Programma 1: Bestuur

Wat hebben we gezien?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gezien?

Ten aanzien van de kwaliteit van het openbaar bestuur is een aantal relevante ontwikkelingen te signaleren. Als provinciale overheid willen we een goed functionerende bestuurslaag zijn. Dat zit om te beginnen in enkele waarden: betrouwbaarheid, rechtmatigheid en onpartijdigheid. Een van deze ontwikkelingen is dat de aard van maatschappelijke opgaven niet langer altijd eenduidig zijn te formuleren. Daardoor is vaak ook niet zeker hoe doelen moeten worden bereikt, of is dit veranderlijk over tijd.

Het vergt bestuurskracht en adaptief vermogen om deze opgaven aan te pakken, zowel van het lokaal bestuur als ook van de provincie zelf. De politieke- en bestuurlijke context waarin de maatschappelijke opgaven zich afspelen kent een toenemende complexiteit. Zo zijn steeds meer partijen betrokken bij regionale opgaven. Maatschappelijke opgaven zijn daarmee al lang niet meer het exclusieve domein van één overheidslaag of zelfs maar de overheid alleen. Deze opgaven houden zich niet meer aan bestuurlijke grenzen en betreffen meerdere beleidssectoren. Dat vergt moderne overheden die beschikken over voldoende adaptief vermogen: een Fryslân met moderne samenwerkende en responsieve overheden.

Zeker in een ‘regioprovincie’ als Fryslân komen we elkaar vaak tegen.  Juist als middenbestuur weet de provincie dat het draait om het verbinden van de juiste partijen op verschillende schaalniveaus. Het tot stand brengen (en onderhouden) van deze verbinding blijft een constante opgave en daar blijven we ons voor inzetten, binnen en buiten de provinciegrenzen. 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Onderstaande verbonden partij(en) leveren een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een overzicht van de verbonden partijen en meer informatie hierover staan in paragraaf 5 van deze jaarstukken.

  • Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO), Den Haag
  • Vereniging naar Belgisch recht Huis van de Nederlandse Provinciën, Brussel (België)
  • Gemeenschappelijke Regeling Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), Groningen
  • Gemeenschappelijke Regeling Noordelijke Rekenkamer (NRK), Assen
  • Gemeenschappelijke Regeling Waddenfonds
  • Omgevingsberaad Waddengebied (OBW)
  • Regioboard Noordoost Fryslân

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstellingen programma 1

Terug naar navigatie - Doelstellingen programma 1

Dit programma gaat over de ondersteuning van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en de Commissaris van de Koning. Het gaat ook over de kwaliteit van ons eigen bestuur en hoe we dat verder willen verbeteren, en om onze wettelijke taak om zorg te dragen voor en toe te zien op de kwaliteit van het lokaal bestuur. 

1.1 Provinciale Staten en Statengriffie

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

1.2 Gedeputeerde Staten

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

1.3 Commissaris van de Koning

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

1.4 Kwaliteit van het bestuur

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

1.5 Bestuurlijke samenwerking

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Beleidsveld 1.1. Provinciale Staten en Statengriffie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.1.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.1.
  1. Provinciale Staten en de Statenleden zijn in staat om hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol zo goed mogelijk uit te voeren. De Statengriffie ondersteunt, adviseert en informeert Provinciale Staten hierbij.
  2. De drempel tussen Provinciale Staten en de inwoners van Fryslân wordt lager en het werk van Provinciale Staten krijgt meer bekendheid in Fryslân.
  3. Er is een evenwichtig samenspel tussen PS en GS, waarbij de griffie en de ambtelijke organisatie (met respect voor elkaars rollen) Provinciale Staten optimaal bedienen. Hierbij is  in de cultuur van werken manifest is dat de politiek het primaat heeft.

Voor deze doelen zijn geen doelindicatoren beschikbaar.

We versterken het kwaliteitskader voor Statenstukken verder (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We maken gebundelde kennis toegankelijk door het verkennen van mogelijkheden voor een kennisbank (zie ook evenwichtig samenspel tussen PS en GS).

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

De griffie is met de leverancier van het Staten Informatie Systeem Notubiz in gesprek om in een kennisbank te voorzien. De eerste release wordt in Q2 2025 verwacht.

Geld

G

We maken alle relevante Stateninformatie digitaal toegankelijk en verbeteren continu de digitale dienstverlening.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We verbeteren de introductie voor tussentijdse instromers van de Staten.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We brengen provinciale politiek onder de aandacht en laten inwoners en met name jongeren kennismaken met de politiek.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We laten inwoners kennis maken met de politiek, door diverse activiteiten te organiseren zoals het statenspel, het Fries jeugdparlement en de Gast van de Staten.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We betrekken jongeren actief bij de politiek vanuit een integraal plan rondom jongerenparticipatie.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wanneer dit passend is bij het hoofdonderwerp op de agenda vergaderen de Staten ook buiten het provinciehuis.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wij streven in samenspraak met de dienst naar het steeds beter voorzien in de vraag naar relevante informatie van de Staten, bijvoorbeeld door het blijven doorontwikkelen van het format voor de Statenstukken.

Beleid

O

Beleid (toelichting)

De beleidscyclus en de bijbehorende formats voor het besluitvormingsproces van PS zijn onvoldoende bekend bij de nieuwe ambtenaren. Dit wordt in 2025 in samenspraak met de ambtelijke organisatie opgepakt.

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Aan de doorontwikkeling van het format van PS-stukken zal in 2025 extra aandacht worden besteed.

Geld

G

Wij bevorderen een cultuur van werken waarin het samenspel tussen PS en GS helder is en waarbij het manifest is dat Provinciale Staten het primaat hebben.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 4.666 4.902 4.604 298
Totaal baten 138 17 214 -197
Saldo van lasten en baten 4.529 4.885 4.390 495

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Provinciale Staten en Statengriffie algemeen 4.208 4.902 4.604 298
Structurele budgetten 4.208 4.902 4.604 298
Provinciale Staten en Statengriffie algemeen 458 0 0 0
Tijdelijke budgetten 458 0 0 0
Totaal lasten 4.666 4.902 4.604 298
Baten
Provinciale Staten en Statengriffie algemeen 138 17 214 -197
Structurele budgetten 138 17 214 -197
Totaal baten 138 17 214 -197
Saldo van lasten en baten 4.529 4.885 4.390 495
Resultaat van lasten en baten 4.529 4.885 4.390 495
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

Per saldo is er een positief resultaat van €  495.000 op dit beleidsveld. Dit is als volgt te verklaren:

Structurele budgetten

De lagere last van € 298.000 bestaat voor € 285.000 aan onderbesteding op het budget Fractieondersteuning. Het budget Inter-activiteit heeft een onderbesteding van € 19.000. Ook dit jaar zijn hiervoor minder kosten gemaakt. Hardware aanschaffingen (laptops) worden meegenomen in de vervangingen voor de gehele provinciale organisatie en verantwoord in programma 6. De stelpost kapitaallasten in dit beleidsveld is deels niet benut voor investeringen. Dit zorgt voor een onderbesteding op het budget Staten informatiesysteem van € 22.000. Het budget Provinciale Staten geeft een overbesteding van € 246.000.  Dit bestaat uit twee onderdelen. Per maart 2023 ontvangen Statenleden € 216 per maand meer als vergoeding, de begroting is hier niet volledig op aangepast. Dit zorgt voor een last van € 104.000. Verder is er een overbesteding van € 123.000 op cateringkosten. De Statengriffie heeft een onderbesteding van   € 214.000, voornamelijk toe te schrijven aan het niet invullen van vacatures gedurende het jaar.

De hogere baten van € 197.000 zijn het gevolg van de eindafrekening van de fractiebudgetten 2023.

Beleidsveld 1.2. Gedeputeerde Staten

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.2.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.2.
  1. Gedeputeerde Staten functioneren efficiënt en effectief.
  2. Gedeputeerde Staten hebben goede contacten met de mienskip en mede overheden.
  3. Gedeputeerde Staten stellen Provinciale Staten in staat hun rol goed te vervullen.

Voor deze doelen zijn geen doelindicatoren beschikbaar.

GS vergadert 8x per jaar op externe locaties, gekoppeld aan werkbezoek of bestuurlijk overleg.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

90% van de PS-voorstellen worden zes weken voor de PS-vergadering toegezonden.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

95% van de schriftelijke vragen van PS worden binnen 30 dagen beantwoord.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

In sommige gevallen was onvoorzien meer tijd nodig. Dit heeft te maken met de complexiteit en het detailniveau van de vragen, waarbij soms antwoorden ook niet door de provincie gegeven kunnen worden, maar een afhankelijkheid van derden bestaat voor de aanlevering van gegevens dan wel het afstemmen van de beantwoording met derden.

Geld

G

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 1.990 2.008 2.928 -920
Totaal baten 7 5 7 -2
Saldo van lasten en baten 1.983 2.003 2.922 -918

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Gedeputeerde Staten algemeen 1.876 2.008 1.928 80
Structurele budgetten 1.876 2.008 1.928 80
Gedeputeerde Staten algemeen 114 0 1.000 -1.000
Voozieningen 114 0 1.000 -1.000
Totaal lasten 1.990 2.008 2.928 -920
Baten
Gedeputeerde Staten algemeen 7 5 7 -2
Structurele budgetten 7 5 7 -2
Totaal baten 7 5 7 -2
Saldo van lasten en baten 1.983 2.003 2.922 -918
Resultaat van lasten en baten 1.983 2.003 2.922 -918
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

Per saldo is er een negatief resultaat van € 918.000 op dit beleidsveld. Dit is als volgt te verklaren.

 Structurele budgetten

De lagere lasten van € 80.000 betreffen onder andere het budget Gedeputeerde Staten (€ 23.000) en lagere lasten van € 110.000 voor de uitkering aan oud leden GS doordat het aantal personen is afgenomen. Hiertegenover staat een overbesteding op de representatiekosten van €53.000 wat veroorzaakt wordt door hogere interne cateringkosten voor € 85.000 en lagere kosten voor overige representatiekosten van € 32.000.

Voorziening

Door een dotatie is er een last van € 1 miljoen op de voorziening Waardeoverdracht pensioenen GS leden. Oorzaak is voor het grootste deel een verlaging van de rekenrente. Hierdoor moet er meer gedoteerd worden om in de toekomst aan de pensioenverplichtingen te kunnen voldoen. Voor € 200.000 is de dotatie het gevolg van de indexatie van de pensioenen.  Voor de hoogte, dan wel de mutatie op deze voorziening ontvangen wij de opgave van een extern bureau pas na afloop van het kalenderjaar. Hierdoor is het niet mogelijk deze voorziening binnen het jaar correct in de begroting op te nemen.

Beleidsveld 1.3. Commissaris van de Koning als rijksorgaan

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.3.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.3.
  1. We willen bereiken dat de CvdK zijn taken als rijksorgaan goed kan uitvoeren.
  2. Er wordt ingezet op het versterken van de weerbaarheid van het decentraal bestuur en de preventieve aanpak van ondermijning en het beperken van integriteitsrisico’s.
  3. De CvdK zet zich in voor het bevorderen van interbestuurlijke samenwerking, waarbij ‘horizontaal besturen’ en het benadrukken van de kracht van Fryslân als regioprovincie centraal staan.

Omdat de CvdK over de uitvoering van zijn rijkstaken enkel verantwoording aflegt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, volgen hieronder geen specifieke doelindicatoren. Wel wordt inzage gegeven in de algemene taken die de CvdK uitvoert:

  • De CvdK ziet toe op een ordelijk verloop van procedures voor benoeming, herbenoeming en ontslag van burgemeesters.
  • De CvdK brengt periodiek ambtsbezoeken aan de gemeenten in Fryslân.
  • De CvdK adviseert over de voorstellen voor het verlenen van Koninklijke onderscheidingen, predicaten Koninklijk en Hofleverancier en Koninklijke erepenningen.
  • De CvdK onderhoudt contacten met het Koninklijk Huis. Hij ontvangt en begeleid leden van het Koninklijk Huis als deze Fryslân bezoeken en geleidt verzoeken door.
  • De CvdK bevordert de samenwerking van de besturen van de provincie, gemeenten en het waterschap met rijksambtenaren en de krijgsmacht. Daarnaast bemiddelt hij bij problemen op het gebied van (inter)bestuurlijke verhoudingen.
  • De CvdK houdt bestuurlijk toezicht op de Veiligheidsregio Fryslân.
  • De CvdK rapporteert aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de uitvoering van zijn rijkstaken. Hij kan gevraagd of ongevraagd advies geven aan de regering of individuele ministers.
  • De CvdK verricht representatieve taken ten behoeve van de provincie.

De CvdK bevordert, met als uitgangspunt de in 2022 ondertekende Intentieverklaring Friese Norm, de samenwerking met gemeenten en ketenpartners in de aanpak van ondermijning.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

De CvdK stimuleert de Friese samenwerking middels de bestuurlijke overleggen tussen provincie, Wetterskip Fryslân, Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) en gemeente Leeuwarden.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

De CvdK geeft een vervolg aan het bestuurlijk arrangement met de provincie Zeeland en het ministerie van BZK en bevordert daarbij de deelname van andere overheden.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 332 356 368 -12
Totaal baten 0 0 0 0
Saldo van lasten en baten 332 356 368 -12

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Commissaris van de Koning algemeen 332 356 368 -12
Structurele budgetten 332 356 368 -12
Totaal lasten 332 356 368 -12
Baten
Totaal baten 0 0 0 0
Saldo van lasten en baten 332 356 368 -12
Resultaat van lasten en baten 332 356 368 -12

Beleidsveld 1.4. Kwaliteit bestuur

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.4.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.4.
  1. We willen een goed functionerende overheidsorganisatie zijn die weerbaar, vernieuwend en toegankelijk is, die (als één overheid) goed met anderen samenwerkt en die aansluit bij ontwikkelingen en ideeën in de samenleving.
  2. We willen zorgen voor toegankelijke en heldere participatieprocessen. We willen bevorderen dat inwoners  ervaren dat zij zeggenschap hebben over hun leefomgeving.
  3. We willen bevorderen dat de Friese gemeenten toekomstbestendig, financieel gezond en weerbaar zijn.

Voor deze doelen zijn geen doelindicatoren beschikbaar. 

Provincie, Friese gemeenten en VFG stemmen de gezamenlijke inzet op de interbestuurlijke opgaven optimaal op elkaar af, dit in navolging van het onderzoek naar een bestuurlijk regionaal ecosysteem.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Door effectieve inzet van beschikbare personele capaciteit bij de Friese overheidspartijen vergroten we de afzonderlijke en gezamenlijke uitvoeringskracht.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

Als provincie en gezamenlijke overheden streven we naar een effectieve bestuurlijke samenwerking op de schaal van Fryslân.  Een dergelijke samenwerking heeft meerwaarde ten opzichte van de bestaande (sectorale) agenda's. Op dit moment werken we aan het opstellen van de randvoorwaarden voor de ontwikkeling van deze strategische agenda. Het tot stand brengen van het benodigde draagvlak  en ambtelijke capaciteit vergt nog finale afstemming. 

Geld

G

We realiseren 2 tot 4 pilots/experimenten op het terrein van (jongeren)participatie, gericht op het vergroten van directe betrokkenheid, invloed en eigenaarschap van inwoners.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We bouwen een gezamenlijk kennisnetwerk democratie & participatie, aansluitend bij bestaande netwerken in Fryslân, en we organiseren een serie dialoogsessies

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We ontwikkelen een ondersteunend intern leertraject rond participatief werken.

Beleid

O

Beleid (toelichting)

Vanwege de organisatieontwikkeling is in 2024 maar een beperkt aantal interne leersessies over democratie en participatie gehouden.  Deze zijn verplaatst naar 2025.

Tijd

G

Geld

G

We leveren de evaluatie op van het digitaal participatieplatform Stim fan Fryslân

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We bevorderen een gezonde financiële situatie bij Friese gemeenten en Wetterskip Fryslân.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We voeren toezichtgesprekken met gemeenten en Wetterskip om risico’s te identificeren bij de uitvoering van medebewindstaken. Hierdoor kunnen zij hun taken goed blijven uitvoeren en kan de mienskip erop vertrouwen dat dit beschermd en geborgd is.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We richten ons op verdere bewustwording van de medewerkers en het versterken van processen, o.a. op het gebied van het verstrekken van vergunningen en subsidies, vastgoed- en grondtransacties en aanbestedingen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We werken aan het intensiveren van de inzet van het bestuursrechtelijk instrument Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur).

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We verminderen het risico op het onbewust faciliteren van ondermijnende activiteiten door de informatiepositie te versterken. Dit doen we middels het werken met een provinciaal informatie overleg en een intern meldpunt.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 476 281 258 23
Totaal baten 2 0 0 0
Saldo van lasten en baten 474 281 258 23

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Kwaliteit van het bestuur algemeen 303 108 98 10
Structurele budgetten 303 108 98 10
Kwaliteit van het bestuur algemeen 174 173 160 13
Tijdelijke budgetten 174 173 160 13
Totaal lasten 476 281 258 23
Baten
Kwaliteit van het bestuur algemeen 2 0 0 0
Tijdelijke budgetten 2 0 0 0
Totaal baten 2 0 0 0
Saldo van lasten en baten 474 281 258 23
Mutatie tijdelijke budgetten -254 42 42 0
Resultaat van lasten en baten 221 323 300 23

Beleidsveld 1.5. Bestuurlijke samenwerking

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Doelstelling beleidsveld 1.5.

Terug naar navigatie - Doelstelling beleidsveld 1.5.
  1. We streven naar een duurzame bescherming en ontwikkeling van het Waddengebied. We stimuleren daartoe de bestuurlijke samenwerking en spelen hierin een proactieve, verbindende rol.
  2. We brengen samen met gemeenten, waterschap, regio's, in landsdelig verband en met het Rijk beleidsdoelen tot uitvoering.
  3. We versterken de ambtelijke en bestuurlijke contacten tussen Fryslân, Noord-Nederland, de provincies, het Rijk en Europa. Dit doen we om de Friese belangen te behartigen en Fryslân te profileren.

Voor deze doelen zijn geen doelindicatoren beschikbaar.

We geven mede uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026 van Rijk en regio, aan het Integraal Beheerplan Waddenzee van Rijk en regio en aan het interprovinciaal Investeringskader Waddengebied 2016-2026.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We leveren een bijdrage aan het Omgevingsberaad Waddengebied en nemen hieraan deel

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We werken vanuit bestuurlijke samenwerking aan uitvoering van de Samenwerkingsagenda Leeuwarden, de Regio Deals voor de regio’s ZO, NO, NW en Wadden en de gebiedsagenda/aanvraag Regio Deal voor de regio ZW.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

O

Geld (toelichting)

De cofinanciering is grotendeels geregeld, veelal Lumpsum, deels ook uit bestaande middelen. Voor het restant is blijvende aandacht nodig om Regio Deal projecten zoveel als mogelijk is te koppelen met bestaande of nieuwe projecten binnen de provincie. 

We nemen deel aan de bestuurlijke mijnbouwtafel van Friese overheden en het ministerie van EZK, met als doel om de winning uit de kleine gasvelden in de ondergrond van Fryslân een halt toe te roepen.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We behartigen de Friese belangen in Den Haag in wisselende coalities, via het IPO en vooral via Noordelijke Samenwerking. We nemen bestuurlijk en via onze Noordelijke PA-functionarissen deel in het Huis van de Nederlandse Provincies in Brussel.

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We nemen deel aan de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel. Onze deelname aan de EWRC is bedoeld om beter zichtbaar te maken met welke sterke punten we Europa iets te bieden hebben en om onze Europese contacten te onderhouden en ui

Beleid

G

Tijd

G

Geld

G

We organiseren jaarlijks de Fryske borrel, een netwerkbijeenkomst voor Friese ambtenaren en bestuurders in Den Haag. We organiseren jaarlijks de Fryslândei in Brussel.

Beleid

G

Tijd

O

Tijd (toelichting)

De Fryske borrel in Den Haag heeft plaatsgevonden op 6 juni 2024. Voor de Fryslândei is in 2024 gekozen deze los te koppelen van de EWRC die jaarlijks plaatsvindt in oktober in Brussel. Reden hiervoor is het grote aantal events tijdens deze week. De Fryslândei staat in 2025 gepland voor 19 maart 2025, waarbij Water het centrale thema is. 

Geld

G

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Totaal lasten 12.399 15.888 15.472 416
Totaal baten 1.462 1.629 1.558 70
Saldo van lasten en baten 10.937 14.259 13.913 346

Uitgebreide financiële tabel

Terug naar navigatie - Uitgebreide financiële tabel
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Onderwerp omschrijving Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Bestuurlijke samenwerking algemeen -148 2.716 2.578 138
Samenwerking Wadden 331 168 117 51
SNN 1.278 1.626 1.748 -121
Structurele budgetten 1.461 4.510 4.443 68
Samenwerking Wadden 150 410 327 83
Waddenfonds 9.626 9.626 9.626 0
Tijdelijke budgetten 9.776 10.036 9.953 83
Samenwerking Wadden 1.043 1.342 1.076 266
Overlopende passiva 1.043 1.342 1.076 266
Bestuurlijke samenwerking algemeen 120 0 0 0
Overhead 120 0 0 0
Totaal lasten 12.399 15.888 15.472 416
Baten
Bestuurlijke samenwerking algemeen 138 61 135 -74
SNN 281 226 347 -121
Structurele budgetten 419 287 483 -196
Samenwerking Wadden 1.043 1.342 1.076 266
Overlopende passiva 1.043 1.342 1.076 266
Totaal baten 1.462 1.629 1.558 70
Saldo van lasten en baten 10.937 14.259 13.913 346
Mutatie tijdelijke budgetten 0 0 75 -75
Resultaat van lasten en baten 10.937 14.259 13.988 271
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

Per saldo is er een positief resultaat van € 271.000,- op dit beleidsveld. Dit is als volgt te verklaren:

Structurele budgetten

De onderbesteding  van € 68.000 aan de lastenkant wordt voor € 138.000,- veroorzaakt bij Bestuurlijke samenwerking algemeen doordat in de begrote bijdrage aan het IPO een wijziging is meegenomen voor de prijsstijging maar deze was al in de begroting van het IPO zelf verwerkt. Aan de inkomstenkant is de doorgeschoven BTW door het IPO opgenomen. Deze is in 2024 hoger dan begroot, omdat wij hier niet tussentijds inzage in hebben is de begroting hierop niet eerder aangepast. 

Daarnaast komt de € 51.000,- vrijval op Samenwerking Wadden doordat de afspraken tussen Rijk en regio over het vervolg op het onderzoek bekostiging Waddenopgaven is vertraagd door de kabinetswissel. De overbesteding SNN van € 121.000,- valt weg tegen de even hoge bate SNN. Dit betreft doorgeschoven BTW die wij hebben gedeclareerd bij het BTW-compensatiefonds.

Tijdelijke budgetten

De lagere last van € 83.000,- betreft voor € 75.000,- Samenwerking Wadden. Er stond een lumpsum-bijdrage voor de Regiodeal begroot, maar de regiokassiers hebben aangegeven dat ze alleen de middelen kunnen innen van de projecten die in het betreffende jaar zijn gestart. Via de mutatie tijdelijke budgetten schuift deze € 75.000,- door naar 2025 en blijft beschikbaar als cofinanciering.

 

Overlopende passiva

Het saldo van € 266.000,- aan zowel de lasten- als de batenkant op Samenwerking Wadden, de overlopende passiva Samenwerking IKW wordt veroorzaak doordat het meerjarenplan IKW eerst door de drie GS-en (Noord-Holland, Groningen en Fryslân) moest worden vastgesteld, voordat de ontwikkelopdrachten van de programma's uit de IKW -programmering konden worden uitgezet. Door de nieuwe coalitievorming in Groningen is hierin vertraging ontstaan, maar inmiddels is dit wel in gang gezet.

Wat heeft het programma gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?
Exploitatie - Bedragen x € 1.000 Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Saldo begroting en rekening
Lasten
Beleidsveld 1.1 Provinciale Staten en Statengriffie 4.666 4.902 4.604 298
Beleidsveld 1.2 Gedeputeerde Staten 1.990 2.008 2.928 -920
Beleidsveld 1.3 Commissaris van de Koning 332 356 368 -12
Beleidsveld 1.4 Kwaliteit bestuur 476 281 258 23
Beleidsveld 1.5 Bestuurlijke samenwerking 12.399 15.888 15.472 416
Totaal lasten 19.864 23.434 23.630 -196
Baten
Beleidsveld 1.1 Provinciale Staten en Statengriffie 138 17 214 -197
Beleidsveld 1.2 Gedeputeerde Staten 7 5 7 -2
Beleidsveld 1.3 Commissaris van de Koning 0 0 0 0
Beleidsveld 1.4 Kwaliteit bestuur 2 0 0 0
Beleidsveld 1.5 Bestuurlijke samenwerking 1.462 1.629 1.558 70
Totaal baten 1.609 1.651 1.779 -128
Saldo van lasten en baten 18.255 21.784 21.851 -67
Mutatie tijdelijke budgetten -254 42 117 -75
Resultaat van lasten en baten 18.002 21.826 21.968 -142

Toelichting
De toelichting op de grootste afwijkingen tussen de jaren staat bij de afzonderlijke beleidsvelden.

Toelichting

Reserve fractieondersteuning

Fracties hebben personeel in dienst en de hoogte van de subsidie die een fractie ontvangt is gebaseerd op de fractiegrootte. Door een nieuwe samenstelling van PS op basis van de verkiezingsuitslag kan de omvang van de fracties wijzigen. Sommige fracties hebben dan niet meer voldoende budget om (al) het fractiepersoneel in dienst te houden. De medewerkers hebben dan recht op ontslag- of transitievergoeding. Om te voorkomen dat fracties in de financiële problemen komen als er na verkiezingen personeel ontslagen moet worden, worden middelen die niet benut worden voor fractieondersteuning in een reserve gezet om eventuele vergoedingen te betalen. De reserve is op een dusdanig niveau dat er geen middelen aan toegevoegd zijn in 2024. Zolang er geen gebruik gemaakt wordt van de reserve, wordt het huidige niveau in stand gehouden.

Balanspost voorzieningen

Terug naar navigatie - Balanspost voorzieningen
Bedragen x € 1.000 Stand per 1-1-2024 toevoeging aanwending Stand per 31-12-2024
V. Waardeoverdracht pensioenen GS leden 6.083 1.486 486 7.083
Totaal 6.083 1.486 486 7.083

Toelichting

Voorziening Waardeoverdracht pensioenen GS leden

Dit betreft de voorziening voor pensioenen van (voormalige) GS-leden. De toelichting op de toevoeging aan deze voorziening staat bij beleidsveld 1.2

Balanspost overlopende passiva

Terug naar navigatie - Balanspost overlopende passiva
Bedragen x € 1.000 Stand per 1-1-2024 toevoeging aanwending Stand per 31-12-2024
OP Omgevingsberaad Waddengeb diverse reserveringen 43 374 366 50
OP Samenwerkingsverband IKW 195 890 659 425
OP SCW Secretariaat Stuurgroep Waddenprovincies 119 78 50 147
Totaal 357 1.342 1.076 623

Toelichting

OP Omgevingsberaad Waddengebied diverse reserveringen
De provincie Fryslân is kassier voor het Omgevingsberaad Waddengebied, waar naast Fryslân ook Groningen, Noord-Holland, de waddengemeenten, waterschappen en het Rijk aan bijdragen.

OP Samenwerkingsverband IKW
De provincie Fryslân is kassier voor het Samenwerkingsverband t.a.v. de uitvoeringskosten Investeringskader Waddengebied (IKW). Hieraan dragen naast Fryslân ook de provincies Groningen en Noord-Holland aan bij.

OP SCW Secretariaat Stuurgroep Waddenprovincies
De provincie Fryslân is tevens kassier voor het Secretariaat Stuurgroep Waddenprovincies waar naast Fryslân ook Groningen en Noord-Holland deelnemen.