
-
Blz. 51
We versterken het kwaliteitskader voor Statenstukken verder (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
-
Blz. 52
We maken gebundelde kennis toegankelijk door het verkennen van mogelijkheden voor een kennisbank (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).
-
Blz. 53
We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.
-
Blz. 54
We verbeteren de introductie voor tussentijdse instromers van de Staten.
-
Blz. 55
We brengen provinciale politiek onder de aandacht en laten inwoners en met name jongeren kennismaken met de politiek.
-
Blz. 56
We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de Gast van de Staten.
-
Blz. 57
We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie.
-
Blz. 58
Wanneer dit passend is bij het hoofdonderwerp op de agenda vergaderen de Staten ook buiten het provinciehuis.
-
Blz. 59
Wij streven in samenspraak met de dienst naar het steeds beter voorzien in de vraag naar relevante informatie van de Staten, bijvoorbeeld door het blijven doorontwikkelen van het format voor de Statenstukken.
-
Blz. 60
Wij bevorderen een cultuur van werken waarin het samenspel tussen PS en GS helder is en waarbij het manifest is dat Provinciale Staten het primaat hebben.
-
Blz. 61
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 62
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 63
Toelichting
-
Blz. 64
Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten
-
Blz. 65
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 66
Doelstelling beleidsveld 1.2.
-
Blz. 67
GS vergadert 8x per jaar op externe locaties, gekoppeld aan werkbezoek of bestuurlijk overleg.
-
Blz. 68
90% van de PS-voorstellen worden zes weken voor de PS-vergadering toegezonden.
-
Blz. 69
95% van de schriftelijke vragen van PS worden binnen 30 dagen beantwoord.
-
Blz. 70
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 71
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 72
Toelichting
-
Blz. 73
Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan
-
Blz. 74
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 75
Doelstelling beleidsveld 1.3.
-
Blz. 76
De CvdK bevordert, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, de samenwerking met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning.
-
Blz. 77
De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.
-
Blz. 78
De CvdK geeft een vervolg aan het bestuurlijk arrangement met de provincie Zeeland en het ministerie van BZK en bevordert daarbij de deelname van andere overheden.
-
Blz. 79
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 80
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 81
Toelichting r.i.
-
Blz. 82
Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur
-
Blz. 83
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 84
Doelstelling beleidsveld 1.4.
-
Blz. 85
Provincie, Friese gemeenten en VFG stemmen de gezamenlijke inzet op de interbestuurlijke opgaven optimaal op elkaar af, dit in navolging van het onderzoek naar een bestuurlijk regionaal ecosysteem.
-
Blz. 86
Door effectieve inzet van beschikbare personele capaciteit bij de Friese overheidspartijen vergroten we de afzonderlijke en gezamenlijke uitvoeringskracht.
-
Blz. 87
We realiseren 2 tot 4 pilots/experimenten op het terrein van (jongeren)participatie, gericht op het vergroten van directe betrokkenheid, invloed en eigenaarschap van inwoners.
-
Blz. 88
We bouwen een gezamenlijk kennisnetwerk democratie & participatie, aansluitend bij bestaande netwerken in Fryslân, en we organiseren een serie dialoogsessies
-
Blz. 89
We ontwikkelen een ondersteunend intern leertraject rond participatief werken.
-
Blz. 90
We leveren de evaluatie op van het digitaal participatieplatform Stim fan Fryslân
-
Blz. 91
We bevorderen een gezonde financiële situatie bij Friese gemeenten en Wetterskip Fryslân.
-
Blz. 92
We voeren toezichtgesprekken met gemeenten en Wetterskip om risico’s te identificeren bij de uitvoering van medebewindstaken. Hierdoor kunnen zij hun taken goed blijven uitvoeren en kan de mienskip erop vertrouwen dat dit beschermd en geborgd is.
-
Blz. 93
We richten ons op verdere bewustwording van de medewerkers en het versterken van processen, o.a. op het gebied van het verstrekken van vergunningen en subsidies, vastgoed- en grondtransacties en aanbestedingen.
-
Blz. 94
We werken aan het intensiveren van de inzet van het bestuursrechtelijk instrument Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur).
-
Blz. 95
We verminderen het risico op het onbewust faciliteren van ondermijnende activiteiten door de informatiepositie te versterken. Dit doen we middels het werken met een provinciaal informatie overleg en een intern meldpunt.
-
Blz. 96
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 97
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 98
Toelichting
-
Blz. 99
Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 100
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 101
Doelstelling beleidsveld 1.5.
-
Blz. 102
We geven mede uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026 van Rijk en regio, aan het Integraal Beheerplan Waddenzee van Rijk en regio en aan het interprovinciaal Investeringskader Waddengebied 2016-2026.
-
Blz. 103
We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel
-
Blz. 104
We werken vanuit bestuurlijke samenwerking aan uitvoering van de Samenwerkingsagenda Leeuwarden, de Regio Deals voor de regio’s ZO, NO, NW en Wadden en de gebiedsagenda/aanvraag Regio Deal voor de regio ZW.
-
Blz. 105
We nemen deel aan de bestuurlijke mijnbouwtafel van Friese overheden en het ministerie van EZK, met als doel om de winning uit de kleine gasvelden in de ondergrond van Fryslân een halt toe te roepen.
-
Blz. 106
We behartigen de Friese belangen in Den Haag in wisselende coalities, via het IPO en vooral via Noordelijke Samenwerking. We nemen bestuurlijk en via onze Noordelijke PA-functionarissen deel in het Huis van de Nederlandse Provincies in Brussel.
-
Blz. 107
We nemen deel aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel. Onze deelname aan de EWRC is bedoeld om beter zichtbaar te maken met welke sterke punten we Europa iets te bieden hebben en om onze Europese contacten te onderhouden en ui
-
Blz. 108
We organiseren jaarlijks de Fryske borrel, een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag. We organiseren jaarlijks de Fryslândei in Brussel.
-
Blz. 109
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 110
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 111
Toelichting
-
Blz. 112
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 113
Toelichting
-
Blz. 114
Balanspost reserves
-
Blz. 115
Toelichting r
-
Blz. 116
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 117
Toelichting v
-
Blz. 118
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 119
Toelichting op
-
Blz. 120
Programma 2: Infrastructuur
-
Blz. 121
Portefeuillehouder
-
Blz. 122
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 123
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 124
Verbonden partijen
-
Blz. 125
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 126
Doelstellingen programma 2
-
Blz. 127
2.1 Algemeen beleid en verkeersveiligheid
-
Blz. 128
2.2 Verbetering infrastructuur
-
Blz. 129
2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 130
2.4 Openbaar vervoer
-
Blz. 131
Beleidsveld 2.1. Algemeen beleid & verkeersveiligheid
-
Blz. 132
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 133
Doelstelling beleidsveld 2.1.
-
Blz. 134
We stimuleren minimaal 20 bedrijven (die meer dan 50 werknemers hebben) om te werken aan een duurzamer vervoersbeleid voor hun organisatie (werkgeversaanpak) en we benaderen onderwijsorganisaties om hun vervoersbehoefte positief te beïnvloeden.
-
Blz. 135
We werken mee aan diverse programma's en initiatieven om duurzamer vervoer te stimuleren, zowel over weg als over water (o.a. Clean Energy Hubs, goederencorridor Noord-Oost-Midden Nederland).
-
Blz. 136
We geven opvolging aan uitkomst(en) van belevingsonderzoek.
-
Blz. 137
We stellen in 2024 een nieuw Actieplan Geluid op.
-
Blz. 138
We voeren diverse gedragscampagnes uit, gericht op het zich veiliger verplaatsen van mensen.
-
Blz. 139
Resultaat indicatoren
-
Blz. 140
Toelichting r.i.
-
Blz. 141
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 142
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 143
Toelichting
-
Blz. 144
Beleidsveld 2.2. Verbetering infrastructuur
-
Blz. 145
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 146
Doelstelling beleidsveld 2.2.
-
Blz. 147
We werken aan de programmering uit het uitvoeringsprogramma Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).
-
Blz. 148
We realiseren een deel van de hoofdfietsroutes langs provinciale infrastructuur.
-
Blz. 149
We maken met het Rijk afspraken in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT)
-
Blz. 150
We blijven ons inzetten voor verbetering van de spoorinfrastructuur in Fryslân.
-
Blz. 151
Resultaat indicatoren
-
Blz. 152
Toelichting r.i.
-
Blz. 153
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 154
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 155
Toelichting
-
Blz. 156
Beleidsveld 2.3. Instandhouding provinciale infrastructuur
-
Blz. 157
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 158
Doelstelling beleidsveld 2.3.
-
Blz. 159
Wij beheren, programmeren en onderhouden de provinciale infrastructuur ( wegen en vaarwegen en kunstwerken) conform het door PS vastgestelde onderhoudsniveau (6) en gaan door met het verder professionaliseren van ons assetmanagementsysteem.
-
Blz. 160
We breiden het aantal bruggen uit dat wordt aangesloten op de al in bedrijf genomen bediencentrale.
-
Blz. 161
We gaan door met de uitvoering van de herverdeling en daaraan gekoppeld het energieneutraal maken van de te handhaven steunpunten (conform het vastgesteld implementatieplan energie-neutrale provinciale organisatie).
-
Blz. 162
Wij dragen zorg voor een veilige en vlotte doorvaart door middel van het op professionele wijze bedienen van provinciale bruggen en sluizen gelegen over de vaarwegen in Fryslân
-
Blz. 163
We zorgen voor nautisch toezicht op onze vaarwegen en professionaliseren de integrale samenwerking met politie en andere handhavende diensten
-
Blz. 164
We werken verder aan het uitvoeringsprogramma VHK: we bereiden een convenant met het Rijk voor i.v.m. de afkoopsom Tsjerk Hiddessluizen Harlingen, we bereiden de bochtverruiming in Franeker voor, we werken aan de uitvoering van wachtplaatsen.
-
Blz. 165
Resultaat indicatoren
-
Blz. 166
Toelichting r.i.
-
Blz. 167
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 168
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 169
Toelichting
-
Blz. 170
Beleidsveld 2.4. Openbaar vervoer
-
Blz. 171
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 172
Doelstelling beleidsveld 2.4.
-
Blz. 173
We verlenen en beheren de regionale OV-concessies voor trein en bus,
-
Blz. 174
Wij onderzoeken samen met het Rijk, ProRail en de vervoerder de haalbaarheid om in de huidig lopende regionale treinconcessie met batterijtreinen te gaan rijden op Leeuwarden-Harlingen Haven.
-
Blz. 175
Wij werken aan de realisatie om alle busstallingen in Fryslân vanuit strategisch oogpunt in eigendom te nemen, zodat er bij aanbestedingen een gelijk speelveld is voor marktpartijen om in te schrijven en om desinvesteringen te voorkomen.
-
Blz. 176
Wij werken aan diverse maatregelen om het OV te verbeteren, waaronder het realiseren van Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS)-panelen op belangrijke bushaltes om reizigers van actuele vertrektijden en informatie te voorzien.
-
Blz. 177
Resultaat indicatoren
-
Blz. 178
Toelichting r.i.
-
Blz. 179
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 180
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 181
Toelichting
-
Blz. 182
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 183
Toelichting
-
Blz. 184
Investeringen
-
Blz. 185
Toelichting i
-
Blz. 186
Balanspost reserves
-
Blz. 187
Toelichting r
-
Blz. 188
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 189
Toelichting op
-
Blz. 190
Programma 3: Natuur en Landbouw
-
Blz. 191
Portefeuillehouders
-
Blz. 192
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 193
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 194
Verbonden partijen
-
Blz. 195
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 196
Doelstellingen programma 3
-
Blz. 197
3.1 Natuur
-
Blz. 198
3.2 Landbouw
-
Blz. 199
Beleidsveld 3.1. Natuur
-
Blz. 200
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 201
Doelstelling beleidsveld 3.1.
-
Blz. 202
Nationale parken: Het nieuwe – landelijke – beleidsprogramma voor de Nationale Parken uitwerken voor de Nationale Parken Alde Feanen, Schiermonnikoog, Lauwersmeer (samen met de provincie Groningen) en Drents-Friese Wold (samen met de prov. Drenthe).
-
Blz. 203
Natura 2000: • opstellen van tien evaluaties (vier eilanden, Alde Feanen, Deelen, Wijnjeterperschar, Koningsdiep, Van Oordt's Mersken, Rottige Meenthe).
-
Blz. 204
Natura 2000: • uitvoering geven aan de tien natuurdoelanalyses, o.a. aan de slag met de onderzoeken en verzamelen monitoringsgegevens en starten met uitvoeren van maatregelen.
-
Blz. 205
Natura 2000: • zorgdragen voor de uitvoering van de herstelmaatregelen in de Natura 2000 gebieden.
-
Blz. 206
Programma Natuur: uitvoeren van de maatregelen in de SPUK Programma Natuur. Zie voor toelichting paragraaf 9 Grote projecten.
-
Blz. 207
Natuurkwaliteit: uitvoering geven aan Grip op Kwaliteit.
-
Blz. 208
Biodiversiteitsprogramma: opstellen biodiversiteitsprogramma, afhankelijk van besluitvorming door PS over het vervolg.
-
Blz. 209
Natuur inclusieve samenleving: opstellen Agenda natuurinclusief, afhankelijk van besluitvorming door PS over het vervolg
-
Blz. 210
Pesticiden: uitvoeren van het pesticidenbeleid, dat is vastgesteld door PS voorjaar 2023.
-
Blz. 211
Uitvoeren van actieplan beleidsnota invasieve exoten.
-
Blz. 212
Uitvoering geven aan het nieuw Fries ganzenbeleid.
-
Blz. 213
Uitvoeren van het weidevogelbeleid op basis van de weidevogelnota en gruttoaanvalsplan.
-
Blz. 214
Uitvoeren van de subsidieregeling wolf.
-
Blz. 215
Resultaat indicatoren
-
Blz. 216
Toelichting r.i.
-
Blz. 217
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 218
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 219
Toelichting f.t.
-
Blz. 220
Beleidsveld 3.2. Landbouw
-
Blz. 221
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 222
Doelstelling beleidsveld 3.2.
-
Blz. 223
Uitvoering geven aan de prioritaire actiepunten van de landbouwagenda.
-
Blz. 224
Uitvoering geven aan de Regio Deal Natuurinclusieve Landbouw .
-
Blz. 225
We doen in 2024 vier openstellingen in het kader van het niet-grondgebonden deel van het GLB.
-
Blz. 226
Resultaat indicatoren
-
Blz. 227
Toelichting r.i.
-
Blz. 228
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 229
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 230
Toelichting
-
Blz. 231
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 232
Toelichting
-
Blz. 233
Investeringen
-
Blz. 234
Toelichting i
-
Blz. 235
Balanspost reserves
-
Blz. 236
Toelichting r
-
Blz. 237
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 238
Toelichting v
-
Blz. 239
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 240
Toelichting op
-
Blz. 241
Programma 4: Ruimte en Klimaat
-
Blz. 242
Portefeuillehouders
-
Blz. 243
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 244
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 245
Verbonden partijen
-
Blz. 246
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 247
Doelstellingen programma 4
-
Blz. 248
4.1 Ruimtelijke ordening en wonen
-
Blz. 249
4.2 Water en Bodem
-
Blz. 250
4.3 Milieu
-
Blz. 251
4.4 Energietransitie
-
Blz. 252
Beleidsveld 4.1. Ruimtelijke ordening en wonen
-
Blz. 253
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 254
Doelstelling beleidsveld 4.1.
-
Blz. 255
We werken met onze partners aan de invoering van de Omgevingswet. De komende jaren is herziening van de POVI en -verordening nodig. Om het beleid uit te voeren, werken we via voorkantsamenwerking samen met partners.
-
Blz. 256
Inzet op Landschap (behoud, herstel en versterking) is gerealiseerd (sturing, middelen, organisatie).
-
Blz. 257
Handvatten gereed om ruimtelijke kwaliteit te integreren in ruimtelijke opgaven en ontwikkelingen (analyse en redeneerlijn op basis waarvan keuzes kunnen worden gemaakt).
-
Blz. 258
Een geactualiseerd Grutsk op ‘e Romte (onderdeel van Programma Landschap).
-
Blz. 259
Resultaat indicatoren
-
Blz. 260
Toelichting r.i.
-
Blz. 261
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 262
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 263
Toelichting
-
Blz. 264
Beleidsveld 4.2. Water en Bodem
-
Blz. 265
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 266
Doelstelling beleidsveld 4.2.
-
Blz. 267
We voeren onze wettelijke taken uit op grond van o.a. de EU Kaderrichtlijn water, de Zwemwaterrichtlijn, de Waterwet, Wet natuurbescherming, de Drinkwaterrichtlijn en de wettelijke bodemtaken in relatie tot het overgangsrecht in de Omgevingswet.
-
Blz. 268
We voeren de acties uit op het gebied van de 3 lagen van meerlaagsveiligheid (preventie van overstromingen en wateroverlast, ruimtelijke inrichting en locatiekeuze en calamiteitenbeheersing).
-
Blz. 269
We brengen in beeld de nog benodigde maatregelen en de effecten voor de Natura2000 gebieden.
-
Blz. 270
De aanvullende strategische grondwatervoorraden gaan we borgen in Omgevingsverordening.
-
Blz. 271
Voor een deel van de natura2000-gebieden brengen we de hydrologische toestand, maatregelen en effect op de doelen in beeld.
-
Blz. 272
We rapporteren aan Provinciale Staten over de voortgang en resultaten waterkwaliteit aan de hand van de zogenoemde midterm review.
-
Blz. 273
De ambities en doelen omtrent het ontwikkelingsbeleid voor bodemvitaliteit zullen in lijn met de startnotitie ter besluitvorming worden voorgelegd aan PS.
-
Blz. 274
We leveren een bijdrage aan een Integraal ruimtelijk ontwerp voor Programma Harlingen, waarin het principe water en bodem sturend wordt toegepast.
-
Blz. 275
Resultaat indicatoren
-
Blz. 276
Toelichting r.i.
-
Blz. 277
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 278
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 279
Toelichting
-
Blz. 280
Beleidsveld 4.3. Milieu
-
Blz. 281
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 282
Doelstelling beleidsveld 4.3.
-
Blz. 283
We gaan onze wettelijke taken uitvoeren op grond van o.a Wet natuurbescherming en Algemene wet bestuursrecht. Vergunningverleners worden geattendeerd op het belang van tijdigheid en er zal gestuurd worden op het tijdig verstrekken van vergunningen.
-
Blz. 284
Voor de uitvoering van de VTH-taken wordt een VTH-jaarprogramma en een VTH-jaarverslag opgesteld. Het huidige VTH beleid 2019-2023 (en de onderliggende risicoanalyses) wordt tot eind 2024 verlengd omdat het Omgevingswetproof wordt gemaakt.
-
Blz. 285
Uitvoeren van het opdrachtgeverschap van de VTH-taken die bij de FUMO en de ODG zijn neergelegd.
-
Blz. 286
Om een bijdrage te leveren aan circulaire economie vanuit de VTH-taken worden de prov.inrichtingen door de FUMO benaderd om te inventariseren waar kansen en wensen liggen op dit gebied. Mogelijk zal dit in 2024 leiden tot een vervolgproj.voor de FUMO
-
Blz. 287
De PAS-melders dossiers (circa 220) zullen in meerdere jaren worden afgerond. Voor 2024 is dat naar verwachting 10.
-
Blz. 288
Resultaat indicatoren
-
Blz. 289
Toelichting r.i.
-
Blz. 290
Wat mag het gaan kosten?
-
Blz. 291
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 292
Toelichting
-
Blz. 293
Beleidsveld 4.4. Energietransitie
-
Blz. 294
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 295
Doelstelling beleidsveld 4.4.
-
Blz. 296
Uitvoeren regeling extra gelden uit Windpark Fryslân (WPF) gelden, ten behoeve van het isoleren van woningen.
-
Blz. 297
We voeren de landelijke SPUK regeling verduurzaming bedrijfsmatig vastgoed uit.
-
Blz. 298
We zetten een ondersteuningsstructuur voor het MKB op o.a. via het bedrijvenloket Ynbusiness.
-
Blz. 299
Overleg met gemeenten (via Friese Energie Tafel) en initiatiefnemers om initiatieven voor de opwek van energie verder te helpen.
-
Blz. 300
Uitvoering van de Missy Wetterwaarmte en ondersteuning van projecten.
-
Blz. 301
Resultaat indicatoren
-
Blz. 302
Toelichting r.i.
-
Blz. 303
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 304
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 305
Toelichting
-
Blz. 306
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 307
Toelichting
-
Blz. 308
Investeringen
-
Blz. 309
Toelichting i
-
Blz. 310
Balanspost reserves
-
Blz. 311
Toelichting r
-
Blz. 312
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 313
Toelichtingen V
-
Blz. 314
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 315
Toelichting op
-
Blz. 316
Programma 5: Economie en Mienskip
-
Blz. 317
Portefeuillehouders
-
Blz. 318
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 319
Vastgestelde (beleids)notities
-
Blz. 320
Verbonden partijen
-
Blz. 321
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 322
Doelstellingen programma 5
-
Blz. 323
5.1 Economie
-
Blz. 324
5.2 Gastvrijheid
-
Blz. 325
5.3 Taal, cultuur, erfgoed en sport
-
Blz. 326
5.4 Leefbaarheid
-
Blz. 327
Beleidsveld 5.1. Economie
-
Blz. 328
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 329
Doelstelling beleidsveld 5.1.
-
Blz. 330
Circulaire Materialen is een van de Friese Speerpunten. Streven is om circulariteit steeds meer als overkoepelden uitgangpunt te hanteren. VCF heeft daarbij een belangrijke rol.
-
Blz. 331
De inhoud is hierbij leidend, o.a. zoals die is vastgelegd in de investeringsagenda’s van de vijf speerpunten. Samen met o.a. EuropaPact Fryslân zullen projecten voorbereid worden voor indiening bij Europese fondsen.
-
Blz. 332
We gaan de investeringsagenda’s van de vijf speerpunten uitvoeren, samen met alle stakeholders. De toegevoegde waarde per arbeidsplaats is in de speerpunten hoger dan gemiddeld in Fryslân.
-
Blz. 333
Resultaatindicatoren
-
Blz. 334
Toelichting r.i.
-
Blz. 335
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 336
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 337
Toelichting
-
Blz. 338
Beleidsveld 5.2. Gastvrijheid
-
Blz. 339
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 340
Doelstelling beleidsveld 5.2.
-
Blz. 341
We verlenen subsidie aan Merk Fryslân voor het verzorgen van de toeristische marketing activiteiten gericht op slimme groei.
-
Blz. 342
We dragen (financieel) bij aan het beheer en onderhoud van de wandel- en fietsinfrastructuur (incl. routes) in Fryslân door deel te nemen aan samenwerkingsverbanden zoals Wandelnet en stichting Landelijk Fietsplatform.
-
Blz. 343
We verlenen een bijdrage aan Innovatie Pact Fryslân voor de Toerisme Alliantie Fryslân (TAF) als aanjager en denktank voor het netwerk.
-
Blz. 344
We dragen (financieel) bij aan het beheer en waar mogelijk verrijken en up-to-date houden van verschillende monitors ten behoeve van de gastvrijheidssector.
-
Blz. 345
We dragen (financieel) bij aan het beheren, actualiseren en structureel borgen van een digitale infrastructuur voor toeristische informatie over het dagrecreatieve aanbod in Fryslân.
-
Blz. 346
We ontwikkelen een ruimtelijke visie op recreatie en toerisme in Fryslân in de vorm van een gebruiksvisie Landrecreatie (in aanvulling op eerder opgestelde Gebruiksvisie waterrecreatie Fryslân 2050).
-
Blz. 347
Resultaat indicatoren
-
Blz. 348
Toelichting r.i.
-
Blz. 349
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 350
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 351
Toelichting
-
Blz. 352
Beleidsveld 5.3. Taal, cultuur, erfgoed en sport
-
Blz. 353
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 354
Doelstelling beleidsveld 5.3.
-
Blz. 355
We geven uitvoering aan de afspraken en ambities die in de BFTK 2024-2028 zijn vastgelegd.
-
Blz. 356
We voeren structureel overleg met de betrokken organisaties rondom Taalplan Frysk 2030 om het aanbod Frysk in het onderwijs te verbeteren. M.b.v. skoalstipers ondersteunen we scholen om een goed aanbod voor de Fryske taal en cultuur lessen te bieden.
-
Blz. 357
Actie 1: We ondersteunen instellingen en initiatieven met structurele en incidentele subsidies op het gebied van Fryske literatuur die gericht zijn op innovaties en samenwerking met podiumkunsten, performance en andere creatieve uitingen.
-
Blz. 358
Actie 2: We stellen regelingen open om het schrijven, uitgeven, vertalen, promoten en herdrukken van Fryske literatuur te stimuleren en mogelijk te maken.
-
Blz. 359
We stellen verschillende onderdelen van de Stimuleringsregeling Cultuur weer open. Via deze regeling ondersteunen we cursussen, onderzoeken, pilotprojecten en grotere culturele producties.
-
Blz. 360
We ontwikkelen samen met Keunstwurk een methode om bij een representatief 'panel' van belanghebbenden hun tevredenheid te meten over de uitvoering van steunfuncties voor zowel de amateurkunst als de kunsteducatie.
-
Blz. 361
We financieren 7 musea en 27 kunstinstellingen via de Regeling Musea en Kunstinfrastructuur. Vanuit de ambitie om te ontwikkelen van accounthouderschap naar partnerschap, steken we ook in 2024 tijd en energie in de relatie met de cult. instellingen.
-
Blz. 362
Stimuleren van de basisinfrastructuur erfgoed en het opzetten van diverse subsidieregelingen en projecten.
-
Blz. 363
Wij stimuleren het project “Fryske Sport yn dyn Klasse”.
-
Blz. 364
Wij hebben het fonds inclusie Sport in het leven geroepen.
-
Blz. 365
Wij subsidiëren het project "Schoolschaatsen".
-
Blz. 366
Exploitatiebijdrage voor instandhouding Thialf.
-
Blz. 367
We komen met Arcadia tot een subs.verl. voor de voorber. en uitv. van de tweede triënnale in 2025. Daarbij horen ook afspraken over de invulling en monitoring van de doelstellingen die Arcadia van de prov. Fryslân en de gemeente Leeuwarden meekrijgt.
-
Blz. 368
Resultaat indicatoren
-
Blz. 369
Toelichting r.i.
-
Blz. 370
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 371
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 372
Toelichting
-
Blz. 373
Beleidsveld 5.4. Leefbaarheid
-
Blz. 374
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 375
Doelstelling beleidsveld 5.4.
-
Blz. 376
We organiseren op basis van actuele thema’s masterclasses en inspiratiesessies voor ambtenaren, bestuurder en maatschappelijk organisaties. Te denken valt aan brede thema’s zoals wonen, mobiliteit en toekomstbestendige voorzieningen.
-
Blz. 377
We maken in aanvulling op de gegevens die CBS en Planbureau Fryslân leveren in eigen huis prognoses over bevolkingsontwikkeling, huishoudenssamenstelling en migratie om op basis hiervan ons beleid te vormen en in inspiratiesessies kennis te delen.
-
Blz. 378
We zijn betrokken bij de verschillende vormen van regionale samenwerking (ANNO, Regiodeals, …) en zorgen dat voor elke regio een aanspreekpunt beschikbaar is, die bekend is in het regionale netwerk.
-
Blz. 379
Na de pilots die in Regio's Zuidwest en Wadden zijn gedaan voor het vormen van het netwerk voor de ondersteuning van initiatieven breiden we dit netwerk uit met minimaal 2 andere regio’s.
-
Blz. 380
Op basis van (de evaluatie van de) beleidsbrief Grote Maatschappelijke Initiatieven ondersteunen we bestaande en eventueel nieuwe initiatieven met maatwerk.
-
Blz. 381
We ondersteunen initiatiefnemers met het doen van een aanvraag voor LEADERmiddelen.
-
Blz. 382
Om onze wettelijke taak uit te voeren op het gebied van volksgezondheid organiseren we zogenaamde bestuurstafels Seker en Sûn waarin we het gesprek over toegankelijke en betaalbare zorg faciliteren.
-
Blz. 383
We ondersteunen initiatiefnemers met het doen van een IMF aanvraag en stellen bij een positief advies van de IMF adviescommissie deze middelen beschikbaar.
-
Blz. 384
Resultaatindicatoren
-
Blz. 385
Toelichting r.i.
-
Blz. 386
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 387
Uitgebreide financiële tabel
-
Blz. 388
Toelichting
-
Blz. 389
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 390
Toelichting
-
Blz. 391
Investeringen
-
Blz. 392
Toelichting i
-
Blz. 393
Balanspost reserves
-
Blz. 394
Toelichting r
-
Blz. 395
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 396
Toelichting v
-
Blz. 397
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 398
Toelichting op
-
Blz. 399
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 400
Portefeuillehouder
-
Blz. 401
Wat hebben we gezien?
-
Blz. 402
Vastgestelde beleidsnotities
-
Blz. 403
Verbonden partijen
-
Blz. 404
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 405
Doelstellingen programma 6
-
Blz. 406
6.1 Mensen
-
Blz. 407
6.2 Middelen en digitalisering
-
Blz. 408
Beleidsveld 6.1. Mensen
-
Blz. 409
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 410
Doelstelling beleidsveld 6.1.
-
Blz. 411
We zorgen ervoor dat de inzet van personeel, vast, tijdelijk en inhuur, in balans zijn en blijven binnen het beschikbare capaciteitsbudget.
-
Blz. 412
We voldoen aan de verplichting in het kader van Banenafspraak aan het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 413
Resultaat indicatoren
-
Blz. 414
Toelichting
-
Blz. 415
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 416
Uitgebreide tabel
-
Blz. 417
Toelichting
-
Blz. 418
Beleidsveld 6.2. Middelen en digitalisering
-
Blz. 419
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 420
Doelstelling beleidsveld 6.2.
-
Blz. 421
Deelprogramma Fundament: Operationeel modern, efficiënt, schaalbaar en marktconform platform voor procesondersteuning. Nodig voor o.m. het subsidieproces en het beheren van klantgegevens.
-
Blz. 422
Deelprogramma KlantContactCentrum (KCC) (Digitale Dienstverlening): Operationeel en ingericht platform inclusief proces gericht op het optimaal bedienen van de Mienskip.
-
Blz. 423
Deelprogramma Subsidies (Digitale Dienstverlening): Operationeel en ingericht platform inclusief proces om de provincie Fryslân in staat te stellen om een modern, efficiënt, duurzaam en door de Mienskip hoog gewaardeerd subsidie-proces uit te voeren.
-
Blz. 424
We voeren de geplande energiebesparende maatregelen en duurzame opwek van energie uit in het provinciehuis, de provinciale steunpunten en provinciale gronden.
-
Blz. 425
We werken stapsgewijs verder aan de herinrichting van het provinciehuis, gebaseerd op de ervaringen met de pilots die nu draaien en op basis van de gewijzigde behoefte uit de dienst.
-
Blz. 426
Toelichting
-
Blz. 427
Resultaat indicatoren
-
Blz. 428
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 429
Uitgebreide tabel
-
Blz. 430
Toelichting
-
Blz. 431
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 432
Toelichting
-
Blz. 433
Investeringen
-
Blz. 434
Toelichting i
-
Blz. 435
Balanspost reserves
-
Blz. 436
Toelichting r
-
Blz. 437
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 438
Toelichting v
-
Blz. 439
Balanspost overlopende passiva
-
Blz. 440
Toelichting op
-
Blz. 441
Programma 7: Provinciefinanciën
-
Blz. 442
Portefeuillehouder
-
Blz. 443
Verbonden partijen
-
Blz. 444
Lasten, baten en onvoorzien
-
Blz. 445
Wat heeft het programma gekost?
-
Blz. 446
Opbouw lasten en baten
-
Blz. 447
Beleidsveld 7.1. Provinciefonds
-
Blz. 448
Provinciefonds
-
Blz. 449
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 450
Toelichting
-
Blz. 451
Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 452
inleiding
-
Blz. 453
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 454
Opcenten
-
Blz. 455
Toelichting
-
Blz. 456
Beleidsveld 7.3. Dividenden
-
Blz. 457
Dividenden
-
Blz. 458
Wat heeft het opgeleverd?
-
Blz. 459
Toelichting
-
Blz. 460
Beleidsveld 7.4. Financieringsrente en interne financiering
-
Blz. 461
Financieringsrente
-
Blz. 462
Wat heeft het gekost en opgeleverd?
-
Blz. 463
Toelichting
-
Blz. 464
Beleidsveld 7.5. Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 465
Toelichting
-
Blz. 466
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 467
Toelichting
-
Blz. 468
Beleidsveld 7.6. Werken voor derden
-
Blz. 469
Werken voor derden
-
Blz. 470
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 471
Toelichting
-
Blz. 472
Beleidsveld 7.7. Onvoorzien
-
Blz. 473
Onvoorzien
-
Blz. 474
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 475
Toelichting
-
Blz. 476
Investeringen
-
Blz. 477
Balanspost reserves
-
Blz. 478
Balanspost voorzieningen
-
Blz. 479
Toelichting vz
-
Blz. 480
Paragraafs
-
Blz. 481
Paragraaf 1. Provinciale heffingen
-
Blz. 482
Inleiding
-
Blz. 483
1 – Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 484
Opbrengsten 2023
-
Blz. 485
Opbrengst per punt
-
Blz. 486
2 – Grondwaterbelasting
-
Blz. 487
3 – Leges
-
Blz. 488
Legesbaten
-
Blz. 489
Toelichting
-
Blz. 490
Kostendekkendheid
-
Blz. 491
Kostendekkendheid vervolg
-
Blz. 492
Paragraaf 2. Weerstandsvermogen
-
Blz. 493
Inleiding
-
Blz. 494
1 – Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 495
Reserves
-
Blz. 496
Toelichting r
-
Blz. 497
2 – Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 498
3 – Weerstandsvermogen
-
Blz. 499
4 – Mutaties risico’s
-
Blz. 500
5 – De risico’s
-
Blz. 501
6 – Financiële kengetallen
-
Blz. 502
6 1b
-
Blz. 503
6. 2
-
Blz. 504
6.3
-
Blz. 505
6.4
-
Blz. 506
6.5
-
Blz. 507
6.5 vervolg
-
Blz. 508
Paragraaf 3. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 509
Inleiding
-
Blz. 510
1 – Onderhoud infrastructuur
-
Blz. 511
2 – Onderhoud gebouwen
-
Blz. 512
3 – Middelen kapitaalgoederen
-
Blz. 513
Paragraaf 4. Financiering en beleggingen
-
Blz. 514
Inleiding
-
Blz. 515
1 - Ontwikkeling financieringssaldo
-
Blz. 516
2 - Financiering en beleggingen
-
Blz. 517
3 –Revolverende middelen
-
Blz. 518
3.1
-
Blz. 519
3.2
-
Blz. 520
4 – Toerekening van rente
-
Blz. 521
5 - Risicobeheer Treasury
-
Blz. 522
6 - Ontwikkeling financiële markten
-
Blz. 523
Paragraaf 5. Verbonden partijen
-
Blz. 524
1 – Inleiding
-
Blz. 525
2 – Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 526
Categorie 1: Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 527
Categorie 2: Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 528
Categorie 3: Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 529
Categorie 4: Overige verbonden partijen
-
Blz. 530
Financiële risico’s provincie
-
Blz. 531
Paragraaf 6. Grondbeleid
-
Blz. 532
6.1 Samenvatting grondbezit
-
Blz. 533
6.2 Grondaankopen per beleidsprogramma
-
Blz. 534
6.3 Risico’s
-
Blz. 535
Paragraaf 7. Bedrijfsvoering
-
Blz. 536
Inleiding
-
Blz. 537
1. Programma O&O (organisatieontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
-
Blz. 538
Programma O&O (organisatie-ontwikkeling) en de uitvoering van het HR-beleid
-
Blz. 539
2. Het programma Digitale Transformatie
-
Blz. 540
Digitale Transformatie
-
Blz. 541
3. De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
-
Blz. 542
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 543
De herinrichting van het provinciehuis en het hybride werken
-
Blz. 544
4. De Energie-neutrale organisatie
-
Blz. 545
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 546
De Energie-neutrale organisatie
-
Blz. 547
5. Financiën
-
Blz. 548
Financiën
-
Blz. 549
Bedrijfsvoeringsbudget
-
Blz. 550
Capaciteitsbudget
-
Blz. 551
Ontwikkeling capaciteitsbudget meerjarig
-
Blz. 552
Meerjarig bezettingsoverzicht
-
Blz. 553
Toelichting mjbo
-
Blz. 554
Toedeling bedrijfsvoeringskosten aan BBV taakvelden
-
Blz. 555
6. Wetgeving
-
Blz. 556
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 557
Wetgeving
-
Blz. 558
7. Fraude en onregelmatigheden
-
Blz. 559
Fraude en onregelmatigheden
-
Blz. 560
8. De rechtmatige organisatie
-
Blz. 561
De rechtmatige organisatie
-
Blz. 562
Paragraaf 8. VTH taken
-
Blz. 563
Inleiding
-
Blz. 564
Bevoegd bestuursorgaan
-
Blz. 565
Uitvoering
-
Blz. 566
Mandaat
-
Blz. 567
VTH bijdrage aan doelen
-
Blz. 568
VTH beleid
-
Blz. 569
Inhoudelijke speerpunten
-
Blz. 570
Paragraaf 9. Grote projecten
-
Blz. 571
Inleiding
-
Blz. 572
Overzicht grote projecten
-
Blz. 573
Overzicht grote projecten
-
Blz. 574
1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 575
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 576
1. Spoorprojecten (programma infrastructuur)
-
Blz. 577
Lelylijn
-
Blz. 578
ERTMS
-
Blz. 579
1a. Lelylijn
-
Blz. 580
1b. ERTMS
-
Blz. 581
2. Vismigratierivier
-
Blz. 582
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 583
Vismigratierivier
-
Blz. 584
Vismigratierivier
-
Blz. 585
Vismigratierivier
-
Blz. 586
3. Bruggen/Sluis Kornwerderzand
-
Blz. 587
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 588
Bruggen/Sluis Kornwerderzand
-
Blz. 589
Bruggen/sluis Kornwerderzand
-
Blz. 590
Bruggen/Sluis Kornwerderzand
-
Blz. 591
4. Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 592
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 593
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 594
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 595
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave
-
Blz. 596
Natuurpact: uitvoering natuurontwikkelingsopgave - 2
-
Blz. 597
5. Programma Natuur
-
Blz. 598
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 599
Programma Natuur
-
Blz. 600
Programma Natuur
-
Blz. 601
Programma Natuur
-
Blz. 602
6. Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
-
Blz. 603
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 604
Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
-
Blz. 605
Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG)
-
Blz. 606
FPLG
-
Blz. 607
7. Veenweide
-
Blz. 608
Veenweide
-
Blz. 609
7a. Veenweideprogramma
-
Blz. 610
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 611
Veenweideprogramma 2021 - 2030
-
Blz. 612
Veenweideprogramma 2021-2030
-
Blz. 613
Veenweideprogramma
-
Blz. 614
Veenweideprogramma-2
-
Blz. 615
7b. Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 616
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 617
Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 618
Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 619
Aldeboarn - De Deelen
-
Blz. 620
Aldeboarn - De Deelen 2
-
Blz. 621
7c. Hegewarren
-
Blz. 622
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 623
Hegewarren
-
Blz. 624
Hegewarren
-
Blz. 625
Hegewarren
-
Blz. 626
Hegewarren 2
-
Blz. 627
7d. Idzegea
-
Blz. 628
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 629
Idzegea
-
Blz. 630
Idzegea
-
Blz. 631
Idzegea
-
Blz. 632
Idzegea vervolg
-
Blz. 633
Paragraaf 10. Samenwerkingsverbanden
-
Blz. 634
Inleiding
-
Blz. 635
Regionale Samenwerking
-
Blz. 636
Samenwerking met de Mienskip
-
Blz. 637
LEADER
-
Blz. 638
Samenwerking De Friese Aanpak
-
Blz. 639
Samenwerken in het bestuurlijk overleg Friese samenwerking van overheden.
-
Blz. 640
Samenwerkingsagenda Fryslân Leeuwarden 2030
-
Blz. 641
Taheakken
-
Blz. 642
Bijlage 1. Financieel kader
-
Blz. 643
Financieel kader Begroting 2024
-
Blz. 644
1 – Onze uitgangspunten
-
Blz. 645
2 - Ontwikkeling begrotingssaldo
-
Blz. 646
3 - Vrij Aanwendbare Reserve (VAR)
-
Blz. 647
Bijlage 2. Begrotingshistorie
-
Blz. 648
Inleiding
-
Blz. 649
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 650
Programma 2: Infrastructuur
-
Blz. 651
Programma 3: Natuur en Landbouw
-
Blz. 652
Programma 4: Ruimte en Klimaat
-
Blz. 653
Programma 5: Economie en Mienskip
-
Blz. 654
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 655
Programma 7: Provinciefinanciën
-
Blz. 656
Bijlage 3. EMU-saldo
-
Blz. 657
Raming van het EMU-saldo
-
Blz. 658
Toelichting
-
Blz. 659
Bijlage 4. Begrippenlijst
-
Blz. 660
Begrippenlijst
-
Blz. 661
Bijlage 5. Tijdelijke budgetten 2024
-
Blz. 662
Totaal verloop en afwikkeling
-
Blz. 663
Tijdelijke budgetten 2024
-
Blz. 664
Voortgang tijdelijke budgetten
-
Blz. 665
Categorie B eindig
-
Blz. 666
Categorie A
-
Blz. 667
Categorie B
-
Blz. 668
Bijlage 6. Onderhanden en opgeleverde investeringen
-
Blz. 669
Totaaltabel
-
Blz. 670
Uitgebreide tabellen per soort investering
-
Blz. 671
Bijlage 7. Prestatie indicatoren BBV
-
Blz. 672
Verplichte indicatoren in het kader van het BBV
-
Blz. 673
Programma 1
-
Blz. 674
Programma 2
-
Blz. 675
Programma 3
-
Blz. 676
Programma 4
-
Blz. 677
Programma 5
-
Blz. 678
Toelichting
-
Blz. 679
Bijlage 8. Duurzaamheidsrapportage
-
Blz. 680
Inleiding
-
Blz. 681
Kern- en aanvullende set
-
Blz. 682
Bijlage 9. Aanbevelingen rekenkamer
-
Blz. 683
Inleiding
-
Blz. 684
Bijlage 10. Begrotingswijzigingen onder mandaat GS december 2024
-
Blz. 685
Bedrijfsvoering
-
Blz. 686
Bijdrage derden
-
Blz. 687
Financieel kader
-
Blz. 688
Investeringen bestedingsritme
-
Blz. 689
Lastneming subsidies
-
Blz. 690
Schuiven binnen reserve BCB
-
Blz. 691
Jaarrekening 2024
-
Blz. 692
1. Inleiding
-
Blz. 693
Inleiding
-
Blz. 694
2. Balans en exploitatie
-
Blz. 695
2.1 Balans
-
Blz. 696
2.2 Overzicht van lasten en baten in de jaarrekening
-
Blz. 697
2.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 698
2.4 Toelichting op de balans
-
Blz. 699
2.5 Gebeurtenis na balansdatum
-
Blz. 700
2.6 WNT-verantwoording 2024 Provincie Fryslân
-
Blz. 701
2.6 WNT-verantwoording 2024 Provincie Fryslân 2
-
Blz. 702
2.6 WNT-verantwoording 2024 Provincie Fryslân 3
-
Blz. 703
2.7 Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 704
2.7 Begrotingsrechtmatigheid 2
-
Blz. 705
2.8 Toelichting rekeningresultaat
-
Blz. 706
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB
-
Blz. 707
2.9 Berekening benutting drempelbedrag SKB 2
-
Blz. 708
2.10 Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 709
3. Controle verklaring
-
Blz. 710
4. Bijlagen
-
Blz. 711
4.1 Structurele en niet structurele lasten en baten
-
Blz. 712
4.2 Overzicht Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 713
4.3 Specifieke uitkeringen (Sisa-verantwoording)
-
Blz. 714
4.4 Gerealiseerde lasten en baten per taakveld
-
Blz. 715
4.5 Taakveld BBV verdeling per programma
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap