Per saldo is er een positief resultaat van € 271.000,- op dit beleidsveld. Dit is als volgt te verklaren:
Structurele budgetten
De onderbesteding van € 68.000 aan de lastenkant wordt voor € 138.000,- veroorzaakt bij Bestuurlijke samenwerking algemeen doordat in de begrote bijdrage aan het IPO een wijziging is meegenomen voor de prijsstijging maar deze was al in de begroting van het IPO zelf verwerkt. Aan de inkomstenkant is de doorgeschoven BTW door het IPO opgenomen. Deze is in 2024 hoger dan begroot, omdat wij hier niet tussentijds inzage in hebben is de begroting hierop niet eerder aangepast.
Daarnaast komt de € 51.000,- vrijval op Samenwerking Wadden doordat de afspraken tussen Rijk en regio over het vervolg op het onderzoek bekostiging Waddenopgaven is vertraagd door de kabinetswissel. De overbesteding SNN van € 121.000,- valt weg tegen de even hoge bate SNN. Dit betreft doorgeschoven BTW die wij hebben gedeclareerd bij het BTW-compensatiefonds.
Tijdelijke budgetten
De lagere last van € 83.000,- betreft voor € 75.000,- Samenwerking Wadden. Er stond een lumpsum-bijdrage voor de Regiodeal begroot, maar de regiokassiers hebben aangegeven dat ze alleen de middelen kunnen innen van de projecten die in het betreffende jaar zijn gestart. Via de mutatie tijdelijke budgetten schuift deze € 75.000,- door naar 2025 en blijft beschikbaar als cofinanciering.
Overlopende passiva
Het saldo van € 266.000,- aan zowel de lasten- als de batenkant op Samenwerking Wadden, de overlopende passiva Samenwerking IKW wordt veroorzaak doordat het meerjarenplan IKW eerst door de drie GS-en (Noord-Holland, Groningen en Fryslân) moest worden vastgesteld, voordat de ontwikkelopdrachten van de programma's uit de IKW -programmering konden worden uitgezet. Door de nieuwe coalitievorming in Groningen is hierin vertraging ontstaan, maar inmiddels is dit wel in gang gezet.