Gedeputeerde Eke Folkerts
Programma 7: Provinciefinanciën
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenOnderstaande verbonden partij(en) leveren een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een overzicht van de verbonden partijen en meer informatie hierover staat in paragraaf 5 van deze jaarstukken.
- Alliander NV
- Vitens NV
- Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
- Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)
Lasten, baten en onvoorzien
Terug naar navigatie - Lasten, baten en onvoorzienDit ‘programma’ is niet beleidsinhoudelijk van aard. Hier worden de zogenoemde algemene dekkingsmiddelen geraamd, zoals de algemene uitkering uit het provinciefonds, de opbrengst opcenten motorrijtuigenbelasting en het rendement op het vermogen. Deze dekkingsmiddelen hebben geen specifieke bestemming gekregen. Ze dienen als dekking van de lasten in de beleidsinhoudelijke programma’s die niet worden gedekt door (specifieke) uitkeringen van andere overheden.
Wat heeft het programma gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het programma gekost?Exploitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Saldo begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Beleidsveld 7.4 Financieringsrente en interne financiering | 1.618 | 1.340 | 1.373 | -33 |
Beleidsveld 7.5 Overige algemene dekkingsmiddelen | 6.324 | 2.386 | 8.890 | -6.504 |
Beleidsveld 7.6 Werken voor derden | 3.529 | 3.956 | 3.354 | 602 |
Beleidsveld 7.7 Onvoorzien | -782 | -1.269 | 1.322 | -2.591 |
Totaal lasten | 10.690 | 6.413 | 14.939 | -8.525 |
Baten | ||||
Beleidsveld 7.1 Provinciefonds | 244.322 | 308.555 | 308.555 | 0 |
Beleidsveld 7.2 Opcenten motorrijtuigenbelasting | 72.889 | 76.323 | 78.502 | -2.179 |
Beleidsveld 7.3 Dividenden | 21.840 | 24.004 | 24.004 | 0 |
Beleidsveld 7.4 Financieringsrente en interne financiering | 16.292 | 17.953 | 18.727 | -775 |
Beleidsveld 7.5 Overige algemene dekkingsmiddelen | 5.715 | 4.336 | 5.020 | -684 |
Beleidsveld 7.6 Werken voor derden | 3.529 | 3.956 | 3.354 | 602 |
Beleidsveld 7.7 Onvoorzien | 63 | 2.166 | 2.232 | -65 |
Totaal baten | 364.650 | 437.293 | 440.394 | -3.101 |
Saldo van lasten en baten | -353.960 | -430.880 | -425.456 | -5.424 |
Mutatie reserves | -24.872 | -16.464 | -22.218 | 5.754 |
Mutatie tijdelijke budgetten | -258 | -3.491 | -3.490 | -2 |
Resultaat van lasten en baten | -379.090 | -450.835 | -451.163 | 328 |
Toelichting
De toelichting is bij de afzonderlijke beleidsvelden opgenomen.
Beleidsveld 7.1. Provinciefonds
De raming van het provinciefonds voor onze provincie is gebaseerd op de decembercirculaire 2024 van het rijk. Deze raming bestaat deels uit de algemene uitkering en deels uit zogenoemde decentralisatie-uitkeringen. Deze laatste uitkering worden voor een bepaald doel aan de provincie toegekend. In onderstaande tabel is aangegeven hoe de raming is opgebouwd.
Wat heeft het opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene uitkering – structureel | 264.522 | 252.822 | 245.571 | 252.167 | 259.083 |
Algemene uitkering (nog niet in uitkeringsfactor) | 9.625 | 9.625 | |||
Algemene uitkering – afrekening 2023 | -455 | ||||
Subtotaal algemene uitkering | 264.067 | 252.822 | 245.571 | 261.792 | 268.708 |
Decentralisatie uitkeringen: | |||||
Programma 1 | |||||
Waddenfonds | 9.626 | 9.626 | 9.626 | ||
Veilig wonen | 7 | 7 | 7 | ||
Weerbaar bestuur kleine gemeenten | 136 | ||||
Spreidingswet | 450 | ||||
Deltaprogramma waddengebied | 91 | ||||
Programma 2 | |||||
Verkeersveiligheid | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 |
Voorkomen tariefstijging | 3.927 | 3.927 | 3.927 | - | - |
Verbeteren toegankelijkheid OV | 1.779 | ||||
Compensatie studenten OV-reisproduct | 7.256 | ||||
OV-aanbod verbeteren en op peil houden | 5.702 | 5.698 | 5.698 | ||
Programma 3 | |||||
Drugsdumpingen | 10 | ||||
Versterking omgevingsdiensten | 26 | ||||
Hergebruik stedelijk afvalwater | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Uitvoeringskosten Lbv en Lbv-plus | 19 | ||||
Natuurbrand- preventie en -mitigatie | 63 | ||||
Programma 4 | |||||
Uitvoeringskosten omgevingswet | 76 | ||||
Ondersteuning provincies opstellen ruimtelijk arrangement | 80 | ||||
Programma 5 | |||||
Monumentenzorg | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 | 1.349 |
Fryske Akademie | 1.559 | 1.559 | 1.559 | 1.559 | 1.559 |
Amendement Fries taal (mei 2024) | 1.400 | ||||
BTFK | 2.968 | 268 | 268 | 268 | 268 |
BFTK cultuur en media | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 |
Programma 6 | |||||
IBT domein erfgoed | 94 | 94 | 94 | 94 | 94 |
Indirecte uitvoeringskosten NPLG | 7.298 | ||||
Subtotaal decentralisatie uitkeringen | 44.488 | 23.100 | 23.100 | 3.842 | 3.842 |
Totaal | 308.555 | 275.922 | 268.671 | 265.634 | 272.550 |
In bestedingsritme gezet via begrotingssaldo | -839 | 839 | |||
Totaal na aanpassing bestedingsritme | 307.716 | 276.761 | 268.671 | 265.634 | 272.550 |
Toelichting
De totale inkomsten uit het provinciefonds in 2024 bedragen € 308,6 mln.. Een deel hiervan betreft de afrekening over 2023 ad. € 455.000 negatief. Tevens is een deel van de inkomsten via het begrotingssaldo doorgeschoven naar 2025 e.v. ter dekking van toekomstige uitgaven voor betreffende onderwerpen. Het gaat daarbij om een bedrag van ruim € 0,8 miljoen. De gerealiseerde inkomsten voor 2024 komen daarmee op € 307,7 mln..
In de decembercirculaire 2024 is de decentralisatie uitkering indirecte uitvoeringskosten NPLG opgenomen. In de brief aan PS over de consequenties decembercirculaire was opgenomen dat wij hiervoor een reserve vormen omdat nog onzeker is wanneer deze middelen de komende jaren ingezet worden. De accountant heeft echter aangegeven dat het vormen van de reserve pas na resultaatbestemming kan plaatsvinden vandaar dat deze middelen eerst zijn toegevoegd aan het begrotingssaldo. Bij de besluitvorming over de jaarstukken is voorgelegd om alsnog de reserve te vormen voor deze middelen.
Beleidsveld 7.2. Opcenten motorrijtuigenbelasting
De raming van de opcenten is gebaseerd op de realisatie van de ontvangsten in 2023. Daarnaast wordt jaarlijks gekeken naar de ontwikkeling van de omvang van het wagenpark waarover belasting wordt geheven.
Het rijk stelt jaarlijks het maximale niveau van de opcentenheffing vast. Het verschil tussen dit maximale tarief en het feitelijk door de provincie gehanteerde tarief voor de opcenten bepaalt de zogenoemde onbenutte belastingcapaciteit. Voor onze provincie bedraagt de onbenutte belastingcapaciteit in 2024 € 34 mln.
De samenstelling van de opcenten inclusief een nadere toelichting is opgenomen in paragraaf 1 Provinciale heffingen.
Wat heeft het opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?Exploitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Opbrengst opcenten MRB | 72.889 | 76.323 | 78.502 | -2.179 |
Totaal baten | 72.889 | 76.323 | 78.502 | -2.179 |
Opcenten
Terug naar navigatie - OpcentenHieronder een overzicht van de realisatie en begroting opcenten met het aantal opcenten (aantal punten) en de gemiddelde opbrengst per punt. Dit voor de realisatie 2023, begroting 2024 en de realisatie 2024.
Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | |
---|---|---|---|
Aantal opcenten (aantal punten) | 87,0 | 89,6 | 89,6 |
Gemiddelde opbrengst per punt | 837.800 | 851.819 | 876.139 |
Toelichting
In 2024 is er per saldo sprake van een toename van het wagenpark (volume). De verwachte 'vergroening' in de samenstelling van het wagenpark blijft achter bij de verwachtingen. Hierdoor is per saldo een stijging zichtbaar in de totale opbrengsten MRB als in de gemiddelde opbrengsten per punt. De inkomsten van de opcenten MRB fluctueren per maand waarbij de maand december een grote positieve afwijking liet zien ten opzichte van eerdere maanden. Hierdoor is de bijgestelde begroting bij het autorisatiemoment alsnog te laag geraamd.
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Provinciale Heffingen.
Beleidsveld 7.3. Dividenden
De provincie Fryslân neemt deel in het aandelenkapitaal van een aantal bedrijven. In het onderstaande overzicht staan de begrote- en gerealiseerde dividenden.
Wat heeft het opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het opgeleverd?Exploitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Alliander | 10.357 | 21.916 | 21.916 | 0 |
Fryslân Hurde Wyn | 11.244 | 1.875 | 1.875 | 0 |
Nederlandse Waterschapsbank (NWB) | 51 | 51 | 51 | 0 |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | 188 | 163 | 163 | 0 |
Totaal baten | 21.840 | 24.004 | 24.004 | 0 |
Toelichting
Het dividend van Alliander is fors hoger dan begroot omdat er een incidenteel dividend is uitgekeerd van € 6,7 mln. als gevolg van de verkoop van bedrijfsonderdeel Kenter B.V. Daarnaast viel het reguliere dividend van Alliander hoger uit dooronverwachte financiële meevallers.
De overige dividenden zijn conform planning ontvangen.
Beleidsveld 7.4. Financieringsrente en interne financiering
In de onderstaande tabel staan de rentebaten en – lasten van de financiering van de provinciale uitgaven voor 2024.
In paragraaf 4 Financiering en beleggingen wordt hierop een nadere toelichting gegeven.
Wat heeft het gekost en opgeleverd?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost en opgeleverd?Exoloitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Inflatievergoeding RSP gelden | 805 | 420 | 438 | -18 |
Kosten vermogensbeheer | 2 | 0 | 0 | 0 |
Rente kort | 10 | 8 | 34 | -26 |
Rente nazorgfonds | 801 | 854 | 901 | -47 |
Rente verstrekte geldleningen | 0 | 58 | 0 | 58 |
Totaal lasten | 1.618 | 1.340 | 1.373 | -33 |
Baten | ||||
Rente kort | 8.218 | 9.100 | 9.727 | -627 |
Rente lang | 1.557 | 1.550 | 1.749 | -199 |
Rente vermogensbeheer | 211 | 150 | 149 | 1 |
Rente verstrekte geldleningen | 5.971 | 5.863 | 5.778 | 85 |
Rentetoerekening vaste activa | 334 | 1.290 | 1.325 | -35 |
Totaal baten | 16.292 | 17.953 | 18.727 | -775 |
Saldo van lasten en baten | -14.674 | -16.613 | -17.355 | 742 |
Toelichting
Rentelasten
Provincie Fryslân heeft geen bancaire rentelasten. Er wordt wel rente vergoed aan het Nazorgfonds over de bij de provincie ondergebrachte gelden. Daarnaast worden de vanuit het rijk vooruit ontvangen RSP-gelden ieder jaar geïndexeerd totdat de gelden zijn uitgegeven/geïnvesteerd.
Rentebaten
Er is in 2024 meer rente ontvangen dan begroot. Dit komt door minder hoge uitgaven en de ontvangst van extra Rijksgelden die niet waren begroot. Ook de rentepercentages die worden ontvangen over het rekening courant-tegoed bij de schatkist daalden minder snel dan verwacht.
De rentebaten van het Hybride kapitaal en Leningen aan decentrale overheden zijn conform planning gerealiseerd. Alle rentebaten vanuit het belegde vermogen komen ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen.
Beleidsveld 7.5. Overige algemene dekkingsmiddelen
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Hieronder wordt een specificatie van de overige algemene dekkingsmiddelen weergegeven.
Exloitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil begroting en rekening | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Bijdrage aan provincie Zeeland | 501 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdrage Rijk vervangingen Thialf | 711 | 0 | 0 | 0 | |||
Exploitatiebijdrage Thialf | 608 | 577 | 576 | 1 | |||
Lening herstelplan Thialf | 66 | 94 | 66 | 28 | |||
Risicobuffer | 2.889 | 0 | 8.248 | -8.248 | |||
Risicobuffer Breedband | 1.553 | 0 | 0 | 0 | |||
Voorwaardelijk budget GS: Breed cofinancieringsbudget | 0 | 1.716 | 0 | 1.716 | |||
Voorwaardelijk budget GS: Breed coronabudget | -4 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal lasten | 6.324 | 2.386 | 8.890 | -6.504 | |||
Baten | |||||||
Bijdrage Rijk vervangingen Thialf | 711 | 0 | 0 | 0 | |||
BTW compensatiefonds | 25 | 49 | 44 | 5 | |||
Rendementsderving inzet vermogen | 10 | 10 | 9 | 1 | |||
Rente kapitaalverstrekking Alliander | 1.609 | 1.613 | 1.622 | -9 | |||
Risicobuffer revolverderende middelen | 854 | 1.032 | 1.021 | 11 | |||
Risicobuffer | 1.159 | 0 | 11 | -11 | |||
Risicobuffer Breedband | 1.348 | 1.240 | 1.921 | -681 | |||
Voorwaardelijk budget GS: Breed cofinancieringsbudget | 0 | 393 | 393 | 0 | |||
Totaal baten | 5.715 | 4.336 | 5.020 | -684 | |||
Saldo van lasten en baten | 609 | -1.950 | 3.870 | -5.820 | |||
Mutatie reserves | -29.197 | -16.406 | -22.221 | 5.815 | |||
Mutatie tijdelijke budgetten | -258 | -3.491 | -3.490 | -2 | |||
Resultaat van lasten en baten | -28.846 | -21.847 | -21.840 | -6 |
Toelichting
De bijdrage aan de de provincie Zeeland vanwege een weeffout in het huidige provinciefonds wordt vanaf 2024 verantwoord onder programma 1. Wanneer het nieuwe verdeelmodel provinciefonds wordt ingevoerd, zal ook deze compensatie aan Zeeland komen te vervallen.
Het restant breed cofinancieringsbudget betreft dat deel wat nog niet voor concrete projecten is ingezet in 2024. Via de reserve breed cofinancieringsbudget schuift dit door naar 2025.
Bij de risicobuffer is sprake van hogere rentebaten voor het onderdeel breedband. Dit betreft de rente op rente boekingen vanaf 2018 op de achtergestelde lening. Dit wordt via de mutatie reserves toegevoegd aan de reserve risicobuffer.
In 2024 is een bedrag van € 8.247.800 toegevoegd aan de voorziening deelnemingen dit in verband met de afwaardering van FSFE en de FOM. De dekking hiervoor komt vanuit de reserve risicobuffer.
Beleidsveld 7.6. Werken voor derden
De provincie voert een aantal werkzaamheden voor derden uit waarvoor een vergoeding wordt ontvangen.
De component bedrijfsvoering (inzet capaciteit) hierin is opgenomen in programma 6 Bedrijfsvoering.
De overige lasten zijn in principe geraamd in de inhoudelijke beleidsprogramma’s, tenzij er geen directe relatie is met de doelen en resultaten van de provincie.
In dat geval worden de lasten in dit beleidsveld geraamd. De lasten worden gedekt door de bijdrage van derden die wij hiervoor ontvangen.
Hieronder is een overzicht opgenomen van de betreffende werken voor derden.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Brugbediening Leeuwarden | 109 | 105 | 114 | -10 |
Brugbediening Noardeast-Fryslân | 42 | 40 | 44 | -4 |
Fietstunnels Bolsward | 0 | 77 | 0 | 77 |
FUMO | 1.125 | 650 | 664 | -14 |
Holwerd aan Zee | 427 | 804 | 773 | 31 |
IPO BIJ12: Onderzoek ganzen | 543 | 385 | 335 | 49 |
Marrekrite | 9 | 8 | 9 | -1 |
RWS realisatie KRW en N2000 IJsselmeerkust | 0 | 162 | 0 | 162 |
Waddenfonds | 1.171 | 1.405 | 1.136 | 269 |
Overige kleine werken voor derden | 104 | 320 | 278 | 42 |
Totaal lasten | 3.529 | 3.956 | 3.354 | 602 |
Baten | ||||
Brugbediening Leeuwarden | 109 | 105 | 114 | -10 |
Brugbediening Noardeast-Fryslân | 42 | 40 | 44 | -4 |
Fietstunnels Bolsward | 0 | 77 | 0 | 77 |
FUMO | 1.125 | 650 | 664 | -14 |
Holwerd aan Zee | 427 | 804 | 773 | 31 |
IPO BIJ12: Onderzoek ganzen | 543 | 385 | 335 | 49 |
Marrekrite | 9 | 8 | 9 | -1 |
RWS realisatie KRW en N2000 IJsselmeerkust | 0 | 162 | 0 | 162 |
Waddenfonds | 1.171 | 1.405 | 1.136 | 269 |
Overige kleine werken voor derden | 104 | 320 | 278 | 42 |
Totaal baten | 3.529 | 3.956 | 3.354 | 602 |
Saldo van lasten en baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
De werken voor derden worden budgettair neutraal uitgevoerd door de provincie.
Beleidsveld 7.7. Onvoorzien
Via de post onvoorzien lopen onder andere de vaststelling van eerder afgegeven subsidiebeschikkingen en overige posten die geen rechtstreeks verband meer hebben met de beleidsprogramma's.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie - Bedragen x € 1.000 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil begroting en rekening |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
Afwaardering Thialf | 53 | 0 | 0 | 0 |
Afwikkeling FUMO 2023 | 0 | 0 | 142 | -142 |
Afwikkeling subsidies voorgaande jaren | -954 | -1.239 | -2.207 | 968 |
Afwikkeling voorschotten | 1 | 0 | 0 | 0 |
Dubieuze debiteuren | 89 | 0 | 177 | -177 |
Nog te verwachten facturen 2023 | 30 | -30 | -30 | 0 |
Nog te verwachten facturen 2024 | 0 | 0 | 317 | -317 |
Storting Nazorgfonds | 0 | 0 | 2.923 | -2.923 |
Totaal lasten | -782 | -1.269 | 1.322 | -2.591 |
Baten | ||||
Afwikkeling subsidies voorgaande jaren | 63 | 173 | 210 | -37 |
Vrijval Turfroute profielverruiming | 0 | 1.650 | 1.650 | 0 |
Vrijval vaarweg Lemmer-Delfzijl | 0 | 344 | 344 | 0 |
Vrijval voorziening Thialf | 0 | 0 | 28 | -28 |
Totaal baten | 63 | 2.166 | 2.232 | -65 |
Saldo van lasten en baten | -844 | -3.435 | -909 | -2.526 |
Toelichting
Afwikkeling FUMO 2023 betreft de afrekening van de werken voor derden welke wij voor de FUMO verrichten.
De afwikkeling van subsidies voorgaande jaren betreft lagere subsidievaststellingen wat een doorlopend proces is en wat moeilijk vooraf is in te schatten qua omvang.
De post dubieuze debiteuren betreft de debiteuren die in 2024 daadwerkelijk zijn afgeboekt als oninbaar.
Bij de actualisatie van het nazorgplan van de stortplaats Skinkeskâns is begin 2025 gebleken dat het doelvermogen € 2.923.100 te laag was. Aangezien wij als provincie verantwoordelijk zijn voor deze overgedragen stortplaats is bij de jaarrekening 2024 dit bedrag via onvoorzien aan het nazorgfonds overgemaakt.
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenBedragen x € 1.000 | Stand per 1-1-2024 | uitgaven | bijdragen derden | Stand per 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|
Onderhanden werken | 182.992 | 5.000 | 25.555 | 162.437 |
Opgeleverde werken | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afgerekende werken | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 182.992 | 5.000 | 25.555 | 162.437 |
Balanspost reserves
Terug naar navigatie - Balanspost reservesBedragen x € 1.000 | Stand per 1-1-2024 | toevoeging | onttrekking | Stand per 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|
R. Afwaardering aandelenkapitaal windpark Fryslân | 2.000 | 1.000 | 3.000 | |
R. Algemene reserve | 10.000 | 0 | 10.000 | |
R. Breed cofinancieringsbudget | 42.175 | 6.974 | 12.884 | 36.265 |
R. Rente kapitaalverstrekking Alliander | 3.291 | 1.622 | 4.913 | |
R. Risicobuffer revolverende middelen | 104.589 | -2.493 | 8.248 | 93.848 |
R. Risicoreserve lening herstelplan Thialf | 965 | 28 | 993 | |
R. Risicoreserve strategische grondvoorraad | 1.200 | 0 | 1.200 | |
R. Vrij aanwendbare reserve | 201.384 | 0 | 21.852 | 179.532 |
R. Weerstandsbuffer | 100.000 | 0 | 100.000 | |
R. Windpark Fryslân | 11.190 | 2.770 | 5.318 | 8.643 |
Totaal | 476.795 | 9.900 | 48.302 | 438.394 |
Balanspost voorzieningen
Terug naar navigatie - Balanspost voorzieningenBedragen x € 1.000 | Stand per 1-1-2024 | toevoeging | aanwending | Stand per 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|
A1322 V. Leningen aan deelnemingen | 1.261 | 66 | 0 | 1.327 |
A1311 V. Deelnemingen | 13.515 | 8.248 | 28 | 21.735 |
Totaal | 14.776 | 8.314 | 28 | 23.062 |
Toelichting
De voorziening deelnemingen betreft de afwaardering van de boekwaarde van de deelnemingen in de afgelopen jaren. De voorziening is gevormd ten laste van de reserve risicobuffer.